Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mable
#627337
Hallo,
zeker zal dit onderwerp elders op het forum besproken zijn. Maar omdat ik zoveel info hier tegenkom zie ik door de bomen even het bos niet. Mijn vraag is voordat ik echt tijd heb om mij hier alles door te lezen, de volgende.
Een pup van mij 16 wk, heeft blaaskristallen wat vooraf is gegaan met een (volgens de DA) met een blaasontsteking. Nogal geschrokken natuurlijk, krijgt zij nu al een dieet voer van Royal Canin blik en brokken.
Omdat ik een grote voorstander van versvlees ben heb ik hier moeite mee. Mijn honden krijgen dagelijks bibi en 1x in de week vis met peentjes.
De pup kreeg dit ook afgewisseld met Rodi en Smolke brokjes.

Nu hoop ik op een advies van hier, en als het kan duidelijk omschreven, want ik lees over vit. C etc. het betreft een cockerpup, waarvan het volwassen gewicht op maximaal 121 kilo zal liggen, nu weegt zij 6,5.

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite en tijd om mij wat wegwijs te maken.
Zal dit een chronische aandoening blijven, ik ken de gehele stamboom (vader en moederskant) waar geen soortgelijk geval bekend is.

Vriendelijke groetjes
Door Jolly
#627421
mable schreef: Nu hoop ik op een advies van hier, en als het kan duidelijk omschreven, want ik lees over vit. C etc. het betreft een cockerpup, waarvan het volwassen gewicht op maximaal 121 kilo zal liggen, nu weegt zij 6,5.

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite en tijd om mij wat wegwijs te maken.
Vriendelijke groetjes
Ik neem aan dat ze max 12 kilo wordt ;)

Persoonlijk zou ik zelf als de wiede weerga terug stappen naar bibi en of rodi.
Dat blik en brokken troepje maakt het alleen maar erger.

Vlees maakt de urine zuurder en dus minder kans op gruis.
arme pup 16 weken en dan al last.

Idd met cranberry en vit C kan je de pup helpen.
Door Ziviaantje
#627441
Als een hond ( of kat ) een blaasontsteking heeft verandert de zuurgraad van de urine. Hierdoor kan gruis ontstaan. Ook kan het andersom zijn, de hond heeft eerst blaasgruis en krijgt hierdoor een blaasontsteking. Maak eerst de antibioticakuur af en laat dan de urine nogmaals controleren op gruis. Er is dus een kans dat het dan gewoon weg is omdat de zuurtegraad hersteld is  ;) De blaasgruisdieeten zijn eigelijk niet geschikt voor jonge dieren omdat ze bepaalde tekorten krijgen. Een korte periode kan niet zoveel kwaad, maar mag zeker niet lang gevoerd worden. Ik zou gewoon vers vlees geven en om de zoveel tijd even de urine laten controleren. Als het na een paar keer nog steeds gruisvrij is zo laten  ;)
Door mable
#627476
Bedankt voor de 2 reacties. Op dit moment is haar urine gewoon niet goed, zij heeft geen antibiotica gekregen (dit had zij vorige week gekregen i.vm. een vermoedelijke blaasontsteking vlgns DA).
Alleen het dieet, wat zal ik doen kan ik dit b.v. 3 weken geven met een toevoeging van vit. C ?? of ??
En welke en hoeveel vit. C,  kan ik deze bij de drogist halen.

Kan ik op het advies van de DA vertrouwen, of kan ik mij beter door jullie advies laten motiveren, ik vind haar nog zo jong namelijk + ik hoop niet dat het chronisch wordt.
Sorry voor de lastige vragen stel, maar ik maak mij zo zorgen
Door Daisy75
#627521
Wel zielig hoor zo jong en dan al die problemen.
Ik zelf zou ook absoluut stoppen met dat dieetvoer en bliktroep....ik zou dit alleen geven uit nood.
Als ze een blaasontsteing erbij heeft heeft ze een antibiotica kuurtje nodig.
Nou ja wat blaasgruis betreft ik heb er hier eentje lopen die er zeer gevoelig voor is.
Ik ben juist toen ie blaasgruis kreeg op versvlees voeding gegaan, samen met cranberry, vitamine C en Troebele appelazijn...dit werkt goed en de Ph waarde van de urine zakt daar vrij snel van bij mijn hond.
Als je echt twijfeld zou je misschien eens contact op kunnen nemen met een holisitische dierenarts...zo ben ik ook erg goed geholpen.
Succes
Door Lizzy
#627602
Persoonlijk raad ik je af om en dieetvoer en vitamine C en cranberry te geven. Dat is dubbelop en dan verzuur je weer teveel.

