Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#630016
Ik heb inmiddels uitgerekend wat Daan zou moeten krijgen per dag aan verschillende Barf ingredienten.
Groenten mix gemaakt en een paar (proef) maaltijden ingevroren.
Nou vond ik het nog best wel een gedoe om alles per dagportie af te wegen en in te vriezen.
Ik heb nu alle ingredienten in elke dagportie gedaan. Daarmee bedoel ik dat een dagportie rauwe vleesbotten, orgaanvlees en groentenmix bevat. Tafelresten kun je later wel toevoegen. (of niet)

Ik begrijp dat je niet iedere dag alle ingredienten hoeft te geven. Of lees ik dat verkeerd? Maar raakt de voeding per dag dan niet uit balans? (Ik denk dan bijvoorbeeld aan het feit dat botten stoppend werken en orgaanvlees laxeert. Als je 1 van de 2 geeft lijkt me dat dus niet goed)

En hoe doen jullie dat met het klaarmaken van de voeding voor je hond? Maak je voorraad die je invriest of weeg/maak je elke dag nieuw een maaltijd voor de hond?

Groetjes Marieke
#630094
Je hoeft inderdaad helemaal niet iedere dag compleet te voeren. Als je over 1 of 2 weken maar alles voert zoals 40% a 50% vleesbotten, ongeveer 15% groente en orgaanvlees, etc.

Ik vries groentemix apart in, in dagporties (voor drie honden). Ik vries vlees en orgaanvlees ook in porties in, want het is geen doen om uit 1 bonk bevroren vlees van 5 kilo porties vlees voor mijn honden te snijden, dus vries ik ongeveer 1 kilo porties in.

Maar goed, je kunt dus best op maandag geitenribben geven en op dinsdag pens met groente en op woensdag een deel van een hele eend, etc voeren. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel maaltijden je per dag voert. Als ik twee maaltijden per dag voer, dan voer ik bijv. 's morgens een parelhoen en 's avonds kopvlees met groentemix.
Door Lil
#630259
Geef niet elke dag orgaan, een enkele keer per week bij bijvoorbeeld vrij kale botten. De percentages kloppen wel.
Verder weeg ik het voor het invriezen vaak niet af, omdat ik het bevroren aangeleverd krijg. Laat het dan ontdooien als ik het wil voeren en vries de rest weer opnieuw in (vaak dan wel in meerdere porties). Ik weeg wel de porties per keer, maar doe niet alles in een keer in porties verdelen, daar gaat redelijk wat werk in zitten.
Laatst gewijzigd door Lil op zo 10 sep 2006, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#630307
Ik weeg eigenlijk niets af, ik doe alles op het zicht...
1 keer in de maand ofzo maak ik groentenmix en vries het in afzonderlijke porties in. Het vlees wordt ook allemaal afzonderlijk per portie ingevroren.
Is inderdaad best wel wat werk aan, maar ja, alles voor de woefies he  :)
#630634
ik koop een keer per 5-6 weken in voor een periode. dan zorg ik ervoor dat alle percentages al kloppen. dan stal ik alles in de schuur uit met een weegschaal, snijplank, hakbijltjemmes en diepvrieszakjes. Ik maak dan porties voor Baya met van alles door elkaar heen. De groentemix maak ik steeds vers met wat er dan in de koelkast ligt.
Zo heb ik dus om de paar weken een paar uur nodig voor het verdelen en verder kijk ik dan niet echt wat ze moet krijgen, heb wel bijvoorbeeld botten apart met kleine porties lever als ze een botdag heeft. Ook bij het verpakken van de dagporties kijk ik naar de hoeveelheid bot, wat veel bot dan gaan er nog wat kippenlevertjes of stukken lever meer in.
#630745
Ik vries dagporties in van ca 500 gram.
Ieder week eet Borke 1 dag groente, 1 dag orgaan en de dag na groente of orgaan meestal rib (geit of lam). 
De rest van de dagen eet hij verschillende diersoorten, een beetje afhankelijk van wat we in huis hebben zalmkop, kip, eend, lam en geit.
#630858
Lil schreef: Verder weeg ik het voor het invriezen vaak niet af, omdat ik het bevroren aangeleverd krijg. Laat het dan ontdooien als ik het wil voeren en vries de rest weer opnieuw in (vaak dan wel in meerdere porties).
Maakt het niet uit dat iets wat ontdooid is opnieuw wordt ingevroren? Ik kreeg namelijk een enorme bonk bevroren vlees en wilde dit in porties verdelen, maar wist niet of het mocht ontdooien en daarna weer in kon worden gevroren...dus toen heeft mijn vader zich even uitgeleefd met een bijltje  ??? :D (het was niet zo eng als het klinkt  ;))
#630863
Je kunt gerust ontooid spul weer invriezen. Het wordt er niet mooier van but who cares?  ;D
Bijltje klinkt overigens ook goed  ;D ;D ;D

Ik krijg kopvklees in zakken van 5 kilo en runderpenzen vaak in een geheel, dus een kilo of 12. Ik laat de boel zover ontdooien dat ik het in porties kan hakken/snijden en vries het vrolijk weer in.

Oja, ik vries vleesbotten en spiervlees en pens in in porties van een kilo, orgaan in porties van een pond, en ruk uit de vriezer wat me voor die dag leuk lijkt. Over een week gemeten krijgen ze dan alles in de juiste verhouding binnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door