Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door *wendy*
#626943
Hoi allemaal.

Op 21 september moet ik met Gandor naar Ermelo toe voor een second opinion. Ik heb er veel zin, maar ook veel vertrouwen in.  :D

Er is 1 ding waarover ik alleen goed voorbereid wil zijn en denk dat ik jullie hulp daar wel in kan gebruiken. Ik wil nl niet bot zeggen:"nee daar begin ik niet aan." Maar ik wil het kunnen onderbouwen.  :)

Gandor krijgt CB (af en toe BARF) en ik voeg daar omega 3, chondoitrine en glucosamine aan toe.
Nu weet ik via via dat de arts zijn best gaat doen om Gandor aan de Mobility Support van RC te krijgen. Dat wil ik niet, gevoelsmatig.
Gandor doet het perfect op KVV en zit al vanaf week 10 hierop. Alleen bij de DA krijgt hij af en toe een brokje, maar verder dus echt nooit.

Het enige wat ik aan supplement (nog?) niet geef is groenlipmossel wat dus ook in deze brok zit.

Nu heb ik 2 vragen.
Allereerst wat doet groenlipmossel precies?
En wat voor argumenten kan ik aandragen dat ik geen brok wil geven? Ik kan niet zeggen dat Gandor het niet goed doet op brok, want dat weet ik niet.
Ergens in een topic heb ik al wel gevonden dat er maar minimaal chondo en gluco in de brok zit en ook nog eens verhit is geweest, dus daar heb ik denk ik wel wat aan. Maar ik zou het leuk vinden om nog meer argumenten te hebben. :D

Alvast bedankt voor jullie input.

Gr, Wendy

ps voor de personen die het niet weten. Gandor heeft ED en tijdens de operatie een infectie opgelopen waardoor hij in de lappenmand zit. Hopenlijk kan Ermelo hem nog helpen zodat igg de pijn verlicht.
Door tt-tjes
#626998
Ik denk niet dat je daar bot over hoeft te zijn.

Jij voert je hond rauw, daarbij geef je hem de nodige supplementen ter ondersteuning, dat moet hij maar respecteren.

Misschien dat hij wel een ander supplement beter vindt wat je er bij kunt geven.

ik wens je veel succes op de 21e.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#627028
1) Mijn hond lust geen brokken

2) mijn hond is allergisch voor brokken

3) ik ben allergisch voor brokken

4) Ik geef mijn hond liever echt eten

5) ze zijn te duur, ken ik niet betalen

6) ik kwam voor een 2e opinion, niet voor een voedingsadvies

7) ik voer mijn hond graag zonder conserveringsmiddelen

8) de werkzame stoffen in die brok geef ik er liever los bij

9) nee dank u, ik heb mijn hond bij me, niet mijn cavia

10) ik hoef gewoon die brokken niet, punt.
Door *wendy*
#627031
haha dank je wel angelique.......ben allergisch voor brokken.
Zegt hij natuurlijk:" jamaar jij hoeft ze niet te eten."

Maar wel leuk gevonden igg...
Door Lizzy
#627037
Ik stem voor optie 3 of 6 in combi met optie 8 en 9 en 10 ;D

Zo ziet een groenlipmossel eruit:

Afbeelding

En dit over groenlipmossel:

"Groenlipmossel bevat een omega-3 vetzuur, eicosatetraenoic zuur (ETA), welke fungeert als remmer van de arachidonzuur oxygenasen, COX en LOX. (Bierer en Bui, 2002) Door deze remming wordt de biosynthesis van Leukotriene B4, een ontstekingsmediator van polymorfkernige cellen, geremd. Tevens wordt de prostaglandinenproductie van geactiveerde macrofagen geremd. Daarnaast heeft groenlipmossel evenals chondrotoïne sulfaat een antioxidatief effect (Halpern, 2000; Miller en Wu, 1984)" (komt van de Saschablend-site en dat preparaat raad ik dus af. Daar zit haaienkraakbeen in en dat vind ik niks).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#627114
[quote="pippy"]
haha dank je wel angelique.......ben allergisch voor brokken.
Zegt hij natuurlijk:" jamaar jij hoeft ze niet te eten."

Maar wel leuk gevonden igg...
[/quote]

Neuh jij hoeft ze niet te eten, maar als je een lik van je hond krijgt kun je wel helemaal onder de uitslag komen te zitten :P
Door Peet
#627124
Mobility Support van RC bevat nog steeds BHA. Deze stof is nogsteeds verboden voor zuigelingen maar mag je wel aan je hond geven.
Mobility Suppport van RC bevat ook propyllgallaat waarvoor hetzelde geldt als voor BHA.
Mobility Support van RC is doodgekookte, steriele voeding.
Mobility Support van RC bevat een minimale dosis Groenlipmossel. die door de bewerking (koken) ongetwijfeld geheel doodgekookt is.
De Chondroitine-bronnen die ik zelf nu supplementeer zijn niet mee-bewerkt in de voeding en daardoor in mijn ogen beter.
Mobility Support van RC bestaat voor 60% uit koolhydraat. Wat is daaraan zo gezond voor een carnivoor?

