Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#62664
Vr-05-03

15.00      Halve gekookte kipfilet + paar eetlepels rijst
17.30      1 rauwe Energique Speciaal burger
21.25      1 Energique burger met een beetje gekookt water er doorheen

Za-06-03

7.45      Mooie donkere en stevige ontlasting (zo perfect is het nog nooit geweest!!!)
8.00      1 burger met een beetje gekookt water er doorheen
13.30      Zelfde als hierboven
18.00      Paar eetlepels rijst + 100 gr Koolvisfilet (gekookt) + paar stukjes geprakte broccoli + een scheutje olijfolie er doorheen
23.00       1 burger met een beetje gekookt water er doorheen

Zo-07-03

9.30      1 burger met een beetje gekookt water er doorheen
13.30      Mooie donkere en stevige ontlasting
14.00      1 burger met een beetje gekookt water er doorheen
17.30      Een paar eetlepels pastasaus (70% tomaat, knoflook) met een beetje rundergehakt (gebakken in een heel klein beetje olijfolie) en een klein beetje in kleine stukjes gesneden spaghetti.
   Dit had ik dus niet moeten geven!!!!
   Alles kwam er in 3 keer spugen direct weer uit!
18.00   Dan toch maar weer een burger met een beetje gekookt water, en dit bleef er gelukkig in!!
23.00   1 Energique burger met een beetje gekookt water

Ma-08-03
9.00      Energique burger met een beetje gekookt water
11.30      Weer hele stevige en donkere ontlasting
15.00      1 Energique burger met een beetje gekookt water


Opmerkingen:
Bullet is een Franse Bulldog van 10 maanden en zat ongeveer op de 15 kilo.
Hij heeft altijd last gehad van maag/darm problemen, vandaar dat we hem nog 4 keer per dag voeren (dit was voorheen zelfs 6 tot 8 keer), als we dit niet doen dan gaat hij gal spugen (is uit ervaring al gebleken), we zijn wel van plan om het te minderen naar 3 keer per dag.
Nadat Bullet het een paar dagen vertikte om zijn brokken te eten zijn we maar meteen cold-turkey overgestapt op de Energique burgers, Bullet is nogal afgevallen, ik geef hem nu 3 burgers per dag en als het kan sávonds iets wat ik zelf heb samengesteld.
Tot nu toe gaat het erin als zoete koek, nog geen diarree of spugen (op de spaghetti na dan), zijn ontlasting is daar en tegen juist harder en donkerder, al poept hij sinds de Energique maar één keer per dag.

Vragen:

1.   Bullet is zoals eerder vermeld erg afgevallen, kan het kwaad om hem één extra burger te geven (alleen als ik sávonds zelf niets samenstel dan), dus 4x 100 gr i.p.v. 3 ???
2.   Moet ik er rekening mee houden dat hij zoiezo nog meer gaat afvallen nu ik hem heb overgezet op versvlees????
3.   Mogen aardappels nou wel of niet gegeven worden ??? ( de één zegt namelijk van wel, en de ander zegt weer van niet).
4.   Dezelfde vraag heb ik over rijst….. Tot nu toe heb ik het hem al 2 keer gegeven en dat ging prima.
5.   Wat is de reden dat je een hond met Demodex geen graanprodukten mag geven??? Ik weet dat het zoiezo niet goed is, maar waarom bij Demodex absoluut niet ??
6.   Zijn er bepaalde voedingsstoffen die ik hem kan geven waar hij wat van aankomt ??? En wat zijn de produkten waar hij juist nog meer van afvalt???
7.   Zijn er andere alternatieven voor hondensnacks ??? (waar dus geen graanprodukten in zitten)
8.   Welke produkten adviseren jullie als aanvulling op het voer voor honden met Demodex, zoals bijv. visolie of iets dergelijks ??? (hij krijgt nu Echinaforce druppels door zijn water).
9.   Welke produkten zijn altijd handig om in huis te hebben als je zelf een maaltijd wilt samenstellen, bijv. eieren of iets dergelijks ????

