Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Moniek_B.
#6229
Hallo allemaal,

Ik ben hier terecht gekomen via hondenforum, naar aanleiding van een vraag over verse voeding...

Ik voel wel iets voor verse voeding, ben inmiddels er wel van overtuigd dat het goed is voor een hond. Maar: ik heb 1 groot probleem: Charly lust geen rauw vlees.. Ook gekookt vlees is soms een probleem. Sommige dingen lust ie wel, maar voor bijvoorbeeld een plakje boterhamworst draait ie zijn kop om.
Nu zou je denken: verwendigheid. Maar dat is het zekers niet... Toen ik vers vlees probeerde heb ik hem een paar dagen geen eten gegeven, dus gewacht tot ie echt honger had.. Maar hij kokhalst zelfs als ik het in zijn mond stop. Hij lust het dus echt niet...

Heb een aantal dingen geprobeerd, geloof ik duck en nog iets. Weet niet precies meer, was vorig jaar al. Ook een keer lamsvlees geprobeerd.. rauw en gekookt. Hetzelfde verhaal...

Hij lust dus wel graag komkommer, tomaat, kers en meloen. Dat heb ik al eens geprobeerd. Appel weer niet.. Maar: is het dus verantwoord om op vers over te gaan op een bepaalde manier? Zo ja hoe.. Of is bijvoorbeeld een combi mogelijk met brokken???

Ben erg benieuwd naar jullie reacties. Ben een behoorlijke leek als het gaat om voeding :-)
Door Angelique
#6230
Hallo allemaal,

Ik ben hier terecht gekomen via hondenforum, naar aanleiding van een vraag over verse voeding...

Ik voel wel iets voor verse voeding, ben inmiddels er wel van overtuigd dat het goed is voor een hond. Maar: ik heb 1 groot probleem: Charly lust geen rauw vlees.. Ook gekookt vlees is soms een probleem. Sommige dingen lust ie wel, maar voor bijvoorbeeld een plakje boterhamworst draait ie zijn kop om.
Nu zou je denken: verwendigheid. Maar dat is het zekers niet... Toen ik vers vlees probeerde heb ik hem een paar dagen geen eten gegeven, dus gewacht tot ie echt honger had.. Maar hij kokhalst zelfs als ik het in zijn mond stop. Hij lust het dus echt niet...

Heb een aantal dingen geprobeerd, geloof ik duck en nog iets. Weet niet precies meer, was vorig jaar al. Ook een keer lamsvlees geprobeerd.. rauw en gekookt. Hetzelfde verhaal...

Hij lust dus wel graag komkommer, tomaat, kers en meloen. Dat heb ik al eens geprobeerd. Appel weer niet.. Maar: is het dus verantwoord om op vers over te gaan op een bepaalde manier? Zo ja hoe.. Of is bijvoorbeeld een combi mogelijk met brokken???

Ben erg benieuwd naar jullie reacties. Ben een behoorlijke leek als het gaat om voeding :-)
Alleen vers zonder vlees is niet mogelijk, een hond is geen vegetariër. Je zegt dat die sommige dingen wel lust, wat zijn die dingen?
Als die wel brokken eet zou je kunnen overwegen om de brokken eens af te wisselen met een groente/fruitmix, maar dan blijft de brokkenmaaltijd wel de hoofdmoot omdat die anders dus echt niet de voedingsstoffen binnenkrijgt die hij hebben moet.
Al eens geprobeerd om door de gepureerde groenten een klein beetje (gemalen) vlees te roeren.
Lust die pens?
#6231
Nou, weet zo niet precies wat ie dan wel weer lust.. Heb ik niet zo op gelet, maar wil nu toch een aantal dingen uit gaan proberen. Zijn er dingen waar ik het beste mee kan beginnen, dingen die honden eigenlijk altijd wel lusten? Of zijn die er niet?

Pens heb ik hem wel eens voorgezet (mijn andere hond is er helemaal gek van) maar moet eerlijk zeggen dat niet is blijven hangen of ie dat at.. daar heb je toch ook weer verschillende "versies" van? Ik bedoel, vuile en blanke pens en zo?

