Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door sam28
#627036
Ik barf al een tijdje met mijn poes.
Ze heeft wat overgewicht en moet eigelijk een beetje afvallen.
Groente eet ze niet..

Ze krijgt van mij per dag rundvlees, kippemaagjes en kippenek per dag. Soms kippenhart maar eigelijk lust mevrouw dat ook niet. Als ze honger heeft eet ze het met moeite..
Daardoorheen gaat een halve capsule visolie en een pil kattenvitamines van de tuinen en een beetje knoflook.
het weegt in totaal 120 gram..

1 keer per 2 weken krijgt ze een eendagskuiken met prinsbrokken.
Ik denk dat ze ongeveer 2 keer per week 30gr prinsbrokken krijgt ipv vlees..

Ze is wat te zwaar (5kg voor een klein poesje) maar verder is ze gezond.. Ze loopt af en toe buiten.

alvast bedankt voor reakties!!
Door Mevroi Kruim
#627156
Nou, heel goed dat je vers voert, da's iig goede voor je kat. Maar het dieet dat je opschrijft is niet echt compleet helaas. Het is erg eenzijdig qua diersoorten en ook erg eenzijdig qua samenstelling. Alleen rund en kip is niet voldoende afwisseling voor een goed dieet, zeker niet als je als spiervlees alleen rund geeft. Je zou zeker van de kip ook spiervlees kunnen voeren, en verder konijn, kwartel, parelhoen, haas (in het seizoen) en geit of lam kunnen proberen. Van kwartel, konijn en parelhoen kan je kat ook de botten aan. Alleen kippennekken is echt onvoldoende als botsoort, op z'n minst zou je ook andere kippenbotten moeten geven, desnoods gemalen.
Verder is alleen maag en af en toe hart onvoldoende orgaan. Wat je kat iig echt nodig heeft is lever, liefst ook van verschillende diersoorten. Verder is hart ook goed, en dan niet alleen kippenhart.
En mag ik vragen waarom je er brokken bij voert?

Ohja, en om af te vallen moet je kat minder eten. Net als wij mensen  ;D meer sporten zale r niet inzitten neem ik aan  ;D
Gebruikersavatar
Door sam28
#627163
Bedankt voor je reaktie!! Ik zal eens kijken wat ik ermee kan..
Lever eet ze ook niet. Nier is dan ook goed of pens?
misschien een domme vraag (ben zelf al jaren vegetarier) maar waar koop ik konijn?(pens koop ik toch gewoon bij de dierenwinkel?)

Ik voer er brokken bij omdat ik al zo`n vaag vermoeden had dat het wat te eenzijdig was en soms gewoon vergeet vlees uit de vriezer te halen  ;)

Ze krijgt al minder eten (ze mauwt nog harder als normaal  :-\) maar heb een klein vermoeden dat ze ergens brokjes eet van een ander.. :(
Door Mevroi Kruim
#627167
OK, zo'n tuttebol-ik-lust-niks-kat dus  ;D ;D
Ja, ze weten je aardig te dresseren, de huistijgertjes  ;D
Wat bij lever kan helpen is ff de kook erover, geen uren opzetten maar gewoon het rauwe er af. Als ze het dan wel eet kun je de kooktijd langzamerhand bekorten.
Nier is ook prima om te voeren maar geen vervanging voor lever. Pens is prima als ze het eet (mijn ervaren barfers trekken daar toch echt de neus voor op) maar eveneens heel anders dan lever. Elk orgaan heeft zijn eigen samenstelling en voedingswaarde en je kunt dus niet zomaar iets weglaten.
Konijn, kwartel, parelhoen kun je vaak bij de poelier kopen, of anders bij de Makro. En er zijn hier geharde barfers die complete prooidieren bestellen bij Kiezebrink, met koppen, huid en haar. Moet je kunnen/willen, maar het is wel hele prima voeding voor de kat.
Mijn katten zijn gek op duif, ik krijg af en toe een paar uitgewerkte postduiven zonder kop, daar ruk ik dan met afgewend hoofd de veren af (voer moet uitgepakt voor de mutsen) en dan worden het echte tijgertjes, grommend en blazend gaat de duif naar binnen.
Brokken zou ik weglaten, niks gezonds aan voor je kat en de afwisseling vers/brok doet de vertering ook geen goed.

In het algemeen zijn katten mutsen met nieuwe dingen eten. Da's des kats. Het is dus een kwestie van geduldig volhouden en je niet door madam van de wijs laten brengen. De aanhouder wint, za'k maar zeggen. Dus gewoon lever blijven aanbieden en vreemde vleessoorten.
En voor het gemak kun je best een kompleet versvoer erbij geven. Mutskatten zijn soms door gemalen vlees over de streep te halen, en dan weet je iig dat je kat alles krijgt wat ze nodig heeft.
Gebruikersavatar
Door sam28
#627173
Mijn poes is inderdaad stront verwend  ;D
ze lust niks en wat ze nu eet heb ik met veel geduld en pijn erin gekregen..

