Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Liselot
#625794
Ernesto begon woensdagavond laat ineens grommend en blazend door het huis te lopen, en zijn geslachsdeel te likken. Ik belde de avondDA, maar die leek het nog niet nodig dat we kwamen. De volgende ochtend zat hij op de bak, er kwam niks en hij begon weer te grauwen en te blazen. Toen ben ik met hem naar de dierenarts gegaan.

De dierenarts voelde aan zijn blaas, die voelde niet vol, hij keek niet verder en ging wel uit van blaasklachten. Ernesto kreeg een prikje Buscopan compositum (pijnstiller ? Ik kan het niet goed vinden) en antibioticum (Clavobay) waar ik morgen pas mee moet beginnen. Verder moest ik S/D  voer geven, ik heb gelijk gezegd dat ik geen brokjes wilde en daar was hij het mee eens omdat vocht belangrijk is bij blaasklachten (de assistente daarentegen  ::) , maar daar maakte de dierenarts al snel korte metten mee door te zeggen dat deze kat vooral geen brokken moest hebben. Z'n vrouw vroeg me vorige keer waar ze CB kon kopen, dan weten jullie een beetje wat voor soort DA's het zijn) . Ernesto kreeg dus Hill's S/D en Specific FSW struvil mee. Wat hij nu precies mankeert weet ik dus nog niet.

Eenmaal thuis heeft hij van allebei een half blikje gegeten, een dutje gedaan en toen een plas geproduceerd zonder te piepen. Daarna de hele middag geslapen en 's avonds niet echt veel gegeten.

Vandaag heeft hij amper wat gegeten, ik durfde hem eigenlijk geen gewoon voer te geven dus geen kuiken als ontbijt, en geen CB als avondeten. Maar nu wil hij het dieetvoer niet meer, ook niet als ik het meng met CB. Met voeren heb ik er een paar hapjes ingekregen, maar echt niet genoeg voor een (tikje te zware) kater van bijna zes kilo. Vanavond wilde ik hem dan maar gewoon CB geven want hij moet toch ook eten, daar had hij wel uit zichzelf belangstelling voor maar ook niet zoveel als normaal. Toen ik hem het S/D voer liet ruiken leek het alsof hij een oprisping kreeg en daarna vroeg hij gelijk om op het balkon gelaten te worden, waar hij rechtstreeks naar het kattengras ging om wat te knabbelen. Ik krijg het idee dat hij misschien een beetje misselijk is.

Is het een beter idee om hem gewoon z'n normale eten te geven en dan azijn en andere verzurende middelen apart te geven ? (dan heb ik nog wat hints nodig op dat gebied) Ik vind het een beetje eng zo omdat ik nergens waardes van heb ofzo, ik weet niet eens wat er nu precies mis is.
Door Rosita
#625809
Ik neem aan dat de DA struviet gruis in zijn urine heeft vastgesteld en een blaasontsteking, want anders is het wel vreemd dat hij dieetvoer voor struviet meegeeft en medicijnen tegen en blaasontsteking zonder een duidelijke diagnose. Wat bedoelt hij met blaasklachten en wat was de PH waarde van de urine. Ik zou nooit mijn kat dit alles zomaar geven als de DA alleen maar een beetje gevoeld heeft. Als zijn PH waarde inderdaad te hoog was dan moet je verzuren, maar dat kan dus ook met appelazijn en cranberry door zijn Carnibest.
Door Loeka
#625859
Hoi Liselot,

Niet beginnen aan verzurende middelen als je niet weet of Ernesto wel struvietgruis heeft. Als ik je verhaal zo lees snap ik overigens niet waarom die da dieetvoer meegeeft terwijl er nog geen struviet is vastgesteld. Stel dat hij de andere soort gruis heeft, dan maakt een verzurend dieet het alleen maar erger. Lees hier bijvoorbeeld http://home.planet.nl/~boe00645/flutd-10.html maar eens.

Overigens snap ik die ab ook niet. Is er dan een bacteriele infectie vastgesteld?

