Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#625867
Vandaag was ik bij de da met mijn pup en vroeg aan haar wat de beste leeftijd was om te steriliseren. Zijj  vertelde mij dat het het normaal gedaan word na de 1 ste loopsheid. Maar dat dit was achterhaald en dat ze nu ook al steriliseerde voordat de teef loops is geweest met een maand of 8. Dit had voordelen omdat de hormonen nog niet in werking waren. Heeft iemand hier ervaring mee? Aan de ene kant denk ik wel goed misschien voordat ze loops zijn geweest en aan de andere kant denk ik ze zijn nog niet volgroeid. Maar volgens de da had het op de groei geen uitwerking.
#625871
Het is niet goed een teefje te laten sterriliseren voordat ze uitgegroeid zijn. En wanneer honden uitgegroeid zijn dat is verschillend. Ik heb hier enkele dames bij die waren pas met een maand of 16 uitgegroeid, maar ook enkele dames die waren met 12 maanden uitgegroeid en enkele dames die groeiden tot 2 jaar.

Ik weet niet of dat op dit forum was waar een artikel geplaatst is over vroegtijdige sterrilisaties?

Gr. jacqueline
#625946
Slecht idee, castreren voor de eerste loopsheid. Mijn DA zegt dat het veel gemakkelijker is om een jonge teef te castreren die nog niet loops is geweest. Operatie-technisch dus. En verder weigert hij het, om in een pup te snijden om de vrouwelijke organen er al uit te halen (hij castreert dus gewoon niet, voor de 1ste loopsheid). En dat is dus zeker niet achterhaalt. Onder invloed van de hormomen ontwikkeld een hond zich. Van kakrater tot skelet. En dat proces verstoor je dermate, dat ik eigenlijk vind dat castreren voor de eerste loopsheid (bij teven) en castreren voordat de hond compleet is uitgegroeid (reu) verboden zou moeten worden.
#625987
Ik stond ook op het punt om Benthe vóór haar eerste loopsheid te laten steriliseren (de afspraak was al gemaakt), maar een aantal mensen van het dalmatierforum hebben mij dat uit mijn hoofd weten te praten. En wat ben ik blij dat ik geluisterd heb!  Vlak na haar loopsheid zag ik haar in een paar dagen tijd "uitzwaren", wat ze waarschijnlijk in geval van sterilisatie niet gedaan zou hebben. 
#627975
Lindsey schreef: Waarom wil je je teefje laten steriliseren? Ze mankeert toch niets?
Nee ze mankeert niets. Maar ik heb hier ook nog 3 reuen rond lopen. Dan zal je zeggen waarom kies je dan voor een teefje. ik heb hier namelijk nogal een machtstrijd tussen mijn reuen gehad, toen mijn oudste hond was overleden. En een teef kun je nu makkelijker plaatsen tussen reuen als een reu. En het is beter voor je teef om ze te laten helpen voor de mamatomoren die doodsoorzaak  nummer 1 is .
#627980
Bedankt allemaal weer voor jullie antwoorden en hulp. IK wist het wel dat het niet goed zou zijn. Maar je gaat zo twijfelen. Ik vind het toch wel heel triest dat zulke dingen gebeuren. En dat mensen er gewoon van uit gaan dat wat een da zegt dat dit allemaal goed is. Omdat je denkt dat die het beste met je dier voorheeft. Mijn hondje mag lekker loops worden en uitgroeien ;D
#627982
Angelique schreef: En waar hebben ze je dat wijs gemaakt? Vind het wel heel triest worden deze bangmakerij :-X
Dit is wel algemeen bekend hoor. Zeker toen wij met onze ene hond bij Dr Vos in Terneuzen liepen. Hij is een oncoloog, hij verteld niet zomaar iets dat weet ik heel zeker.
#628013
fester schreef: Dit is wel algemeen bekend hoor. Zeker toen wij met onze ene hond bij Dr Vos in Terneuzen liepen. Hij is een oncoloog, hij verteld niet zomaar iets dat weet ik heel zeker.
Het is toch ook redelijk algemeen bekend dat het een fabel is. Een van de argumenten van da's om toch lekker vroeg te castreren. Tuurlijk zullen er honden zijn die mamma tumoren ontwikkelen maar doodsoorzaak nummer 1? Misschien doodsoorzaak nummer 30 ......

Ik loop nu toch al een behoorlijk tijdje mee in de hondenwereld en juist in een omgeving waar tal van ongecastreerde teven zijn. In mijn hele carriere ben ik tot nu toe 1 teefje tegengekomen die mammatumoren ontwikkelde.
#628055
fester schreef: Dit is wel algemeen bekend hoor. Zeker toen wij met onze ene hond bij Dr Vos in Terneuzen liepen. Hij is een oncoloog, hij verteld niet zomaar iets dat weet ik heel zeker.
Hij adviseerde een klant van mij wiens hond kanker had dat deze hond euk moest eten...was speciaal voor honden met kanker...... dus als je het niet erg vind, heb ik die man niet geheel op een voetstuk staan.

