Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#627997
Poncho kreeg altijd diarree na een pensmaaltijd (lap of grof gesneden) dus gaf ik haar dan ook altijd een keihard gekookt ei na of door de pens. Dat ging goed. Maar ik merk dat ze de laatste tijd weer sneller op nieuwe dingen reageert in de vorm van diarree.

Zo had ze vorige week vreselijk dunne poep (ze doet het altijd 's nachts binnen, dat maakt het nog erger) na eenderde van een gedroogde vis te hebben gegeten (ik vermoed dat het daaraan lag want verder had ze alleen haar Bandit op).

En gisterochtend had ze een fytomixmaaltje op. Daarna een ontdooide eendenvoet (die dag gekocht bij de Chinese winkel, had ze nog nooit eerder gehad). En 's middags weer haar Bandit. Vanochtend bij het opstaan rook ik het resultaat al...

Ik zou het jammer vinden als ik haar alleen nog maar Bandit zou kunnen geven omdat ze zo gevoelig reageert op andere dingen. Ik dacht dat het eendenvoetje door de botten toch wel een tegenwicht zou vormen voor de fytomix... maar dat gaat dus ook al niet op.

Zou ik iets gelijktijdig kunnen geven dat diarree voorkomt? Zoals probioticatabletten of zo (heb ik geen ervaring mee)? Of geldt in het geval van gevoelige maag: beter voorkomen?
Door Anna Penta
#627998
Ik zit nog even te denken en behalve de gedroogde vis reageert ze verder eigenlijk altijd goed op alles behalve pens. Ook met fytomix ging het tot nu toe altijd goed. Ik heb nu nogal wat pensachtige dingen in de vriezer liggen maar die durf ik haar nu niet meer te geven... en meer dan één keer per week een gekookt ei is ook geen optie. Vandaar dat ik me afvraag of ik iets zou kunnen toevoegen dat de (voor haar) laxerende werking van de pens zou kunnen opheffen. Botten lijken ook niet erg te werken want ze had die dag dus ook nog een eendenvoet én 200 gram Bandit op.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#628058
Ik zou de pensmaaltijd dan gewoon schrappen, evenals de fytomix. Of eventueel het zo verdelen dat je kleine porties krijgt die wel goed verdragen worden. Maar in Bandit zit ook al pens (neem ik aan) dus daaraan komen ze dan niks te kort en van fytomix heb ik nog nooit het nut gezien.
Door Peet
#628066
Ik zou zowiezo de orgaanvleesjes verminderen dus ook de KVV. In plaats daarvan wat vaker een kipdrummetje of een riblapje ofzo geven. Of een visje.
Door Audrina
#628112
En als je toch persee pens / orgaan als losse maaltijd wil blijven geven, geef er dan psyllium bij als je hond van pens / orgaan aan de diarree gaat. Psyllium zijn vezels die binden met het vocht in de ontlasting en zo diarree voorkomt / stopt.
Psyllium helpt trouwens ook prima bij honden met obstipatie.
Door Anna Penta
#628162
Bedankt voor de reacties, de oplossing bestaat uit een combinatie ervan. Ga in elk geval morgen ook even kijken in de reformwinkel voor psyllium.
Door Lizzy
#628238
Ik vind eerlijk gezegd dat versvlees al zat pens bevat. Naast versvlees past het erg goed om vleesbotten van hele prooidieren te geven. Dus niet een eendenvoet, maar gewoon een deel van een hele eend. Of konijn. Of fazant. Of kwartel. Of parelhoen. Of hele (niet gedroogde), vette/rauwe/verse vis. Als ik jou was ging ik daar eens mee aan de slag. Met vleesbotten die veel spiervlees bevatten en van vleessoorten die niet in versvlees zitten.

Eventueel zou je ook weer een tijdje probiotica kunnen geven, om de darmpjes te boosten.
Door Anna Penta
#628318
Hoi Lizzy, Bandit bevat geen pens, daarom geef ik ze één dag per week een pensmaaltijd en als ik het toevallig heb wat fytomix. Verder krijgen ze ook geregeld hele delen van een eend (karkas, vleugel, poot, nek) of hazenkarkas en af en toe een ander vleesbot. Maar ik was te laat met bestellen en toen kwam ik die voetjes tegen... heb ze gekocht als verse snack, niet als hele maaltijd.

Verse vis heb ik eindeloos geprobeerd maar dat was altijd zo'n kotspartij plus later ook diarree dat ik ermee ben gestopt. Ook zijn ze er niet dol meer op of willen ze het zelfs niet eten.

