Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Zou jij je hond uit voorzorg laten nakijken door de DA?

Ja, standaard, ongeacht leeftijd
4
31%
Ja, standaard vanaf .. jaar
Geen stemmen
0%
Ja, alleen als ik bezorgd ben zonder duidelijke klachten
6
46%
Nee, nooit
3
23%
Door Femke
#623414
Het is misschien een rare vraag, maar ik loop al een tijdje rond met de gedachte om Sunday eens te laten nakijken door de DA.

Sunday is ruim 8, jong dus nog, maar toch merk ik soms dat hij niet goed in z'n velletje zit. Nu ook weer: hij is niet ziek, maar wel wat sloom en heeft constant vieze ogen. Ik geef hem dan een kuurtje chlorella en meestal kikkert hij dan wel weer op.

Maar stel nou dat die weerstand door 't één of ander steeds afzakt?

Ik zit er dan ook sterk over te denken om hem een keer helemaal te laten nakijken door de DA. Breed bloedonderzoek waarbij de nierwaardes, leverwaardes, schildklier etc worden nagekeken. Hart en longen beluisteren enzo, zijn toch dingen die jezelf niet kan. Ik kom nooit meer bij de dierenarts en dat soort dingen worden normaal toch standaard voor een enting gecontroleerd (hart en longen etc, niet het bloed natuurlijk)

Reden waarom: ik ben bang dat hij een keer 'iets' krijgt, wat te lang onopgemerkt is gebleven maar waar dan niets meer aan te doen is.

Ben ik een overbezorgde muts? Of laat jij ook regelmatig je honden nakijken, als je twijfelt maar er zijn geen duidelijke klachten?
Door tt-tjes
#623416
Ja, ik zou hem na laten kijken, ook al zijn er geen overduidelijke klachten. Als ik me er zorgen over zou maken dan ging ik.
Door Ine
#623421
Als ik verandering van gedrag zie, zonder aanwijsbare reden, ga ik wel. Maar geen regelmatige check-up.
Hoewel? 1x per 3 jaar, als ze geënt worden en met honden, die Rabiës nodig hebben.
Maar geen bloedonderzoeken etc..
Door conleeuw
#623440
als ik het idee heb dat mijn hond niet lekker in haar vel zit, ga ik even bij de dierenarts langs, controleren we een aantal dingen, je kan liever snel bij iets zijn, dan wat je met een echt zieke hond moet gaan beginnen met doktoren. Trouwens,veel honden laten zich niet kennen, gaan gewoon door alsof er niets aan de hand is, en als ze uiteindelijk dan wel ziek blijken te zijn, is het vaak al meteen heel erg heftig. Daarom kies it toch voor gaan als ik het idee heb dat het niet lekker gaat ;)
Door bruutjevos
#623457
Mijn honden worden zowieso ieder jaar een keertje gechekt. Ze worden dan genet en de Da check gelijk ff bloed enzo. Puur uit voorzorg hoor.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#623459
Ik ga niet zelf ;)
Maar ik denk dat vanaf een bepaalde leeftijd het wel handig kan zijn om ze een keer per jaar na te laten kijken.
Bij benadering: tot de leeftijd van een jaar of twee een paar keer. Tussen de twee en 7-8 eens per drie jaar en daarna toch wel eens per jaar/twee jaar.
Gewoon om hart en longen  te laten beluisteren en even helemaal na te laten kijken. Een dierenarts ziet toch meer dan een eigenaar.

Bloedonderzoek alleen als er aanleiding is, bijvoorbeeld bij meer drinken of vage klachten.
Door jolly64
#623464
Ik heb toevallig pas bloed laten prikken (omdat zijn urine goed was) met plasproblemen en bleek dat hij het aan zijn nieren heeft (gezien in bloedonderzoek)
We zijn er op tijd bij en had er niet aan moeten denken dat hij klachten kreeg van de nieren want dan is net vaak te laat om er wat aan te doen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door