Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fynn
#626113
Hoi
Wij geven Bibi en enkele dagen per week barf.
Nu heb ik bij de slager gisteren hart,long,milt en runderlever gehaald.
Runderlong heeft niet veel voedingswaarde heb ik net gelezen moet ik er dan nog ander vlees bij doen.Ze hebben nu elk 450 gram runderlong gegeten.
Of is het voor een keer niet zo erg als ze de dag erna weer Bibi krijgen.
Wat voelt dat sponzig aan trouwens.

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn
Gebruikersavatar
Door Angelique
#626125
Fynn schreef: Hoi
Wij geven Bibi en enkele dagen per week barf.
Nu heb ik bij de slager gisteren hart,long,milt en runderlever gehaald.
Runderlong heeft niet veel voedingswaarde heb ik net gelezen moet ik er dan nog ander vlees bij doen.Ze hebben nu elk 450 gram runderlong gegeten.
Of is het voor een keer niet zo erg als ze de dag erna weer Bibi krijgen.
Wat voelt dat sponzig aan trouwens.

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn
:-X is nog niks vergeleken met de ontlasting voor morgen :-X Long is erg elastisch en geeft erg taaie en zwarte ontlasting. Ik vind die longmaaltijd van vandaag een uitermate slechte zet een dagje vasten is dan nog gezonder :-\. Met bibi krijgen ze al genoeg orgaanvlees binnen en dan is het beter ze op de  barfdagen wat anders te geven, zoals spiervlees vette vis enz.
Afgezien van een "pensdagje"vind ik geen enkel orgaan hoogwaardig genoeg om er een hele maaltijd van te geven, daarbij geeft het 9 van de 10 keer hele rare ontlasting.
Als je dus weer eens long wilt voeren, dan zou ik per keer maar een klein stukje geven (max. 100gram) en om er toch een waardevolle maaltijd van te maken hier wat spiervlees bij doen.

(mocht je veel long hebben dan kun je dat wel goed versnijden en drogen voor snackjes :D)
Door Fynn
#626287
Okee was al niet zo weg van die long ga het maar drogen denk ik.


Bedankt

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn
Door Lil
#626343
Lizzy schreef: Yep, ik sluit me geheel bij Angelique aan.

Euh dus ik doe het fout? Geef regelmatig een dag alleen maar long, pens of strot, juist omdat het zo weinig voedingswaarde heeft (ben al meer dan een jaar bezig om te proberen om een vaste dag in te lasten, maar het blijft kotsen geblazen.... en dat in een gestoffeerde huurwoning met vloerbedekking  :-X)
De ontlasting laat hier trouwens niets raars zien, ja een beetje zwart maar voor de rest gewoon normale vorm. Ik geef wel 's avonds dan de normale groentemaaltijd met suplementen en nu ook een beetje pompoen, jammie!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#626374
Lil schreef:
Euh dus ik doe het fout? Geef regelmatig een dag alleen maar long, pens of strot, juist omdat het zo weinig voedingswaarde heeft (ben al meer dan een jaar bezig om te proberen om een vaste dag in te lasten, maar het blijft kotsen geblazen.... en dat in een gestoffeerde huurwoning met vloerbedekking  :-X)
De ontlasting laat hier trouwens niets raars zien, ja een beetje zwart maar voor de rest gewoon normale vorm. Ik geef wel 's avonds dan de normale groentemaaltijd met suplementen en nu ook een beetje pompoen, jammie!
Als jouw hond na een jaar proberen nog steeds kotst op alles wat op een vastendag gaat lijken dan zie ik zowieso het nut en het gezonde voor jouw hond niet in van die vastendag. Het gaat er bij vastendagen om dat ze wennen aan een lege maag en dan heeft het voeren waardeloze dingenz zoals  strot (in jouw geval luchtpijp heb ik eerder begrepen) en long ook geen zin, want ze vullen toch de maag.
Door Lizzy
#626379
Ja, ook hier ben ik het met Angelique eens. Vasten betekent : geen voedsel. Als je long en luchtpijp geeft dan is dat gewoon geen vasten.... Dat is gewoon eten, ook al bevat het niet zoveel voedingsstoffen (overigens schijnt long wel aardig wat vitamine C te bevatten).

Wat kotsen je honden precies, als je ze laat vasten? Geel slijm? Volgens JdBL is dat namelijk helemaal niet erg en is dat juist een reactie van het lichaam tot reinigen. Maar als je honden echt niet lekker worden van vasten: ja, dan zou ik persoonlijk je vruchteloze poging staken. Het is misschien wel gezond, vasten, maar niet als het je een zieke hond oplevert.
Door Lil
#626403
Nee, als ik mijn hond laat vasten, dan krijgt hij niets maar omdat ik geen zin meer heb in een zieke hond geef ik elke week dus een dagje met pens, strot, long, of luchtpijp. Wilde alleen aangeven dat ik hier dus echt geen rare ontlasting zie. Sterker nog als ik bij pens of long nog spiervlees geef dan zie ik pas rare dingen. Wel krijgt hij soms dan nog een kaal botje erbij soms niet.