Probiotica zal ik ook eens naar kijken, dat zou Poncho denk ik wel goed doen want haar spijsvertering is de laatste tijd toch wel snel van slag.
Door Lizzy
#628322
Anna Penta schreef: Hoi Lizzy, Bandit bevat geen pens, daarom geef ik ze één dag per week een pensmaaltijd en als ik het toevallig heb wat fytomix.
Oh? Welke Bandit geef jij dan? (want uit de gesprekken met Tannetje staat me bij dat er vuile pens in Bandit zit).
Verder krijgen ze ook geregeld hele delen van een eend (karkas, vleugel, poot, nek) of hazenkarkas en af en toe een ander vleesbot. Maar ik was te laat met bestellen en toen kwam ik die voetjes tegen... heb ze gekocht als verse snack, niet als hele maaltijd.

Verse vis heb ik eindeloos geprobeerd maar dat was altijd zo'n kotspartij plus later ook diarree dat ik ermee ben gestopt. Ook zijn ze er niet dol meer op of willen ze het zelfs niet eten.

Probiotica zal ik ook eens naar kijken, dat zou Poncho denk ik wel goed doen want haar spijsvertering is de laatste tijd toch wel snel van slag.
En hoe (be)vielen de delen van hele prooidieren voorheen?

Niet iedere hond kan vis verdragen inderdaad, dus daar zijn jou scheetjes niet eens uitzonderlijk in :)!
Door Femke
#628341
en als je iedere dag een klein beetje pens bijvoert, in plaats van de hele bulk in één maaltijd?
Door Anna Penta
#628358
Lizzy schreef: Oh? Welke Bandit geef jij dan? (want uit de gesprekken met Tannetje staat me bij dat er vuile pens in Bandit zit).
En hoe (be)vielen de delen van hele prooidieren voorheen?

Niet iedere hond kan vis verdragen inderdaad, dus daar zijn jou scheetjes niet eens uitzonderlijk in  :)
Ik geef de vleesmix. Afgaande op het etiket zit er geen pens in, ik heb nog speciaal gekeken (wél rundvlees/kipvlees en verse vis). Of het moet erin gesmokkeld zijn natuurlijk, dat weet ik niet   :)

De prooidierdelen gaat (gelukkig) tot nu toe altijd wel goed. Daarom denk ik dat Poncho steeds slechter tegen pens en dergelijke kan waar dat eerst wel goed ging. Ik moet haar dus wel een beetje in de gaten houden. Ik weet ook nog niet zeker of het wel de fytomix was want het eendenvoetje was ook nieuw, maar ik vermoed het eerste (hoewel ze eerder altijd goed tegen de kruidenmix van Carnibest kon).

@Femke: ja dat is een goed idee, in elk geval zal ik fytomix niet meer in één keer geven. Pens daar ben ik nog niet over uit, is een beetje lastig met de kiloverpakkingen die ik nog in de diepvries heb liggen.
Door Esther H
#628368
Ik zie dat er regelmatig gesproken word over probiotica. Nu ben ik gaan zoeken maar kom er niet uit.
In welke vorm is die probiotica en waar koop ik dat?

Gabor heeft sinds hij in een vijver is gesprongen last van dunne ontlasting. Hij heeft nu wel al een week  okugest gehad maar drie keer per dag is het nog steeds blubber wat er uit komt.

gegroet esther
Door Anna Penta
#628577
Esther H schreef: Ik zie dat er regelmatig gesproken word over probiotica. Nu ben ik gaan zoeken maar kom er niet uit.
In welke vorm is die probiotica en waar koop ik dat?

Gabor heeft sinds hij in een vijver is gesprongen last van dunne ontlasting. Hij heeft nu wel al een week  okugest gehad maar drie keer per dag is het nog steeds blubber wat er uit komt.

gegroet esther
Esther, met de zoekfunctie vind je hier veel info over. Ik heb gister ook even gezocht, en er worden diverse merken genoemd. Ik meen dat het te krijgen is in tablet- en poedervorm en het is te koop bij de drogist en reformzaak.
Door K&D
#628887
Ik gebruik de normale probiotica die bij de drogist te koop is. Op de beschrijving staat: Lactobaccillus acidophilus en/of bifidus etc.  in zoveelmiljoen stuks per capsule. Een van de betere is o.a. van Orthica, maar dat vind ik erg duur. De drogist heeft vaak wel 'eigen merk' produkten die prima zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door