Ik zou zelf vers/rauw gaan voeren. En dit in het begin aanvullen met vitamine C en cranberry en zonodig appelazijn. Ik zou zelf ook pH waarde stripjes kopen zodat ik zelf de pH waarde van de urine kon controleren (gewoon bestellen bij de apotheek - details kunnen we je geven). Wanneer de pH waarde van de urine zakt naar rond de 6.3 a 6.5: ben je van je problemen af. Blijft de urine ruim boven de 7.0: dan is er toch dikke kans dat er nog steeds ook een bacterie in de urine zit. Om dat te laten controleren, moet je weer terug naar de dierenarts. Je kunt hem ook vragen de urine op kweek te zetten zodat je weet welke bacterie (als er een bacterie in zit) er in zit en zonodig een passend antibiotica te geven.

Smolke brokjes zou ik sowieso al helemaal niet meer geven.

Overigens, blaasontsteking is iets dat bij pups vrij vaak voor komt. En meestal is er eerst sprake van een blaasontsteking. Door de blaasontsteking (door de bacterieen) verhoogt de pH waarde van de urine. En in deze verhoogde (alkalische) urine kan gemakkelijk struvietgruis ontstaan. Zowel de ontsteking als het gruis moet aangepakt worden. In mijn ogen is dat met de juiste antibiotica, verse/rauwe voeding die je in eerste instantie vaak even moet supplementeren met extra verzurende supplementen (ascorbinezuur, cranberry en appelazijn). Versvlees heeft overigens van nature een verzurend effect op de urine, hetgeen dus dubbelgunstig is bij blaasgruis en blaasontsteking, ook ter voorkoming van.

En tja, wie je moet geloven.... Ik snap wel dat je niet direct aanneemt wat er op een forum wordt gezegd. Dat vind ik ook heel verstandig. Maar er komen ook dierenartsen op dit forum, dus die houden ons wel "recht" als we dingen schrijven die niet kloppen ;)
Door mable
#627678
Tot zover heel erg bedankt voor jullie reacties, omdat ik een voorstander ben van versvlees (dus antibrok ben) en het mijn eigen honden altijd Bibi geef, vertrouw ik jullie advies !!
Maar omdat het hier om een door mij gefokte pup gaat, wil ik dubbel voorzichtig zijn, om tegen "een" advies van de DA in te gaan  ???

als ik het kort samenvat begrijp ik het dan goed;

Versvlees      (Bibi of Rodi ?)

toegevoegd met

vit. C             (welk merk en hoeveel mgr./dag ? )

cranberry      (te koop bij Albert Heijn ? hoeveel/dag ?)
appelazijn     (te koop bij Albert Heijn ? hoeveel/dag ?)

De hoeveelheid vlees

voeren op het oog ??

De ph waarde stripjes, graag details dan kan ik het kopen.

Maar omdat het een pup is van 16 weken, mist zij dan verder geen basis of supplementen. 

vriendelijk dank alvast voor moeite en reacties
groetjes
Door Lizzy
#627751
mable schreef: Tot zover heel erg bedankt voor jullie reacties, omdat ik een voorstander ben van versvlees (dus antibrok ben) en het mijn eigen honden altijd Bibi geef, vertrouw ik jullie advies !!
Maar omdat het hier om een door mij gefokte pup gaat, wil ik dubbel voorzichtig zijn, om tegen "een" advies van de DA in te gaan  ???
Maak anders gerust eens een afspraak bij iemand als Tannetje Koning, holistisch DA en verstand van voeding.
als ik het kort samenvat begrijp ik het dan goed;

Versvlees      (Bibi of Rodi ?)

toegevoegd met

vit. C             (welk merk en hoeveel mgr./dag ? )

cranberry      (te koop bij Albert Heijn ? hoeveel/dag ?)
appelazijn     (te koop bij Albert Heijn ? hoeveel/dag ?)
Ik zou gaan voor Bibi (gevoelsmatig). Je kunt ook de merken afwisselen.
De hoeveelheid vlees

voeren op het oog ??

