Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Siete
#624304
Ik ben nog steeds aan het lezen :-[ Het is zo veel dat ik de weg een beetje kwijt ben, denk ik!
Hoe berekenen jullie bijv botten/vlees botten.
Ik ben nog aan het rondneuzen wat ikkan krijgen/kopen.
Nu kan ik vleesbotten kopen voor €3,50 per kg. Maar ik kan ook borstbeen(rund) kopen voor € 0,50 per kg. Dat is toch veel voordeliger. Maar hoe bereken ik nou hoeveel bot een vleesbot bevat? Het gewicht van kaal bot is natuurlijk gewoon wegen.
Kipperuggen bijv. Gaan jullie er dan van uit dat het 50% bot is en 50% vlees?
Het is misschien een domme vraag..........maar ik stel deze toch maar.
Daarbij wil ik nog vragen hoeveel soorten vlees moet ik geven?
Door Lizzy
#624384
Hoe je berekend hoeveel vlees en hoeveel bot er aan een vleesbot zit: dat is een kwestie van een beetje gokken. Je kunt je vleesbotten natuurlijk ook tot op het bot analyseren en uit elkaar halen en zowel het vlees als de botten wegen, maar gewoon een beetje op het oog kijken is meestal voldoende.

Als je voor je gevoel botten voert die iets meer bot als vlees bevatten, dan kun je een totaal aan vleesbot voeren van ongeveer 40%. Dan zit je aan ongeveer 20% kaal bot en dat is prima.

Als je botten voert die iets meer vlees als bot bevatten, dan kun je een totaal aan vleesbot voeren van ongeveer 50%. Je zal dan ook ongeveer aan 20% kaal bot komen en dat is voor de gemiddelde hond dus prima. Ook voor pups en ook voor volwassen honden. Een heel enkel keertje zie je dat individuele honden meer of minder als 20% kaal bot nodig hebben maar dat zie je vanzelf aan te dunne of te harde ontlasting.
Door Mevroi Kruim
#624385
Borstbeen van rund is veel te hard voor een hond om te kunnen eten. Sommnige mensen geven zoiets als recreatiebot, dus om lekker te knagen, maar het geeft risico op doorslikken van grote stukken als de hond die eraf krijgt, en het slijten dan wel afbreken van het gebit.

Onder vleesbotten verstaan we eetbaar bot, met voldoende vlees eraan. Dus geen kale harde dikke botten, geen poten van grazers zoals koe, schaap, geit e.d., geen botten van volwassen grazers, maar wel bv lams- of jonge geitenribben, kalfsribben als ze zacht genoeg zijn, kalfsstaart, en verder botten van kleine dieren als kip, kwartel, parelhoen, konijn, duif e.d.
Ja, we gaan er van uit dat gemiddeld genomen vleesbotten half of bot en spiervlees zijn. Een kale kippenrug bevat minder vlees maar een kippenpoot of rugstuk weer duidelijk meer (reken maar op 1/5 tot 1/4 bot).
Voor lams- en kalfsribben en ruggengraat is 350 per kilo geen slechte prijs, voor puur recreatiebot ga je dat natuurlijk niet betalen.

Hoeveel soorten vlees? Ik neem aan dat je bedoelt van hoeveel soorten dieren. Zoveel als je kunt krijgen. Maar minstens 3 a vier soorten, en van geen een soort meer dan 50% van het dieet. Dus niet bv 80% kip en dan nog een beetje rund, schaap, geit en kalkoen erbij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door