Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#623843
ff "gejat" van Ordell onder t mom van beter goed gejat dan slecht verzonnen ;)



voor Baudi zit ik denk ik wat hoog in hoeveelheden, maar dat zie ik wel als ik bezig ben, t is nl wel een heel erg groot ventje al voor zn 4,5 mnd (denk zo maar al 18 a 20 kilo en 55 cm schofthoogte) en Baudi zal zn hoeveelheden verdeeld over 2 maal perdag en dagelijks krijgen, de vasten dagen gelden dus voor hem nog even niet...
en voor Ace ga ik tot aan de keuring op de orgaan dagen en kip dagen runderpens voeren omdat hij dat liever niet eet en ik zo kort voor mn keuring (12 oktober) het niet wil avonturen dat hij langer vast omdat hij iets niet wil eten.....

vandaag (daarnet in mn lunchpauze) alles besteld en donderdag haal ik het op (kan niet eerder, want zit nu even zonder auto, heb ik morgenavond pas weer, oude nl verkocht en nieuwe gekocht)

maar hier is t menu....

WOLVENMENU VAN ACE, BAUDI EN UMI WEEK 1

MAANDAG:
Ace: 2 kilo orgaanpakket + 2 eetlepels ruwe vezel-mix
Baudi: 2 kilo orgaanpakket + 2 eetlepel ruwe vezel-mix
Umi: 1 kilo orgaanpakket + 2 eetlepels ruwe vezel-mix

DINSDAG:
Ace: kefir + yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren
Baudi: kefir + yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren
Umi: kefir + yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren

WOENSDAG:
Ace: 2 kilo bevleesde ribben/nekken (schaap)
Baudi: 1 kilo bevleesde ribben/nekken (schaap)
Umi: 1,5 kilo bevleesde ribben/nekken (schaap)

DONDERDAG:
vasten
Baudi: 1 kilo bevleesde ribben/nekken (schaap)

VRIJDAG:
Ace: 1,5 kilo lamspens
Baudi: 1 kilo lamspens
Umi: 1,5 kilo lamspens

ZATERDAG:
vasten
Baudi: 1 kilo lamspens

ZONDAG:
Ace: 2,5 kilo kipkarkas (veel vlees, dus niet kaal) + 1sardine/haring
Baudi: 1 kilo kipkarkas (veel vlees, dus niet kaal) + sardine/haring
Umi: 1,5 kilo kipkarkas (veel vlees, dus niet kaal) + 1sardine/haring




WOLVENMENU ACE, BAUDI EN UMI WEEK 2

MAANDAG:
vasten
Baudi: 1 kilo kipkarkas (veel vlees, dus niet kaal) + sardine/haring

DINSDAG:
Ace: 2 kilo spiervlees + 250 gram kaal bot (spiervlees: geit)
Baudi: 1 kilo spiervlees + 100 gram kaal bot (spiervlees: geit)
Umi: 1,5 kilo spiervlees + 250 gram kaal bot (spiervlees: geit)

WOENSDAG:
vasten
Baudi: 1 kilo spiervlees + 100 gram kaal bot (spiervlees: geit)

DONDERDAG:
Ace: 1,5 kilo runderpens
Baudi: 1,5 kilo runderpens
Umi: 1,5 kilo runderpens

VRIJDAG:
Ace: kefir + yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren
Baudi: kefir + yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren
Umi: kefir + yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren

ZATERDAG:
Ace: 2,5 kilo bevleesd bot/ribben (geit) + 1 sardine
Baudi: 1 kilo bevleesd bot/ribben (geit) + 1 sardine
Umi: 1,5 kilo bevleesd bot/ribben (geit) + 1 sardine

ZONDAG:
vasten
Baudi: 1 kilo bevleesd bot/ribben (geit) + 1 sardine
Laatst gewijzigd door crutz op di 21 nov 2006, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#624193
Nou gaaf, dat je de beslissing hebt genomen.

Voor een wolvenmenu ziet het er wel leuk uit. Mag ik vragen waarom je zuivel geeft? (aangezien een wolf geen zuivel nuttigt). In totaal kom je tot een 5 verschillende diersoorten over 2 weken. In de eerste week geef je 3 van de 5  maaltijden schaap/lam (maar dat reken ik tot 1 aangezien lam een klein schaap is) in het menu voor de volwassen honden en in de tweede week geef je 3 van 5 maaltijden geit. Mocht je iets meer afwisseling in je week-menu's kunnen bewerkstelligen: zou ik dat zelf doen.

