Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Helen
#628511
Ok, hier weer een paar vraagjes van de kersverse katteneigenaar.

Mijn honden ontvlooi ik nooit preventief..Balou heeft nooit vlooien, al heeft Kuma ze wel (is vorig jaar twee keer gebeurd). Hoe doen jullie dat met jullie katten? Ik hoor overal dat katten echt vlooienmagneten zijn.

Wat doen jullie met jullie binnenkatten om ze actief en in beweging te houden. Spelen jullie veel met ze of zijn er andere kat-actieve bezigheden?

Hoe enten jullie je katten?

Hoe vaak ontwormen jullie je katten? Laten jullie eerst de ontlasting nakijken of ontwormen jullie een x aantal keer per jaar (ben daar zelf geen voorstander van).

Wat voor kattenbakgrit gebruiken jullie? Ik heb nu Linda Spaans. Het bevalt erg goed. Op de kliniek waar ik werk gebruiken ze geperste hout 'biksjes'. Zelf vind ik die heel vervelend. Bij een plasje kan je je halve kattenbak legen.

Ok, dat was het weer voorlopig!!
Door Mevroi Kruim
#628516
Paar vraagjes maar  ;D ;D ;D ;D

Vlooien: ik heb er een die hevig allergisch is/was dus ik zette vroeger iedereen dik in de Advantage. Maar sinds ze barfen heb ik dus geen last meer van vlooien. Van het voorjaar nog een keer gedruppeld en verder helemaal niks. En dat al 4 jaar.

Mijn katten kunnen naar buiten dus ik doe er niet zoveel aan. Kruimel gaat niet naar buiten, maar die hoeft ook niet meer zo nodig, ze is al 15.

Mijn katten zijn als jonge dieren trouw geënt maar sinds een jaar of 6 doe k dat niet meer. En ze leven allemaal nog.

Ontwormen doe ik nooit. Vroeger zag ik nog wel eens wat lintwormen en dan kregen ze een kuurtje, maar ook dat is al vele jaren geleden. Geen vlooien = geen lintwormen.
Spoelwormen heb ik sowieso nooit gedaan nadat ze kitten-af waren.

Geperste zaagselkorrels van Witte Molen. Ik had kleikorrels, van die klonterende, maar werd een beetje bang van verhalen over stoflongen en ben dus op het zaagsel over. Eerlijk gezegd vind ik het met 'de halve kattenbak legen' erg meevallen. Ik schep gewoon het zaagsel tussen de korrels uit, en dat gaat prima. Ik weet niet of je die korrels wel eens in water hebt gelegd, ze nemen echt gigantisch in volume toe. Dus dan lijkt het heel veel maar het zijn in feite maar een paar korrels.
Door Suzan54
#628518
Ik heb de vragen laten staan.

Ok, hier weer een paar vraagjes van de kersverse katteneigenaar.

Mijn honden ontvlooi ik nooit preventief..Balou heeft nooit vlooien, al heeft Kuma ze wel (is vorig jaar twee keer gebeurd). Hoe doen jullie dat met jullie katten? Ik hoor overal dat katten echt vlooienmagneten zijn.

Hier mijn reactie op de paar vraagjes :-)

>>>De meeste vlooien zijn kattenvlooien dus als je hond er eentje oppikt en mee naar huis neemt, dan krijgt de kat dus last. Ik doe er alleen iets aan wanneer ik een vlo ontdek. Preventief gebruik ik niets, al dat vergif bewaar ik wel voor wanneer het echt nodig is.

Wat doen jullie met jullie binnenkatten om ze actief en in beweging te houden. Spelen jullie veel met ze of zijn er andere kat-actieve bezigheden?

>>> Is er ook geen afgezette tuin, balkon of speelkameraadje? Mijn katten houden zichzelf bezig.

Hoe enten jullie je katten?

Dat hangt af van de situatie. Showkatten iedere twee jaar kattenziekte en jaarlijks niesziekte levend verzwakt, niet showdieren om de drie resp. 1,5 jaar.

Hoe vaak ontwormen jullie je katten? Laten jullie eerst de ontlasting nakijken of ontwormen jullie een x aantal keer per jaar (ben daar zelf geen voorstander van).

