Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door La Demisa
#630817
Ik heb hier wel eens artikelen gelezen over de voeding van de drachtige teef. Helaas, deze doos kan ze weer eens niet vinden. Lizzy? Kan jij me vertellen waar ik het kan vinden? Alvast bedankt.
Door La Demisa
#630907
Dan je wel Lizzy. Maar vind jij het echt nodig dat ze al die supplementen krijgen? Ik voeg niets toe aan hun voeding, dus geen enkel supplement. ZOu ik dat nu dan wel moeten gaan doen?

En lever mogen ze gewoon hebben?
Door Lizzy
#630919
Ik zal proberen aan te geven wat ik van de verschillende onderdelen vind:
Wat voeren we de teef gedurende de zwangerschap?
De eerste 6 weken van de zwangerschap moet je de teef geen levertraanolie voeren. Dit bevat teveel vitamine A en kan gevaarlijk zijn voor de foetussen in deze periode. Maar, voor de zwangerschap en aan het eind van de zwangerschap en na de bevalling moet je vooral wel levertraanolie voeren.
Ik voer geen levertraan aan mijn volwassen honden. Wel een beetje aan pups, in de winter. Maar het is wel essentieel dat mensen weten dat ze gedurende de eerste 6 weken geen levertraan moeten voeren. En dus ook niet teveel lever.
De laatste weken van de zwangerschap ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals vlees, eieren, lever, niertjes, hersenen, lijnzaadolie, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 25% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer. Geef ook minder groente en fruit. Je kunt extra supplementen voeren zoals kelp, vitamine E, vitamine B complex, vitamine C en je begint aan het eind van de zwangerschap ook weer kleine beetjes levertraanolie te voeren.
Minder botten voeren vind ik essentieel. Zie daarvoor het stuk dat ik vertaald heb van Ian B over eclampsie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6277
Tegen het eind van de zwangerschap heeft een teef ook koolhydraten nodig. Dit is om ervoor te zorgen dat de teef niet een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. De laatste 2 tot 3 weken van de zwangerschap geef je ongeveer 20% van het totaal aan voeding aan koolhydraatrijke voedingsstoffen (zoals geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, bruin brood, pompoen, etc).
Ik denk dat, ook vanwege eclampsie, je aan het eind van de zwangerschap er gewoon goed aan doet om koolhydraten te voeren.
Waarschuwing: geef de zwangere teef geen extra calcium! In het wild eten zwangere honden tegen het eind van de zwangerschap ook minder botten. Extra calcium gedurende de zwangerschap veroorzaakt eerder eclampsie dan dat het eclampsie voorkomt! Meer informatie over eclampsie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6277
Dit is dus essentieel, geen extra calcium. En hebben we ook fout zien gaan na de bevallingen.
Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Koolhydraten (in de vorm van granen) heeft ze nu niet meer nodig. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig. Je kunt haar eieren en huttekase voeren en qua supplementen kun je haar : vitamine B complex, vitamine E (note Lizzy: tarwekiemolie is ook rijk aan vitamine E), vitamine C en vitamine A geven (note Lizzy: ik zou zelf nooit vitamine A supplementen geven! Ik zou kiezen voor levertraanolie. Levertraanolie is minder gemakkelijk over te doseren als vitamine A druppels). Sta het niet toe dat de teef weigert vleesbotten te eten. Ze heeft ze absoluut nodig! Desnoods gemalen en gemengd met de rest van het vlees en groente en eieren, etc. Geef ook geen calciumsupplement. Voer haar vleesbotten.

Persoonlijk zou ik zelf alleen voldoende vleesbotten geven en veel voedingsstoffen die rijk zijn aan vitamine A en verder zou ik niks speciaals doen. Maar ik zou dus wel lever en vette vis en/of levertraanolie geven. We hebben het fout zien gaan bij honden die te weinig vitamine A binnen kregen. 
De mix voor zogende teven bestaat uit:
1)Rauwe gepureerde groentes en fruit
2)Gemalen vlees of vleesbotten
3)Supplementen

Wanneer je 2 kilo mix maakt (vlees/vleesbotten met groente en fruit), dan voeg je daar het volgende aan toe:
Bakje yoghurt, 3 tot 5 rauwe eieren, 3 tot 4 lepels lijnzaadolie, rauw orgaanvlees zoals lever, niertjes, hart, etc., 1 tot 2 teentjes knoflook, 3 tot 4 theelepels kelppoeder, mega-dosering vitamine B complex en C, 250 gram huttekase, 2 eetlepels biergist en eventueel gezonde tafelrestjes. Dosering vitamine E: voor een teef van 25 kilo geef je 400 i.u. per dag. (note Lizzy: ik vind dit allemaal erg veel supplementen en zou zelf geen biergist geven).
Zoals ik al in het orgineel schrijf: teveel supplementen. Die zou ik zelf niet geven.
Geef een zogende teef elke dag levertraanolie. De dosering: voor een teef van 25 kilo geef je 3 tot 4 ml levertraanolie per dag.
Ik vind dit, naast lever/vette vis errrrug veel. Ik zou wel iets geven omdat overdoseren met levertraanolie bijna niet mogelijk is en vitamine A essentieel is, maar zoveel als hier? Zou ik niet geven. Ik zou nog minder dan de helft geven, wel afhankelijk van wat mijn hond aan lever en vette vis zou ete.

