Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#577255
Hallo allemaal,

sinds een paar maanden krijgt onze vizsla CB, aangevuld met vers en echte Barfdagen.... Brokken wilde hij niet meer eten en zijn ontlasting hiervan was niet "je van het". Hij krabde veel aan zijn oren, dronk veel, poepte veel, stonk veel. Heel snel na het overgaan op CB + de rest zag ik zeer positieve veranderingen. Hij dronk niet veel meer, krabde niet meer, poepte minder en zoals het hoort, werd gespierder, glansde, kortom: ik helemaal blij.

Maar: sinds bijna 2 weken is het weer helemaal mis met de ontlasting. Hij heeft afgelopen week 2 keer 's nachts de keuken eronder gepoept, zo dun :-[. Ik heb vastdagen ingelast, hem 3x eten gegeven overdag, om zijn darmen te ontzien.
De ontlasting is nu geen spuitpoep meer, 's ochtends (na een nacht rust) moet hij b.w.v. persen en is de ontlasting goed. Zodra de dag vordert is het mis: veel te dun!
Ik heb de DA gebeld en zij is in de veronderstelling dat hij spastische darmen heeft..... Ik twijfel daar aan: na de overgang op vers vlees was immers zijn ontlasting super. Af en toe was het wat dunner maar dat was heel snel weer over. De DA had het over dieetvoer, grrr......
Ik weet ECHT NIET wat ik nu kan doen. Volgens mij kan ik het beste hem 1x per dag eten geven, 's avonds, hebben de darmen iets te doen. Drie keer op een dag eten houdt in ook minstens drie keer per dag poepen, is mijn ervaring.
Hoe nu verder: gaat dit vanzelf over, is het toch een virusje, zijn het spastishce darmen, HELP!! Het is niet leuk, erg teleurtstellend. Misschien moet ik meer geduld hebben.
Ik geef hem sinds gister weer vers (eendennekken), heerlijk vond ie dat! Volgens mij maakt het niks uit wat ie eet!
Wie heeft hier antwoord op/ervaring mee??

Gr. Linda
#577268
Je kunt inderdaad beginnen met het 1 keer per dag eten geven, als jij denkt dat dat beter is.

Daarnaast is het gewoon echt een feit dat het heerst als de pest! Al een paar weken! De ene hond na de andere is onwijs aan de diarree. Jouw hond kan daar ook last van hebben.

Hij heeft geen wormen?

Stinkt de diarree erg?

Ik zou, als ik jou was, zelf probiotica aan mijn hond geven. Zodat de darmen geboost kunnen worden. Daarnaast zou ik Slippery Elm oftewel boombastmeel geven. Ik heb daar inmiddels zelf goede ervaring mee. Slippery Elm is bij De Tuinen te koop (daar kun je ook probiotica kopen. Die van het eigen merk heet Acidophilus) en Boomastmeel kun je ook van Sanavesta kopen: http://www.sanavesta.nl/

Je zegt dat je het niks uit maakt wat hij eet. Je kunt dus niet merken of hij juist diarree heeft na bijv. vleesbotten of na het eten van versvlees? Of voer je ook gecombineerd? Ik denk dat als je dat laatste doet, dat je eigenlijk niet kunt zeggen dat het niks uit maakt wat ie eet...
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 25 jun 2006, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#577333
Bedankt voor je reactie Lizzie! :D

Er is een adresje voor de probiotica vlak in de buurt, zal ik morgen direkt even bellen!

Het begon bijna 2 weken terug. Dinsdags had hij 's avonds 1 kilo vuile pens gehad, voor het eerst: smullen!! De volgende ochtend prima ontlasting, ikke blij!
"s Avonds begon de ellende..... "s Nachts dus spuitpoep.
1 dag gevast, 1 dag gekookte kip, 1 dag over de hele dag verdeelde CB. Het leek over te zijn. De maandag erop CB met lamsrib en koolvisfilet, ' avonds weer mis met 's nachts spuitpoep. Je hebt dan de neiging te denken dat het aan het vers lag... Weer een dag gevast, vanaf afgelopen woensdag alleen CB (verdeeld over 3x). 3x eten per dag is dus 3x poepen, minimaal. Elke ochtend prima, in de loop van de dag niet meer. Gisteren eendennekjes gegeven (niet te veel), vanochtend persen, harde keutel, daarna (2 uur later) weer dun. Daarom denk ik dat het niet uitmaakt wat ik hem geef, hoewel ik wel voorzichtig ben. Straks krijgt hij weer eendennek met CB.
Verder mankeert hem helemaal NIKS, hij ziet er geweldig uit, eet goed (HONGER!!!), drinkt goed, is vrolijk!
Zijn darmen zijn niet super, daar had ik mij al bij neergelegd. Na een dag iets aan de dunne kant, was het de volgende dag alweer over!
Als je de DA vraagt weet ie niks van het rondgaan van diarree. En als de DA dan weet dat het om een vizsla gaat, wordt er gelijk gedacht aan een nerveuze hond, met darmproblemen :(! Olaf is absoluut geen nerveuze hond, alleen bij de DA!
Ik denk (en hoop) dat het gewoon tijd nodig heeft, met behulp van een bepaald soort medicijn. Maar ja, het is gewoon heel erg vervelend, je wilt zo graag dat het goed gaat (en dat ging het!!).
Ben jij trouwens bekend met spastische darmen??