Percentages reken ik maar niet uit want dat zal Ordell dan ook wel voor je gedaan hebben.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 aug 2006, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#624282
Ik heb toch de percentages maar even berekend voor Baudi in week 1 en kom op:

54% orgaanvlees, inclusief pens (dat ook gewoon orgaanvlees is)
41% vleesbotten
5% diversen (eieren, yoghurt, 1 sardien, etc)

Ik zou dit zelf eerlijk gezegd toch niet blijven voeren. Ik zou het percentage orgaanvlees met meer als de helft terugbrengen (naar een procent of 20) en in plaats daarvan meer spiervlees gaan voeren. Ook zou ik zeker wat proberen te doen aan de diversiteit van vlees/vleesbot soorten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 aug 2006, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#627179
[quote="Lizzy"]
Ik heb toch de percentages maar even berekend voor Baudi in week 1 en kom op:

54% orgaanvlees, inclusief pens (dat ook gewoon orgaanvlees is)
41% vleesbotten
5% diversen (eieren, yoghurt, 1 sardien, etc)
[/quote]
Tjee ik vind die hoeveelheden orgaan die Mogens aangeeft al zo veel, maar dit is wel heel erg veel zeg...
Door crutz
#627248
[quote="Lizzy"]
Nou gaaf, dat je de beslissing hebt genomen.

Voor een wolvenmenu ziet het er wel leuk uit. Mag ik vragen waarom je zuivel geeft? (aangezien een wolf geen zuivel nuttigt). In totaal kom je tot een 5 verschillende diersoorten over 2 weken. In de eerste week geef je 3 van de 5  maaltijden schaap/lam (maar dat reken ik tot 1 aangezien lam een klein schaap is) in het menu voor de volwassen honden en in de tweede week geef je 3 van 5 maaltijden geit. Mocht je iets meer afwisseling in je week-menu's kunnen bewerkstelligen: zou ik dat zelf doen.

Percentages reken ik maar niet uit want dat zal Ordell dan ook wel voor je gedaan hebben.


[/quote]

de kefir (op yoghurt basis zeg maar....vandaar dat van die yoghurt er bij) is gewoon een extra-tje (en ivm de gunstige werking van de kefir) op een dag dat ze heel weinig krijgen en als je t dan over iets hebt wat ze van nature ook niet zouden eten, dan denk ik dat gemalen groenten daar ook onder vallen en heb al eerder gemerkt dat ze dat niet missen, sterker nog, hier vaak niet eens WILLEN eten (ja, lekkergemaakt met pens of zo, maar niet zo "puur")

en over de pens, pens reken ik dus niet onder orgaanvlees, t is wel een orgaan, maar pens gedraagt zich in de vertering/verbranding als spiervlees dus daar verschillen we gewoon al van mening en dus van berekening

en de diversiteit,
hier wordt mensen ook vaak veel kvv aangeraden, dan heb je nog minder diversiteit, bedoel t enige bot gebruikt in kvv is kip en vaak voert men ook nog maar 1 soort kvv.....
dit menu is een basis en hier start ik mee, kan ik makkelijk aan andere vleesbronnen komen is dat er natuurlijk zo bijgevoegd, als ik bv eens aan een ree of paard of struisvogel kan komen kan ik makkelijk zat dat veranderen, dit is de basis zeg maar, maar dacht eigenlijk dat je dat wel zou snappen....

overigens vandeweek hele prooitjes bij Baudi geprobeerd (kende hij ook al uit t nest) en dat ging er ook nog steeds in, hij gaat dus zo lang als dat hij nog 2 maal per dag krijgt (en dus geen vast dagen heeft) over op hele prooitjes, dus kwartel, duif, rat, konijn.......eigenlijk dat waar ik op dat moment aan kan komen....
Laatst gewijzigd door crutz op ma 04 sep 2006, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door crutz
#627249
vandaag trouwens begonnen....

