Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Romoka
#627729
Op de site van canis naturalis staan barf produkten en versvoer apart. Als absolute beginner in het voeren van verse voeding aan mijn drie poezen vraag ik me af wat het verschil is tussen barf en versvoeding.

Alvast bedankt.
Door Lizzy
#627756
Er is zeker verschil tussen de twee.

Versvlees is gemalen. En kant en klaar gemaakt in de fabriek. Je hoeft er in principe niks meer aan toe te voegen, het is een beetje vergelijkbaar met het brokkenconcept (waren het niet dat versvlees veel beter is!!). Je weet niet exact wat je je kat voert aangezien de voerfabrikanten niet hun recept prijsgeven.

BARF is voeding die je zelf samenstelt. Je maakt gebruik van vleesbotten, vlees, orgaanvlees, vis, etc. Je geeft ongemalen vleesbotten en vlees en orgaanvlees zodat je kat nog echt het gebit moet gebruiken! Je stelt het zelf samen. Je neemt zelf de verantwoordelijkheid voor de voeding van je dieren en je weet 100% wat je je dier te eten geeft.

De enige overeenkomst is dat het beide rauw/vers is.
Door *Robin*
#627802
zoals lizzy zegt is het ook ;)

ik ben meer voor barf dan voor versvlees, versvlees kan je een soort van vergelijken met blikvoer. de kat (of hond) hoeft zijn gebit totaal niet te gebruiken omdat ze het niet hoeven te knippen en snijden met hun tanden, en dat is juist nodig om het gebit gezond te houden ;)
en dat je niet weet wat erin zit is ook waar, er staat wel in grote lijnen op de verpakking wat het bevat maar van wat voor kwaliteit daar zal je nooit achter komen...
daarbij passeerd het sneller de maag omdat die niet echt hard hoeft te werken om het te verteren omdat het bestaat uit gemalen vlees.
in versvlees zit ook niet altijd gemalen bot maar vaak ook supplementen zals calcium om het bot te vervangen en het bestaat vaak maar uit 1 of 2 soorten vlees in een, vaak rund, kip, rund en kip of lam

er zitten ook nog granen in die je weg kan laten in een barf dieet want een kat heeft dat al helemaal niet nodig en als je dier allergies is voor graan (rijst) dan schiet het ook niet echt op, er bestaan wel soorten waar geen graan in zit zoals carnibest kat suikerziekte en nog een paar andere merken.
Door Romoka
#627888
Bedankt voor de antwoorden. Het is zeer duidelijk.
Ik heb inmiddels eendagskuikens en andere barf producten en producten van bibi en prins besteld.

Verder heb ik een verkoper van carnabest en bandi in mijn woonplaats gevonden waar ik binnenkort informatie van hoop te krijgen. Omdat ik pas begonnen ben om de katten versvoer te geven en ze nog niet alles willen, denk ik dat het beter is om ook versvoer naast barf te geven, zodat ze in ieder geval genoeg binnenkrijgen. (als ze het eten, want dat is hier nog wel eens de vraag ;)) Botten van kip eten ze bijvoorbeeld (nog) niet. Het versvoeding is in ieder geval beter dan blikvoer en brokken.

Kan je ook gewoon vlees/kip/vis in de supermarkt, slager of visboer kopen? Bijvoorbeeld gehakt, een schnitsel of een karbonaatje (alleen runder natuurlijk en niet gepaneerd of gekruid)), drumsticks, moten vis of zo?

Misschien allemaal domme vragen, maar ik vraag het liever als dat ik mijn dieren schade toebreng, want dat is het laatste wat ik wil.
Door Lizzy
#627940
*Robin* schreef: zoals lizzy zegt is het ook ;)

ik ben meer voor barf dan voor versvlees, versvlees kan je een soort van vergelijken met blikvoer. de kat (of hond) hoeft zijn gebit totaal niet te gebruiken omdat ze het niet hoeven te knippen en snijden met hun tanden, en dat is juist nodig om het gebit gezond te houden ;)
en dat je niet weet wat erin zit is ook waar, er staat wel in grote lijnen op de verpakking wat het bevat maar van wat voor kwaliteit daar zal je nooit achter komen...
daarbij passeerd het sneller de maag omdat die niet echt hard hoeft te werken om het te verteren omdat het bestaat uit gemalen vlees.
in versvlees zit ook niet altijd gemalen bot maar vaak ook supplementen zals calcium om het bot te vervangen en het bestaat vaak maar uit 1 of 2 soorten vlees in een, vaak rund, kip, rund en kip of lam

er zitten ook nog granen in die je weg kan laten in een barf dieet want een kat heeft dat al helemaal niet nodig en als je dier allergies is voor graan (rijst) dan schiet het ook niet echt op, er bestaan wel soorten waar geen graan in zit zoals carnibest kat suikerziekte en nog een paar andere merken.
Ja, dat is waar.

Maar gelukkig heeft versvlees ook nog voordelen. Boven brokken of bliktroep.

Het bevat geen conserveringsmiddelen. De diepvries is je conservering.

Het bevat rauw/vers vlees. En dat kan je van brokken en blik niet zeggen. Dat bevat inferieur vleesmeel dat totaal doodgekookt is. Versvlees is rauw/vers is daarom rijk aan natuurlijke voedingsstoffen en enzymen.