Zo dat waren een hoop vragen, ik hoop dat jullie tijd en zin hebben om ze te beantwoorden!!!
Er zullen er vast nog wel meer opkomen naarmate ik meer zelf zal kokkerellen, maar tot nu toe geef ik hem de Energique burgers (in de toekomst Carnibest), zodat ik zeker weet dat hij niets te kort komt!!!
#62672
Even een kort antwoord op een van je vragen. Drie burgers voor een hond nog in de groei vind ik erg weinig. Mijn hond van 11 kg kreeg er vroeger toen ik energique voerde al drie, en die is volwassen. Ik zou er zeker vier geven, zo niet vijf op een dag.

groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op ma 08 mar 2004, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#62674
Hoi

je kookt denk ik de vis, kip etc. en doet wat gekookt water door de Energique vanwege zijn darmproblemen?
Als het goed gaat kun je dat gaan afbouwen binnenkort!
In principe is het nl het best om alles rauw te geven.

Als het nu goed gaat (afgezien van de spaghetti, dat zien we maar als leermoment ;) ) kun je best nog een burger extra geven. Las nog een maaltijd in of geef hem er twee keer anderhalf ipv een. Als het goed is zou je hond niet meer moeten gaan afvallen doordat hij vers eet. Gebeurt dat wel dan gewoon nog iets meer geven.

Aardappels geef ik niet. Rijst alleen af en toe als ik voor ons zelf wat te veel heb gekookt. Ze hebben het niet nodig.

De problemen die door granen ontstaan zijn vaak maag/darmklachten en/of huidproblemen. Als je hond al een huidprobleem (demodex) heeft kun je granen dus het beste vermijden. Voor honden die minder gevoelig zijn voor granen kan wat graan af en toe minder kwaad.

Om aan te komen zou je wat extra dierlijke vetten kunnen geven, maar er is een risico dat hij daarvan weer wat aan de diarree gaat. Ik zou eerst eens gewoon meer geven, 4 of eventueel 5 schijven Energique per dag.

Qua snacks... ik heb wel eens mensen gehoord over stukje gedroogde lever of gedroogde stokvis. Vraag dat nog even goed na voor je het gaat geven, zelf heb ik er geen ervaring mee.

Wat ik zelf zoal in huis heb voor de honden... een vriezer vol diverse soorten vlees, vis en botten, verder groente (rauw gepureerd), yoghurt en eieren...

Ik zou bij jouw hondje wel alles rustig opbouwen. Mijn honden zijn makkelijke eters en ik kan ze alles zonder problemen voor zetten, maar aangezien Bullet al niet een al te sterk maa/darmstelsel heeft zou ik alle nieuwe dingen langzaam en een voor een introduceren.
Als de kip en de vis goed gaan (ook helemaal of half rauw) zou je eens een beetje rundergehakt kunnen proberen, eventueel nog met wat gekookt water erdoor. Ik zou het niet bakken.
Door Lupa
#62675
even een vraagje. waarom gehakt gebakken?
olijfolie die verhit is niet zo geeweldig als rouw olijfolie en voor de hond is rouw vlees beter dan gekookt en helemaal beter dan gebakken.
Vind ook dat 300gr te wenig is zou ik zeker naar 450gr gaan.
#62749
[quote="Lupa"]
even een vraagje. waarom gehakt gebakken?
olijfolie die verhit is niet zo geeweldig als rouw olijfolie en voor de hond is rouw vlees beter dan gekookt en helemaal beter dan gebakken.
Vind ook dat 300gr te wenig is zou ik zeker naar 450gr gaan.
[/quote]

