Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door oebaya
#630195
Mijn katten staan nu ongeveer 2 weken op carnibest. De ene die eerst het moeilijkst deed, eet het nu zonder scheutje junk, de ander moet nog steeds een ietsie junk er in.
Maar nu mijn vraag: hoeveel moeten ze nu eigenlijk hebben. Carnibest geeft aan: 20 tot 30 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. Mijn katten zijn allebei ongeveer 4 kg. Zou dus 120 gram per dag zijn per kat. Nu is een een Cornish Rex en die eten altijd meer, omdat ze door hun dunnen vacht meer energie nodig hebben. Maar de ander is gewoon een rode huis-tuin-en-keuken kat. Beiden eten toch wel behoorlijk meer. Samen eten ze bijna een pond CB per dag. Het is ook niet zo, dat ze dooreten tot het op is, want hebben ze genoeg, dan laten ze ook wel eens iets staan, maar niet veel. En uiteindelijk over de dag is er toch weer ruim 4 ons op.
gr.
Nicolette
Door *Robin*
#630365
als je katten er niet dikker van worden zou ik ze gewoon zoveel blijven geven en als je merk dat ze uit gaan dijen zou ik ong. 10 tot 20 gram minder geven als ze nog niet afvallen nog ietsje minder totdat ze mooi op een goed gewicht blijven en dan weet je procies hoeveel ze nodig hebben ;)
Door Mevroi Kruim
#630398
Mijn katten eten tussen de 100 en 200 gram per dag, heb ik ooit eens gewogen. Maar ik voer op het oog, ik weet ongeveer hoeveel ze moeten hebben (koelkastbakkie vol) en dat krijgen ze dan, daar doen ze het goed op, niet te dun en niet te dik.
Voeren op het oog is uiteindelijk het beste.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#630528
Ik zou echt niet weten wat de katten eten per dag aan gewicht, ik geef gewoon een bepaalde hoeveelheid in een bakje dat ik denk oke dit is wel genoeg en daar doen ze het goed op dus hou ik het zo.
Door Helen
#630574
Ziggy was helemaal uitgemergeld en nog in de groei. Zij at 3x per dag 70 a 80g. Nu is ze flink slank en ze eet nu 2x per dag 100g. Ze groeit nog en moet echt nog wat dikker worden, dus voorlopig lijkt mij dat ok.


Verder vraag ik mij eigenlijk ook een beetje of wanneer katten te dik zijn. Bij honden voel je of je zonder druk de ribben kan voelen, maar de meeste katten hebben wel een speklaagje op de ribben zitten. Hoort dat bij katten of is de gemiddelde kat te dik?
Door *Robin*
#630597
als ik bij Roxy voel dan kan ik haar ribben , niet duidelijk, maar toch wel voelen en bij bailey als ik een beetje druk uitoefen met mijn vingers en van voor naar achteren over hun vacht voel ook. Roxy is echt slank, slanker dan Bailey ooit is geweest. Bailey heeft een hangbuikje maar is niet dik, het is meer vel wat hangt bij hem.

ik denk dat je kat dik is als je zelfs met wat druk geen ribben meer voelt en van bovenaf (als de kat staat) gezien rond lijkt en Bailey en Roxy zijn allebij mooi recht.
Laatst gewijzigd door *Robin* op ma 11 sep 2006, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#630625
Ga eens voelen bij mijn huis-tuin-en-keuken kat. Bij mijn Cornish voel je altijd ribben. Geen enkel probleem, die wordt gewoon niet dik.
Nou, voorlopig dan maar voeren zo lang ze het opeten.
gr.
Nicolette
Door Birgit
#630627
Toevallig heb ik het gisteren voor Sam ook eens op de weegschaal gezet.
( Voor de honden weeg ik altijd af, om een richtlijn te hebben )