Het bevat nauwelijks granen. Het percentage granen is in vele merken, zeker bij het kattenvoer, heel laag. Niet in de verste verte te vergelijken met brok/blik.

Het is dus bijzonder rijk aan rauw/vers vlees en aangezien vlees de juiste zuurgraad heeft, zal de kat bij lange na niet zo'n vies gebit krijgen als bij brokken/blik.

Heel veel versvleesvoermerken hebben verschillende smaken en zo kun je toch nog heel behoorlijk gevarieerd voeren. En als je dat nog aanvult met wat zelf samengestelde maaltijden/hapjes/dingetjes die niet in versvlees zitten: ben je beter bezig als dat je dag in dag uit de zelfde broktroep geeft, nietwaar.

Versvlees bevat metaboolvocht. Oftewel vleesvocht. En aangezien een kat een pure prooidier-eter is en van nature via het prooidier zijn vocht moet binnen krijgen (en van nature niet drinkt), is een brokvoeding veel te droog en voor de kat killing. Een kat hoort gewoon vers/rauw vlees te eten....

Dus ja, ik geef ook de voorkeur aan zelfsamengestelde voeding. Maar zo negatief zou ik versvlees nou ook weer niet neer willen zetten.

En Romoka, zo gauw komt je kat echt niet te kort, als je met een beetje verstand zelf samenstelt! In de categorie barf voor katten kun je voorbeeld menu's vinden en kun je ook vinden waar je zelf samengestelde maaltijd allemaal aan moet voldoen. Het lijkt even moeilijk, maar dat valt erg mee hoor, als je er eenmaal mee aan de slag gaat. Ja, je kunt je vlees gewoon bij de slager of super kopen. Maar ik zou zelf geen gehakt kopen. Want als je dan zelf wilt samenstellen, geef dan geen kant en klare gemalen handel, maar gewooon stukjes vlees! Dat is, zoals Robin al aangaf, beter voor tanden/kiezen en maag. Je kunt bij de slager/super bijv. soepvlees of runderpoulet of rundvlees kopen. Maar goedkoper is het om runderkopvlees te kopen. En dat is net zo goed/gezond. Je kunt verder kippenvleugels, eendennekken, delen van konijn, kwartel, etc. geven. Soms kun je die bij de super kopen, anders bij de poelier of bij gevogelte slachterijen. Loop anders ook gerust even door de categorie "vraag en aanbod". Daar doe je misschien leuke ideeen op!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#628053
*Robin* schreef: ;D ;D ;D

ben ik te negatief???
ik heb nu idd wel de nadelen van het versvlees belicht maar er zijn idd ook goede kanten ;)
Mwah, een beetje. Dat is niet erg, ieder zijn mening, als je maar wel bij de waarheid blijft anders zetten je we terug op je poef :P
Door *Robin*
#628115
Angelique schreef: Mwah, een beetje. Dat is niet erg, ieder zijn mening, als je maar wel bij de waarheid blijft anders zetten je we terug op je poef :P

mmm dat mag hoor :P het was waarheid toch?? ;)
Door Lizzy
#628227
*Robin* schreef:
mmm dat mag hoor :P het was waarheid toch?? ;)
Ik vind het prima dat je je mening geeft hoor. Maar ik vind het belangrijk om hier vooral objectief te blijven. En er zitten dus ook vele voordelen aan versvlees, boven brok en blik. Ben al blij als mensen die stap zetten met hun kat (die is vaak nog een tandje lastiger over te schakelen naar zelf samengestelde voeding). Vaak komt de rest vanzelf. Of niet, maar dan nog is de kat/hond al beter af als op droge/doodgekookte meuk.
Door Romoka
#628231
Iedereen mag zijn en haar mening geven en dan haal ik eruit wat ik kan gebruiken ;). Zelf denk ik ook dat barf beter is. Maar om over te schakelen is het moeilijk om alles gelijk te weten en te kunnen. Versvoer lijkt me zelf daarom een goede aanvulling en beter dan blik of brokken. :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#628595
Romoka schreef: Iedereen mag zijn en haar mening geven en dan haal ik eruit wat ik kan gebruiken ;). Zelf denk ik ook dat barf beter is. Maar om over te schakelen is het moeilijk om alles gelijk te weten en te kunnen. Versvoer lijkt me zelf daarom een goede aanvulling en beter dan blik of brokken. :)
Harstikke goed :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#629020
Romoka schreef: Op de site van canis naturalis staan barf produkten en versvoer apart. Als absolute beginner in het voeren van verse voeding aan mijn drie poezen vraag ik me af wat het verschil is tussen barf en versvoeding.

Alvast bedankt.
Wij zijn bezig met een uitgebreide informatiepagina dus die komt er binnenkort. Maar wel goed dat je hier je vragen stelt ;)
Door Romoka
#629801
Rovanna schreef: Wij zijn bezig met een uitgebreide informatiepagina dus die komt er binnenkort. Maar wel goed dat je hier je vragen stelt ;)
Goed idee Rovanna, want er zullen veel meer mensen zijn die in het begin het verschil niet weten. Gelukkig kreeg ik een tip over dit forum, dus ik ben al wat wijzer. 8)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door