Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jet
#617584
gisteren ging bij het pannenkoeken bakken had ik n de voorbreiding de melk in de kom gedaan terwijl ik me even omdraaide zat  INDY  >:(      al te likken van de melk.

nu weet ik dat melk niet zo goed is voor katten die nog brok eten,maar voor de kat ie kvv eet is het daar nog steeds slecht voor?


  groetjes jet
Door karin2
#617585
veel volwassen katten verdragen geen melk (meer ).
dit omdat ze de lactose (melksuiker) in de melk niet (meer) kunnen verteren .
veel katten gaan ervan aan de diaree  :-X
meer nare gevolgen heeft het meestal niet  ;)
ik denk niet dat het wat uitmaakt of de kat blik,brok of versvleesvoeding eet .
Door *Robin*
#617727
wat karin zegt klopt.
ik heb hier gelukkig dat ze het allebij nog goed verdragen want als ik me glas even laat staan zitten er twee katten mekaar weg te duwen voor een slokje
ze krijgen van mij kefir daar is de melksuiker verteerd door de kefirplantjes en het lijkt op yoghurt dus daar kunnen ze zoiezo niet van aan de race gaan.
kattenmelk doet het hier ook goed en dan voornamelijk de goedkope soorten. die van felix en whiskas vinden ze niet lekker ;)
Door Borke
#618601
Ik vraag me af of er aan die kattenmelk suiker toegevoegd is?

Bij veel fabrieksmatige kattenvoeding, drankjes en snooepjes worden allerlei toevoegingen gestopt die helemaal niet nodig zijn (smaak- en kleurstoffen).
Door bloemetje
#619542
Mijn Muts is stapel op melk  ;). Ik geef haar dus altijd poezenmelk omdat ze gewone melk niet verdraagt (diarree dus  :-X)
Wat is een goed alternatief? Kefir? Hoe kom ik daaraan?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#619651
bloemetje schreef: Mijn Muts is stapel op melk ;). Ik geef haar dus altijd poezenmelk omdat ze gewone melk niet verdraagt (diarree dus :-X)
Wat is een goed alternatief? Kefir? Hoe kom ik daaraan?
Melk is helemaal iets wat je eigenlijk niet behoort te geven aan een volwassen kat maar als je beslist melk wilt geven geef dan nooit dagmelk (gewone melk) maar geef wat koffiemelk verdund met water.
Door bloemetje
#619681
sylvia schreef: Melk is helemaal iets wat je eigenlijk niet behoort te geven aan een volwassen kat maar als je beslist melk wilt geven geef dan nooit dagmelk (gewone melk) maar geef wat koffiemelk verdund met water.
Heb ik al eens geprobeerd, krijgt ze ook schijteritus van of het word subiet weer uitgekotst. ::)
Door Kefraya
#619803
Ik word ook niet blij van melk voor volwassen poezen. Dit gezegd hebbende moet ik wel bekennen dat mijn oude kat gek was op (dag)melk en dat ook regelmatig kreeg, zonder dat hij er problemen van kreeg.
Nu doe ik dat niet meer, maar ik weet wel dat Cleo heel verschrikkelijk blij wordt als ze het potje met biologische kwark mag uitlikken :) En uiteraard alleen kwark van het dure merk  :P
Door *Robin*
#619850
sylvia schreef: Melk is helemaal iets wat je eigenlijk niet behoort te geven aan een volwassen kat maar als je beslist melk wilt geven geef dan nooit dagmelk (gewone melk) maar geef wat koffiemelk verdund met water.
Kefir plantjes moet je van iemand over nemen.
ik heb er een paar van bernadette gekregen die doe ik in een doorzichtige glazen pot zodat je kan zien wanneer het goed is. ik heb er een foto van.
Afbeelding

wat onderin zit is de wei en die kan je uit de kefir laten lekken door een natte theedoek boven een kom te hangen en daar de kefir in te gieten. je mag niet met ijzer in kefir roeren daar schijnen de plantjes dood van te gaan, ik heb het zelf niet uitgeprobeerd maar neem het maar aan voor waarheid ;)
je moet de bloemetjes uit de kefir zeven met een plastic vergiet of zeef en ze dan weer in een schone pot met houdbare melk doen. vol halfvol of mager maakt niet uit, en dan in een open pot donker wegzetten.