Sam weegt 4 kilo, en hij krijgt 2 keer 50 gram Carnibest voor honden per dag. Daar doet ie het goed op. Is niet te dik. Soms laat ie een beetje staan.
Door Mevroi Kruim
#630708
Ik vind mijn katten niet te dik als het lijf van bovenaf gezien mooi recht is, dus aan weerskanten een rechte lijn vanaf de schouder naar het bekken, en niet zo'n leuke bolle uitbochting op buikhoogte. Dan kun je de ribben voelen, al moet je bij Knor en Eppo wel een halve meter vacht wegduwen (nee, geen Perzen, gewoon hele dichte korte vacht).
Bij Eppo kijk ik nog ff onder de buik of ze daar niet een voorraadje verstopt heeft. En Sjors heeft helemaal geen model dus daar is het meer een gok  ;D Die heeft van die bulldog-voorpoten, uitbochtende ribben, kromme achterpoten .... gewoon een ouwe dibbes dus.
Door jet
#647379
mijn katten krijgen (zijn 8 mnd) kregen 80gr cb 2maal daags,nu is één van de twee aan het uitdijen(lust ook alles )ik ben nu dan ook aan het minderen ,maar hij heeft altijd honger loopt vaak te zeuren,of is dit een gewoonte van hem ,misschien eigen schuld want ik gaf soms toe aan zijn gezeur :-[.

Maar als ik ze een geeft dan schrokken ze het naar binnen,terwijl moeder e met kleine hapjes eet.kan ik daar wat aan doen of maar zo laten /


thanks jet ;)
Door Mevroi Kruim
#647464
Is gegarandeerd gewoonte, als ze gewend zijn dat er altijd eten staat en nu niet meer, of dat ze krijgen als ze zaniken, reken maar dat een kat dan snel leert en het heeeel lang volhoudt!
Hier schrokken ze ook als het lekker is en ze likken hun bakjes uit dat de bodem er haast uitgaat. Maar zolang ze er goed uitzien en niet mager worden krijgen ze mooi niks extra's
Gebruikersavatar
Door Mischa
#647767
Menno en Gijs krijgen samen 250 Carnibest verdeeld over twee voedingen per dag. Je kan wel voelen waar ribben zitten, maar volgens de dierenarts zijn ze geloof ik toch wat aan de zware kant. Menno is wat rechter en gespierder (al lijkt dat het laatste jaar minder te zijn geworden). Gijs, die net zo groot is maar minder weegt, is meer een theemuts. En dat is stiekem ook wel mijn favoriete model kat. :biggrin2:
Door panthera
#649187
Is het ook normaal, dat je er smorgens voor gewekt wordt ? ;D :D
En ze ineens een stemgeluid blijken te hebben, alsof het hele Philarmoniker tekeer gaat ?
Sinds nu 2 weken Carnibest kan ik het nl schudden. :D ;)
Vind het trouwens wel schitterend hoor. ;)


P.
Door oebaya
#649550
panthera schreef: Is het ook normaal, dat je er smorgens voor gewekt wordt ? ;D :D
En ze ineens een stemgeluid blijken te hebben, alsof het hele Philarmoniker tekeer gaat ?
Sinds nu 2 weken Carnibest kan ik het nl schudden. :D ;)
Vind het trouwens wel schitterend hoor. ;)


P.
Voor ik overging op KVV voor de katten, kregen ze 's morgens altijd iets uit een blikje. Daar maakten ze me ook voor wakker hoor. Bovendien mogen ze daarna weer naar buiten. I.v.m. het landbouwverkeer dat hier vooral 's nachts rijdt, moeten ze nl. de nacht binnen.
gr.
Nicolette
Door Cat
#651702
Kruimel schreef: Is gegarandeerd gewoonte, als ze gewend zijn dat er altijd eten staat en nu niet meer, of dat ze krijgen als ze zaniken, reken maar dat een kat dan snel leert en het heeeel lang volhoudt!
Hier schrokken ze ook als het lekker is en ze likken hun bakjes uit dat de bodem er haast uitgaat. Maar zolang ze er goed uitzien en niet mager worden krijgen ze mooi niks extra's
Ja, dat merk ik nu heel erg. Jeltje heb ik net uit het asiel gehaald en daar stond natuurlijk de hele dag door eten. Nu krijgt ze 2x per dag en ze loopt me de godganse dag achterna, schooiend om eten. Hopelijk heb ik een langere adem dan zij, ik vind het wel knap irritant!

groetjes Cat
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door