Ja. Als leidraad kun je nemen 40 a 60 gram per kilo lichaamsgewicht (ja, ik weet het, ruime marge). Je kunt ook de hoeveelheid op de verpakking van het voer als leidraad gebruiken.
De ph waarde stripjes, graag details dan kan ik het kopen.
Je kunt deze bestellen bij de apotheek. Van bijv. het merk Macherey-Nagel. Ze moeten meten tussen 4 a 4,5 en 10. De pH waarde meten doe je door urine op te vangen en de stick er in te dopen, eruit te halen en af te lezen. De goede pH waarde van een hond ligt zo tussen de 6,0 en 6,7 (even grofweg).
Maar omdat het een pup is van 16 weken, mist zij dan verder geen basis of supplementen. 

Nee, waarom zou ze? Vertrouw je verse voeding niet? Wat heeft een brok dat versvlees niet heeft? Je kunt natuurlijk ook de merken afwisselen EN daarnaast dus het menu aan te vullen met 2 keer per week een rauw eitje en bijv. 1 keer per week een paar rauwe sardientjes (ipv een versvlees maaltijd) en bijv. wat gezonde tafelrestjes en bijv. 1 of 2 keer een lekker vleesbot. Dat is altijd goed!
vriendelijk dank alvast voor moeite en reacties
groetjes
Groetjes terug!
Door mable
#628046
Hallo Lizzy,

Als je mij laat weten hoe of waar ik Tannetje Koning kan bereiken graag ...

Verder nog mijn vraagje over welke vit. C, Cranberry en appelazijn, waar te koop en hoeveel ik daarvan moet geven ?
Ik heb zelf b.v. appelazijn van Albert Heijn en de cranberry zijn dat die op kersen lijken en je vaak bij wildgerechten eet ?

Op dit moment krijgt de pup even het dieetvoer, tot ik het juiste menu heb voor haar. Overigens gedraagt zij zich heel normaal als een gezonde ondeugende jonge cocker  :)

Sorry als ik lastig ben, maar het ontbreekt mij op dit moment zo aan tijd om het forum af te speuren naar soortgelijke berichten, maar ik waardeer het heel erg !!
:bigarmhug:

Dank je wel
Door Lizzy
#628049
mable schreef: Hallo Lizzy,

Als je mij laat weten hoe of waar ik Tannetje Koning kan bereiken graag ...
Dit is de website van Tannetje:

http://www.holistischedierenartsen.nl/
Verder nog mijn vraagje over welke vit. C, Cranberry en appelazijn, waar te koop en hoeveel ik daarvan moet geven ?

Qua vitamine C moet je ascorbinezuur hebben. Ester C is perfecte vitamine C maar die verzuurt niet, dus heb je daar niks aan. Ik zou beginnen met 200 mg per dag. Dat kun je opbouwen naar 1000 a 1500 mg per dag, maar ergens zal je pup er van aan de dunne gaan. Dit is niet erg, maar dan ga je gewoon wat minder geven en houd je het bij deze dosering. Dat kan trouwens ook al bij 700 mg zijn. Te koop bij de drogist.

Cranberry. Te koop bij de drogist. Ik zou voor die kleine een kwart tot de halve mensendosering geven.

Appelazijn. Kopen bij een natuurvoedingswinkel of bij de AH, als ie maar van biologisch oorsprong is. Hiervan moet je een scheutje geven, maar ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet hoe je dit vieze spul dan bij je hond naar binnen moet krijgen.... Mijn honden weigeren het categorisch en ik kan ze geen ongelijk geven. Misschien dat iemand die daar ervaring mee heeft antwoord op kan geven!
Ik heb zelf b.v. appelazijn van Albert Heijn en de cranberry zijn dat die op kersen lijken en je vaak bij wildgerechten eet ?
Cranberry zijn inderdaad die bessen. En die kun je in capsules geven.
Op dit moment krijgt de pup even het dieetvoer, tot ik het juiste menu heb voor haar. Overigens gedraagt zij zich heel normaal als een gezonde ondeugende jonge cocker  :)
OK. Wil je zelf gaan samenstellen of toch versvlees geven? Wat je ook kunt doen: je begint nu al met bijv. Bibi. Daarbij geef je groentemix of restjes van je eigen maaltijd. Daarbij geef je ook de verzurende producten. Je meet dan zelf de pH waarde van de urine. Ik ken zat pups die op deze manier vrij snel van de gruis afwaren hoor. Je bent dan in ieder geval van die brokken af en dan kun je je vanaf daar verder inlezen. Ook een goede optie!
Sorry als ik lastig ben, maar het ontbreekt mij op dit moment zo aan tijd om het forum af te speuren naar soortgelijke berichten, maar ik waardeer het heel erg !!
:bigarmhug:

