Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Robian
#629958
Aankomende maandag ga ik voor het eerst een complete Barfweek voor Robbie en Ian inplannen. Vandaag ben ik naar de super geweest voor een groenteprutje.
Aangezien de jongens niet zo heel veel groenteprut mogen hebben volgens de rekenhulp heb ik maar een paar groente / fruit soorten gekocht.

Dit heb ik in de het prutje gestopt.
2 kleine bietjes
3 worteltjes
1 kleine stronk andijvie
1 banaan
1 appel
1 kiwi
50 gram alfalfa

Bovenstaande is goed voor 2,5 week

Op- en aanmerkingen zijn meer als welkom.  ;)

Groetjes,
Sylvia
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#629987
Hé, wat leuk dat je het nu ook aandurft om volledig te gaan barfen, ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen.

Je gaat groenteMIX maken, géén PRUT!!! ;)

Volgens zeggen, kan de combinatie fruit en vlees voor gisting zorgen, dus darmgassen, zeg maar.
Ik gebruik zelf geen fruit in de groentemix, dat geef ik tussen door.

Je hebt niet zoveel verschillende groentes, maar als je de volgende keer weer andere neemt, lijkt dat me prima.
Door Robian
#630109
Ik vind mezelf ook erg dapper dat ik over ga stappen  :D
Na een gesprek met Pauline zag ik het steeds meer zitten om over te stappen.
Ook jouw resultaten met Sanne is erg motiverend moet ik heel eerlijk zeggen.
Sanne is een lopend voorbeeld dat Barf gezond is.

Over mijn Prut, ehhhh Mix.
Dat de combi fruit-vlees voor gisting kan zorgen wist ik niet.
Als ik het dan in combi geef met bijvoorbeeld huttenkase en 's avonds pas het vlees.
Hou ik het probleem dan?

Des te meer soorten als ik neem des te groter worden de porties. Aangezien ik ergens heb gelezen dat je het niet te lang moet bewaren i.v.m. de pitamientes had ik het idee opgevat om elke keer andere groentes te kopen.

Waar bestaat jouw prutje...sorry...mix uit?
Door Lizzy
#630127
Op zich kun je het proberen hoor, met vlees (deze groenteprut. Ehhhh, mix). Als je hond dan last van winderigheid krijgt, dan weet je waar het van is. En de volgende keer kun je dan het fruit eruit laten. Ik geef overigens niet zo veel fruit. Het bevat erg veel suikers en ik vraag me wel eens af of veel suiker goed is voor de hond (de wolf eet ook wel fruit hoor, in het wild, maar wild fruit bevat ook veel minder suiker als ons fruit van vandaag de dag). Met huttekase kan het ook gegeven worden trouwens.

Op zich ziet het er prima uit. En ja, ik bewaar het ook niet te lang hoor, in de vriezer. Week of 3, maximaal 4.

Ik gebruik meestal stuk of 10 groentes. Maar ja, ik heb ook drie honden. En ik gebruik nooit allemaal dezelfde groentes in de mixen. Voorbeeldje:

Ik maak 1 mix met: 1 bos wortel of 1 zak winterpeen, 3 courgette, 1 komkommer, krop andijvie, 1 pompoen, 2 bakjes alfalfa, paar teentjes knoflook, paar takjes peterselie, 2 waterkers, 5 stronken witlof, klein plukje spinazie.

De mix erop gebruik ik: 3 bietjes, 1 bos wortel, 3 courgettes, 2 paksoi-struiken, gekookt sperzieboontjes, 2 bakjes gemengde spruit-groentes, paar teentjes knoflook, takjes selderij, 1 bak postelijn, 1 bakje lams-oor of zeekraal, 1 flinke stronk broccoli, pluk paardebloembladeren.
Door Bianca
#630238
Ik maak de groentemix net zoals het uitkomt met wat ik over heb of wat er in de aanbieding is. Ik probeer wel zoveel mogelijk af te wisselen. Voor vandaag en morgen bv. restje gemengde sla, restje (rauwe) spruiten, komkommer, wortelen, teentje knoflook. Als ik het gemixed heb weeg ik hoeveel het is, weet ik ook wat er de rest van de week nog gemaakt moet worden. Kan de groente mix hier trouwens zo geven, zonder vlees oid erbij. Tot nog toe eten ze alles wat ik in de voerbak kieper! :)
Maar meestal geef ik het samen met vlees. Fruit heb ik nog niet geprobeerd.
Door Mevroi Kruim
#630392
[quote="Tinker"]
Moet je eigenlijk altijd een mix voeren van diverse groenten?Wij eten iedere dag groente(7 dagen per week)zou ik dan bv ook iedere dag 1 soort kunnen voeren van het gene wat wij die dag eten?Morgen eten we pompoen,en dan dinsdag eten we broccoli enz,enz.Dan zouden ze dus ongeveer 7-10 verschillende groenten per 10 dagen krijgen.Kan dat?
[/quote]

Zo doe ik het ook, ze eten gewoon met ons mee qua groente. Dan wel 2 of 3 soorten per keer want ze krijgen niet elke dag groentepuree/prut  8) En ik maak het per keer vers, dat vind ik zelf handiger dan heel veel in een keer maken en dan invriezen. In mijn vriezer is al niet genoeg plaats voor alle barfspul dat ik er in kwijt wil, die groente gaat dan wel vers.
Door Lizzy
#630444
[quote="Tinker"]
Moet je eigenlijk altijd een mix voeren van diverse groenten?Wij eten iedere dag groente(7 dagen per week)zou ik dan bv ook iedere dag 1 soort kunnen voeren van het gene wat wij die dag eten?Morgen eten we pompoen,en dan dinsdag eten we broccoli enz,enz.Dan zouden ze dus ongeveer 7-10 verschillende groenten per 10 dagen krijgen.Kan dat?
[/quote]

Nou, dat lijkt mij ook perfect hoor! Zo kan het ook! Ik zit gewoon dat ik vaak veel gerechten met heel veel ui eet. En veel gewokte koolsoorten. En dingen als prei. Allemaal no-no's voor de honden en vandaar dat ik het apart ben klaar gaan maken.....
Door Mevroi Kruim
#630494
Uien en prei vind ik ook errug lekker, dus die eet ik dan mooi zelf op  ;D De honden krijgen andere dingen. Ik koop van hond-geschikte groente gewoon wat meer en dat krijgen zij dan. En wortel heb ik altijd in de koelkast en spinazie in de vriezer dus dat kan er mooi bij.
Door Robian
#630577
Elke dag groente met de pot mee-eten is ook een idee.
Ik ga eerst eens de zakjes groentemix opmaken die ik gemaakt heb.

Als er stink windjes komen knikker ik ze zo weg en maak wel wat nieuw.
Ik vind het nog leuk om te doen ook dus dat is meegenomen  :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door