Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door workingmalinois
#625298
Onze Fun is nu 8 weken en barft sinds 2 weken lustig mee met de groten.
2 maaltijden barft hij en 2 maaltijden eet hij Duck.
Hij eet kippennekjes en -vleugels, pens of blokjes paardenvlees of kalkoen.

Hij eet goed, is heel levendig en voelt zich duidelijk super.

Toch is zijn stoelgang redelijk slap.  Zeker geen diarree, maar ook geen stevige worstjes, eerder hoopjes.
Is dit normaal voor een beginnend barfertje en komt dit vanzelf goed of kan ik er iets aan doen?

In het begin kreeg hij ook dagelijks wat melk en ik dacht dat het misschien daaraan lag.  Ben er dan mee gestopt, maar de drolletjes blijven hetzelfde.
Door K&D
#625305
Over het algemeen is pens erg goed, maar ik weet niet of het aan de (licht) laxerende werking ervan zou kunnen liggen. Toen onze pup pens kreeg ging ze ontzettend aan de dunne.
De darmen van een pup zijn gevoeliger voor laxerende zaken.
Onze volwassen hond poept daarentegen "konijnekeutels" na pens. Die absorbeert het zo ongeveer.
Door Lizzy
#625306
Mag ik vragen hoeveel procent orgaanvlees (dus inclusief pens) en hoeveel procent vleesbot je geeft?

En of je pup op brokken opgegroeid is?
Door workingmalinois
#625313
Bij de fokker (boer) kreeg hij veel koemelk bijgevoerd en 1x per dag een diner :-(. 
De pupjes hadden echter ook een karkas van een schaap mogen afkluiven toen hij er één geslacht had.
Sinds zijn 6 weken krijgt hij uitsluitend vers.

Hij eet 4 schijven Duck uitmuntend per dag (wel orgaan dus).
Voor de rest geef ik hem dagelijks 200 à 250g kippennekken of kippenvleugels, of 200g pens of 200g spiervlees.

Pens eet hij 2x per week, kippennekken of -vleugels 3x en spiervlees (kalkoen- of paardenkarbonaden) 1x
Door Lizzy
#625318
OK, kom ik afgerond op:

33% pens
50% kippenbotten
17% spiervlees

Als ik jou was zou ik proberen iets meer afwisseling in je menu te creeeren. In Duck zit al kip en pens, dus het zou mooi zijn als je ook andere vleesbotten als kippennekken/kippenvleugels kan voeren.

Verder vind ik persoonlijk dat er nu teveel pens in je menu zit. Sowieso al, maar ook in combinatie me Duck. Ik zou dit zeker met de helft terugbrengen. In plaats van de pens zou ik dan vooral spiervlees geven en bijv. 1 keer per week ook wat vette vis en ook wat restjes groente van je eigen maaltijd of groentemix.
Door workingmalinois
#625423
Thanks Lizzy!  Alle raad is welkom, want voor een pup is het tenslotte heel belangrijk dat hij de juiste voeding krijgt hé!

Ik begrijp trouwens goed wat je bedoelt, want daar zat ik ook een beetje mee.

Ik gaf hem wel nu al 3x per week een beetje groentenmix (was ik vergeten te vermelden), met een beetje kefir.  Dat meng ik met zijn Duck, want anders eet hij het niet.

Wat de botjes betreft, zou ik idd graag wat meer afwisseling hebben.  Probleem is echter: wat kan hij nu, met zijn kleine tandjes, al baas?
Mag ik hem eventueel al een konijnenschouder geven (platgeslagen)? 
Ik ga dit weekend ook voor de eerste keer proberen hem een hele kwartel te geven, want dat kan hij volgens mij al eten.

Feit dat ik tot nu toe nog redelijk veel pens heb gegeven en kippebotjes komt omdat hij daar gek op is.  Op Duck ook.

Als ik spiervlees geef, of zalm, eet hij beduidend slechter en ik was bang dat hij dan niet genoeg voedsel zou binnenkrijgen.

Ik heb wel ondervonden dat hij graag iets eet waar hij een beetje mee moet "vechten", dus misschien kan ik proberen met een halve zalmkop?