>>> Ontlastingonderzoek zit er meestal naast en vind ik weggegooid geld met grote kans op een verkeerde diagnose. Wel een besmetting maar niets te vinden en de kat raakt steeds verder van de regen in de drup door de parasieten. Dieren die van nature voldoende afweer hebben, lopen niets op van een wormpje maar er zijn er die dat wel doen en wanneer die niet behandeld worden, kunnen zij echt hun gezondheid en uiteindelijk hun leven verliezen.

Wat voor kattenbakgrit gebruiken jullie? Ik heb nu Linda Spaans. Het bevalt erg goed. Op de kliniek waar ik werk gebruiken ze geperste hout 'biksjes'. Zelf vind ik die heel vervelend. Bij een plasje kan je je halve kattenbak legen.

>>>Ik heb CatsBest onlangs ontdekt. Klontvormend plantaardig lichtgewicht materiaal, heel milieuvriendelijk. 't Loopt alleen wel flink uit, dus vaak vegen. Daarnaast gebruik ik het materiaal van het KattenGemak, heel milieuvriendelijk en makkelijk voor jezelf.

>>>En een vraag van mij. Waarom zou je niet ontwormen? Alleen al voor de gezondheid van jezelf en vooral kinderen die je kat in aanraking komen, is het een aanrader.
Ik citeer dit stukje dat gedateerd is op 1993: Het ministerie van WVC start dezer dagen een campagne om het ontwormen van huisdieren te bevorderen. Als gevolg van besmetting door huisdieren is acht procent van de Nederlandse bevolking geinfecteerd met spoelwormen. Nagenoeg alle jonge honden en katten hebben spoelwormen in hun darmen, waardoor in het lichaam kleine ontstekingshaarden ontstaan.

Copyright: Trouw
Laatst gewijzigd door Suzan54 op wo 06 sep 2006, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#628522
Heb jij een KAT???  :o WAT heb ik gemist?

En om antwoord te geven op je vragen:

Mijn binnenkatten houden zichzelf bezig, slapen voornamelijk, of kroelen...

Ik ent mijn katten niet en ontworm ze ook niet...

Ik heb grit van...och hemel, ik weet het merk niet. Maar 't is vrij fijn (en duur  :-X) grit, met babypoeder. Ik schep elke dag de klotjes eruit en hoef hem nauwelijks echt te verschonen.
Door Lisa
#628599
Dat grit wat Geer bedoelt, heb ik ook. Geloof 12,95 voor 14 kg. Is van Biokat's, bordeaux rode zak. Heel fijn spul, ruikt lekker. Je moet er best veel van indoen, maar als je de bak goed bijhoudt met scheppen kun je er lang mee doen. Het schept gemakkelijker vind ik dan die grove klontvormende korrels.

Enten doe ik niet meer als het niet hoeft (tenzij ze ooit een keer naar pension moeten). Mijn ene kat heeft alleen de kittenentingen gehad, mijn andere kat heeft nog de cocktail gehad in de opvang toen hij 1 jaar was. Daarna niet meer. Ontwormen doe ik heel weinig. Minder dan eens per jaar. Anti-vlooienspul gebruik ik ook al lange tijd niet (ruim anderhalf jaar niet meer) en het gaat goed.
Spelen doen ze zelf wel en af en toe lopen ze hier op de gallerij in de flat en ze kunnen naar het balkon. Soms speel ik wel eens met een stokje met een veertje o.i.d. eraan.
Door Helen
#628611
Ja Geer, ik heb een KAT.  ;D Ietwat perongeluk overigens. ;D Kijk ff onder mijn laatste berichten, daar staat het verhaal van Ziggy.