Het klinkt misschien stom, maar ik moest het toch al bakken voor onszelf, en aangezien ik het nog niet rauw durfde te geven heb ik het in olijfolie gebakken i.p.v. bakboter.
Tja, ik ben ook nog maar een beginneling, helemaal wat meeeten met de pot betreft, maar ik geef het hem nooit meer hoor :-[
Maar rauw gehakt.... mag je dat ook geven dan ?? zitten daar geen toevoegingen (conserveringsmiddelen)enzo in??
Door Lupa
#62767
die zitter er wel(denk ik ) net zoals met alles, maar het is voor menselijk comsumptie, dus binnen de grensen van giftig ;D
als je iets voor je zelf gaat bakken gewoon van te voren de portie die je wilt geven eraf halen ;D

ik zou hem trouwens meer burgers gaan geven, als je vanuit gaat dat een pup ongeveer 40a 45gr per kilo gewicht zou moeten krijgen dan zou jou hond op 659 gr moeten.
het is een jonge hond in de groeie dus vorlpoig zou ik hem meer gaan voeren
Laatst gewijzigd door Lupa op ma 08 mar 2004, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#62773
[quote="voetje75"]
[quote="Lupa"]
even een vraagje. waarom gehakt gebakken?
olijfolie die verhit is niet zo geeweldig als rouw olijfolie en voor de hond is rouw vlees beter dan gekookt en helemaal beter dan gebakken.
Vind ook dat 300gr te wenig is zou ik zeker naar 450gr gaan.
[/quote]

Het klinkt misschien stom, maar ik moest het toch al bakken voor onszelf, en aangezien ik het nog niet rauw durfde te geven heb ik het in olijfolie gebakken i.p.v. bakboter.
Tja, ik ben ook nog maar een beginneling, helemaal wat meeeten met de pot betreft, maar ik geef het hem nooit meer hoor :-[
Maar rauw gehakt.... mag je dat ook geven dan ?? zitten daar geen toevoegingen (conserveringsmiddelen)enzo in??
[/quote]

Zolang er gegarandeerd geen varkensvlees in zit.
#62821
[quote="Lupa"]
die zitter er wel(denk ik ) net zoals met alles, maar het is voor menselijk comsumptie, dus binnen de grensen van giftig ;D
als je iets voor je zelf gaat bakken gewoon van te voren de portie die je wilt geven eraf halen ;D

ik zou hem trouwens meer burgers gaan geven, als je vanuit gaat dat een pup ongeveer 40a 45gr per kilo gewicht zou moeten krijgen dan zou jou hond op 659 gr moeten.
het is een jonge hond in de groeie dus vorlpoig zou ik hem meer gaan voeren
[/quote]

:o659 gram is dat niet veel te veel??? Hij is 10 maanden zegt ze en weegt 15 kilo! ???
Door Lupa
#62829
als je energique kijkt staat dat een pup van 10 kilo ongveer 4 plakken moet hebben, maar ja dat is pupvoer.
Ik heb ergens gelezen dat als je voer voor vowassenen geeft aan een jonge hond vanuit gaat van minimaal 40gr per kilo gewicht van de hond.
dan kom ik uit op 600gr voor een hond van 15 kilo en omdat hij mager is zou ik hem 50gr meer geven.
maar ik zal even verder zoeken waar ik dat vandan heb.
Door Lupa
#62831
rodi adviseerd 700gr.tot 18 manden
en 900 gr tot 7 manden

duck adviseert 871 gr voor een jonge hond van 15 kilo.

Ik zou energique opschroefen naar zeker 400gr.
Jou hond heeft duidelijk meer nodig.
mischin is het een idee om ooit van voer te veranderen?

ik zou ook proberen om hem inderdaad zo snel mogenlijk naar 3 keer te gaan met voeren, dan heeft je hond ook een voldaner gevoel(vollere buik)
Laatst gewijzigd door Lupa op ma 08 mar 2004, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#62849
[quote="macho"]
het volwassen gewicht van een franse bull reu mag eigenlijk niet boven de 16 kilo uitkomen.
[/quote]

Daar heb je gelijk in hoor..... eigenlijk hoort het tussen de 8 en 14 kg te zijn!!
Maar dan moet ik er wel even bijzeggen dat Bullet als pup al de grootste van het nest was, hoog op zijn poten staat en een vrij lang slungelig lijf heeft, want dik is hij absoluut niet en dat kunnen de mensen van het Franse-Bulldog forum beamen.
Je zag altijd al een beetje zijn ribben, maar nu is het echt heel erg, het valt mensen nu zelfs op.
Hij is gewoon erg groot uitgevallen en erg energiek (dus hij vermagerd ook nog eens snel).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door