Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Robian
#631031
Sinds vandaag zijn de hondemannen begonnen met Barfen.
Ik zit alleen te dubben welk percentage van het lichaamsgewicht ik moet aanhouden.

Als ik de hoeveelheid kvv die ik voerde omreken naar een percentage kom ik op 2% uit.
Nu lees ik in heel veel menu's dat men 4 tot 5% van het lichaamsgewicht voert.

Is die 2% nu te weinig? Zit er verschil tussen kvv en Barf in dat opzicht?

Groetjes,
Sylvia
Door Lizzy
#631035
Volwassen honden van middelgrote grote eten meestal 2% van hun lichaamsgewicht; ook met BARF. En als je nu 2% versvlees geeft, dan zou ik ook 2% barf geven. Meestal werkt dat prima. Over het algemeen is het zelfs zo dat honden iets minder van zelf samengestelde voeding nodig hebben als van versvlees. Omdat zelf samengestelde voeding toch optimaler verteert en voedingsstoffen beter worden opgenomen als bij gemalen vlees. Kleinere honden en zeer actieve honden eten over het algemeen meer als 2%. En pups, die eten dus ook meer (tot een maand of 5 a 8).
Door Robian
#631049
Het kan misschien heel stom klinken, maar ik vind het zo weinig lijken.
1 eendepoot is al zo'n groot deel van wat ze mogen hebben in de week :-\

Robbie weegt 11 kilo en krijgt normaal gesproken 220 gram kvv per dag, dat is toch 2%?
(ik heb het al 3 keer nagerekend  :-[ )

Ik zal ze wel met argus ogen in de gaten houden, als ze te licht worden geef ik ze wel wat meer.
Door Lizzy
#631055
Robian schreef: Het kan misschien heel stom klinken, maar ik vind het zo weinig lijken.
1 eendepoot is al zo'n groot deel van wat ze mogen hebben in de week :-\

Robbie weegt 11 kilo en krijgt normaal gesproken 220 gram kvv per dag, dat is toch 2%?
(ik heb het al 3 keer nagerekend  :-[ )

Ik zal ze wel met argus ogen in de gaten houden, als ze te licht worden geef ik ze wel wat meer.

Ja, 220 gram is 2% van 11 kilo lichaamsgewicht. Nu is dat voor een hond van 11 kilo niet echt super veel hoor. Hij is niet zo groot. Is hij erg actief of niet? Maar misschien dat Robbie 3% ook prima aan kan en daar niet dikker op wordt.

2,5% is 275 gram voer en 3% is dus 330 gram voer.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#631643
voer met je ogen, zou ik zeggen. Maar je hebt gelijk, ik stond ook te kijken bij de percentages die ik voor mijn honden aanhoud. Kay (17 kilo) zit op 1.6 % omdat ze gesteriliseerd is. Ze lijkt dit goed te kunnen hebben (na nu een maand op volledig rauw te staan :)). Vienna (20 kilo) stond ook op 1.6 %, maar haar heb ik vrij snel op 2 % gezet omdat ze gewoon te mager werd. En Didge (21 kilo) staat op 3% maar ik geloof dat ik bij hem moet gaan minderen want ik vind hem een beetje TE worden. Niet echt dik maar toch!
Door K&D
#631700
Dubhe (6,5 kg licht) krijgt hier maar rond een onsje als ik haar Barf geef. Dat is dus net 1 kipdij, of 2 stukjes lamsrack en wat groente.  Van KVV krijgt ze zo 120 gram. Met de tussendoortjes die ze krijgt is het ruim voldoende (al zijn de meningen daar nog wel eens over verdeeld.... ;D)

Lekker weinig he..... ;)
Als ik haar meer geef wordt ze na een week of 2 echt zwaarder. In het begin gaf ik haar 130, 140 gram maar toen werd ze echt spekkig.
Gebruikersavatar
Door pike
#631767
waarom eten die van mij zoveel :o
Pike begon een paar maanden geleden met 3% (dat kreeg ie ook aan kvv) en ging naar 3,5 toen 4 en nu 4,25% :o (4 jaar en 16 kilo). Dat is denk ik eindelijk goed.
Armagnac begon 3 weken geleden met 4% en die heb ik inmiddels al naar 4,5% gezet (ruim een jaar en 11,5 kilo).
Je ziet ze zijn allemaal verschillend en het is gewoon een kwestie van ergens beginnen. Persoonlijk begin ik liever aan de lage kant en geef bij als het niet voldoende blijkt te zijn. Dat vind ik prettiger dan dat ze te dik worden en weer af moeten vallen. Je ziet het snel genoeg!
Gebruikersavatar
Door Miekie
#631790
Vayu zat op 1,7 % bij KVV en op 2,5 % bij Barf,echt een megaverschil.
Jonas is van 2,3 naar 2,6% gegaan
Ze kunnen van Barf juist meer eten :)
Door evelyn02
#631803
pike schreef: waarom eten die van mij zoveel :o
Hier hetzelfde hoor, ze eten ongeveer 4,5%! Mijn reu is niet gecastreerd, mijn teefje wel maar die eet ook zoveel!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door