Als ik jou was zou ik eerst een diagnose willen weten voordat je medicatie enzo gaat geven. Nah, hoe langer ik er over nadenk hoe belachelijker ik het vind! Zonder diagnose(dat jij weet) zomaar dieetvoer en ab voorschrijven... >:(

Enne, natuurlijk vind hij de hill's niet lekker  :puke:
Door Liselot
#625912
Hij heeft vanochtend lekker een kuiken gegeten, Ernesto is de verstandigste thuis, hij mot het gewoon niet  :)

Het gaat mij altijd veel te snel bij de dierenarts, op zich leggen ze bij deze DA wel veel uit maar het lijkt wel alsof ik door m'n bezorgdheid niet zo bij de les ben als anders. Net als die site die Ria geeft, die hoef ik niet eens aan te klikken, want die ken ik al van m'n inleesavonturen wat betreft versvoer. Als ik mag gokken een stukje over niet zomaar gaan verzuren, want dan kun je oxalaat krijgen ?

Tijdens het consult leek het me allemaal wel logisch, Ernesto had duidelijk problemen bij het plassen en meestal is dat toch wel gruis, blaasontsteking of allebei. Verzuren kan dan volgens mij nooit kwaad (maar ja, bij oxalaat wel). Hij had ook een verhoogde temperatuur ( niet veel, 39.5, kan ook komen door de stress), volgens mij gaf de DA dat als reden voor de AB, voor de zekerheid.

Toen ik thuis was ging ik alles overdenken, dat ik nu nog niks wist, toen heb ik opgebeld of ik geen urine moest opvangen en langsbrengen. Dat was niet nodig, dat moest pas woensdag, als zijn kuur afgelopen is. Qua voeren heb ik m'n woordje wel klaar, maar qua medische zaken voel ik me niet zeker genoeg om daar over in discussie te gaan, dus daar heb ik het toen maar bij gelaten. Maar als ik dus alles geef en hij is daardoor beter als ik urine breng weet ik nog niet wat hij nu had.

Nu weet ik het helemaal niet meer, qua eten heeft Ernesto het al voor me opgelost, ik moet maandag de dierenarts nog maar eens spreken.
Door *Robin*
#625938
ja misschien is het handig om aan de telefoon even te overleggen...
op een briefje schrijven wat je wil zeggen en vragen zo doe ik het altijd en dan kan je nooit vergeten wat je wou zeggen..
Door Loeka
#626012
Ik denk altijd maar: da's hebben hun dag ook wel eens niet  ::) Ik ging met mijn oudere dametje ook weer es naar de da vanwege blaasklachten.
Na eens wat voelen en knijpen enzo, da: "ik geef een AB-kuur mee + pijnstiller met onstekingsremmer".
Ik:"ab is toch alleen als er sprake is van een bacterie?"
da:"ja".
Ik: "hoe weet je nu dan dat ze dat heeft?"
da:  :-\
ik: "bij katten heeft bij blaasontsteking toch maar zo'n 2 a 5 % als oorzaak een bacterie?"
da:  ???
ik: "ik wil dus die ab niet, maar alleen die pijnstiller"
da: "ja, je hebt eigenlijk hartstikke gelijk. Als het met die pijstiller na een dag of wat niet over is, moeten we verder zoeken"
ik:  :)

Dit was overigens een verder altijd superaardige da, die het beste voor heeft met mijn katten en ook erg lief voor ze is. Ik denk altijd maar, da's zijn net mensen  ;D
Door Lizzy
#626020
Volgens mij is Buscopan een spierverslapper.

Volgens mij komt bij de kat alleen struviet en calcium oxalaat voor. En zo te lezen heeft jouw kat een blokkade gehad van een steentje/gruis? Dat doet ontzettend veel pijn natuurlijk. Waarschijnlijk heeft hij het steentje/gruis inmiddels uitgeplast. Maar, je kunt er wel vanuit gaan dat er meer gruis in de urine aanwezig is. Denk ik tenminste.

Volgens mij komt struviet vooral bij jonge katten voor en calciumoxalaat bij oudere katten. En die laatste vorm is ook niet op te lossen met voeding.

Van een bacteriele infectie hoeft trouwens helemaal geen sprake te zijn. Maar als er struviet in zit, dan is er vaak toch ook wel een ontsteking. Maar ja, zeker weten doe je dat dus nu niet, daar de DA geen controle op de urine heeft gedaan... En zomaar verzuren vind ik dus eerlijk gezegd wat griezelig.... Ik vind eerlijk gezegd dat de urine gewoon nagekeken moet worden op gruis. En afhankelijk van het type gruis kun je je plan trekken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door