Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Erika
#625072
Sinds de diagnose "lymfoom" (kwaadaardige lymfeklierkanker) werd vastgesteld bij mijn Dobermann Uke (10 jaar), ben ik op aanraden van een DA van brokken naar "mals" voeder overstapt, om haar keel te sparen die vol knobbels zit en maar blijft opzetten. Hij mikte op blikvoer maar geen denken aan dus werd het Duck. Dit is uiteraard een succes. Ik wil al jaren al mijn honden op Duck zetten maar dit is in de praktijk niet haalbaar. Nu het moet, doe ik het, alles voor het welzijn van de honden en pijnbestrijding bij Uke. Enfin, het is een plezier de kom klaar te maken en Uke te zien smullen.
Ik geef wel Duck enkelvoudig en vul aan met rijst omdat ze dan "meer" heeft en het ziet er allemaal smakelijker uit. Bovendien hebben mijn honden de gewoonte min of meer "warm" te eten (warm water over de brokken). Door warm water over de gepofte rijst te gieten of de gewone rijst op te warmen, heeft ze een warme maaltijd.
Nu ben ik toevallig hier terechtgekomen en las er in een bericht dat een hond met kanker, enfin in ieder geval met een kwaadaardige tumor, geen of minder koolhydraten mag eten, omdat de kankercellen hun energie daaruit halen. Dus ... nu wil ik brood, pasta, rijst en dergelijke afschaffen.
Ben ik dan echter niet beter iets anders te nemen dan Duck want hier las ik dat het koolhydratengehalte bij Duck hoger ligt dan andere merken. Het probleem is dat ik nog nooit andere merken ben tegengekomen (ik woon in België, in Wallonië dan nog).
Stel ik doe verder met Duck, dan vermoed ik dat ik beter verder doe met Duck Enkelvoudig (maar dat moet normaal aangevuld worden) of moet ik dan op compleet overschakelen?
Om mijn vraag nog wat complexer te maken ...
Ik ben op dit stuk tekst gestuit over Hill's blikken voor kankerpatiënten.
Kan ik dingen bijgeven die onderstaande punten volgen, dit om de kanker min of meer terug te houden (chemiotherapie is noch voor mij, noch voor de DA een optie)?

- Een beperkt koolhydraatgehalte om de tumorcellen van energie te onthouden;
- Een verhoogd vetgehalte om tegemoet te komen aan de energiebehoefte van de patiënt en om de kankercachexie te bestrijden;
- Een verhoogd gehalte omega-3 vetzuren om de tumorgroei te beperken, vermagering tegen te gaan en bijwerkingen van de kankertherapie te helpen verminderen;
- Een matig verhoogd eiwitgehalte om de cachexie te helpen bestrijden en de functie van het immuunsysteem optimaal te houden;
- Een verhoogd gehalte aan het aminozuur arginine om tevens de afweerfuncties te verbeteren;

Bron en hele artikel: http://www.ottenhorst.nl/main_311.html
Door Lizzy
#625089
Hallo Erika, oh wat erg, dat je hond kwaadaardige lymfeklierkanker heeft.... Helaas zijn de vooruitzichten zonder chemo vrij slecht he..... Als ik jou was: ging ik zelf samenstellen zonder granen/koolhydraten uit granen/rijst. Je kunt ook overschakelen op Bibi Natuurmix of Bibimix of Carnibest zonder granen/rijst (volgens mij voor diabetes patienten, deze bevat echt geen rijst en zelfs geen koolhydraathoudende groentes). Duck compleet kan wel hoor, maar bevat van bijna alle versvleesvoedingen het meest koolhydraat (nog veel lager als brokken maar in jou geval weet ik niet of het laag genoeg is). Duck enkelvoudig kan ook hoor, maar daar zul je vleesbotten en groentemix aan toe moeten gaan voegen. Bovendien blijft het dan vrij eenzijdig, het voer.

Het is erg goed om extra visolie te gaan geven. Voor de omega 3 vetzuren.

Extra vet: gewoon rauw vlees, rauwe pens, rauwe vette vis.

De beste eiwitten voor een carnivoor (hond): rauw vlees. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Je zou ook nog kunnen denken aan vitamine C en E en beta-caroteen (anti oxidanten) en middelen als pau d'arco, cat's claw en groene thee enzo. 
Door Peet
#625106
Hai Erika,

Ik kan het alleen maar helemaal eens zijn met wat Lizzy je aanbeveelt. Hill's klinkt leuk maar is voornamelijk een commercieel bedrijf dat overal een slaatje uit wil slaan. Ik vertrouw ze persoonlijk echt voor geen cent en je weet dan nog steeds niet wat je je hond voert, want de ingredienten zijn zogenaamd " staatsgeheim".

Ik zou zeker zelf gaan samen stellen en daarbij het gehalte koolhydraten zo minimaal mogelijk houden. En inderdaad supplementeren met de juiste anti-oxidanten....heel belangrijk. Heel veel sterkte en succes voor jou en je hond!
Door K&D
#625161
Hoi Erika,
wat erg dat je hond dit heeft.
Inderdaad het enige wat je kunt doen is koolhydraatvrij eten geven om het zo lang mogelijk te rekken.
Bij onze hond is een fybrosarcoom weggehaald, en ze krijgt van ons geen koolhydraten meer.
Geen hondenkoekjes of wat dan ook. Alleen Barf of KVV (Carnibest) en verder niets geen snaaierij meer. Alleen pensstaafjes.
We geven haar ook omega 3 capsules, die eet ze zo weg.
Ik wens je sterkte en hoop dat je nog een poosje van Uke mag genieten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door