Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door lina
#631152
Ik heb informatie gevraagd bij AHV Breda over de prijzen en de hoeveelheid voer.
Ze adviseerden me daar om 2 en een halve kilo per dag  :o te geven aan mijn Ierse Wolfshond van 11 maanden en 56 kilo.
Dit lijkt me erg veel, klopt dit wel???
Door tessa
#631160
Volgens mij klopt dit wel, jonge honden hebben ongeveer 5% van hun lichaamsgewicht nodig dus dat is in jouw geval ongeveer 2,5 kg.
Nou vind ik zelf dat een hond van 11 maanden niet echt een pup meer is dus zou je wat minder aan kunnen houden maar ik zou gewoon kijken op welke hoeveelheid hij het goed doet, wordt ie te zwaar dan iets minder, wordt ie te licht dan iets meer.
Vergeet niet dat er in verhouding tot brokken in kvv veel meer vocht zit dus daarom moet je in gewicht er meer van voeren als brok, maar na een gewenningsperiode en als de hond volwassen is heeft ie nog maar ongeveer 2% van zijn lichaamsgewicht nodig.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#631162
Bandit is nu 17 maanden, maar heeft nog steeds veel meer nodig dan het aangegeven gewicht.
Hij is rond de 25kilo en eet 1 kilo bibi per dag. Terwijl de aangegeven tabel iets van 650 gr. zou zijn. Nog steeds is hij eerder te mager dan te dik.
Dus het ligt ook geheel aan je hond. Bandit is gewoon heel actief en nog jong.
Door cuvac2
#631189
Hoi,
Het risico op maagtorsie is heel veel kleiner met vers. Mijn ervaring is dat de honden vanzelf rustig gaan liggen na een versmaaltijd, dit in tegenstelling tot brokvoer, daar werden ze meteen na het eten nogal hyper van.
Over de hoeveelheid: heb je al eens een brok  :-\ in het water gelegd en gezien hoe giga die wordt? Met vers heeft je hond meteen een lekker gevuld buikje, maar de belasting voor de maag is uiteindelijk veel kleiner dan met die  >:( zwelbrokken.
Succes.
Door *wendy*
#631195
Zelf hou ik voor volwassen honden als start 20 gram per kg lichaamsgewicht aan. Voor pups 30/35 gram.

Laat ik dan even 60 kg pakken voor je hond en dan 30 gram......dan zit ik nog 750 gram minder.
Maar ik ken HAV niet dus misschien moet je daar wel heel veel meer van voeren???

Graag zou ik dit weten EN of dit ook bij KIVO zo is. Want heb gisteren contact gehad met iemand die een Leonberger heeft en hem dus MAAR (???) 1 kg Kivo voert.
Die leonberger word magerder en magerder.......maar dat zou dan niet gek zijn?
Die hond zou 70 kg moeten wegen en dus zeg maar 1400 gram per dag moeten hebben (volwassen hond). Dat vond ze veel zei ze, want van Kivo voerde ze maar 1 kg per dag.
Zou dat de reden zijn dat die hond afvalt???
Door amiwoods
#631209
mijn grote jongens nu 9 maanden zouden met hun 25 kilo rond de 750gr mogen  ze krijgen iedere dag ruim een kilo barf en dan zijn ze nog niet aan de dikke kant. ik voer maar 1x per dag savonds maar ze krijgen er af en toe toch smorgens iets extra's bij omdat ik ze anders te mager vind worden.
en ze krijgen altijd de vettere delen.

die leonberger zou ik zeker meer gaan geven als ie zo af blijft vallen dan krijgt ie dus niet voldoende binnen. de meesten moeten van kivo toch wat meer voeren dan bij carnibest.

2,5 kilo per dag voor een ier klopt wel, het blijft toch een beetje uittesten wat de beste verhouding is voor je hond.
Door lina
#631214
Bedankt voor de reacties.

Pippy ik sprak net toevallig mijn vriendin die leonbergers fokt en die geeft haar leonbergers zeker 2 kilo per dag, wel een verschil dus met dat kilootje.

