Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Romoka
#631378
Ik hoorde Mozart vanmiddag in de ruimte waar de kattenbakken staan mauwen en sinds gisteren vraag ik me af of hij wel poept. Er ligt minder ontlasting in de bakken. Kareltjes ontlasting kan ik door de hoeveelheid nog herkennen en Romy veegt haar poep nooit onder de steentjes, die poept en loopt weg, lekker makkelijk ;). Dus dat zou erop duiden dat Mozart al 2 dagen niet heeft gepoept. Maar ik stond met de deurknop in mijn hand om naar de dierenarts te gaan met de cavia, en kon dus niet zien of Mozart idd gepoept heb.
Er lag 1 keutel in de bak, maar die was niet onder de steentjes geveegd.

Kunnen katten van vers minder poepen. Het was ook een harde keutel en meestal heeft mozart wat zachtere ontlasting. Anders kan ik weer naar de da :-\
Door Mevroi Kruim
#631398
Geen paniek  :-* versvoer is vor een veel groter deel verteerbaar dan brokken en blik, dus er blijft minder over om uit te poepen ;D
Stevige drolletjes is alleen maar goed, dan worden de anaalklieren ook gelijk geleegd.
Dus niet daar de da rennen!
Door Helen
#631745
Ziggy had na de eerste dagen Carnibest ook moeite met poepen. Ik heb haar een paar dagen visolie gegeven en toen ging het weer wat beter. Ze poept nu nog steeds heel hard, maar ze krijgt het eruit geperst!!
Door Mevroi Kruim
#631755
Hier eten ze sinds kort ook duif met nog verene raan, en die werken heel goed als darmschoonmaak-vezels.
Wie weet ga ik nog wel eens aan de muizen/hamsters/ratten  :P

Ik heb ooit een recept voor zelf samengestelde kattenvoeding gelezen waar psyllium aan werd toegevoegd als vezel. Voor een kat met langzame darmen lijkt me dat helemaal geen gek idee.
Door Romoka
#632312
Ze poepen alle drie dus obstipatie is het gelukkig niet. De da is niet nodig  :).
Het viel me wel gelijk op. Alleen maar goed dat het beter verteert wordt. Beter voor de katten en beter voor mij, want de kattenbak stinkt veel minder :D
Door *Robin*
#632412
Romoka schreef: Ze poepen alle drie dus obstipatie is het gelukkig niet. De da is niet nodig :).
Het viel me wel gelijk op. Alleen maar goed dat het beter verteert wordt. Beter voor de katten en beter voor mij, want de kattenbak stinkt veel minder :D
heerlijk hè!!! :D
Door Suzan54
#655740
Ik laatst in dit topic en ook in andere topics gereageerd maar niet gecontroleerd of mijn reactie wel geplaatst was. Ik ga het hele verhaal niet opnieuw schrijven wanneer het weer voor jan met de korte achternaam is. Ik ben benieuwd in hoeverre het nu werkt en naar de oorzaak. Geen idee hoe lang dit al speelt.
Door Suzan54
#655742
Nu staat hij er dus wel.

Het gaat om het volgende: het valt me op dat er behoorlijk wat katten na een overschakeling van fabrieks- naar versvoer obstipatie al dan niet samen met een enorm haarballenprobleem zijn.
Waarschijnlijk kunnen de darmen van die katten het gemis van de granen niet in dat tempo aan. Is het wat om aan dit verschijnsel een advies te koppelen om in het begin wat meer te mengen of er iets als Brinta voor de zemelen aan toe te voegen?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#655761
Suzan54 schreef: Nu staat hij er dus wel.

