Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Saantje
#625897
Uit de bloedtest van vorige week blijkt dat hij téveel eiwitten heeft waardoor hij dus een nier blokkade kan krijgen als het niet wordt opgelost. Hij mag 90-95 hebben en heeft een waarde van 126!!
Nu bleek het een goede stap te zijn om geleidelijk over te gaan op Duck want zijn voeding bevatte maar liefst 30% eiwitten! Bij Duck heb je de keuze uit verschillende assortimenten waarvan 2 heel interessant zijn want die zijn speciaal gemaakt voor eiwit gevoelige honden.
Ik geef al bijna een jaar om de dag Duck om de dag brokken, dus nu ga ik de brokken stilaan verschuiven naar om de 2 dagen brokken en zo tot hij volledig op Duck staat.
Nu vroeg ik me af, zijn er veel natuurlijke dingen zonder veel eiwitten want hij eet geregeld eens een knook voor zijn tanden, ook soms eens wat lever. Wat is nu het beste want ik wil heb wel nog steeds wat goeds voor zijn tanden kunnen geven natuurlijk, ze zien er nu al zoveel beter uit dankzij de botten.
Owja wat mag ik dan zeker niet geven?
Door Lizzy
#625939
In mijn ogen doet het eiwitpercentage er niet toe. Het gaat om de kwaliteit van het eiwit. En de kwaliteit van het eiwit in brok is altijd inferieur. Om de simpele reden dat het aandeel goed vlees vaak nihil is en omdat het vlees dat er in zit altijd is verhit.

Dus ik zou inderdaad gerust op Duck overstappen.

Een knook is overigens sowieso drie keer niks voor het gebit van de hond. Dus dat zou ik afschaffen maar dan om redenen dat knoken niet goed zijn voor het gebit. Ze zijn van dragende delen van het dier en vaak ook nog van een oud dier. Dus twee keer niet goed, zeg maar. Ze beschadigen het gebit meer dan dat het een tand en kiesreinigend effect heeft. Ik zou zeggen: geef gerust 1 keer per week een lekker bot, maar dan een geschikt bot! Zoals bijv. kalfswervel of lams of geitenribben. Meer daarover kun je lezen in de barfplaats bibliotheek, "honden en het eten van botten": http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801


Lever zit al meer als genoeg in Duck dus dat zou ik er niet bij geven. Als je af en toe iets wilt geven, dan zou ik voor iets kiezen dat niet in Duck zit. Bijv. een vers, rauw, heel sardientje. En dan bijv. 1 of 2 of 3 sardientjes per week.
Door Saantje
#626057
De lever is vooral omdat hij het heel graag heeft.
Ik ga volledig verstapen op Duck Lam & Rijst omdat dat gemaakt is voor honden die gevoelig zijn aan eiwitten, wat hij dus wel degelijk bleek uit zijn bloedtest...

Bedankt voor de nuttige informatie!
Door jolly64
#626256
Mijn hond zit tegenwoordag ook op duck lam/rijst en doet het er goed op
Hij is allergisch voor bepaalde eiwitten
Door Saantje
#626257
jolly64 schreef: Mijn hond zit tegenwoordag ook op duck lam/rijst en doet het er goed op
Hij is allergisch voor bepaalde eiwitten
De mijne blijkbaar ook, vandaar dat hij last kreeg. Gelukkig stond ik erop dat we bloed lieten trekken voor het erger werd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door