Het probleem is dat ik aan het scheiden ben en dat de honden van mij zijn.
Gelukkig kan ik ze allemaal houden en wil ik ook dat ze gezond kunnen eten.
Daarom mag het niet te duur zijn, anders red ik het niet :-[
Is Smuldier ook wat of moet ik daar nog meer van voeren ???
Door roefus
#631218
[quote="cuvac2"]
Hoi,
Het risico op maagtorsie is heel veel kleiner met vers. Mijn ervaring is dat de honden vanzelf rustig gaan liggen na een versmaaltijd, dit in tegenstelling tot brokvoer, daar werden ze meteen na het eten nogal hyper van.
Over de hoeveelheid: heb je al eens een brok  :-\ in het water gelegd en gezien hoe giga die wordt? Met vers heeft je hond meteen een lekker gevuld buikje, maar de belasting voor de maag is uiteindelijk veel kleiner dan met die  >:( zwelbrokken.
Succes.
[/quote]

Waaruit blijkt dat?
Door *wendy*
#631221
Mijn oudste man van 54 kilo krijgt 850 gram Carnibest 5 dagen in de week en 1000 gram de andere 2 dagen.
De jongste van 45 kilo krijgt 900 gram 5 dagen in de week en 1000 gram de andere 2 dagen. Hij zou meer kunnen/mogen hebben, ware het niet dat hij schraal moet blijven ivm zijn ED.
Ze zijn allebei zeer beweeglijk.

Toen ik smuldier gaf moest ik ieders 2x zoveel voeren en ze raakten er van aan de diarree. Maar vergeet niet dat dit een persoonlijke ervaring is. Er zijn hele hondenstammen die het er perfect op doen  ;)

@ Lina, mag ik vragen welk merk zij voert? Dit alleen ter info voor mij en die vrouw.
Door lina
#631239
Pippy ze voert rodi.

Ik heb zelf net ook Kivo gebeld voor info en zij adviseerden me 1 kilo per dag voor mijn Ier, wat me erg weinig lijkt. ???
Is die vrouw wel tevreden verder over Kivo?
Door *wendy*
#631253
Ja hoor, ze is verder tevreden over Kivo en weigert bijv Rodi/Smuldier te voeren. Maar ook hier weer uit eigen ervaring.

Nu wilde ze een keer CB proberen en dan de aktief versie.
Ik heb haar gezegd dat ze dan moet beginnen met 1400 gram per dag en dan de hond in de gaten houden hoe het gaat.
Ze moest alleen even slikken van de prijs (wat ik me best voor kan stellen). En is nu alles even rustig aan het overdenken.
Heb haar ook over Bibi, Duck en Energique verteld...dus ben benieuwd.
Ik heb haar gevraagd of ze mij op de hoogte wil houden hoe het haar hond vergaat, ongeacht wat ze ook gaat of blijft voeren.
Door crutz
#631399
heb hier 2 wk kivo gevoerd
en in die tijd kregen ze van de bibi 1 kilo per dag
met de kivo had ik ze al (gewaarschuwd door de bezorger) terug gezet naar 750 gram, maar ze zijn er in die 14 dagen flink van aangekomen...... ;)
Door Lizzy
#631416
Ik denk dat een Ier van 11 maanden geen 5% meer eet. Eerder een procent of 3 van het lichaamsgewicht. En dat maakt 1680 gram. Ik zou zelf maar eens beginnen met 1500 gram per dag. Dat lijkt me een goed uitgangspunt. Je ziet vanzelf of ze te veel aankomt/dik wordt of te mager.
Door tieneke
#631473
[quote="Lizzy"]
Ik denk dat een Ier van 11 maanden geen 5% meer eet. Eerder een procent of 3 van het lichaamsgewicht. En dat maakt 1680 gram. Ik zou zelf maar eens beginnen met 1500 gram per dag. Dat lijkt me een goed uitgangspunt. Je ziet vanzelf of ze te veel aankomt/dik wordt of te mager.
[/quote]
Tinus at als jonge hond ruim 1,5 kilo cb per dag.
Denk dat de Ier baggervet wordt op 2,5 kg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door