Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Debora
#630131
Ikzelf vind Sam iets aan de dikke kant. Heb ook al eens zitten voelen bij haar ribben en er zit idd een klein speklaagje omheen  :-[ Mijn andere hond Joe (de blonde lab kruising) vind ik persoonlijk goed op gewicht. Je ziet haar ribben niet (ja af en toe als ze uitrekt of omdraait ofzo, maar als ze gewoon staat zie je ze niet) en je kunt ze dus wel degelijk voelen. Alleen, ze is een stuk actiever als Sam en ik vind dat ze ook daarom wel wat ander voer mag, dus krijgt ze van mij CB actief. En aangezien ik met ze allebei behendigheid train is het toch handig als er niet teveel vet aanzit?
Nu kreeg ik laatst al commentaar dat Joe te mager zou zijn en Sam juist weer niet en toen ik het vandaag aan een vriend van me vroeg zei hij: Nee hoor Sam is helemaal niet te dik eerder te mager, en Joe helemaal.
Word ik weer onzeker van  :-\  Is het een kwestie van smaak?
Door Barrak
#630137
Hoi Debora,
Mijn ervaring is dat veel mensen snel een hond te mager vinden. Je ziet ook veel  honden met een laagje (vet) te veel. Dit wordt door velen blijkbaar als normaal gezien. Mijn hond is volgens de dierenarts perfect op gewicht, moet niks bij en niks af. Als hij wat gedraaid staat zie je net de laatste ribben. Hier heb ik ook al eens commentaar over gehad. Te mager was het oordeel van een man met een ronde labrador! En toch heeft Barrak van 10 jaar, meer energie dan zijn ronde lab die net de pubertijd uit is! Vreemd he.... ::)
Rianne
Door Lizzy
#630139
Ja, volgens mij wel. Ik sta ook wel eens versteld dat mensen hun hond perfect vinden terwijl ik denk "zooooowwwww, DIE is dik :o" (of dun). En de regel "je mag de ribben, behalve de laatste of de laatste 2, niet zien en wel voelen" wordt blijkbaar door iedereen anders geintepreteerd ofzo!

Eerlijk gezegd? Heel eerlijk? Vind ik de meeste honden eerder te dik als te dun.....
Door Ine
#630173
Lizzy schreef: Ja, volgens mij wel. Ik sta ook wel eens versteld dat mensen hun hond perfect vinden terwijl ik denk "zooooowwwww, DIE is dik :o" (of dun). En de regel "je mag de ribben, behalve de laatste of de laatste 2, niet zien en wel voelen" wordt blijkbaar door iedereen anders geintepreteerd ofzo!