Ik vind de huidige sepoliet korrels best fijn. Het stoft alleen als ik het in de bak doe, verder niet. Ik denk dat ik bij deze korrels blijf. Die twee keer per dag dat ze op de bak zit, daar zullen haar longetjes niet van verstoffen.
Ze is vlak voordat we haar kregen ontwormd met vitaminthe en ontvlooit met fronline spray. Een paar dagen daarvoor is ze geent met felocell CVR......Het arme ding, alles in een week tijd.
Ze had een bandje, dus is ze ooit van iemand anders geweest. We weten niet of ze op straat is gegooid of kwijt is geraakt, maar ik neem aan dat ze als kitten wel geent is.
Nou ja, voorlopig wordt ze iig niet meer geent.
Wij gaan binnenkort de tuin voor haar afzetten, maar dat duurt nog wel een week of 2 a 3. Voorlopig mag ze ivm haar wond nog absoluut niet teveel lopen, dus ze loopt uberhaupt nog niet eens de hele dag los in de woonkamer.
Door conleeuw
#628657
ik heb nog maar een kat, die barft helaas niet meer, maar is nog wel kat dus kan ik een aantal vragen beantwoorden ;D

Zij komt buiten dus ik hou haar niet bezig, tot vorig jaar had ik andere katten er bij, dus beweging genoeg.

Katten grit al jaren geperste hout....prima spul, een plasje en de korrels vallen uit elkaar, en dan ruikt het ook nog naar hout. Ik priegel niet met dingen uit de katten bak vissen of verwijderen, ik maak ze regelmatig schoon, maar omdat mijn ene kat 4 kattenbakken heeft hoef het maar eens in de week/10 dagen.

Volledig enten heb ik als kitten/ jonge kat gedaan, and that's it, dus vanaf haar tweede niet meer (ze is nu ruim 16)

Ontwormen doe ik als er wormen zijn, maar als kitten heb ik wel om de zoveel tijd gedaan, weet niet meer precies, ik denk tot ze twee was om het half jaar. in de tussenliggende jaren af en toe nodig geweest, ongeveer eens per jaar of twee.......maar de afgelopen jaar of 6 is het niet meer gebeurt, was niet nodig.

Ontvlooien, Ndlozi heeft ook een vlooien allergie gehad, dus deed ik iedere voorjaar braaf een of andere druppel van de da, maar dat is al een paar jaar niet meer nodig, zou ze vlooien hebben zou ik haar weer ontvlooien met Da troep!

dat is mijn katten beleid in het kort ;D
Door bloemetje
#628737
Helen schreef: Ok, hier weer een paar vraagjes van de kersverse katteneigenaar.

Mijn honden ontvlooi ik nooit preventief..Balou heeft nooit vlooien, al heeft Kuma ze wel (is vorig jaar twee keer gebeurd). Hoe doen jullie dat met jullie katten? Ik hoor overal dat katten echt vlooienmagneten zijn.

Ik ontvlooi wel preventief, een keer of vier per jaar. Ook hier is er eentje alergisch.

Wat doen jullie met jullie binnenkatten om ze actief en in beweging te houden. Spelen jullie veel met ze of zijn er andere kat-actieve bezigheden?

Ze houden elkaar bezig met ballen, nepmuizen of vliegen vangen of de honden pesten. Ze slapen en knuffelen graag.

Hoe enten jullie je katten?

Als kitten heb ik ze netje geent maar daarna niet meer.

Hoe vaak ontwormen jullie je katten? Laten jullie eerst de ontlasting nakijken of ontwormen jullie een x aantal keer per jaar (ben daar zelf geen voorstander van).

Ik ontworm 1 à 2 keer per jaar.

Wat voor kattenbakgrit gebruiken jullie? Ik heb nu Linda Spaans. Het bevalt erg goed. Op de kliniek waar ik werk gebruiken ze geperste hout 'biksjes'. Zelf vind ik die heel vervelend. Bij een plasje kan je je halve kattenbak legen.