Ik pureer de groente trouwens niets.. geef het gewoon zo. Kan dat kwaad? En welk vlees moet ik dan malen?

(jeetje, ik weet er echt weinig van... :-))
Door Janet
#6232
De meeste honden lusten vlees... in jouw geval blijkbaar niet :-/. Kipgehakt, misschien. Of een complete versvleesvoeding die je nog even extra in de blender mikt, samen met wat groenten en fruit dat hij graag lust.
Door Lizzy
#6233
Hoi Moniek, groente moet inderdaad gepureerd worden, want een hond kan de celwanden van de groente niet afbreken. Als je de groente niet pureert, dan heeft het dus geen zin om het te geven want de hond kan daar niks mee. Je kunt de groente ook stomen (daarmee maak je de celwanden ook kapot) maar daarmee verpest je ook wel weer veel van de vitamines.

Wanneer jouw hond geen versvlees lust (ook al Carnibest of Bibi geprobeerd? Veel honden lusten dit wel!), dan wordt het een beetje moeilijk om zelf maaltijden te gaan samenstellen.... Koken van vlees heeft geen zin want dat lust hij dus ook niet... Maar verse maaltijden zonder vlees: dat is lastig met een carnivoor.

Je zou kunnen proberen om te kijken of hij versvlees lust van de hierboven genoemde merken. Lust hij dat ook niet, dan wordt het erg ingewikkeld... Je kunt namelijk moeilijk zelf maaltijden gaan samenstellen als je maar uit een beperkt assortiment voedingsmiddelen kunt kiezen...

Wil natuurlijk niet zeggen dat je niet zeer gezonde tussendoortjes kunt geven en af en toe een maaltijd kunt vervangen met gezonde dingen...

Je zou eens kunnen kijken of hij de volgende snackjes lekker vindt:

1 klein blikje roze zalm of sardientjes of makreel. Voeg daar aan toe een groentepuree en bijv. 1 eetlepel yoghurt of huttekase en 1 theelepeltje tarwekiem olie (reformwinkel).

of

Een portie VUILE pens (blanke pens is drie keer niks) met een rauw eitje en een groentepuree. Dit is eerder een maaltijd dan een tussendoor-snack.

of

Een eetlepel of twee huttekase met groentepuree en 1 dessertlepel lijnzaadolie.

of

Platgeslagen kippennekken (WEL plat slaan aangezien jouw hond geen botten gewend is).

Als hij dit soort dingen wel lekker vindt (vuile pens, vis uit blik of zelfs vis rauw, zuivel, groentepuree, kippennekken), dan zouden we kunnen kijken of er iets te doen valt aan het regelmatig vervangen van bijv 1 of 2 maaltijden per week of het geven van snackjes tussendoor.

Lust hij orgaanvlees zoals hart, niertjes, lever?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 23 jul 2003, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#6234
Dank je wel Lizzy voor de uitleg en de tips! Weet dus niet precies meer welke merken ik toen geprobeerd heb. Zal weer even bij mijn dierenwinkel langs gaan wat ze daar heeft liggen, want die merken heb ik geprobeerd :-) Als daar geen Bibi tussen ligt of het andere merk ga ik het ergens anders halen..

Ok.. als je de groenten dus niet pureert heeft het geen effect. Maar: kan het kwaad? Ik bedoel, ik geef hem soms zo als tussendoortje een stukje komkommer of zo. Of stukjes groenten en fruit in de Kong.

De andere dingen ga ik gewoon proberen.. Ook al is het maar als tussendoortje. En eens even kijken of ie het lust. Moet trouwens wel even slikken bij die kippennekken hoor.. maar goed, daar moet ik dan maar aan wennen... ;)
Door Lizzy
#6235
Hoi Moniek,

Kijk anders even op www.carnibest.nl en www.bibidiervoeding.nl. Deze voeding is namelijk niet overal te koop, maar ze hebben veel verkooppunten.