Overigens komt hij wel goed aan.  Hij weegt 6.5kg, voor een mechelaartje van 7 weken en dat ligt vrij goed in de lijn met het gewicht van onze vorige pups op die leeftijd.  Hij ziet er ook prima uit.
Door Lizzy
#625428
workingmalinois schreef: Thanks Lizzy!  Alle raad is welkom, want voor een pup is het tenslotte heel belangrijk dat hij de juiste voeding krijgt hé!

Ik begrijp trouwens goed wat je bedoelt, want daar zat ik ook een beetje mee.

Ik gaf hem wel nu al 3x per week een beetje groentenmix (was ik vergeten te vermelden), met een beetje kefir.  Dat meng ik met zijn Duck, want anders eet hij het niet.
OK, dat is prima!
Wat de botjes betreft, zou ik idd graag wat meer afwisseling hebben.  Probleem is echter: wat kan hij nu, met zijn kleine tandjes, al baas?
Oh joh, dat valt al zo mee, hoe snel ze al veel op kunnen eten! Denk bijv. aan eendennekken maar ook aan delen van hele eend (ik gaf dan nog niet de poten) en parelhoen en konijn. En kwartel gaf ik bij 8 weken ook al in z'n geheel.
Mag ik hem eventueel al een konijnenschouder geven (platgeslagen)? 
Ik ga dit weekend ook voor de eerste keer proberen hem een hele kwartel te geven, want dat kan hij volgens mij al eten.
Super! Dit klinkt goed.
Feit dat ik tot nu toe nog redelijk veel pens heb gegeven en kippebotjes komt omdat hij daar gek op is.  Op Duck ook.
Ja, maar ik ben ook dol op patat en ijs ;D. Nou is pens niet te vergelijken met patat en ijs natuurlijk, maar ik zou toch echt minder pens gaan geven en meer spiervlees. Ik denk dat zijn ontlasting dan vanzelf beter wordt.
Als ik spiervlees geef, of zalm, eet hij beduidend slechter en ik was bang dat hij dan niet genoeg voedsel zou binnenkrijgen.
Meng het spiervlees desnoods de eerste tijd even met een beetje pens. Om te wennen. Maar ja, hij zal toch ook echt een beetje dingen moeten eten die hij niet lekker vindt... Desnoods gewoon wegnemen en de volgende maaltijd weer aanbieden. Anders kweek je een beetje een zeurpietje met eten en dat is ook niet fijn.... Ze weten je op deze leeftijd al prima te manipuleren he....!
Ik heb wel ondervonden dat hij graag iets eet waar hij een beetje mee moet "vechten", dus misschien kan ik proberen met een halve zalmkop?
Ja, zalmkop is prima. Linga kreeg deze bij 8 a 9 weken ook, maar dan gewoon hele zalmkoppen. Geef hem desnoods ook al geitenribben of lamsribben! Daar kan hij lekker op tekeer gaan. Waarschijnlijk kan krijgt hij het bot nog niet weg maar dan heeft hij in ieder geval het vlees lekker opgegeten! Geef alleen geen enkele ribben, maar altijd meerdere ribben aan elkaar.
Overigens komt hij wel goed aan.  Hij weegt 6.5kg, voor een mechelaartje van 7 weken en dat ligt vrij goed in de lijn met het gewicht van onze vorige pups op die leeftijd.  Hij ziet er ook prima uit.
Prima!
Door workingmalinois
#625437
Thanks!

Dat wordt dus ook konijn, parelhoen, kwartel en zalmkop voor mijn kereltje!
En je hebt gelijk hoor, i.v.m. het spiervlees.  Als hij genoeg honger heeft, eet hij het wel makkelijk.
Misschien geef ik hem ook wat veel en eet hij daarom enkel wat hij superlekker vindt.  Hij eet zo'n 650 à 700g per dag en dat is idd misschien wat veel voor een pup van nog geen 7kg.

Vanmorgen trouwens een PERFECT drolletje!!  :D
Door Lizzy
#625439
Ja, dat is 10% van zijn lichaamsgewicht dus dat vind ik eerlijk gezegd ook best wel veel. Ik zou voor zo'n hond eerder aan 7 a 8 procent denken. Nu is hij precies goed zo, niet te dik en niet te dun maar als je teveel geeft, gaan ze toch ook wel slap poepen... Je zou iets minder kunnen proberen. Misschien dat hij ook iets minder nodig heeft als je hem meer spiervlees geeft. Ik heb zelf toch altijd het gevoel dat dat voedzamer is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 01 sep 2006, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door