Het gaat om het volgende: het valt me op dat er behoorlijk wat katten na een overschakeling van fabrieks- naar versvoer obstipatie al dan niet samen met een enorm haarballenprobleem zijn.
Waarschijnlijk kunnen de darmen van die katten het gemis van de granen niet in dat tempo aan. Is het wat om aan dit verschijnsel een advies te koppelen om in het begin wat meer te mengen of er iets als Brinta voor de zemelen aan toe te voegen?
Ik ken deze problemen niet zo, ja de ontlasting wordt steviger en zo'n beetje 70% minder aan volume waardoor het systeem wat harder moet gaan werken (eigenlijk moet het eindelijk naar behoren gaan werken) Het probleem haarbal kan verklaard worden dat een hoop katten die brok of blikvoeding eten al erg verharen maar als ze overgezet worden op gezonde voeding dathet lichaam uit een reactie nog even extra vacht gaat laten vallen, dit moet de kat natuurlijk wel weer kwijt zien te raken.
Ik denk dus niet dat extra vezel nu direct de oplossing is.
Door Suzan54
#655898
Ik opper ook maar wat met die vezels. De katten die ken en onderuit gingen, zitten nu weer op dieetvoer van de dierenarts en dat is zo zonde.
Dat je tijdelijk extra haar verliezen kan een verklaring zijn voor die extreme haarrollen in de darmen. Volgens de verhalen waren dat namelijk geen balletjes meer. Probleem is dat wanneer je extra gaat voorlichten over wat er zou kunnen gaan gebeuren dat dit mensen weer huiverig voor de overstap maakt. Misschien is het wat om tijdelijk naast het verse voer ook een deel antihaarbalbrokjes te voeren. Ik heb me nooit echt verdiept in de ingrediënten, werkbare stof hiervan. Zijn dat meer zemelen in het voer of een of ander oplosmiddel? Iemand die dit weet?
Mijn katten kennen dit probleem niet. Zou dat komen omdat ze ook eendagskuikens eten waar een boel onverteerbare zaken bij zitten die als het ware haarballen meevegen?
Door Mevroi Kruim
#655921
Suzan54 schreef: Ik opper ook maar wat met die vezels. De katten die ken en onderuit gingen, zitten nu weer op dieetvoer van de dierenarts en dat is zo zonde.
Dat je tijdelijk extra haar verliezen kan een verklaring zijn voor die extreme haarrollen in de darmen. Volgens de verhalen waren dat namelijk geen balletjes meer. Probleem is dat wanneer je extra gaat voorlichten over wat er zou kunnen gaan gebeuren dat dit mensen weer huiverig voor de overstap maakt. Misschien is het wat om tijdelijk naast het verse voer ook een deel antihaarbalbrokjes te voeren. Ik heb me nooit echt verdiept in de ingrediënten, werkbare stof hiervan. Zijn dat meer zemelen in het voer of een of ander oplosmiddel? Iemand die dit weet?
Mijn katten kennen dit probleem niet. Zou dat komen omdat ze ook eendagskuikens eten waar een boel onverteerbare zaken bij zitten die als het ware haarballen meevegen?
ALS je extra vezels wilt voeren dan iig geen zemelen. Psylium is goed spul, dat zou je dan door het voer kunnen doen. En idd werken die kuikens met al die donsjes goed als darmreinigers.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#656397
Suzan54 schreef: Ik opper ook maar wat met die vezels. De katten die ken en onderuit gingen, zitten nu weer op dieetvoer van de dierenarts en dat is zo zonde.
Dat je tijdelijk extra haar verliezen kan een verklaring zijn voor die extreme haarrollen in de darmen. Volgens de verhalen waren dat namelijk geen balletjes meer. Probleem is dat wanneer je extra gaat voorlichten over wat er zou kunnen gaan gebeuren dat dit mensen weer huiverig voor de overstap maakt. Misschien is het wat om tijdelijk naast het verse voer ook een deel antihaarbalbrokjes te voeren. Ik heb me nooit echt verdiept in de ingrediënten, werkbare stof hiervan. Zijn dat meer zemelen in het voer of een of ander oplosmiddel? Iemand die dit weet?
Mijn katten kennen dit probleem niet. Zou dat komen omdat ze ook eendagskuikens eten waar een boel onverteerbare zaken bij zitten die als het ware haarballen meevegen?
Zo zie je maar hoe iedereen er anders tegenaan kijkt, ik zou namelijk denken van whooooooo wat voor voer krijgt mijn kat nu te eten dat hij op zo'n heftige manier kan gaan ontgiften en niet weten hoe snel ik over zou willen stappen.
Door Robian
#662205
Ik ken het probleem niet en ik heb hier die reactie ook niet gehad.

In Juni heb ik Meisje uit het asiel gehaald. Meisje is 13 jaar en heeft altijd brokken gehad.
Wat mij aan Meisje opvalt is dat ze door kvv/barf veel beter in de vacht is gaan zitten (ze leek wel een stoppelkat) en dat ze veel minder ontlasting produceerd EN dat de ontlasting veel minder stinkt.

Als ik trouwens een haarbal probleem kreeg dan zou ik geen antihaarbalbrok geven maar een pasta die je naast het voer kunt geven.
Nu geef ik helemaal niets tegen haarballen. Het enige wat ik doe is dat ik in de rui periodes gewoon vaker borstel. (ook al is meisje daar geen voorstander van :D )
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door