Dank je wel
Je bent helemaal niet lastig! Vraag maar gerust hoor. Daar zijn we voor!
Door Daisy75
#628137
"Appelazijn. Kopen bij een natuurvoedingswinkel of bij de AH, als ie maar van biologisch oorsprong is. Hiervan moet je een scheutje geven, maar ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet hoe je dit vieze spul dan bij je hond naar binnen moet krijgen.... Mijn honden weigeren het categorisch en ik kan ze geen ongelijk geven. Misschien dat iemand die daar ervaring mee heeft antwoord op kan geven! "


Ik geef het ook aan mijn hond Lizzy, gewoon door zijn carnibest en hij vreet het alsof hij nooit te eten krijgt...ik denk niet dat het erg lekker is maar hij eet he, terwijl hij een heel erg moeilijke hond is en overal vies van is....heel apart hoor.
Door mable
#628314
Tot zover heel erg bedankt, ik ga hiermee aan de slag en zal er verslag van doen over een paar weken !!
Verder hoop ik wat tijd te krijgen om hier wat meer te lezen op het forum !!

vriendelijke groetjes
Door mable
#628804
Toch nog even een info die ik hier kwijt wil en misschien hebben jullie hier een reactie en/of wetenschappelijke ervaring hierop !!?
Ik citeer hier een antwoord van mijn DA assistent !!

------------
Ja vitamine C kan volgens .... de orthopeed heel goed maar, anderen zeggen weer dat het bij jonge opgroeiende honden het evenwicht tussen de osteoblasten en de osteoclasten in het bot kan verstoren dus !!? Ik zou Liesl alleen het dieet voer geven.
------------

Hebben jullie hier een wetenschappelijk ervaring over ?

Mijn plan nu is, om 3 weken het dieetvoer te geven om het DA-advies een kans(je) te geven  :-[ , plasje laten testen !!
Vervolgens onafhankelijk van wat de uitslag dan ook is, toch over te gaan op Bibi aangevuld met verzurende producten en na 3 weken weer plasje testen !!
Vinden jullie dit een raar of niet verstandig idee ?? :-\
Door Lizzy
#629117
mable schreef: Toch nog even een info die ik hier kwijt wil en misschien hebben jullie hier een reactie en/of wetenschappelijke ervaring hierop !!?
Ik citeer hier een antwoord van mijn DA assistent !!

------------
Ja vitamine C kan volgens .... de orthopeed heel goed maar, anderen zeggen weer dat het bij jonge opgroeiende honden het evenwicht tussen de osteoblasten en de osteoclasten in het bot kan verstoren dus !!? Ik zou Liesl alleen het dieet voer geven.
------------

Hebben jullie hier een wetenschappelijk ervaring over ?

Mijn plan nu is, om 3 weken het dieetvoer te geven om het DA-advies een kans(je) te geven  :-[ , plasje laten testen !!
Vervolgens onafhankelijk van wat de uitslag dan ook is, toch over te gaan op Bibi aangevuld met verzurende producten en na 3 weken weer plasje testen !!
Vinden jullie dit een raar of niet verstandig idee ?? :-\
Ik ben helemaal geen voorstander van langdurig vitamine C geven. Niet aan pups, niet aan volwassen honden. Hoe vitamine C invloed heeft op de ontwikkeling van het skelet: daar is men nog steeds niet over uit. Het ene onderzoek zegt dat vitamine C juist aan pups gegeven moet worden om HD te voorkomen en het andere onderzoek zegt dat het tegendeel waar is.

Maar we hebben het hier niet over langdurige supplementatie. We hebben het hier over een kortdurende periode. En ik geloof beslist niet dat het voor een korte periode kwaad kan (anders zou ik het niet adviseren). Langdurig hoge doseringen vitamine C geven: ben ik geen voorstander van nee. Je kunt ook proberen de urine aan te zuren met behulp van cranberry en appelazijn, zonder vitamine C.

En of ik het verstandig vind dat je dieetbrokken geeft? Ik denk dat je het antwoord hier zelf wel op weet ;)
Door tieneke
#629193
mable schreef:
Mijn plan nu is, om 3 weken het dieetvoer te geven om het DA-advies een kans(je) te geven  :-[ , plasje laten testen !!
Vervolgens onafhankelijk van wat de uitslag dan ook is, toch over te gaan op Bibi aangevuld met verzurende producten en na 3 weken weer plasje testen !!
Vinden jullie dit een raar of niet verstandig idee ?? :-\


Zeker niet verstandig...brokken is en blijft de allergrootste bagger wat er bestaat!
Waarom laten jullie je toch steeds weer ompraten door die witte jassen??? ::) ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door