er zit een hele goede cultuur aan bacterien in die voor jezelf ook heel goed zijn. het zorgd ervoor dat goede bacterien zich nestelen in je darmen en slechte worden geweerd.

als je bloemetjes wil hebben moet je me even een pb sturen dan kan ik voor je regelen dat iemand het naar je opstuurd met de post.
Door *Robin*
#620256
ik heb een pb doorgestuurd, als je zelf met haar wil regelen kan dat ook.
misschien wel handig want je moet de kosten van het pakketje op haar rekening storten. vele hebben al van haar met succes een pakketje ontvangen dus het zal bij jouw vast ook goed gaan.
Door Helen
#624273
Katten drinken al eeuwen en eeuwen melk. Vroeger op de boerderij en nog steeds op de boerderij is dat wat katten krijgen. Vroeger was dat de normaalste zaak van de wereld. Ik zie niet in waarom af en toe melk niet goed zo zijn, mits ze er geen diarree van krijgen. Ziggy die krijgt nu als beloning als ze goed haar wond uit laat wassen als beloning een beetje melk. Ze vindt het heerlijk en haar ontlasting blijft prima. Ze verheugt zich er zodanig op dat ze ons een zeer pijnlijke wond laat behandelen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#624968
Helen schreef: Katten drinken al eeuwen en eeuwen melk. Vroeger op de boerderij en nog steeds op de boerderij is dat wat katten krijgen. Vroeger was dat de normaalste zaak van de wereld. Ik zie niet in waarom af en toe melk niet goed zo zijn, mits ze er geen diarree van krijgen. Ziggy die krijgt nu als beloning als ze goed haar wond uit laat wassen als beloning een beetje melk. Ze vindt het heerlijk en haar ontlasting blijft prima. Ze verheugt zich er zodanig op dat ze ons een zeer pijnlijke wond laat behandelen.
En hier maak je een cruciale denkfout, in geen enkele manier is de melk die wij kopen in de winkel te vvergeleijken met de melk die de katten bij de boer dronken en drinken. Katten op de boerderij likken dus de room van de melk, en de melk die wij kopen dat is al bijna niet eens meer melk laat staan dat daar room bij zit. Zo'n 40 jaar geleden zaten er in de halzen van de flessen dagmelk nog dikke randen room die vaak aan de kat werden gegeven (melk met brokken :-X )
Door Helen
#625368
sylvia schreef: En hier maak je een cruciale denkfout, in geen enkele manier is de melk die wij kopen in de winkel te vvergeleijken met de melk die de katten bij de boer dronken en drinken. Katten op de boerderij likken dus de room van de melk, en de melk die wij kopen dat is al bijna niet eens meer melk laat staan dat daar room bij zit. Zo'n 40 jaar geleden zaten er in de halzen van de flessen dagmelk nog dikke randen room die vaak aan de kat werden gegeven (melk met brokken :-X )
Daar ben ik het deels mee eens. Maar wat ik in Nederland op de boerderijen waar ik geweest ben heb gezien en in Engeland is dat de melk die gemolken wordt van de koeien die in de wachttijd zitten (ivm medicatie oid) na het melken in een emmer getapt wordt (en aan de kalveren gegeven) en daar gaat een scheut van naar de katten. Rauwe, verse melk met ongetwijfeld wat room, maar voornamelijk gewoon simpelweg melk.
Ik haal mijn melk trouwens vrijwel altijd bij een biologische zuivelboerderij. Errug lekker!!! Hun yoghurt en kwark is al helemaal verrukkelijk!!!! Melk uit de supermarkt is inderdaad vrij smakeloos en 'licht' in vergelijking met de melk van de zuivelboerderij.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door