Ik heb t opgeschreven en ga er eens mee stoeien. Ik hoop alleen dat ze geen extra voer huisje heeft want anders kan ik alles wel weggooien.. (mevrouw heeft nl. een duidelijke voorkeur voor brokken!)
ze is gelukkig gezond, actief en heeft een glanzende vacht!

Heel erg bedankt voor t reageren!! Alle tips zijn erg welkom!
Door Mevroi Kruim
#627196
Als mijn katten mutsen over hun eten, dan laat ik het niet langer dan een minuut of 15 staan, en dan haal ik het weg. De volgende maaltijd krijgen ze het weer, en dan weer, totdat het vreemd begint te ruiiken, dan gaat het naar de honden.
Ik voer 2x per dag en dan gaat het in principe ook op. Hier staat nooit de hele dag eten voor de tuthola's. Ze kunnen het opeten als ze honger hebben, en eten ze het niet op dan hebben ze kennelijk geen honger en dus ook geen eten nodig.
Door *Robin*
#627509
als het nou echt niet wil lukken kan je ook proberen om blikvoer te mengen met het vlees dat ze op het moment eet. ik deed in het begin de sap van de zakjes whiskas mengen met kvv, dat ging heel goed en het laatste portie kvv (heb ik maar een week gegeven voordat ik ging barfen) ging erin als koek zonder whiskas ;)

ik ben één van die mensen die haar katten complete diertjes voert zoals muizen ratjes hamsters en kuikens maar ook duif en kwartel gaat er af en toe wel in (die moet ik jammer genoeg nog wel plukken :() ik heb nu ook pas een geheel konijn met vacht gekregen maar die heb ik naderhand toch ook in stukken moeten verdelen en villen :-\
mijn jongste is afgespeend op barf (komt bij Sylvia vandaan) en is duidelijk minder lastig met eten als mijn katertje die met 5 1/2 maand over ging op compleet vers. hij heeft nog nooit een complete muis opgegeten wel eens een ratje maar niet van hartte maar hamster dat vind hij dan weer wel lekker, hij blijft toch een echte voorkeur houden voor brokjes en blik.... :(

succes!! ik hoop dat je jouw katje zover krijgt!! het is echt het gezondste, daar ben ik van overtuigt en de aanhouder wint!!! Al moet je alle foefjes uithalen om haar zo ver te krijgen ;D
Gebruikersavatar
Door sam28
#627550
die tut van mij lust geen blikvoer ;D
Ze hongert zichzelf uit als dat er staat!!  Ik heb in het verleden regelmatig geprobeert maar kan elke dag het er neer zetten en de brokjes weglaten maar dan eet ze gewoon niks..
Vandaar toen ze ernstige blaasontsteking kreeg een half jaar tot jaar terug heb ik dr overgezet op barf.
Hele kuikens eet ze op dus heb het idee dat ze andere dieren ook wel heel zal opeten..
Maar heb weer eens geen idee waar ik dat kan halen..

Bedankt voor je reaktie!! Ben er erg blij mee
Door *Robin*
#627677
ik zag in je profiel staan dat je vlak bij Rotterdam woont?? :D
ik ga weer bij de kiezebrink bestellen samen met Bernadette als je wil kan je bij mij of bij haar een paar muisjes en ratjes ophalen :P voor niks 8)
zo ben ik ook begonnen met hele beesies....
als het bevalt kan je met de volgende bestelling meedoen :D
lijkt me leuk om nog een prooidier voerder erbij te hebben!!

als ze kuikens eten wil nog niet zeggen dat ze alles eten want dat is wel even wennen, maar de katten van bernadette eten ook alles terwijl ze zijn begonnen met bibi en 1 van haar katten at brokjes en die kauwt nu ook hele duiven weg ;D dus er is zeker hoop (voor mij ook nog ::))

zeg het maar wat je wil hebben en je kan het bij mij ophalen :)
Gebruikersavatar
Door sam28
#627700
Bedankt voor je aanbod!! Ik neem m graag aan!!
muisjes heeft ze al eens gegeten (zelf gevangen)

Ik neem toch wel aan dat ze dood zijn ? 8)
dan wil ik wel een paar muisjes en ratjes.. Kijken of ze t eet..

erg bedankt!! Weet niet of in mijn profiel mn mail adres staat; skleis @ chello . nl
(doe met spaties ertussen, er schijnen spammers onzichtbaar op sites te komen die speuren naar email adressen)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door