Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door bodri
#627576
Hallo,

Ik heb me zojuist aangemeld en hoop dat jullie me wat op weg willen helpen...
Onze Bodri, lab van 8jr, heeft nierproblemen. Nog maar 25% van de nierfunctie is aanwezig. Ik wil graag, na discussies gelezen te hebben en info gekregen te hebben op het labradorforum, over op kant en klaar versvlees.

Hoe pak ik dat aan?
Kies ik voor 1 merk, is er 1 soort voeding dan het beste (neem ik juist aan dat hij het best kip kan eten)
Heeft hij dan nog meer nodig dan alleen dat?

én? hoe krijg ik hem beter aan het drinken????

Gr Jessica
Door Lizzy
#627900
Hoi Jessica, heb je enig idee wat er loos is met de nieren (buiten dat ze niet goed meer werken)? Krijgt je hond medicijnen? Wat eet je hond nu?
Door bodri
#627910
Lizzy schreef: Hoi Jessica, heb je enig idee wat er loos is met de nieren (buiten dat ze niet goed meer werken)? Krijgt je hond medicijnen? Wat eet je hond nu?
Hoi Lizzy,

We weten niet zoveel eigenlijk. Alleen dat vorige maand adhv bloed en urine onderzoek een fikse infectie en verminderde nierwaarden werden gemeten.
Bodri had ernstige paradontitis en vermoedelijk heeft dit de nieren aangetast, die overigens nog maar 25% werken. Na een maand nierbrokken (royal canin) is de nierwaarde (ehhh creatine meen ik?) 190 en daarmee nog verder gestegen dan voor de operatie aan zijn gebit. En het eten vind hij niet echt lekker. Daarbij merk ik dat hij weer meer gaat verharen...
Hij gebruikt geen medicatie. De kliniek waar we tot nu toe zijn geweest willen allerhande test gaan doen, zoals opnieuw een blaaspunctie, echo, bloedodz om een oorzaak te achterhalen. Voor mij staat voorop dat hij niet beter wordt...
En al die ingrepen, tja, schiet Bodri daar iets mee op?ik weet het eerlijk gezegd niet.  hij heeft nl ook een aantal goedaardige gezwellen wv 1 zo groot als een flinke tennisbal op een niet operabele plek en een vreemde uitstulping aan zijn darmen. Gevoelsmatig zeg ik dat al die onderzoeken voor hem alleen maar belastend zijn en we beter kunnen kijken hoe we zijn laatste stukje  :'( zo goed en prettig mogelijk kunnen laten verlopen.
Of zie ik het verkeerd? Andere meningen zijn altijd welkom natuurlijk...

Gr Jessica
Door Lizzy
#627922
Jeetje Jessica, wat een ellende allemaal.... Ik zet deze vraag even in medisch. In de hoop dat bijv. Tannetje Koning (dierenarts) er eens naar wil kijken en je advies kan geven wat je nu het beste kan doen.

Ik zou zelf overschakelen naar een zelf samengesteld vers/rauw voer. Maar, ik weet niet of jou dat ook wel lijkt.... Want dat is best een hele omschakeling... Ik zal proberen uit te leggen waarom ik dat zou doen, zelf samenstellen.

Bij nierdieten raadt men een laag fosfor gehalte (dingen als kaas moet je vooral niet geven. Staat stijf van de fosfor). Maar, men raadt ook vaak een laag eiwitgehalte aan. Toch is dat niet helemaal juist. Niet de hoeveelheid eiwit vind ik belangrijk. De kwaliteit van het eiwit is belangrijk. En voor een hond is er maar 1 geschikt eiwit: rauw/vers vlees, vleesbotten en orgaanvlees. Maar goed, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn.   

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf gaan samenstellen want je kunt het dieet exact aanpassen aan dat van een nierpatient. Je weet exact wat je geeft en in welke hoeveelheden. En dat is bij nierproblemen dus wel zo prettig. Aangezien je dan ook fosfor kunt beperken en eiwit in bepaalde zin kunt beperken.

Wat ik zou geven: 20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente schijnt overigens minder fosfor te bevatten als niet-biologische groente.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Dat zou ik sowieso doen, visolie geven. Voor de omega 3 vetzuren! Dat schijnt essentieel te zijn bij nierproblemen! Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Weer niet teveel vet: anders gaat je hond aan de dunne.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag je hond niet hebben. Echt niet geven!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam, kalkoen. Ik zou niet al te veel zuivel geven en weinig eieren. Dat bevat teveel fosfor. Af en toe wat yoghurt mag wel.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor.

Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor. In mijn ogen bevat vooral bot van gevogelte niet teveel fosfor. Veel minder als bijv. kalfsbot. Dus nogmaals, ook voor de nierproblemenen zou ik botten van kleine dieren nemen zoals kip, eend, parelhoen, fazant, konijn, dat soort dingen. Geen grote botten. Die bevatten echt veel fosfor. Ik zou sowieso niet teveel bot geven. Maximaal 20% a 40% vleesbotten lijkt me echt genoeg (10% a 20% bot kaal). Eventueel nog iets minder. Botten bevatten namelijk wel weer veel mineralen....

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Qua versvleesvoeding (kant en klaar) weet ik niet zo goed wat je het beste kan geven. Bij mijn weten zijn er twee merken die een speciaal versvlees nierdieet hebben samengesteld. Dat is Bandit en Duck. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ze met het voer gedaan hebben om het geschikt te maken voor nierpatienten.... Ik weet ook eerlijk gezegd niet of het persee nodig is. Ik zou sowieso verse voeding preferen boven iedere brok omdat a)de kwaliteit van het eiwit veel beter is en b)omdat het vochtrijk is en dit belangrijk is bij nierproblemen en c)omdat brokken sowieso tynnuf is en in mijn ogen volstrekt ongeschikt is als hondenvoeding, laat staan voor honden met zieke nieren.

Ter ondersteuning zou ik zelf Solidago geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 05 sep 2006, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bodri
#627928
ok, dankje Lizzy!
Goh er bestaan dus wèl dierenartsen die achter vers vlees voer staan?  :)
HULDE!
Die van mij (de DA waar we voordat we bij de kliniek kwamen) zei vanmorgen nog; ja, je kunt wel allerhande bloed willen onderzoeken, maar de nieren blijven slecht werken...daar is maar 1 ding voor: nierbrokken en niets anders  :-\
Door Lizzy
#627934
bodri schreef: ok, dankje Lizzy!
Goh er bestaan dus wèl dierenartsen die achter vers vlees voer staan?  :)
HULDE!
Die van mij (de DA waar we voordat we bij de kliniek kwamen) zei vanmorgen nog; ja, je kunt wel allerhande bloed willen onderzoeken, maar de nieren blijven slecht werken...daar is maar 1 ding voor: nierbrokken en niets anders  :-\
Ja, gelukkig wel. Ik weet niet in welk deel van het land je woont, maar door NL heen zitten er wel wat pro-vers diernartsen (lijstje staat in de medische Barfplaats bibliotheek).

Overigens heb ik mijn bericht boven even aangepast en daar dieet tips aan toe gevoegd.
Door bodri
#627939
Ik woon in Hazerswoude, dat ligt bij Alphen aan den Rijn/Leiden.
Ga straks nog ff snuffelen of ik die lijst kan vinden...

Mijn eerste reactie op Barf-voeren was zondag; iieeeeeeeeeeeeee!  :o
klopt mijn idee dat het heel bewerkelijk is of valt dat mee? Ik heb hier thuis nl al best veel werk aan ons eigen eten vw de voedselallergie van mijn oudste. Biologisch eten zijn we hier dus al gewend  ;) en ja uit onderzoek (TNO) is gebleken dat bio groenten minder fosfor en nitraat (tot wel -50%) bevat...
Daarnaast zie ik mezelf nog niet echt botten hakken ed (en waar haal ik die spullen ?), ik ben nogal een softie. Maar misschien als ik het eens in het eggie kan zien dat ik snel om ben hoor! In dat opzicht ben ik wel beïnvloed baar  8)

Probleem met kvv is dat je niet helemaal de ingredienten kunt nalopen en ik hier heel positieve reacties lees over bv Bibi, maar dan verder weer iets tegenkom dat er tov andere merken weer veel granen in...carnibest gebruikt zonnebloemolie...kortom; t wordt een beetje ondoorzichtig en verwarrend zo allemaal  ???

Ik zie absoluut de voordelen van volledig vers gaan geven, maar....ja elke keer die maar...zucht....
Door Lizzy
#627946
bodri schreef: Ik woon in Hazerswoude, dat ligt bij Alphen aan den Rijn/Leiden.
Ga straks nog ff snuffelen of ik die lijst kan vinden...
Tannetje Koning zit in Amsterdam en Almere. Niet echt super dichtbij maar ook niet al te ver weg.
Mijn eerste reactie op Barf-voeren was zondag; iieeeeeeeeeeeeee!  :o
klopt mijn idee dat het heel bewerkelijk is of valt dat mee? Ik heb hier thuis nl al best veel werk aan ons eigen eten vw de voedselallergie van mijn oudste. Biologisch eten zijn we hier dus al gewend  ;) en ja uit onderzoek (TNO) is gebleken dat bio groenten minder fosfor en nitraat (tot wel -50%) bevat...
Daarnaast zie ik mezelf nog niet echt botten hakken ed (en waar haal ik die spullen ?), ik ben nogal een softie. Maar misschien als ik het eens in het eggie kan zien dat ik snel om ben hoor! In dat opzicht ben ik wel beïnvloed baar  8)
Nou, ik ga niet zeggen dat het net zo gemakkelijk is als een pakje vlees opentrekken, want dat is gewoon niet het geval. Je moet er een beetje op uit voor goede adresjes en verder is het maken van groentemix best iedere keer weer een klusje. Verder valt het wel mee. Ja, je moet wel 'prooidieren' zoals kip opdelen in voor jouw hond geschikte porties. Maar ja.... ik vind het werk wel meevallen. En ik vind het ook leuk om te doen.
Probleem met kvv is dat je niet helemaal de ingredienten kunt nalopen en ik hier heel positieve reacties lees over bv Bibi, maar dan verder weer iets tegenkom dat er tov andere merken weer veel granen in...carnibest gebruikt zonnebloemolie...kortom; t wordt een beetje ondoorzichtig en verwarrend zo allemaal  ???

