Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Supermax
#628819
Is Utah ook nog eens verkouden geworden. Hij at al niet goed en nu hij zo aan het snotteren is is het helemaal pet :'(.
Moet ik nu toch nog een keer met hem naar de DA of kan ik 'm zelf iets geven tegen die verkoudheid? Als het goed is krijg ik morgen ook Echinacea met Cats Claw en Plantago binnen. Helpt dit ook goed tegen verkoudheid???
En wie weet wat heel voedzaam is en dat vloeibaar gemaakt kan worden?

Groetjes,
Mieke
Laatst gewijzigd door Supermax op vr 15 sep 2006, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Robin*
#628877
ik zou naar de DA gaan...
veel beterschap voor je knuffel en ik hoop dat hij snel weer op de been is hoor!!! :-*

je moet hem wel wat voer blijven geven al is het maar wat blikpathé met water vermengd in een spuitje, succes hoor!!!
Door Supermax
#629068
Tja, dwangvoeren wil meneer absoluut niet. Ik geef hem nu elke keer iets van blikvoer heel erg aangelengd met water en dan neemt ie een paar likjes. Maar omdat ie nu zo verkouden is lukt 'm dat ook niet goed :(.
Maar ik ga straks een afspraak maken bij de da voor vanavond en dan laat ik ook maar meteen bloed prikken.

Groetjes,
Mieke
Door Supermax
#629479
Zo vanavond bij mijn eigen dierenarts geweest, want met het weekend voor de deur was ik er niet gerust op.
Meteen bloed laten prikken om te kijken of zijn nieren wel of niet goed zijn.
Blijkt dus dat zijn nieren gewoon goed zijn (in ieder geval voor een kat van 17 jaar).
Urea was wel wat hoger maar dat kon komen doordat ie niet goed eet en drinkt.
Verder waren dit de waardes die ze nu getest hebben:
GPT 224 IU/L
BUN 17.6 mmol/L
Cre 102 umol/L
Glu 7.7 mmol/L

Geen idee wat die bovenste zijn maar de creat en de glucose waren goed.
Verder voelde ze wel zijn schildklier dus meteen daar ook bloed voor afgenomen (ik was er toch, zal ik maar zeggen...), hiervan krijg ik de uitslag volgende week.

Voor de rest heeft Utah een halve liter vocht onder zijn huid gekregen, meer ging niet want toen werd ie boos...

Daarnaast nog synulox meegekregen voor zijn verkoudheid (de andere pillen moet ik mee stoppen), nog wat prednoral (in de hoop dat ie dan zelf ook wil eten) en iets tegen de misselijkheid. O ja, en een paar blikjes A/D om hem toch te gaan dwangvoederen.

Al met al heeft Utah me in 1 week tijd bijna 200 Euro gekost. Maar als ik hem daarmee nog een tijd kan behouden is het me zeker zo veel waard.

Groetjes,
Mieke
Door Suzan54
#629659
Utah rolt van de regen in de drup :-( Maar deze medicatie moet hem/haar alle kansen geven voor herstel. Ik hoop van ganser harte dat er niet iets engs achter zit. Vocht zit er al in, nu het eten nog en dan moet Utah het toch echt zelf weer gaan doen.
Door Supermax
#629762
Vooral het dwangvoederen is lastig, daar is meneer het helemaal niet mee eens. Gisteravond met een spuitje geprobeert maar dat is nogal een ramp, dus ik denk dat ik het vandaag probeer door gewoon zijn bek open te trekken en er een lik A/D in te proppen met mijn vinger. Kijken of ie dat dan wil doorslikken. Want om het verdund met een spuitje naar binnen te krijgen krijgt ie alleen maar meer stress door. En dat lijkt mij niet goed voor zijn herstel.
Ik geef hem nu ook echinacea druppels erbij in de hoop dat dat ook nog wat helpt om zijn verkoudheid te boven te komen.

Groetjes,
Mieke
#629764
Zo heb ik het ook gedaan met Kruimel. Gewoon kat in houdgreep, lik (in mijn geval gemalen vers vlees) in de bek, bek dichten en wachten op 'slik'. Voordeel is wel dat Kruimel klein en ielig is en zich niet echt verzet.
Maar Knor is groot en heel sterk en met hem lukte het ook. Wel onder protest maar het ging. Als ze maar eenmaal de hap in de bek hebben eten ze vaak wel, als ze verder niet al te ziek zijn.
De enige bij wie het niet lukte was mijn ouwe kater Pepijn, maar die was dan ook ernstig ziek en wilde echt niet meer. Hij is dan ook een paar dagen later overleden.
Door Supermax
#629798
Heb dus net een paar likken A/D naar binnen gekregen bij hem. Ging een stuk makkelijker en sneller dan met zo'n stom spuitje. Heb hem vandaag ook al een paar keer zelf wat zien drinken, dus dat is ook wel weer goed :).
Groetjes,
Mieke
Door Supermax
#631379
Vanmiddag dus weer bij de da geweest, omdat Utah dus geen eetlust meer heeft.
We hebben dus maar een rontgenfoto gemaakt van zijn hart/longen en een gedeelte buik, dit omdat Utah niet normaal ademde.
Was dus ook niet zo gek want hij heeft vocht om zijn hart zitten in zo'n mate dat de vorm van het hart niet meer te zien is :'(.
Verder zat er veel lucht in zijn darmen, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ie veel lucht inslikt omdat ie zich  niet lekker voelt.
Nu heb ik dus voor a.s. vrijdagochtend een afspraak voor een echo (bij een andere da, want mijn eigen heeft daar de apparatuur niet voor).
Heb in ieder geval vochtafdrijvers meegekregen in de hoop dat ie daar al wat van opknapt.
Verder heeft Utah weer vocht onderhuids gekregen omdat ie nog steeds wat uitgedroogd is.

Dus al met al is het nu een heeeele dure kat maar ik zal me achteraf nooit kunnen verwijten dat ik niet alles voor hem gedaan heb (en onderhand heb ik al zoveel voor hem betaald dat het me nu ook niet meer uitmaakt).

Ik hoop dus dat de vochtafdrijvers hun werk gaan doen en dat er vrijdag iets uit de echo komt waarmee we nog wat kunnen doen (hopen dat het geen tumor is).

Groetjes,
Mieke
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door