Ja, ik zie geel gal, maar hij gaat dan ook als een gek gras eten en dit lijdt iedere keer weer tot een verstopping die ik alleen maar met een clisma kan oplossen. Hij heeft dan ook echt twee tot drie dagen buikpijn en is ziek van die verstopping. Heb hem zelfs met muilkorf laten lopen op een vastendag zodat hij geen gras eet, ook dan speelt hij niet en doet niets, behalve dan kotsen en zorgen dat hij zich een verstopping eet.

Heb geprobeerd de avond voor het vasten meer eten te geven, maar 's middags gaat het dan toch mis en dat terwijl de tijden waarop hij te eten krijgt vaak 4 uur van elkaar verschillen. Dus 's ochtends tussen half zes en tien ergens krijgt hij te eten. En 's avonds tussen half vijf en acht uur. Hij is dus niet echt aan vaste tijden gewend.

Maar de vraag was dus geen dag meer geven met alleen pens en strot e.d.? Hoe ga ik dat doen als ik maar 250 gram vlees en bot en orgaan op een dag geef? (en 100 gram groente, maar die kan ik makkelijk afwegen) Een strot is al 300 gram en daar ben ik bereid om door de vingers te kijken. Maar moet ik dan bijvoorbeeld zo weinig pens geven dat hij er niet op reageert als hij bijvoorbeeld ook spier e.d. erbij krijgt?
Door Lizzy
#626407
Lil schreef: Nee, als ik mijn hond laat vasten, dan krijgt hij niets maar omdat ik geen zin meer heb in een zieke hond geef ik elke week dus een dagje met pens, strot, long, of luchtpijp. Wilde alleen aangeven dat ik hier dus echt geen rare ontlasting zie. Sterker nog als ik bij pens of long nog spiervlees geef dan zie ik pas rare dingen. Wel krijgt hij soms dan nog een kaal botje erbij soms niet.

Ja, ik zie geel gal, maar hij gaat dan ook als een gek gras eten en dit lijdt iedere keer weer tot een verstopping die ik alleen maar met een clisma kan oplossen. Hij heeft dan ook echt twee tot drie dagen buikpijn en is ziek van die verstopping. Heb hem zelfs met muilkorf laten lopen op een vastendag zodat hij geen gras eet, ook dan speelt hij niet en doet niets, behalve dan kotsen en zorgen dat hij zich een verstopping eet.

Heb geprobeerd de avond voor het vasten meer eten te geven, maar 's middags gaat het dan toch mis en dat terwijl de tijden waarop hij te eten krijgt vaak 4 uur van elkaar verschillen. Dus 's ochtends tussen half zes en tien ergens krijgt hij te eten. En 's avonds tussen half vijf en acht uur. Hij is dus niet echt aan vaste tijden gewend.

Maar de vraag was dus geen dag meer geven met alleen pens en strot e.d.? Hoe ga ik dat doen als ik maar 250 gram vlees en bot en orgaan op een dag geef? (en 100 gram groente, maar die kan ik makkelijk afwegen) Een strot is al 300 gram en daar ben ik bereid om door de vingers te kijken. Maar moet ik dan bijvoorbeeld zo weinig pens geven dat hij er niet op reageert als hij bijvoorbeeld ook spier e.d. erbij krijgt?
Als jouw hond geen problemen heeft met de combinatie: dan blijf je dat toch gewoon zo voeren? Prima toch? Alleen kun je het geen vasten noemen. Het is ook geen vorm van vasten. Het is gewoon een dag een maaltijd zonder al teveel voedingswaarde.... Een patatje onder de hondenvoeding, zeg maar.
Door Lil
#626414
Nee ok, zo noem ik het ook niet. Heb me blond uitgedrukt. Wilde alleen maar zeggen dat het vasten niet lukte en ik dus ook vaker alleen long e.d. voer. Vroeg me gezien jullie reacties dus alleen maar af of ik dat beter kon laten of gewoon kon blijven doen. Enne ik blijf het gewoon doen, een dagje zooi.
Door Lizzy
#626421
Lil schreef: Nee ok, zo noem ik het ook niet. Heb me blond uitgedrukt. Wilde alleen maar zeggen dat het vasten niet lukte en ik dus ook vaker alleen long e.d. voer. Vroeg me gezien jullie reacties dus alleen maar af of ik dat beter kon laten of gewoon kon blijven doen. Enne ik blijf het gewoon doen, een dagje zooi.
OK.

Ach, zooi zou ik het ook niet willen noemen hoor. Tis toch een onderdeeltje van een 'prooidier', toch?!
Door Fynn
#626461
Als ik de long wil drogen kan dat in de oven op een niet te hoge temperatuur  toch.Hoelang en hoe hoog moet de oven?

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn
www.pronkruggen.nl
Door Lil
#626477
Lang een uurtje of zes a acht... Temperatuur euh, ik geloof 50 graden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door