Ik zie absoluut de voordelen van volledig vers gaan geven, maar....ja elke keer die maar...zucht....
Ja, ik denk dat Bibi een prima merk is. Het bevat niet veel graan. Tenminste, de Natuurmix en Bibimix bevat niet veel graan. Volgens mij bevat de lam en rijst en kip en rijst meer (rijst is ook graan). En ja, het is inderdaad wat ondoorzichtig ja, de ingredienten.... Ik durf je ook niet zo goed te adviseren. Gevoelsmatig zou ik voor of het Bandit nierdiet gaan of voor Bibi natuur/bibimix en daar zou ik dan groente en visolie aan toevoegen. Maar ja, als je dan toch bezig bent met groentes....., kun je net zo goed zelf gaan samenstellen ;D. Maar goed, misschien dat Tannetje ook nog wat advies kan geven, omtrent het merk dat je het best kunt voeren!
Door Mevroi Kruim
#628233
Kijk eens rond in de Barf-sectie alhier (Zelf samenstellen), en in de bieb.
Barfen is idd bewerkelijker dan een zak brokken/pakje kvv bij de dsz scoren en opentrekken. En je moet weten wat je doet. Maar hier op BP zijn allerlei goeie richtlijnen en tips te vinden om het makkelijker en overzichtelijker te maken.
Weet je, je gezin fatsoenlijk voeden met zelf klaargemaakt eten van verse producten is heel wat bewerkelijker dan ff door de AH suizen en de kant-en-klaar schappen leeghalen. Maar de meesten van ons doen dat ook, zonder er verder bij na te denken. En mensen goed voeden is moeilijker dan honden goed voeden! Dus je kunt het, sowieso, het is echt geen hogere wiskunde.
Je moet er wel wat voor doen. Het is bijna niet te doen zonder een flinke vriezer, tenzij je naast een slachthuis woont en elke paar dagen kunt gaan inslaan. De meesten van ons doen een keer in de zoveel tijd een rondje slachthuizen/slagers en stampen dan hun vriezer(s) goed vol. Op die manier is het te behappen. Dan moet je natuurlijk adressen hebben, en ook daarvoor ben je hier goed. En dan is het een kwestie van in porties verdelen, verpakken en in de vriezer mikken. Dat is het meeste werk. Botten hakken: hoeft niet als je een aardige slachter treft. De meesten willen het best voor jou in handzame stukken zagen. Wel een leuke klus is een complete runderpens in stukken verdeken *knijperopneus* *rubberhandschoenenaan* *messlijpen* *grootschortvoor* Hakken maar!  ;D ;D Maar bijna alle honden zijn je er zo dankbaar voor dat ze eindelijk eens fatsoenlijk, hondwaardig eten krijgen, daar doe je het voor. Een hond lekker te zien trekken en scheuren aan een lap pens, of een plak lamsribben aan stukken zien knagen, da's gewoon geweldig!
Door bodri
#628237
ehhhhh botten kluiven en stukken vlees scheuren...ik realiseerde me net ook dat dat wel eens op problemen kan stuiten met onze Bodri.
Vorige maand zijn nl 4 kiezen en 4 ondersnijtanden getrokken  :-[

Jullie maken me steeds enthousiaster, overtuigd was ik al  ;), nu nog 2 hobbels te gaan...(en ik vrees dat ik die dit hondenleven niet geregeld krijg)
Dat is 1) die flinke vriezer en 2) mijn ega om hihi, die wordt door al mijn verhalen over vers vlees en botten ed weer herinnert aan zijn tienerjaren toen hij in het weekend in een vleesfabriek werkte  :)
Maar nu ik dáár over nadenk....hij heeft ervaring met vlees snijden en alles wat daar omheen hangt  ;D