Komkommer, tomaat en fruit kun je gerust (zonder problemen) geven hoor. Helemaal niet ongezond. Uit komkommer, tomaat en fruit weten ze zelfs nog wel goede vitamines te halen. Wortel en andere groentes die jouw hond lekker vindt en goed verdraagt kun je ook zo geven, maar dat wordt niet goed verteert. Het kan geen kwaad, maar de hond heeft er weinig aan. Ik vind het overigens toch altijd nog beter dan al die ongezonde, gekleurde snackjes uit de dierenwinkel!

Ik stop in de kong trouwens altijd een hele boterham, besmeerd met smeerkaas... Vinden ze lekker en ze zijn er lekker lang zoet mee.

Hahahaha, kippennekken en moeten slikken? Hihihih, lees verder en huiver zou ik zeggen! En Moniek: het went na een tijdje hoor ;D!

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#6236
Hoi Moniek, ik lees net jouw vraag ook op het hondenforum (klopt dat?) en lees dat jouw hond ook problemen heeft met darmgassen. En, ik lees dat jij contact op hebt genomen met een homeopaat. Mag ik jou zeggen dat ik dat een ZEER verstandige beslissing vind?! Je hebt best kans dat je hier een Carbo Vegetabilis/Lycopodium- patient hebt (uit te zoeken door de homeopaat want misshien is hij zelfs wel en Nux Vomica patientje - de homeopaat moet met de symptomen en type/gedrag het juiste middel maar zoeken) en dat jouw hond gewoon feitelijk te misselijk is om te eten... Mogelijkerwijs moet je eerst DIT probleem wegnemen voordat jouw hond andere dingen gaat eten.... Ik denk namelijk dat jouw hond gewoon TE misselijk is om te eten. Dat zou de reden kunnen zijn waarom hij wel fruit en groente eet en geen vlees en waarom hij wel gras eet... Ik maak dit op uit het stuk tekst van jou waarbij je schrijft dat hij raar doet, direct na het eten, veel boeren laat en een pruttelbuik heeft. Aangezien hij al helemaal onderzocht is en "niks" lijkt te mankeren, denk ik dat jouw redding de homeopathie gaat zijn! Ik geef je dikke kans dat je een andere hond terug krijgt na behandeling!  

Mag ik vragen met welke homeopaat je gemaild hebt?

Groetjes, Lizzy
#6237
Ik ben bij de homeopathe terecht gekomen via iemand anders. Die vertelde dat haar hond ook geen vers vlees lustte maar na behandeling bij een homeopaat dus wel. Die had iets met de lever....

Tuurlijk mag je het vragen. Het is Hilga Kruize (of zoiets :-)) Ben zelf heel benieuwd naar haar reactie. Ga zo eens even snuffelen in mijn homeopathieboek naar de types die jij noemt. Kijken of ik er iets van charly in terug kan vinden...

heb overigens al vaker aan homeopathie gedacht: charly is qua gedrag een ingewikkelde hond.. Erg hyper, alert. Nog meer dan een "gewone" Flatcoated...maar heb dus ook wel gezegd: als er iets met zijn maag of zo is, zou ik ook niet de hele tijd stil kunnen blijven zitten...
#6239
Moniek als je maar geen gehoor geeft aan de 'voedingsadviezen' van deze mevrouw.
Ten eerste ga je dan Farmfood geven en
Ten tweede: ze begrijpt er geen bal van.

Sorry...maar ik moest het ff kwijt ;D
Door Lizzy
#6240
Heb inmiddels gekeken en verdomd: qua type komt Charly erg dicht in de buurt van de Nux vomica. Ben nu helemaal benieuwd naar het antwoord :-)
Hoi Moniek, nou, ik ben benieuwd wat je te horen krijgt!

Ik sluit me wel aan bij Paul qua voedingsadviezen van Hilga Kruize. Ze weet helaas nix van voeding....

Groetjes, Lizzy
#6243
Nou, werd op hondenforum ook al naar haar doorverwezen :-) Dus heb de site bekeken, haar gebeld en... een afspraak gemaakt. Dinsdag 19 augustus, want ze gaat zelf eerst op vakantie... Maar ben heeeeeel benieuwd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door