En correct me if Í'm wrong, maar hij is dierenarts die zich toegespits heeft, op de behandeling van dieren met kanker, maar dat maakt je nog geen oncoloog.
Omdat hij zich toegelegt heeft op kankerpatientjes, zal hij er inderdaad veel zien, maar dat maakt mammatumoren nog lang geen doodsoorzaak no1. bij teven.
Graag zou ik dit soort cijfertjes eens zwart op wit zien en dan ook hoe ze tot stand zijn gekomen.
Ik heb wel een duitste variant van een onderzoek hierna en daaruit blijkt dat gecastreerde teven niet ouder worden dan hun ongecastreerde soortgenoten.
#628116
Wat ik wel ergens gelezen heb (waar weet ik niet meer) is dat ongesteriliseerde teefjes inderdaad een iets grotere kans hebben op mammaturmoren. Een van de redenen daarvoor is dat sommige teefjes erg veel last hebben van schijnzwangerschap. Door de hormoonwerking geven sommigen zelfs melk. In de melkgangen kunnen daardoor kristallen ontstaan die op een of andere manier uitgroeien tot veelal goedaardige knobbels, meestal op latere leeftijd. Maar sommige van die knobbels kunnen inderdaad kwaadaardig zijn.
Onze eerste hond had ze ook. Maar toen was ze 13. We hebben de hele melklijst laten weghalen en ze heeft het nog een tijdje volgehouden. Uiteindelijk is ze aan ouderdom overleden.
Voor mij is het ingrijpen in de hormoonhuishouding van de hond te ingrijpend op jonge leeftijd. Als het medisch noodzakelijk is, hup, eruit met het klokhuis. Maar zolang ze nergens last van hebben.......
#628234
Angelique schreef: Hij adviseerde een klant van mij wiens hond kanker had dat deze hond euk moest eten...was speciaal voor honden met kanker...... dus als je het niet erg vind, heb ik die man niet geheel op een voetstuk staan.

En correct me if Í'm wrong, maar hij is dierenarts die zich toegespits heeft, op de behandeling van dieren met kanker, maar dat maakt je nog geen oncoloog.
Omdat hij zich toegelegt heeft op kankerpatientjes, zal hij er inderdaad veel zien, maar dat maakt mammatumoren nog lang geen doodsoorzaak no1. bij teven.
Graag zou ik dit soort cijfertjes eens zwart op wit zien en dan ook hoe ze tot stand zijn gekomen.
Ik heb wel een duitste variant van een onderzoek hierna en daaruit blijkt dat gecastreerde teven niet ouder worden dan hun ongecastreerde soortgenoten.
Volgens mij castreren we teven al zo lang en zo frequent dat we niet eens meer exact weten hoe de cijfers liggen.... In Amerika roepen ze om het hardst allerlei getallen terwijl het daar al helemaal 'standard operating procedure' is om zo jong mogelijk alle hormoonaanmakers 'eruit te slopen'. Hoe weten ze dan dat ongecastreerde teven allemaal sterven aan mamma-tumoren? Geloof jij dat ze voor de castratie-hype al een goed systeem hadden om dit soort dingen goed bij te houden en te bestuderen? Ik vraag me dat dus af....
#630361
Angelique schreef: Hij adviseerde een klant van mij wiens hond kanker had dat deze hond euk moest eten...was speciaal voor honden met kanker...... dus als je het niet erg vind, heb ik die man niet geheel op een voetstuk staan.

Ik wil toch nog wel even reageren. Ten eerste moet ik zeggen dat hij mij niet geadviseerd heeft om mijn pup zo jong te steriliseren. In al die jaren dat ik honden heb weet ik niet beter of dat zo zo is. Maar als we het over da"s hebben dan kan ik ook nog wel eventjes doorgaan!. Maar hij was wel de eerste die tegen mij zei dat je een hond op leeftijd niet meer moest enten omdat dit gevaarlijk is. En dat je om de 3 jaar de coktail moest geven, en de rest alleen voor weil. Hij belde me om te zeggen dat ik 30,00 teveel had betaald voor de chemo kuur. En nadat mijn hond ergens in had gestaan en heel zijn voetzool openlag met het vlees eruit. En ze hier in Made vertelde  dat dit gehecht moest worden. Sprong het na 5 dagen weer helemaal open was weer terug bij af. Toen ben ik daar naar Dr Vos gegaan en die vertelde dat je voetzolen helemaal niet kunt hechten. Gewoon weken in de biotex groen. Na een paar dagen helemaal genezen.
Dr Vos heeft mijn hond een nieuwe kans gegeven ( zo voel ik dat) door hem chemo te geven. Nadat hier de dierenarts het niet nodig vond om het omliggende weefsel van de tumor op te sturen. Waarna bleek dat er nog cellen gevonden waren. En mijn hond al die ellende heeft moeten doorstaan.  Ik twijfel geen moment aan die man zijn kundigheid!

En het maakt mij niets uit of hij  of dat hij zich eigen als da heeft toegespits heeft voor dieren met kanker of dat hij echt oncoloog is. Juist deze mensen hebben vaak meer wetenschap als iemand die er voor heeft geleerd!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door