O ja, en daarbij komt nog dat ik mijn hond voer naar mijn eigen gezonde inzicht en mij niet laat leiden door commerciele onzin-brokken. En nee: ik voer niet alleen vlees (all-meatsyndrome) maar een complete vleesmaaltijd met groente en gemalen bot. En af en toe een maaltijd conform het BARF-principe. By the way: kijkt u eens op deze website: www.barfplaats.nl
:P

En als hij dan begint over de hoeveelheid eiwitten in verse voeding tov brokken: dat verhaal is allang achterhaald. Het gaat om de kwaliteit van de eiwitten en die zijn vers natuurlijk altijd beter.

((en dan niet Lekker-Puh zeggen..... ;)  ;D  ;D)
Laatst gewijzigd door Peet op ma 04 sep 2006, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *wendy*
#627130
[quote="Peet"]((en dan niet Lekker-Puh zeggen..... ;)  ;D  ;D)
[/quote]

En dat lijkt me nou net het leukste deel van het verhaal  :D
Vanzelfsprekend pas nadat hij Gandor evt geholpen heeft  ;)  :P

Ga vanmiddag even die 2 verboden producten op internet opzoeken. Weet ik ook weer wat dat betekend.

Bedankt haha, dit topic ga ik uitprinten  ;D
En nog een paar dingetjes hier van BP.
Laatst gewijzigd door *wendy* op ma 04 sep 2006, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#627133
[quote="pippy"]

Ga vanmiddag even die 2 verboden producten op internet opzoeken. Weet ik ook weer wat dat betekend.
[/quote]

E320 Butylhydroxyanisol (BHA)
Bepaald is dat van BHA maximaal 0,5 mg/kg lichaamsgewicht per dag aanvaardbaar is. Indien met deze hoeveelheid rekening gehouden wordt, is BHA, voor zover bekend, volkomen veilig. Bij overdosering vergroot het de kans op afbraak van belangrijke voedingsbestanddelen zoals vitamine D. Sommige mensen en dieren reageren op het middel met oedeemvorming. Voor mensen jonger dan 1 jaar is het middel in het geheel verboden!

E310 Propylgallaat
Ook propylgallaat is een chemische anti-oxidant voor oliën en vetten. Vaak wordt het in combinatie met BHA en BHT gebruikt waarvan het dan de werking versterkt. Propylgallaat wordt in het lichaam opgesplitst in gallaat en propanol. Gallaat is verwant aan benzoezuur (E210) en kan tot intolerantie of overgevoeligheidsreacties leiden. Niet gesplitste gallaten kunnen leverbeschadigingen veroorzaken. Gallaten zijn voor mensen jonger dan 1 jaar verboden en worden afgeraden voor hyperactieve kinderen. De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) is 0.2 mg/kg lichaamsgewicht per dag.
BHA, BHT, Ethoxyquine en Propylgallaat zijn allen carcinogene (kankerverwekkende) stoffen. Men moet rekening houden met de mogelijke schade van deze stoffen voor de gezondheid van de kat. Meestal worden deze stoffen niet met naam en toenaam genoemd op het etiket, maar gewoon als anti-oxidanten of als “bevat in de EC toegestane anti-oxydanten”. De reden dat een producent niet verplicht is de anti-oxidanten bij naam te noemen is dat de stof al in het vet verwerkt is en de producent van het kattenvoer het vet met de anti-oxidanten erin als halffabrikaat aankoopt. Hij verwerkt het dus niet zelf in het voer. Op deze manier worden katteneigenaren helaas niet voldoende geïnformeerd, eerder misleid.
De natuurlijke stoffen vitamine E en C worden ook als anti-oxidanten gebruikt. Echter ook overdosering van vitamine E is niet ongevaarlijk en kan leiden tot klachten als ernstige hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, dufheid en gestoord gezichtsvermogen. Nadelige effecten van hoge doseringen vitamine C zijn tot op heden niet bekend.

Bron: http://www.somaby.com/ticked/enummers.htm
Door Mevroi Kruim
#627152
[quote="Lizzy"]


En dit over groenlipmossel:

"Groenlipmossel bevat een omega-3 vetzuur, eicosatetraenoic zuur (ETA), welke fungeert als remmer van de arachidonzuur oxygenasen, COX en LOX. (Bierer en Bui, 2002) Door deze remming wordt de biosynthesis van Leukotriene B4, een ontstekingsmediator van polymorfkernige cellen, geremd. Tevens wordt de prostaglandinenproductie van geactiveerde macrofagen geremd. Daarnaast heeft groenlipmossel evenals chondrotoïne sulfaat een antioxidatief effect (Halpern, 2000; Miller en Wu, 1984)" [/quote]


Oh, op DIE fiets! Nee, nou snappen we het natuurlijk helemaal  8) 8)

Maar ik begrijp dat de groenlipmossel ontstekingsremmend werkt en verder chondroitine bevat.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#627277
Ik heb ooit, in een grijs verleden, toen ik nog brokken voerde eens een mail naar RC gestuurd.
En ze gevraagd hoeveel glucosamine/chondroitine er nu precies per kilo inzat.

Uit het antwoord dat ik toen kreeg, bleek dat het gehalte behoorlijk laag was.
Mijn conclusie was dat je beter zelf kunt supplementeren dan die brok geven, dan weet je dat wat je geeft ook voldoende is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door