Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#626198
Net hing Benthe bij mij op schoot, toen ze geeuwde. Ik zag opeens dat er uit haar gehemelte wat witte puntjes steken, het lijken net tanden die maar deels zijn doorgekomen. Ik heb natuurlijk meteen bij Beau gekeken of die dat ook heeft, maar daar is niks te zien. Is dit normaal, en weet iemand wat dat is? Ik vind het maar vreemd...
Door *Natasja*
#626210
Lizzy schreef: Is het op hoogte van de grote kiezen boven? (volgens mij is dat de P4)
Ja, het zit helemaal achterin boven. En dan ongeveer 1 à 1,5 cm van de kiezen vandaan, dus naar het midden toe

(snap je het nog?)
Door *Natasja*
#626274
Lizzy schreef: 1 a 1,5 cm? Oh. Nee, da's verder als de witte puntjes die ik bij mijn honden zie... Foto!
Ik ga straks even proberen of het lukt om een foto te maken. Ik bedenk me nu dat 1,5 cm wel veel is, zo breed is haar kaak niet, dus dan zou het onderhand in het midden zitten. Maar jij ziet dus ook witte puntjes bij je honden? Bij alledrie?
Door Lizzy
#626279
*Natasja* schreef: Ik ga straks even proberen of het lukt om een foto te maken. Ik bedenk me nu dat 1,5 cm wel veel is, zo breed is haar kaak niet, dus dan zou het onderhand in het midden zitten. Maar jij ziet dus ook witte puntjes bij je honden? Bij alledrie?
Bij die twee oudste zijn het kleine witte knobbeltjes maar zo goed als vlak. Bij Linga zijn het twee puntjes.
Door *Natasja*
#626289
Lizzy schreef: Bij die twee oudste zijn het kleine witte knobbeltjes maar zo goed als vlak. Bij Linga zijn het twee puntjes.
Dat klinkt me dan toch hetzelfde als bij Benthe. Weet jij wat die knobbeltjes zijn?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#626291
Is benthe nog een pup? Dan zouden het de 2 molaren in de bovenkaak kunnen zijn. Die zitten idd achter de grote kies in de bovenkaak(p4)
Kan me nog herinneren dat ik bij Kaio ook een 2e keer in zijn bek moest kijken toen hij pup was wat dat nou weer was en daarna kiezen staan tellen, leek ook meer naar binnen te staan (maar de eerste molaar is ook een stukje breder dan 4), maar is nog zo'n raar gezicht in een klein pupbekkie.
Door *Natasja*
#626296
Het lukt me niet om alleen een foto te maken, dus ik moet wachten tot Arno thuis is (hopelijk lukt het dan wel...)
Door *Natasja*
#626511
Het gaat ook met zijn tweeën niet lukken om er een foto van te maken, dus ik kan jullie helaas niet laten zien wat ik bedoel... :-\
Door Lizzy
#626545
Maar kun je nog niet een keer proberen uit te leggen waar het exact zit?

Dit is een plaatje van een normaal hondengebit:

Afbeelding

Na de haaktand komen drie premolairen. De derde (en grootste), daar zit aan de binnenkant een soort vleugeltje naar binnen (richting het verhemelte). Bij Linga is zijn de uiteindes daarvan twee puntjes. Bij Pinkel en Brutus loopt dit vlak.

Bedoel je dat soms?
Door *Natasja*
#626566
Ja, dat is precies wat ik bedoel. Bedankt voor je uitleg (ik weet zelf nooit hoe ik zoiets moet uitleggen). Maar je ziet die dus niet bij iedere hond zitten? En hebben die dingen nog een functie?
Door Lizzy
#626572
Volgens mij is het gewoon de vorm van de kies en is dat bij Brutus en Pinkel en Beau afgesleten en bij Linga en Bente nog niet...?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door