vandaag/vanochtend dus overgestapt en deze overstap begonnen met vasten vanaf vrijdag ochtend (donderdagavond maximaal pens mogen eten, ze lieten zelfs een stuk liggen wat vrijdag ook niet meer aangeraakt werd)
en vanochtend dus orgaan (van tong tot aan darmen, alles nog aan elkaar, dus wel zonder de darmen) aangeboden aan alle 3,
en JA HOOR, ze begonnen er DIRECT aan, Ace begon zelfs gewoon bij de lever, iets wat ie normaal echt niet wilde eten.....
start gaat dus goed ;)
Laatst gewijzigd door crutz op ma 04 sep 2006, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#627259
crutz schreef: de kefir (op yoghurt basis zeg maar....vandaar dat van die yoghurt er bij) is gewoon een extra-tje (en ivm de gunstige werking van de kefir) op een dag dat ze heel weinig krijgen en als je t dan over iets hebt wat ze van nature ook niet zouden eten, dan denk ik dat gemalen groenten daar ook onder vallen en heb al eerder gemerkt dat ze dat niet missen, sterker nog, hier vaak niet eens WILLEN eten (ja, lekkergemaakt met pens of zo, maar niet zo "puur")
Ik vind kefir een prima toevoeging hoor. Ik heb niks tegen op zuivel. Maar wanneer iemand z'n "wolven menu" presenteert (en zich beroept op "dit is hoe een wolf eet"), dan ben ik alleen verbaast als ik dan zuivel zie staan. Niks meer, niks minder. Ik denk dat een wolf nog eerder groentes eet (denk aan grassen, knollen en bessen) als kefir, hetgeen gewoon zuivel is. Links of rechtsom.

Overigens, als mijn honden mogen kiezen tussen chocolade en kefir: kiezen ze chocolade. Dus is dat een maatstaf, 'wat ze lusten'?
en over de pens, pens reken ik dus niet onder orgaanvlees, t is wel een orgaan, maar pens gedraagt zich in de vertering/verbranding als spiervlees dus daar verschillen we gewoon al van mening en dus van berekening
Ja, inderdaad. Hier verschillen we zeker van berekening en mening. Ik vind het ook meten met twee maten hoor, dat gedoe met die pens. Oh wee als je meer als 10% a 15% bot voert! Foei! Of groente, nog erger foei!

Maar een prooidier bestaat voor maximaal 3% uit pens maar dat mag je ineens wel met zulke grote hoeveelheden voeren. En dat terwijl pens helemaal nergens bijzonder in is of in uitblinkt. Zeker niet vandaag de dag.... Maar OK, ik heb daar al zoooovaak over geschreven: ik zal niet in herhaling vallen. En goed, inderdaad, we hebben daar een andere mening over. Prima!
en de diversiteit,
hier wordt mensen ook vaak veel kvv aangeraden, dan heb je nog minder diversiteit, bedoel t enige bot gebruikt in kvv is kip en vaak voert men ook nog maar 1 soort kvv.....
dit menu is een basis en hier start ik mee, kan ik makkelijk aan andere vleesbronnen komen is dat er natuurlijk zo bijgevoegd, als ik bv eens aan een ree of paard of struisvogel kan komen kan ik makkelijk zat dat veranderen, dit is de basis zeg maar, maar dacht eigenlijk dat je dat wel zou snappen....
Waarom zou ik dat moeten snappen? Je geeft nergens een hint.... Bovendien hebben we het hier toch niet over KVV maar heben we het in deze sectie (zelf samenstellen) over het "ultiem gezond voeren van je hond"? Ik begrijp niet zo goed waarom je versvlees erbij haalt? Dat doet er toch hier helemaal niet toe? We hebben het hier toch over goed, beter, best? Maar als je je menu verder uitbreid indien mogelijk: prima! Lijkt me een aanrader!
overigens vandeweek hele prooitjes bij Baudi geprobeerd (kende hij ook al uit t nest) en dat ging er ook nog steeds in, hij gaat dus zo lang als dat hij nog 2 maal per dag krijgt (en dus geen vast dagen heeft) over op hele prooitjes, dus kwartel, duif, rat, konijn.......eigenlijk dat waar ik op dat moment aan kan komen....
Mooi! Prachtige aanvullingen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 04 sep 2006, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#627283
[quote="crutz"]

en de diversiteit,
hier wordt mensen ook vaak veel kvv aangeraden, dan heb je nog minder diversiteit, bedoel t enige bot gebruikt in kvv is kip en vaak voert men ook nog maar 1 soort kvv.....
[/quote]


Als mensen nog totaal niks van rauw voer afweten of gewoon niet zelf samen willen stellen dan vind ik kvv een goed alternatief als je het vergelijkt met een droge zak meuk.

