Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Romoka
#631119
Lopen de poezen door het versvoer meer kans om wormen te krijgen? Zou ik ze nu vaker moeten ontwormen of gewoon 4 x per jaar?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#631135
Ik ontworm mijn katten eigenlijk alleen als ik een vermoeden heb dat ze wormen hebben en dat is dus eigenlijk nooit.
Door Suzan54
#631489
Hoe gezonder het dier, hoe beter de weerstand en hoe minder parasieten een kans krijgen. Met de best mogelijke natuurlijke voeding dien je deze gang van zaken.
Alleen jonge dieren, verzwakte dieren en oudere dieren kunnen een verminderde weerstand hebben waardoor een enkel wormpje zich excessief vermenigvuldigen. Dat is gebaseerd op de natuurlijke selectie en kan in de natuur lang zinloos lijden bij een oud of gewond dier tegengaan. We hebben ooit een gewonde kat ergens gevonden. Lang kon hij er nog niet zijn maar alles wat maar parasitair leeft, bleek hem al te hebben gevonden. Zo vies!

Punt is dat een gezond dier met een enkel wormpje dus wel een besmettingsbron voor z'n omgeving vormt. Dat je het risico voor je eigen dieren en jezelf neemt, dat is je eigen keuze maar je hebt ook een zekere verantwoordelijkheid naar je omgeving toe. Vrije katten staan er bijv. om bekend dat zij de zandbakken en andere speelplaatsen van kinderen besmetten, je bezoek met jonge kinderen lopen risico etc. Kinderen aan het verstand peuteren dat zij hun handen goed moeten wassen, haalt niets uit. In het spel vegen ze langs hun mond en een enkel kind kan er blijvende gezondheidsproblemen door oplopen.
Ik ontworm dus wel, minimaal twee maal per jaar zoals het ministerie van volksgezondheid adviseert.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#631583
Suzan54 schreef:
Punt is dat een gezond dier met een enkel wormpje dus wel een besmettingsbron voor z'n omgeving vormt. Dat je het risico voor je eigen dieren en jezelf neemt, dat is je eigen keuze maar je hebt ook een zekere verantwoordelijkheid naar je omgeving toe. Vrije katten staan er bijv. om bekend dat zij de zandbakken en andere speelplaatsen van kinderen besmetten, je bezoek met jonge kinderen lopen risico etc. Kinderen aan het verstand peuteren dat zij hun handen goed moeten wassen, haalt niets uit. In het spel vegen ze langs hun mond en een enkel kind kan er blijvende gezondheidsproblemen door oplopen.
Ik ontworm dus wel, minimaal twee maal per jaar zoals het ministerie van volksgezondheid adviseert.
Dat is wel leuk maar een wormenkuur werkt van moment van inname tot moment van uitscheiding dus ontworm je vandaag dan kan overmorgen je kat besmet zijn met wormen en dan een gevaar zijn voor zijn omgeving, feit is wel dat als je kat een worminfectie heeft je daar symptomen van hebt, dat niet iedere eigenaar zo oplettend is dat die dat opmerkt is wat anders.
Ik heb een jong kind en mijn katten zijn alleen als kittens ontwormt, mijn dochter is een kerngezond kind die tot op heden zelden tot nooit ziek is en toch is ze dagelijks in de weer met drie katten en 4 honden die niet twee keer per jaar ontwormt worden maar alleen als er symptomen zijn.
Door Suzan54
#631591
Ik heb echt geen aandelen in die fabrieken hoor waar ze ontwormingsmiddelen maken. Een zeldzame gevallen kan een besmetting uitmonden in onherstelbare problemen met het centrale zenuwstelsel, vandaar mijn pleidooi. Met een ontworming doe je wel wat aan de hoeveelheid wormeitjes etc. die verspreid worden. De cyclus is voor de meeste wormen iets tussen de 11 en 14 dagen, dus een tijdige herhaling pakt ook de inmiddels uit de achtergebleven eitjes uitgekomen larven/wormen voordat die opnieuw eitjes produceren.

