Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Helen
#623147
Hoe vaak poepen katten die op vers staan? Mijn opvangpoes, ze tot Ziggy gedoopt trouwens, had op brokken iedere dag een redelijk grote zachte drol. En nu ze kvv eet heeft ze knetterharde poep en ze heeft volgens mij ook wat moeite om te poepen. Ze poept iedere dag een klein knetterhard keuteltje. Is dit normaal? En zo nee, wat kan ik er aan doen om het iets soepeler te laten verlopen. Eten katten visolie of laten ze het voer dan direct staan? Ze eet nu kvv maar nog niet helemaal van harte.
Door Mevroi Kruim
#623156
Ja, da's normaal, kleine keuteltjes. Katten eten meestal geen groente dus die verteren hun barf of kvv nog verder dan honden. Als de keutels hard zijn, beetje lever bijgeven, dat wil wel schelen. En ja, katten mogen ook visolie, en die van mij vinden het hartstikke lekker. Maar de zalm zelf vinden ze nog lekkerder  ;D Sardienen mag ik zelf opeten, en makreel willen ze wel schoongemaakt, de mutsen  >:(
Door Helen
#623167
Kruimel schreef: Ja, da's normaal, kleine keuteltjes. Katten eten meestal geen groente dus die verteren hun barf of kvv nog verder dan honden. Als de keutels hard zijn, beetje lever bijgeven, dat wil wel schelen. En ja, katten mogen ook visolie, en die van mij vinden het hartstikke lekker. Maar de zalm zelf vinden ze nog lekkerder ;D Sardienen mag ik zelf opeten, en makreel willen ze wel schoongemaakt, de mutsen >:(
Mm, ik weet niet of lever bijgeven voorlopig lukt. Ze probeert nu al stukjes uit haar kvv niet op te eten. Maar ik laat alles staan totdat het helemaal op is en dan krijgt ze pas haar avond eten. Zover ik kan zien zijn het botstukjes. Ik zal eens proberen om visolie over haar voer te gieten vanavond. Ze eet trouwens hondenkvv, de kattenvariant vind ik nogal aan de dure kant. Ziggy vind tilapiafilet erg lekker trouwens!! Over een poosje zal ik ook andere vissoorten proberen. Voorlopig moet ze eerst nog flink aankomen en aansterken.

Hoe vaak per dag voer jij jouw katten trouwens?
Door Mevroi Kruim
#623185
Ik voer 2 x daags, en dan moet het op, na een kwartier ofzo haal ik de eventuele resten weg. Geen zin in stinkende vleesresten op m'n overloop, om van de vliegen maar te zwijgen.
Door Suzan54
#623199
Even een hond langs sturen :-)

Tegen obstipatie helpt ook het natter maken van het voer. Of wat zemelen er overheen strooien/erdoor prakken. Ik vermoed dat het ook een overgangsprobleem zou kunnen zijn.

Als overgangsprobleem heb ik twee keer gehoord dat een kat een stopping door haarballen opliep. Het kan toeval zijn geweest en dat die haarballen al eerder de boel aan het verstoppen waren, maar e.e.a. heeft die katten helaas flink onderuit gehaald en omdat de meeste dierenartsen antivers zijn, kreeg het voer natuurlijk de schuld.

Ik geef nu wat vaker eendagskuikens in de hoop dat die ook het haarballenprobleem preventief meenemen (en afvoeren).
Door *Robin*
#623227
ik zou ook een beetje olie geven, kan geen kwaad en zorgd voor iets vettere soepele ontlasting
Door Borke
#623262
Wij hebben 6 grote Maine Coons en die poepten formaat hondendrol toen zij brokken aten en onze 'ex-patiente' die had permanent spuitpoep.

Nu ze vers eten zijn dat kleine dunne droge sigaartjes geworden, ik doe nu veel langer met het kattengrit!

Wij hebben 6 binnenkatten van 3 - 12 jaar jong en samen wegen ze 40 kg. Zij eten 1 kg Carnibest Lam per dag, 3/4 daarvan voordat wij naar bed gaan en de rest is een ontbijtje.