Gr.!

p.s. kan ik hem uit voorzorg een anti-worm pil geven, hij heeft geen wormen, niet opgevallen, is dit verantwoord (gif??).
Laatst gewijzigd door Lafje op zo 25 jun 2006, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#577346
Ik heb zelf spastische darmen ;). En ik zou niet weten wat ik zonder probiotica moest....

Als de diarree heel erg is, kun je ook wat Okugest van VSM geven.

Je zou eventueel ook nog een holistisch/homeopathischwerkend dierenarts kunnen bezoeken. Bij voorkeur eentje die wat van voeding weet en dus rauw/vers aanbeveelt.

Heb je twee weken geleden je hond laten enten, toevallig? Ben je twee weten geleden toevallig met een voedingssupplement begonnen (zoals bijv. glucosamine)? Ben je twee weken geleden dingen als pens en eendennekken toe gaan voegen aan het menu?
#577380
Die dinsdag was de eerste keer dat ie pens kreeg. Eendennekken krijgt ie al langer.
Sinds een maand ong. krijgt hij zonnebloem- en pompoenpitten door het eten, soms met zeewierkruiden.

De week voor de "ellende" begon is hij een weekje in pension geweest. Daar heeft hij andere CB gehad, met lam en rijst en kip en rijst. Thuis krijgt hij de aktief, is goedkoper en heeft hij echt nodig, hij komt nergens 1 gram van aan.....

Die probiotica zit je voor je leven aan vast dus, geldt dat ook voor de hond en zijn dat druppels of pillen? (vervelend voor je trouwens :-\)

Gr.!
#577404
Ik zou even een weekje geen vleesbotten of pens geven, alleen versvlees. Met probiotica. Ook even geen zonnebloempitten (mag ik vragen waarom je zonnebloempitten geeft? Ik vind pompoenpitten namelijk wel zeer zinvol omdat deze een wormafdrijvende werking hebben maar zonnebloempitten bevatten erg veel omega 6 vetzuur en dat zit al in ruime mate in de versvleesvoeding. Een teveel aan omega 6 is zelfs schadelijk) of andere pitten. Even terug naar de basis.

Probiotica hoef je niet levenslang te geven. Gewoon, tot de darmen weer goed functioneren. Daarna kun je over naar een onderhoudsdosis of gewoon: heel af en toe geven of alleen bij diarree en heersende virussen en na antibiotica.

Als de darmen weer rustig zijn, dan zou ik (als ik jou was) weer eens een voor een wat dingen toe gaan voegen aan het menu. En niet te snel. Zo kun je ook beter kijken of het aan het voer ligt of niet.
#577499
Ik geef zonnebloempitten voor zijn darmen :o, voor de vezels. Van brokken krabde hij heel erg veel aan zijn oren en schudde hij altijd, dus ik vermoed dat hij een soort allergie voor een bepaald soort graan heeft. Zonnebloempitten en pompoenpitten kun je toch wel geven aan honden met een "graan"-allergie?
Ik doe het volgende nu: de hele week alleen CB, wat hij altijd krijgt, alles in 1 keer, ' s avonds en ik ga de probiotica erbij proberen!
Zijn tanden en kiezen houden het wel een poosje uit zonder bot, ik poets zijn tanden wel dan! ;)
Ik laat wel even weten hoe het volgende week is!

Gr.!
#578144
Ik heb Sana-Pron gekocht. Ben benieuwd.

Vandaag ging als volgt:

(gister-11.00 250 gr. CB; 17.30 500 gr. CB met 2 eendennekjes)

Om 7.30 een harde, donkere keutel (donkergroen/bruin), om 10.30 goede ontlasting, ietsje lichter van kleur.
16.30 ontlasting (ietsje minder kwalitatief wel okay), duidelijk afval van de eendennekjes (iets wittig erin), half uurtje later lichtbuine/oranje drap (laatste ontlasting van vandaag).

Zo, dat waren de poepvoorspellingen van vandaag ;)!

Gr.!
#625518
Hoi lezers,

ik wilde nog even kwijt dat het prima gaat (na 2 maanden) met de ontlasting van onze kanjer. Zou het dan toch ontgiften zijn geweest!? Olaf heeft een paar weken pro-biotica gehad en een groene leem kuur. Ik ben zo blij, ik kan hem gewoon weer alles geven! Zelfs na pens is de ontlasting goed. Dus dat verhaal van de DA over spastische darmen en neem maar speciaal voer lap ik aan mijn laars, wat een onzin! Gewoon doorzetten en geduld hebben: het komt vanzelf goed! Zelfs zijn oren zijn nu schoner na de groene leem kuur, wat een super-spul!! :)

Groeten van een heel blij baasje!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door