Ik zou wel rijke voeding voeren.
Geef de teef ook een verrijkte melkmix. Deze bestaat uit: een kopje melk (250 ml), een theelepel (rauwe) honing, 2 theelepels lijnzaadolie, 1 rauw ei of 2 rauwe eierdooiers, 1 a 2 stremseltabletten (dat zijn tabletten om kaas/kwark te maken). Blender dit door elkaar, laat het 10 minuten op lichaamstemperatuur staan zodat de tabletten kunnen oplossen en geef dit te drinken.

Ik zou mijn hond wel rauwe melk met honing en eierdooiers geven na de bevalling. De hond moet zoveel extra leveren: daar moet iets extra's tegenover staan, denk ik
Door La Demisa
#631316
Nou Lizzy, daar kan ik wel wat mee. Ik voel me al een stuk onzekerder dan voorheen. Dan hebben we het nog alleen maar over de drachtige teef. Je snap wel dat ik aan de bel ga hangen zodra de pups bijgevoerd moeten gaan worden. Het wordt mijn 1e nest dat gebarft gaat worden, dus geen kvv maar zelf alles klaarmaken. Ik vind dat toch zo spannend. 8)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#631331
Hier heb ik de drachtige teef geen extra supplementen gegeven. Ze heeft enkel meer van haar normale voer gekregen, wel af en toe een extra eitje, extra spiervlees e.d.  Ik heb haar ook wat koolhydraten gegeven, maar niet overdreven. Sneetje brood, handje havervlokken, schepje rijst, meer niet. Op het laatst wilde ze hier geen grote botten meer eten, bij een vorig nest, andere teef ging dat precies eender, dus daar zal wel lijn in zitten. Maar qua botten waren de kipkarkassen het grootst en die moest ik dan wel verdelen over de dag. Verder kreeg ze dan vis met graat en kipnek/vleugel e.d.

Ik weet niet of je zuivel geeft, maar die hoeveelheid mag je i.v.m. de calcium ook niet verhogen.

De pups zijn ook afgespeend op helemaal zelfmaak, dus tegen die tijd moet je zeker maar aan de bel trekken. Tis even werk, maar het is vreselijk leuk om te doen en om mee te maken. IK zou het nooit meer anders willen doen.
Door Lizzy
#631407
La Demisa schreef: Nou Lizzy, daar kan ik wel wat mee. Ik voel me al een stuk onzekerder dan voorheen. Dan hebben we het nog alleen maar over de drachtige teef. Je snap wel dat ik aan de bel ga hangen zodra de pups bijgevoerd moeten gaan worden. Het wordt mijn 1e nest dat gebarft gaat worden, dus geen kvv maar zelf alles klaarmaken. Ik vind dat toch zo spannend. 8)
Ja, ik snap het hoor, dat je onzeker bent. Maar het komt goed, echt! Simpel gezegd, op een rijtje:

Tijdens de zwangerschap:
1)Geen levertraan in de eerste 6 weken van de zwangerschap.
2)De laatste 2 a 3 weken wat extra koolhydraat (zoals Angelique heeft beschreven: zo zou ik het ook doen).
3)Geen extra calcium en aan het eind van de zwangerschap! En minder vleesbotten (ik zou zelf gewoon 30% a 40% maximaal aan vleesbotten geven. Ik zou ook geen grote botten meer geven op het eind. Net wat Angelique zegt).
4)Verder gewoon voeren zoals je normaal ook doet.

Na de zwangerschap/na bevalling:
1)Je mag weer levertraanolie geven. Ik zou dat zelf niet doen. Ik zou vette vis en lever en zuivel en eieren geven. OK, je mag een druppie levertraanolie geven, want dat kan ook geen kwaad. Ik zou het niet doen, tenzij mijn hond geen lever zou eten. In dat geval zou ik wel levertraanolie geven.
2)Lekker veel vleesbotten geven, in de zoogperiode. Ik zou zelf 40% a 50% vleesbotten geven.
3)Het is je eigen keuze maar verder zou ik normaal blijven voeren, zoals je gewoonlijk ook doet. Ik zou zelf als extra rauwe melk + honing + eieren geven.