Ik gebruik een soort biologisch kattegrit. Het lijkt wat op hout maar als ze erop piesen valt het uit elkaar. Ik ben zelf meer voor klontvormend maar die korrels lagen door de hele kamer dus daar ben ik mee gestopt. Dit blijft voor het grootste deel netjes in de bak.
Ok, dat was het weer voorlopig!!
Door Helen
#628955
Bedankt voor alle antwoorden!!! Ik ben weer een stukje verder!
Ik blijf bij dit kattengrit (sepoliet). Het bevalt goed en stoft alleen als je het in de bak doet. Het klontert lekker en ruikt niet en is goedkoop. Dus daar blijven we bij!
Vaccineren doe ik voorlopig niet meer. Ik weet niet hoe ze als kitten is geent, maar ik hoop dat ze geent is. Ze had een bandje om, dus je zou haast denken dat haar eerste baasjes wel een keer met haar bij de DA zijn geweest. Zo niet, dan zou ze eigenlijk over een week een tweede enting moeten krijgen voor een goede basisvaccinatie, maar ik gok erop dat ze al eerder geent is dus ik laat het hierbij. Een maand antibiotica, tweeeneenhalve week tolfedine, een enting en frontline en ontworming hakken er al voldoede in lijkt mij...Over een paar jaar ent ik haar nog een keer. Ontwormen moet ik nog even over denken. Ik weet niet of Tannetje nog wat kan met een drol in een hoopje grit ;D
Verder is ze in huis al vrij actief, terwijl ze nog lang niet helemaal in orde is. Ze springt (!!!!!!) over het keukenhekje en vliegt gemakkelijk van bank naar bank. Ik denk dat ze er erg blij van wordt als de tuin wordt afgezet.
Ik denk dat haar verwondingen over een week zodanig geheeld zijn dat ze niet meer halve dagen in de bench verplicht rust moet houden. Daar zal ze ook erg blij mee zijn denk ik zo!!
Door Borke
#629211
Wij hebben 6 Maine Coons die in de afgezette tu1n kunnen en op het afgezette dakterras. Samen met de hond houden ze zichzelf bezig, verder zijn ze 'behulpzaam' in de huishouding. Ze vragen zelf om aandacht en willen veel op schoot liggen.

Nu we niet meer fokken en showen ontwormen en enten we niet meer.
Vroeger hadden we huiskatten die vrij naar buiten gingen en die ontwormden we alleen als we het vermoeden hadden dat ze wormen hadden en dan deden we ze alle 3 tegelijk.

Vlooien heb ik al zo lang de katten niet vrij buiten lopen niet meer gezien en daar doen we dan ook niets aan (ook niet bij de hond).

Kattengrit: wij zweren bij 'litterpears' het is duur, maar absorbeert super, zelfs echte (dek)katerpies ruik je er niet doorheen. Wij hebben 2 grote open kattenbakken voor 6 grote katten.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#632394
Mijn katten wonen drie hoog en komen niet verder dan het balkon. Vlooien hebben al in geen jaren gehad. Vroeger hadden ze wel toegang tot een tuin en namen af een toe een vlo mee. Heb toen weleens van dat spul geprobeerd wat je in hun nek moet spuiten. Zwaar gif, maar in hun nek kunnen ze er niet bij... Menno ging dan met een natte poot aan de slag en kreeg het alsnog in zijn bek. Dan ging hij rare bekken trekken en enorm kwijlen. Toch bleef hij doorgaan met wassen, het moest en zou schoon. Gijs kreeg een kale vochtige plek in zijn nek. Doodeng spul wat ik niemand zou aanraden. Als ze echt last hebben zou ik het nu met een vlooienbandje proberen.

Mijn katten spelen niet zoveel meer. Menno vind het leuk als met hem speel. Daarvoor heb ik een stok met een lang touw met aan het einde daarvan een stuk staart van een speelgoedmuis. Gijs vind dat op zich ook wel interessant, maar er achteraan hollen ho maar. Hij kijkt liever.

Vaak lees ik dat je volwassen katten niet hoeft te enten en dat het zelfs schadelijk zou zijn. Jarenlang heb ik het achterwege gelaten, maar nu ze wat ouder worden doe ik het toch maar weer elk jaar. Het is meer voor mijn eigen gemoedsrust. Al die jaren dat ik het niet deed had ik bij elke nies een ongerust gevoel.

Een keer per jaar ga ik met de katten langs bij de dierenarts voor controle. Dat is ook het enige moment dat ze ontwormt worden.

Ik gebruik het goedkoopste steengrit dat ik in een draagbare verpakking kan vinden. Mijn katten doen daar niet moeilijk over. Grit die klontjes maakt gebruik ik liever niet, want als dat tussen de pootjes blijft hangen en op het balkon valt, vormt het bij vochtig weer een moeilijk te verwijderen cementlaag.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door