Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#626718
Mijn honden staan pas twee weken op volledig rauw. Dus ben nog een beetje aan het puzzelen maar ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Didge (D) is 21 kilo en bij hem ga ik van 3 % lichaamsgewicht uit
Vienna(V) is 20 kilo en bij haar ga ik van 2 % uit (gesteriliseerd)
Kay(K) is 17 kilo en bij haar ga ik van 1.6 % uit (gesteriliseerd)
Vienna stond ook op 1.6 % maar vond haar toch wat afgevallen
Ik weeg het niet iedere dag af maar probeer het per week te bekijken. Percentages zijn dus aalemaal afgerond

Komt die:

Maandag: lap pens + kip karkas
D: 700gr.  V: 500 gr. K: 400 gr.

Dinsdag: zalmkop + forelkop
D: 650 gr (zalmkop). V: 300 gr kipppepoot (eet geen vis) K: 300 gr (forelkop)

Woensdag: groenten + spiervlees + schapen rib
D: 600 gr. V: 400 gr. K:300 gr

Donderdag: Kippepoot of karbonade
D: 600 gr. V: 400 gr. K: 300 gr.

Vrijdag: Orgaan (runderhart en nieren) + groenten en kopvlees (rund)
D: 700 gr. V: 500 gr. K: 400 gr. (bij elkaar afgemeten)

Zaterdag: geitenrib
D: 700 gr. V: 400 gr. K: 400 gr.

Zondag: kalfsbot
D: 600 gr. V: 500 gr. K: 400 gr.

Dit was mijn eerste week, waar ik het bij Vienna al heb bij gesteld. Nu heb ik wat meer keuze in de vriezer. Vandaag hebben ze dus strot gehad ipv kalfsbot
Ik geef ook nog 1 a 2 keer in de week kefir met wat supplementen erbij (ei, knoflook, zeewier, honing.
Vienna staat nu een week op de probiotica omdat ze toch wat te vaak aan de diaree was. Iets meer kip gegeven en langzaam weer opbouwen en het ziet er nu goed uit.
Donderdag ga ik naar Rotterdam dus dan heb ik weer wat meer keuze.
Bij Didge moet ik even kijken of ik niet te laag zit. Het is een jonge, erg beweeglijke reu.
Kay heeft erg veel last van snel te dik te worden dus bij haar zit ik denk ik wel goed.
Ik durf ze nog geen al te grote maaltijden te geven en een vasten dag er achteraan.
Door Lizzy
#626734
Het is wat lastig om je percentages uit te rekenen omdat je totaal gewichten van je maaltijden hebt genoteerd. Als je wil dat ik de percentages uitreken, dan zou je bijv. van Didge op kunnen schrijven wat de verschillende onderdelen wegen. Dan reken ik het voor hem uit.

(maandag krijgt hij dus 700 gram pens + kip, dan zal de pens vast 500 gram wegen en de karkas 200 gram. Of zoiets. Maar het gokken wordt op woensdag al lastiger. Dus als je dat allemaal apart wil noteren, dan rekent het makkelijker).

Ik zie 5 verschillende diersoorten in je menu, klopt dat? (rund, kip, vis - reken ik tot 1 soort, schaap, geit). Dat is prachtig! Verder ziet het er volgens mij heel goed uit en ben je lekker bezig!

Is schapenrib niet erg hard? Ik vind lamsrib vaak al hard.....
Gebruikersavatar
Door *Monique
#626763
je hebt gelijk . Het is ook lamsrib. En die ik tot nu toe heb gehad vond ik met mijn beginnersverstand niet erg hard.
Die karkas was idd bijna 200 gram
Voor de woensdag was het ongeveer 150 gram groenten (ik maak porties van 500 gram voor drie honden), 200 gram spiervlees
Voor Vianna en Kay heb ik 100 gram spiervlees genomen
Maar nogmaals ik heb het niet allemaal goed afgewogen hoor. Die rib van Kay zal dan wel iets zwaarder geweest zijn als 50 gram. Was wel een kleine! :-\
Ik heb nu kleine plastic bakjes gekocht (bij AH in de aanbieding) waar ik de groenten ook wat beter in kan doseren per hond
Door Lizzy
#626770
OK, nou, de zalmkop heb ik tot vleesbot meegerekend, aangezien dit veel graat bevat.

Voor D kom ik op:

66% vleesbot
7% vlees
7% groentemix
20% orgaanvlees

Qua orgaanvlees heb ik een beetje moeten gokken omdat op donderdag niet staat hoeveel orgaan en hoeveel kopvlees je geeft... Maar, aangezien het zo krap nou ook weer niet komt, denk ik dat de percentages zo wel redelijk zijn.

Ik zou zelf ongeveer 15% minder vleesbot gaan geven. In plaats daarvan kun je wat meer spiervlees geven.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#627660
oke, dank je voor je advies. Ik zal zelf weer eens gaan rekenen en puzzelen..
Ik heb er waarschijnlijk ook een bron bij: hert
Zit hier een fokker in de buurt waar ik bot en orgaan kan krijgen. Ik weet de prijzen nog niet. Moet ik er nog even voor heen
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door