Toen het zo warm was aten zij wat minder en dan zet ik ook minder neer.
Door Mevroi Kruim
#623288
Mijn katten eten tussen de 100 en 150 gram per kat per dag. Niet dat ik dat altijd braaf sta te wegen, heb ik ooit een keer gedaan toen er een vraag over was. Ik heb de vaste bakjes waarin ik de boel mik om het naar de kattenvoerbakjes te vervoeren, en die gaan vol. Een bakje met kleingesneden spul voor de tandenlozen, een bak met het betere werk voor de jeugd (10 en 13).
Door Suzan54
#623322
Die van mij eten veel minder. Maar goed die zijn ook niet te vergelijken met Maine Coons van Astrid. Somali's zijn dus stukken goedkoper in het onderhoud :-)
De ideale hoeveelheid kan je pas bepalen op grond o.a. activiteit en lichaamsgewicht.
Door Borke
#623325
Suzan54 schreef: Die van mij eten veel minder. Maar goed die zijn ook niet te vergelijken met Maine Coons van Astrid. Somali's zijn dus stukken goedkoper in het onderhoud :-)
De ideale hoeveelheid kan je pas bepalen op grond o.a. activiteit en lichaamsgewicht.
Grappig want die van mij eten veel minder dan de meeste andere katten hier op BP, maar de meeste mensenhebben waarschijnlijk buitenkatten en die zijn actiever en eten meer.

Hoeveel kg kat heb jij dan Suzan en hoeveel eten zij per dag?
Door Loeka
#623360
Die van mij(3 jonge katers van 1,5) krijgen 160 gram per kater per dag. 80 's morgens en 80 's avonds. De volwassen kater van bijna 4 weegt ruim 6 kg en krijgt ook 160 gram per dag. Poes van 4,5 kg krijgt 140 gram per dag. Ik weeg het dus wel(maar kijk niet op een grammetje meer of minder) om te voorkomen dat de schrokoppen te dik worden :D
Door Helen
#623481
Oh, ok ,bedankt voor de reacties. Het kleine poezending is net aan 2 kg en ik heb haar voer niet gewogen, maar ik ben aardig goed in het Carnibest gokken ;D En de eerste dagen at ze ruim 100 a 120g per dag. En nu blijft er iedere keer wat staan. Ik gok dat ze nu ongeveer 80g per dag eet. Ze zit het grootste gedeelte van de dag in een bench en ze mag er vaak genoeg uit, maar ze heeft flink wat meegemaakt en ze durft nog niet zo goed. Verder is ze flink gewond natuurlijk...

Heeft een van jullie overigens ervaring met langdurig tolfedine gebruik. Dankzij afwezig overleg van het asiel met de DA heeft Ziggy gedurende  2 1/2 week tolfedine gekregen.. waarvan de laatste week te hoog gedoseerd.... 5 dagen is de richtlijn. Dus 2 1/2 week is echt veel te lang....Ik hoop dat ze er geen nierschade aan over heeft gehouden.
Door Suzan54
#623491
Ik heb hier ook zo'n 40 kg kat maar dan verdeeld over 11 stuks waaronder nog een kitten. Ik geef naast een CB-maaltijd van ca. 250 gram ook nog wat nekjes, een 100 of 200 gram nat voer als smaakmaker en soms/vaak wat brokjes toe.Ook meng ik dit wel met een beetje vis uit blik. Een andere keer krijgen ze 400 gram vis, lamshart, kippenbotjes of vleugeltjes waar ze het vlees vanaf eten en de rest is dan voor de honden of een kilo gekookte eendagskuikens.
M'n oudjes eten heel weinig en de jongere druktemakers die in de groei zijn bunkeren. Voor de juiste hoeveelheid observeer ik ze. Geven ze aan dat ze nog meer lusten, dan krijgen ze er nog wat bij en wat teveel is, is voor de honden. Hun porties en maaltijden hangen dus deels van de kliekjes van de katten af.
Door Loeka
#623631
Helen schreef: Heeft een van jullie overigens ervaring met langdurig tolfedine gebruik. Dankzij afwezig overleg van het asiel met de DA heeft Ziggy gedurende 2 1/2 week tolfedine gekregen.. waarvan de laatste week te hoog gedoseerd.... 5 dagen is de richtlijn. Dus 2 1/2 week is echt veel te lang....Ik hoop dat ze er geen nierschade aan over heeft gehouden.
Nee heb ik geen ervaring mee, maar ik dacht ook dat Tolfedine nierschade kon geven. :(
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door