En voor de pupsels..... Roep maar hoor! Ohhww, het is zooo leuk om het eten voor de pupsels zelf te maken! En echt, er zitten hier zoveel mensen met ervaring (om er maar eens een paar te noemen: Angelique, Sylvia, Erna, Crutz: hebben net allemaal een nest afgespeend en tot 8 weken gebracht op eigengemaakte voeding). Gaat helemaal goedkomen ;D!
Door La Demisa
#631430
Kijk, dat van dat zuivel, dat je dat ook niet mag verhogen tijdens de dracht: daar zou ik de mist in gegaan zijn. Hier krijgen ze dagelijks kwark, cottage cheese en/of geitenkaas. Dat mag ik dus wel blijven geven maar niet verhogen? Tis niet veel hoor, ik schaar dat onder de 5% overig wat ik voer.

Verder heb ik er ook enorm veel zin in om alles zelf klaar te gaan maken. ZOdra Grace moet bevallen heb ik 11 weken vrij dus alle tijd om alles om mijn gemak voor te bereiden. Ben al enige tijd druk bezig met inlezen maar het wordt pas belangrijk als de pups een paar weken oud zijn. Dan wordt het echt zal ik maar zeggen. Ik heb in ieder geval voldoende verschillende dingen om te voeren, vleesmolen gekocht en 2 grote vriezers dus ik wil vooraf al het een en ander klaar hebben dmv pakketjes bijvoorbeeld. Ik wil het zo graag goed doen dat ik soms van gekkigheid niet weet waar ik moet beginnen.

Dat had ik ook toen ik 6 maanden geleden de honden van de ene op de andere dag over gezet heb op BARF. In het begin heel onzeker maar dat was zo snel over en nu weet ik al niet beter meer.

Wel heel fijn dat hier veel fokkers zitten met ervaring. Daar zal ik zeker een beroep op gaan doen.
Door La Demisa
#649022
Ik had nog 1 vraag: rauwe melk.
Bedoel je daarmee melk die rechtstreeks van de koe komt? Gewoon vers dus? Verder niets mee gedaan? Er zit hier een kaasboerderij die van alles en nog wat zelf maken. Daar zou ik vast wel verse melk kunnen krijgen. Ook lekker voor de pups straks?
Door Lizzy
#649108
La Demisa schreef: Ik had nog 1 vraag: rauwe melk.
Bedoel je daarmee melk die rechtstreeks van de koe komt? Gewoon vers dus? Verder niets mee gedaan? Er zit hier een kaasboerderij die van alles en nog wat zelf maken. Daar zou ik vast wel verse melk kunnen krijgen. Ook lekker voor de pups straks?
Ja, dat bedoelde ik inderdaad: melk rechtstreeks van koe of geit, zonder dat het verhit is geweest. Dat is wat Juliette de Bairacli Levy ook altijd heeft gebruikt voor haar honden en pups.
Door La Demisa
#655180
Vraagje: ik heb voor Grace (gisteren bevallen van 8 pups) een mix gemaakt van rauwe melk, hutte case, kwark, paar lepels honing en een paar eierdooiers. Ze vindt het werkelijk geweldig lekker. Hoe veel en hoe vaak mag ik haar dag geven per dag? Kan ik haar eventueel ook teveel geven? Aangezien zij nauwelijks drinkt normaal gesproken en nu ivm het voeden toch wel dorst heeft geef ik haar dit, toch dorstlessend en goed voor haar.
Door André
#655187
Angelique schreef: Hier heb ik de drachtige teef geen extra supplementen gegeven. Ze heeft enkel meer van haar normale voer gekregen

Angelique,

Doe je dit vanwege het feit dat de teef dikker moet zijn voordat de puppen haar leeg drinken , en die extra dikte haar een voorsprong moet geven op wat komen gaat in de komende weken?
Door Erna
#655192
Ik ben dan wel geen Angelique maar doe het op dezelfde manier. Bij ons heeft het niets te maken met het feit dat de teef dikker zou moeten zijn voordat de pups haar leegdrinken maar omdat de teef meer energie nodig heeft. Haar pups groeien de laatste 3 weken van de dracht explosief en dat kost meer energie. 

Na de bevalling zijn de moeders bij mij meestal op hetzelfde gewicht als voor de dekking of iets lichter. Zelden hebben ze meer vet en zijn ze dus zwaarder. Ze hebben de extra voeding blijkbaar echt nodig.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#655207
André schreef:
Angelique,

Doe je dit vanwege het feit dat de teef dikker moet zijn voordat de puppen haar leeg drinken , en die extra dikte haar een voorsprong moet geven op wat komen gaat in de komende weken?
Uh nee, om reden die Erna ook al opgeeft. Het ligt ook aan de teef, de laatste keer kreeg ik echt het idee dat teeflief de geeuwhonger had en heeft ze wat extra gekregen. Pas tijdens de zoogperiode gaan de hoeveelheden voer echt onhoog. De laatste keer tot circa 2 kg per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door