Ik ben in ieder geval met kvv begonnen (Duck is het enige wat ik hier in de buurt kan krijgen, maandag hebben ze ook Duck therapie voor me) na 2 dagen merk ik geen wereld verschil, maar wel dat hij weer met smaak eet!  :D ;D ::)
Nog iemand interesse in nierbrokken?  ;)
Door Buddy
#628243
Nog een tip om je hond aan het drinken te krijgen: bouillon maken  :) Buddy vind dit heel lekker en slurpt het met plezier naar binnen.
Gewoon een soepbot met vlees laten koken en klaar is kees. Ik doe het dan in porties in de vriezer.
Door ~Joke~
#628347
Honden met een nierkwaal hebben wel veel baat bij het verlagen van het fosfor gehalte in de voeding. Botten bevatten veel fosfor en moeten in kleine hoeveelheden gegeven worden. In een gevorderd stadium van de ziekte moeten botten zelfs helemaal weggelaten worden.
Gebruik in een zelf samengesteld nierdieet nooit beendermeel, maar gebruik in plaats daarvan een calciumbron zonder fosfor zoals gemalen eierschalen of calcium carbonaat.
Andere fosforrijke voedingsmiddelen zijn oa melkproducten (vooral kaas) orgaanvlees en eigeel.

Als de nierziekte nog in een beginfase verkeerd, hoeft het eiwitgehalte nog niet drastisch verlaagd te worden. Wanneer de aandoening echter verergert, moeten er wel minder eiwitten gevoerd worden. Het is belangrijk om het eiwitgehalte zo hoog mogelijk te houden (gelijk aan de mate van het nierfalen) om verlies van spiermassa te voorkomen en de weerstand goed op peil te houden.

De basis van het zelfgemaakte nierdieet bestaat voor driekwart uit rauwe, gepureerde groente en voor een kwart uit rauwe botten met vlees (of vlees zonder botten voor honden in een ver gevorderd stadium) fijngemaakt en gemengd met de groente, plus lijnzaad olie, vitamine E, B complex en vitamine C.

Veel informatie is te vinden op de (Engels talige) site van Mary Straus:
http://www.dogaware.com/kidney.html
Door bodri
#628366
vanmiddag is mijn man bij onze oude vertrouwde DA geweest. Het hele verhaal van Bodri komt hierdoor in ander daglicht te staan...
Ben gewoon even verward ervan.
zal zo ff kijken of jullie een plekje hebben om het hele verhaal te doen,  maar in het kort komt het erop neer dat niet 25% nog resteert aan nierfunctie, maar 25% verminderde nierwaarde is!
en wat nu te geloven en hoe bed***rd voel je je dan....zo een 800e verder.

Geen nadeel zonder voordeel, dat geeft onze Bodri een wat beter vooruitzicht.  :) En ook dat er minder paniek gevoel is en dus naast het vervangen van de brokken voor kvv, op mijn gemak kan kijken wat ik verder wil en vooral wat de mogelijkheden hiervoor thuis zijn...

En oh ja, de dierenarts drukte ons wel op het hart om nierbrokken te gaan gebruiken en vooral GEEN VLEES  :-\ wel konden we een boterham, macaroni of rijst geven...... :o Ik heb toch juist dat dit haaks staat op wat er hier allemaal wordt verteld over nierdieten?

De bouillon vind ik een heel goede, ga ik zeker maken dit weekend; maak ik meteen soepje voor ons  ;)
Laatst gewijzigd door bodri op wo 06 sep 2006, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#628372
Nou, dat klinkt al een heel stuk beter! Maar wat een toestand zeg, dat je zo in paniek gebracht wordt en zoveel geld kwijt bent!
Sowieso is overgaan op vers het beste dat je voor je hond kunt doen. Zeker voor een hond met nierproblemen, maar al had 'ie ze niet, dan toch.
Het verhaal dat da'en altijd ophangen over 'vooral geen eiwit' is een onzinverhaal en al lang achterhaald. Zoals Lizzy al schreef, goeie kwaliteit eiwit, hoge biologische waarde, dus maw dierlijk eiwit, is van levensbelang. En die verhalen over macaroni en boterhammen en rijst .... heel gauw vergeten. Koolhydraten maken meer slachtoffers onder honden en katten dan welke dierziekte ook. Dat is niet iets wat wij verzinnen hoor, er zijn heel veel goeie dierenartsen, mensen die zich wel hebben verdiept in diervoeding (itt tot veel brokken dierenartsen) die dit zeggen.


En kvv is prima om mee te beginnen, maar af en toe iets te scheuren/knagen is dant och wele cht nodig voor het gebit. Hoef je geen lamsribben te geven als hij wat weinig tanden en kiezen heeft, maar een vogelbot krijgt ook een ouwe of tandeloze hond nog wel weg. Mijn katten eten ook kippenbotten ...
Lapje pens of stuk kopvlees is een hele gezonde, lekkere en veilige manier van tanden poetsen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door