Als mensen zelf samen willen gaan stellen zul je mij niet horen zeggen dat ze net zo goed kvv kunnen geven. Nee, dan moet je voor goed, beter, best gaan en het veel beter proberen te doen dan een fabrikantenprakje wat op smaak en compleetheid wordt gebracht met een premix.

Om in dit kader dat men de diversiteit in je menu te mager vindt dan terug te vallen op het feit dat kvv hier niet afgekeurd wordt en dat we daarom jouw menu dan ook maar geweldig moeten vinden vind ik simpel gezegt een beetje flauw.

Neem niet weg dat ik je veel succes wil toewensen met je nieuwe manier van voeren.
Door Lizzy
#627598
hier wordt mensen ook vaak veel kvv aangeraden, dan heb je nog minder diversiteit, bedoel t enige bot gebruikt in kvv is kip en vaak voert men ook nog maar 1 soort kvv.....
Overigens Crutz, als je oplettend leest, dan zul je ook zien dat op Barfplaats niet zozeer versvlees wordt aangeraden. Mensen die het willen voeren, worden gewoon netjes te woord gestaan en geholpen met hun vragen. Bovendien raden we hier eigenlijk ook altijd aan om zoveel mogelijk verschillende smaken en zelfs merken te voeren. En daarnaast, als het even kan, nog extra dingetjes erbij te voeren zoals een eitje en een vet visje en vleesbotten, voor de tandjes en kiesjes. En bijvoorkeur nog van een vleessoort die niet in versvlees zit. En dit allemaal om zo min mogelijk eenzijdig te voeren. Dus als je dan zelf gaat samenstellen, dan doe je dat toch omdat je beter wilt voeren? (en bijv. niet alleen omdat het goedkoper is). Dus ook vanuit deze perspectieven geredeneerd, begrijp ik je opmerking niet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 05 sep 2006, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door crutz
#632865
[quote="workingmalinois"]
Hoi Carmen!

Heb je de Groenendael, Delwyn en Borgir niet meer?

Grtz!
[/quote]

zitten in Finland bij Marinus,
Delwyn komt nog wel terug nadat er IPO 1 tm 3 opgezet is en nadat ze daar een nestje heeft gehad,
maar deze 3 waren/zijn van Marinus, dus vandaar dat ze mee zijn die kant op.....
Door crutz
#637036
wilde na 3 wk toch een update geven

ondanks t "gemis" aan groenteprutjes hier juist een positieve verandering gezien,
er wordt niet meer gegraasd  ;) ander eetbaar materiaal wat je onderweg in t park tegen kan komen (brood en zo) wordt compleet genegeerd en zelfs t vreten van mensen stront is over (ligt hier altijd in een bepaalde hoek van t park, helaas met dank aan een verslaafden opvang in de buurt en die hoek mijden ze tegenwoordig gewoon)

verder is Baudi wat terug in hoeveelheid (op de dagen dat de rest vast krijgt hij de helft van wat ik eerst  op t menu had staan, want hij begon wat "dicht te groeien") en krijgt ie ook nog maar 1x per dag omdat ie (dezelfde hoeveelheid) bij 2x per dag sochtends niet at

deze week (en misschien ook nog wel volgende week) Baudi op de dagen dat er rib en/of nek op t menu staat ff op hele prooitjes (kwartel, duif, rat) want ivm t doorkomen van zn tandjes (alles is er wel al uit, maar nog niet helemaal door) heeft ie wat last met de ribben en nekken en knaagt ze alleen maar af....mist daardoor dus bot op die dagen, wat niet de bedoeling is....
Door crutz
#665053
iets andere bronnen (paard/zalm) toegevoegd en Baudi vast nu mee,
weet dat t wat vroeg is (hij is nu 7 mnd) maar hij werd wat dikkig en minder gretig op eten....dus vandaar.....
en Delwyn er maar vast bijgezet, want die komt natuurlijk eind van t jaar (29 december) terug
verder krijgen ze als ik er aan kan komen (op t moment dus wel) hele prooitjes (gans (wilde), eend, haas) wat ze inmiddels allemaal goed eten....