Ik heb even gegoogeld:

Dierlijke wormsoorten: Toxocaris en Trichinosis       

Bij een aantal worminfecties door dierlijke wormsoorten, kan de mens ook toevallig besmet raken.
• Toxocarose is een ziekte veroorzaakt door de larven van Toxocaris sp. (de dierlijke tegenhanger van de menselijke Ascaris lumbricoides), die o.m. bij honden en katten voorkomt. Deze toxocara kan zich in het menselijk lichaam niet tot de volwassen worm ontwikkelen, maar is gedoemd om onder de vorm van onrijpe larven in verschillende organen te blijven steken, en er uiteindelijk af te sterven. Dit kan aanleiding geven tot een ontstekingsreactie, die op haar beurt de oorzaak kan zijn van koorts, allerlei allergische verschijnselen (zoals netelroos en astma ..) en nog een waaier aan andere symptomen, variërend van mild tot ernstig. In zeldzame gevallen kunnen er problemen van het zenuwstelsel optreden.
De besmetting gebeurt door het innemen van eitjes afkomstig van de stoelgang van besmette honden of katten, onder meer via vuile handen. De voornaamste besmettingsplaatsen zijn speelplaatsen en zandbakken waar ook katten en honden hun stoelgang in het zand te begraven. De voornaamste slachtoffers zijn dan ook kinderen die zand in de mond nemen, of die na het spelen in zand en op speelpleinen de handjes niet wassen. De besmetting kan ook gebeuren door aanraking van de bevuilde pels van honden en katten.

        zie ook artikel : Zand (bak) - hygiëne


Lintworm vd hond       
Echinoccoccus granulosus is een kleine lintworm van de hond, waarvan de eitjes terecht komen bij schapen, geiten, runderen, varkens, enz. Bij deze dieren ontwikkelen zich vervolgens grote vochthoudende blaaswormen in verschillende ingewanden (lever, longen, hersenen), echinococcose genoemd. De diameter hiervan kan tot 20 centimeter en meer bedragen. In sommige omstandigheden kan de mens besmet geraken, niet door eten van besmet vlees, maar door de inname van de eitjes uit de hondeuitwerpselen. Bijvoorbeeld eitjes die in de pels van de hond hangen en die tijdens het strelen op de handen terecht zijn gekomen.

Ik vind het erg belangrijk dat dierenverzorgers hiervan weten en op grond van alle beschikbare informatie hun beslissingen kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#631688
De nieuwste inzichten zijn dat wat wormen goed zijn voor de weerstand. Bij mensen met de ziekte van Crohn helpen wormen om van de ziekte af te komen. Ook allergien en astma kunnen verbeteren door meer contact met parasieten als wormen.

Wij leven in een te schone omgeving en zijn te bang voor allerlei bacterien en parasieten, maar die hebben ook een nuttige functie.

Dit is nieuwe informatie. tot nu toe was het beleid om te proberen alle honden en katten in Nederland wormvrij te krijgen, hetgeen een illusie is. En daarom was het advies om 4x per jaar te ontwormen. Ik denk dat we daar vanaf moeten.

Wel moeten we zorgen dat er niet te veel wormen komen, dus af en toe een keer controleren of je hond of kat niet barst van de wormen kan geen kwaad.
Door *wendy*
#631691
Barry is sinds september 2004 bij ons en nu wil ik hem pas voor de 2de keer ontwormen. Ook is hij gisteren voor de 2de keer behandeld tegen vlooien. De eerste keer was toen hij net bij ons was en preventief omdat hij als zwervertje bij ons binnen kwam.
Nu is het omdat ik weet dat hij vlooien heeft (zag er bij de honden ook 1 lopen en die zijn dus ook behandeld).
En, misschien onzinnig, daarom leek het me ook wel weer een keer nuttig te ontwormen.

Mijn kat is ook maar 1x geent.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#631770
Suzan54 schreef: Ik heb echt geen aandelen in die fabrieken hoor waar ze ontwormingsmiddelen maken. Een zeldzame gevallen kan een besmetting uitmonden in onherstelbare problemen met het centrale zenuwstelsel, vandaar mijn pleidooi. Met een ontworming doe je wel wat aan de hoeveelheid wormeitjes etc. die verspreid worden. De cyclus is voor de meeste wormen iets tussen de 11 en 14 dagen, dus een tijdige herhaling pakt ook de inmiddels uit de achtergebleven eitjes uitgekomen larven/wormen voordat die opnieuw eitjes produceren.