Eerlijk gezegd? Heel eerlijk? Vind ik de meeste honden eerder te dik als te dun.....
Klopt helemaal!!
Alleen bij de lab en waarschijnlijk meer rassen/kruisingen, mag je ook de laatste 2 ribben niet zien.
Het is ook een kwestie van bouw. Ik heb slanke labs, maar ze komen ook merendeel uit werklijnen. Ze missen vaak die speciale tonronde ribben. Tilly lijkt veel forser/dikker, maar echt dik is ze niet.
Door Tiesto
#630224
Hier bij onze honden idem..Zack is heel anders gebouwd..is net jerommeke ;) en lijkt daardoor dikker terwijl hij minder weegt dan Tiesto die slanker oogt doordat hij hoger op de poten staat...er mag bij allebei best iets af hoor,maar doordat ze geholpen zijn best moeilijk want ze moeten toch beide hun energie uit de voeding kunnen halen..we lopen gemiddeld 3 uur per dag met ze en ze krijgen beide 500 gr duck uitmuntend en zo goed als geen tussendoortjes..wil dan ook straks als deze duck op is de pens variant proberen want daar zit wat minder vet in..en hopen dat onze vreetfanaat Zack daar geen hongergevoel aan over houdt..maar pens vult toch goed toch?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#630230
Ine schreef: Klopt helemaal!!
Alleen bij de lab en waarschijnlijk meer rassen/kruisingen, mag je ook de laatste 2 ribben niet zien.
Het is ook een kwestie van bouw. Ik heb slanke labs, maar ze komen ook merendeel uit werklijnen. Ze missen vaak die speciale tonronde ribben. Tilly lijkt veel forser/dikker, maar echt dik is ze niet.
Er lopen wel meer van die labs rond en dan menen de eigenaren het gemis van die tonronde ribben maar te compenseren met een vetlaag. :-X
Door Lil
#630274
Ohw, ik dacht dat je altijd de laatste twee ribben zou moeten zien! Heb een kruising mechel, labrador die naar mijn mening fijn als een mechel moet uitzien, dan heeft hij ook de meeste energie.
Door Ine
#630282
Angelique schreef: Er lopen wel meer van die labs rond en dan menen de eigenaren het gemis van die tonronde ribben maar te compenseren met een vetlaag. :-X
Heel veel fokkers willen ook, dat je de pup met een speklaagje op laat groeien.
Door Debora
#630329
Ok dan. Sam gaat toch op dieet. Niet streng want ze is niet te dik maar er mag toch iets van af vind ik. Ik voer haar naar haar ideaal gewicht van 20 kilo. Ze krijgt 400 gram per dag. Moet ik voorzichtig beginnen met 50 gram minder of kan ik 100 gram per dag minder doen. Dan krijgt ze sochtends 100 gram en savonds 200 gram. Of is dat te drastisch?
Door Helen
#630493
Ik vind zelf een hond goed op gewicht als je zijn ribben duidelijk kan voelen. Kuma heb ik een poosje bewust wat voller gehad omdat ze herhaaldeijk maag-darm ontstekingen had waardoor ze in een paar dagen tijd 2 kg afviel. Dat is nu gelukkig verleden tijd en ik heb haar nu weer een stuk slanker. Je merkt gewoon dat ze dan ook leniger is. Ik vind zelf dat je maar heel weinig vet behoort te voelen.
Ik heb zelf overigens nog nooit een raszuivere lab in Nederland gezien die ik mooi schraal vond. Het lijkt wel of ze altijd wat vet op de ribben hebben. Ik ken wel een paar lab kruisingen die ik mooi op gewicht vind. Op de Crufts heb ik labs uit jachtlijnen gezien die wel prachtig schraal en gespierd waren, maar qua bouw (en karakter)leken deze honden bijna een ander ras dat de labs die in Nederland rondlopen.
Door Mevroi Kruim
#630499
Lupa schreef: tussen voelen en voelen is er een verschiel, bij dikke honden kun je ook de ribben voelen.
dus ik vind personelijk een slecht graadmetertje.

ik heb een andere graad meter, als ze nat zijn en je kunt de ribben zien dan zijn ze goed



maar ja je hebt een probleem als ze niet willen zwemmen
Doe je ze toch onder de douche  ;D
Maar bij Kátur zie je dan nog niks omdat hij a) zeer waterafstotend haar heeft en b) behoorlijk lang en dik haar heeft, dat de eventuele ribben nog steeds goed afdekt.
Dus toch maar voelen.
Door Debora
#630503
Lupa schreef: ik heb een andere graad meter, als ze nat zijn en je kunt de ribben zien dan zijn ze goed



maar ja je hebt een probleem als ze niet willen zwemmen
Dat zie je dus bij Joe wel ja, als ze gezwommen heeft. Helaas is Sam het water niet in te branden  ::)
Door Ine
#630526
Lupa schreef: tussen voelen en voelen is er een verschiel, bij dikke honden kun je ook de ribben voelen.
dus ik vind personelijk een slecht graadmetertje.

ik heb een andere graad meter, als ze nat zijn en je kunt de ribben zien dan zijn ze goed



maar ja je hebt een probleem als ze niet willen zwemmen
Met voelen bedoel ik, zonder druk aaien. Dan moet je de ribben voelen.
Door Ine
#630536
Lupa schreef: ja ik snap wat JE bedoeld maar hoe vaak zien we mensen met"kijk hij is echt niet dik voelmaar"en de hond heeft een speklaag
Ja, dat is zo en als je dan eerlijk er iets van zegt, zijn ze nog boos ook, want de honden krijgen al zo weinig eten! 8) :-\ :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door