MENU VAN ACE, BAUDI, UMI EN DELWYN WEEK 1

MAANDAG:
Ace: 2 kilo orgaanpakket (geit/lam) + 2 eetlepels ruwe vezel-mix
Baudi: 2 kilo orgaanpakket (geit/lam) + 2 eetlepels ruwe vezel-mix
Umi: 1 kilo orgaanpakket (geit/lam) + 2 eetlepels ruwe vezel-mix
Delwyn: 1 kilo orgaanpakket (geit/lam) + 2 eetlepels ruwe vezel-mix

DINSDAG:
Ace: kefir + zelfgemaakte yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren
Baudi: kefir + zelfgemaakte yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren
Umi: kefir + zelfgemaakte yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren
Delwyn: kefir + zelfgemaakte yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren

WOENSDAG:
Ace: 2 kilo zalmkop + graat met veel achtergebleven vis
Baudi: 2 kilo zalmkop + graat met veel achtergebleven vis
Umi: 1 kilo zalmkop + graat met veel achtergebleven vis
Delwyn: 1 kilo zalmkop + graat met veel achtergebleven vis

DONDERDAG:
vasten

VRIJDAG:
Ace: 1,5 kilo lamspens
Baudi: 1,5 kilo lamspens
Umi: 1,5 kilo lamspens
Delwyn: 1,5 kilo lamspens

ZATERDAG:
vasten

ZONDAG:
Ace: 2x hele kip
Baudi: 2x hele kip
Umi: 1x hele kip
Delwyn: 1x hele kip




MENU ACE, BAUDI, UMI EN DELWYN WEEK 2


MAANDAG:
vasten

DINSDAG:
Ace: 2 kilo spiervlees + 250 gram kaal bot (spiervlees: paard)
Baudi: 2 kilo spiervlees + 250 gram kaal bot (spiervlees: paard)
Umi: 1,5 kilo spiervlees + 250 gram kaal bot (spiervlees: paard)
Delwyn: 1,5 kilo spiervlees + 250 gram kaal bot (spiervlees: paard)

WOENSDAG:
vasten

DONDERDAG:
Ace: 1,5 kilo lamspens
Baudi: 1,5 kilo lamspens
Umi: 1,5 kilo lamspens
Delwyn: 1,5 kilo lamspens

VRIJDAG:
Ace: kefir + zelfgemaakte yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren
Baudi: kefir + zelfgemaakte yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren
Umi: kefir + zelfgemaakte yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren
Delwyn: kefir + zelfgemaakte yoghurt + wat biologische honing + 2 eieren

ZATERDAG:
Ace: 2,5 kilo bevleesd bot/ribben (geit)
Baudi: 2 kilo bevleesd bot/ribben (geit)
Umi: 1,5 kilo bevleesd bot/ribben (geit)
Delwyn: 1,5 kilo bevleesd bot/ribben (geit)

ZONDAG:
vasten

Hele prooidiermodel, 48 uur vasten na maximale maaltijd.

Totaal
Ace 14000 gram per 2 weken
Baudi 13500 gram per 2 weken
Umi   9500 gram per 2 weken
Delwyn   9500 gram per 2 weken
#666381
Ziet er leuk uit! Baudi aan 't vasten. Zat er vandaag over te denken wanneer we met Chica gaan vasten, maar voorlopig is dat met haar niet aan de orde.

Eet Baudi 2 kilo orgaan? Chica krijgt nog steeds over het grootste gedeelte hele prooien. Eigenlijk nog geen orgaanpakketjes ofzo.
#666529
[quote="Bernadette"]
Ziet er leuk uit! Baudi aan 't vasten. Zat er vandaag over te denken wanneer we met Chica gaan vasten, maar voorlopig is dat met haar niet aan de orde.

Eet Baudi 2 kilo orgaan? Chica krijgt nog steeds over het grootste gedeelte hele prooien. Eigenlijk nog geen orgaanpakketjes ofzo.
[/quote]

met Baudi rommel ik nog een beetje
ook idd vnl hele prooien, maar zo af en toe ook gewoon met de rest mee....maar idd niet veel op de orgaan-dag
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door