Ik heb even gegoogeld:

Dierlijke wormsoorten: Toxocaris en Trichinosis       

Bij een aantal worminfecties door dierlijke wormsoorten, kan de mens ook toevallig besmet raken.
• Toxocarose is een ziekte veroorzaakt door de larven van Toxocaris sp. (de dierlijke tegenhanger van de menselijke Ascaris lumbricoides), die o.m. bij honden en katten voorkomt. Deze toxocara kan zich in het menselijk lichaam niet tot de volwassen worm ontwikkelen, maar is gedoemd om onder de vorm van onrijpe larven in verschillende organen te blijven steken, en er uiteindelijk af te sterven. Dit kan aanleiding geven tot een ontstekingsreactie, die op haar beurt de oorzaak kan zijn van koorts, allerlei allergische verschijnselen (zoals netelroos en astma ..) en nog een waaier aan andere symptomen, variërend van mild tot ernstig. In zeldzame gevallen kunnen er problemen van het zenuwstelsel optreden.
De besmetting gebeurt door het innemen van eitjes afkomstig van de stoelgang van besmette honden of katten, onder meer via vuile handen. De voornaamste besmettingsplaatsen zijn speelplaatsen en zandbakken waar ook katten en honden hun stoelgang in het zand te begraven. De voornaamste slachtoffers zijn dan ook kinderen die zand in de mond nemen, of die na het spelen in zand en op speelpleinen de handjes niet wassen. De besmetting kan ook gebeuren door aanraking van de bevuilde pels van honden en katten.

        zie ook artikel : Zand (bak) - hygiëne


Lintworm vd hond       
Echinoccoccus granulosus is een kleine lintworm van de hond, waarvan de eitjes terecht komen bij schapen, geiten, runderen, varkens, enz. Bij deze dieren ontwikkelen zich vervolgens grote vochthoudende blaaswormen in verschillende ingewanden (lever, longen, hersenen), echinococcose genoemd. De diameter hiervan kan tot 20 centimeter en meer bedragen. In sommige omstandigheden kan de mens besmet geraken, niet door eten van besmet vlees, maar door de inname van de eitjes uit de hondeuitwerpselen. Bijvoorbeeld eitjes die in de pels van de hond hangen en die tijdens het strelen op de handen terecht zijn gekomen.

Ik vind het erg belangrijk dat dierenverzorgers hiervan weten en op grond van alle beschikbare informatie hun beslissingen kunnen nemen.
Dit is natuurlijk al oudere info en naar mijn inzien ook geen reden om nu in paniek aan het ontwormen te slaan.
Door Romoka
#632317
pippy schreef: Barry is sinds september 2004 bij ons en nu wil ik hem pas voor de 2de keer ontwormen. Ook is hij gisteren voor de 2de keer behandeld tegen vlooien. De eerste keer was toen hij net bij ons was en preventief omdat hij als zwervertje bij ons binnen kwam.
Nu is het omdat ik weet dat hij vlooien heeft (zag er bij de honden ook 1 lopen en die zijn dus ook behandeld).
En, misschien onzinnig, daarom leek het me ook wel weer een keer nuttig te ontwormen.

Mijn kat is ook maar 1x geent.
Mijn katten blijven altijd binnen en zijn jaren niet ontwormt, maar door kareltje nu wel en ik was van plan om dat vaker te doen, maar dat is dus niet nodig.
Ook zijn Romy en Mozart al jaren niet ingeent. Dit omdat de da niet echt wist hoevaak een binnenkat ingeent moest worden. In het begin hoefde het helemaal niet, toen werd het elke twee jaar, toen elk jaar. Dat was de da in mijn vorige woonplaats trouwens ruim 3 jaar geleden.
Ik las ergens dat een bep. vacin maar een half jaar werkt, weet niet of het niesziekte of ander was. Dat zo betekenen dat je elk half jaar je katten moet inenten.

Kareltje laat ik wel inenten. Of ik dat blijf doen weet ik nog niet, maar in ieder geval tot hij gecastreerd is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door