Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#622504
Mijn oudste teef Tess van 13 is een beetje kieskeurig wat eten betreft. Met kvv had ze nooit moeite maar sinds ik ze helemaal over heb gezet op barf staat ze nogal eens te mutsen met haar eten.

Gisteren heb ik 20 kilo kopvlees gehaald (10 kilo kalfs en 10 kilo rund), maar ze moet er echt niks van weten en loopt er gewoon bij weg. Mijn andere 2 honden eten het wel. Met het vlees is niks mis en Tess is 100% gezond. Het vlees in kleinere stukken aanbieden of eerst even in warm water leggen helpt niet.

Normaal ben ik zo: Eet je niet, bak weg en de volgende maaltijd krijg je weer precies hetzelfde. Eet je dan weer niet, bak weg, enz. Je krijgt vanzelf wel een keer honger en dan moet je wel. Maar hoe lang kan je dat blijven doen bij zo'n oude hond?
#622519
Audrina schreef: Mijn oudste teef Tess van 13 is een beetje kieskeurig wat eten betreft. Met kvv had ze nooit moeite maar sinds ik ze helemaal over heb gezet op barf staat ze nogal eens te mutsen met haar eten.

Gisteren heb ik 20 kilo kopvlees gehaald (10 kilo kalfs en 10 kilo rund), maar ze moet er echt niks van weten en loopt er gewoon bij weg. Mijn andere 2 honden eten het wel. Met het vlees is niks mis en Tess is 100% gezond. Het vlees in kleinere stukken aanbieden of eerst even in warm water leggen helpt niet.

Normaal ben ik zo: Eet je niet, bak weg en de volgende maaltijd krijg je weer precies hetzelfde. Eet je dan weer niet, bak weg, enz. Je krijgt vanzelf wel een keer honger en dan moet je wel. Maar hoe lang kan je dat blijven doen bij zo'n oude hond?
ik doe het niet........... ik vindt het risico te groot dat een outje door de verhongering niet meer optimaal functioneert, maar dat is puur een persoonlijke opvatting. Als Bess iets niet lust (gebeurt gelukkig niet zo vaak) dan geef ik haar iets anders wat ze wel lust, de dingen die zij niet lust smokkel ik in ieniemienie stukjes tussen de dingen die ze wel lust, dat is vaak voldoende om haar over de streep te halen, zou ze het niet willen eten, dan krijgt ze van mij wat ze wel lust. Maar nogmaals dat is hoe ik er over denk. Als ik wel zou weghalen denk ik niet dat ik het meer dan twee maaltijden zou volhouden ;) dan toch maar geven wat zij wel wil.
#622534
Hier hebben we hetzelfde gehad met onze oudste. We hebben geen bak weggehaald o.i.d. omdat we al snel het vermoede hadden dat het niet puur kieskeurigheid betrof. Langzaam kwam het besef dat ze grote stukken en grote botten niet goed meer verdroeg. Deze werden dan ook uitgespuugt en als ik hetzelfde heel klein gesneden aanbood dan at ze het wel graag op en bleef het er ook in. Bij Chica was het dus een ingebouwde eetrem in de trant dan: als ik dit opeet wordt ik misselijk en/of ga aan de diarree.
Ze is nu dus wat aan de magere kant, ook omdat ze gewoon niet veel wil eten en een extraatje tussendoor hoeft ze ook niet. Al haar eten krijgt ze nu klein gesneden en platgehakt aangeboden en ze krijgt ook enkel dat waarvan we weten dat ze het graag eet (anders laat ze het wegjatten) het gaat nu redelijk, op het orgaanvlees na, dat veroorzaakt direct diarree.

Ik zou dus niet teveel "klieren"met haar. Als ze graag kvv eet, dan geef haar dat maar eventueel met wat kleingesneden eigen vleesje erbij. Niet eten en/of er misselijk van worden vind ik op deze leeftijd vervelender dan bij een jonge hond omdat ze toch een stuk kwetsbaarder zijn.
#622542
Met grote lappen vlees en botten heeft ze normaal gesproken geen problemen. Riblappen gaan er zo in en grote stukken lamsrib ook, ze gaat er niet van kotsen of aan de dunne. Ik denk eerder dat het kopvlees te taai is en misschien raar aanvoelt in haar mond en dat ze het daarom niet wil? Heb er al over zitten denken om een gehaktmolen aan te schaffen en te kijken of ze het gemalen wel lust.

Aan de ene kant heb ik ook zoiets van: Je bent oud, waarom zou ik je pesten met dingen die je niet zo lekker vindt? En je moet toch eten anders wordt je gammel.
Maar aan de andere kant, dan blijven alleen kippennekjes, lamsribben, riblappen, heel fijn gemalen pens en ansjovis over en daar kan een hond het toch ook niet lang op volhouden denk ik.

Volgende week komt de volgende lading vlees, geitenribben, geitenvlees, lamsnekken, kalfsstaarten en nog wat dingen en misschien zit er daar wat bij wat ze wel lekker vindt.

Moeilijk.  :-\ Ik wil het ook niet te snel opgeven, maar als ze zo lang blijft mutsen zet ik haar idd toch maar weer terug op kvv. Ik heb niks tegen kvv en heb het jaren naar volle tevredenheid gevoerd, maar ben gaan barfen om ze meer variatie te bieden en om precies te weten wat ze nou eet. Maar dan moet ze het zelf ook wel willen he?  ;)
#622546
Hier bij mijn oudje van 13 vind ik het ook wel best.
Ze krijgt wat ze het liefste eet (en niet mijn eerste keus zou zijn) en dat is Smuldier met wat water erdoor. Dat slobbert zo heerlijk weg. Ik wissel dat af met Carnibest. Dat vind ze minder maar eet het wel, als ik het niet te vaak aanbied.

Ik vul het wel aan met een eitje, struisvogelvlees, vis uit blik enz.

Naar mijn mening is het belangrijker dat ze voldoende eet om in goede conditie te blijven, dan dat ze nu precies eet wat ik zou willen.

Ik heb haar vorig jaar zo ver gekregen dat ze barfde, door de stukjes langzaam steeds iets groter te maken. Dat ging toen goed. Vervolgens is ze in november heel heftig ziek geweest (zeer heftige buikgriep). Om haar aan het eten te houden ben ik toen weer kvv gaan geven en daarna wilde ze weer geen moeite doen voor haar eten. Ze was een aantal kilo's afgevallen en al nooit een dikkertje geweest.

Ik berust hier nu in.
Naar mijn mening eet ze gezond, en ze blijft nu mooi op gewicht.
#622548
U ja precies. Chica eet nu aan bot alleen kip en kwartel en sardientje. Dat is dus meteen incluis vlees. Orgaan kan ik echt nog maar een ienepiene stukje bijgeven b.v. 1/4 lamshartje anders gaat ze aan de race, pens, lever, idem dito. Het is dus een flink uitgedund menuutje, maar dit eet ze graag én het blijft erin en dat is op dit moment voor mij het belangrijkste omdat ik haar al met één hand kan optillen :-\
#622657
Mijn hond is dan wel niet oud, maar wel ziek. Ik doe alles voor hem, als hij maar eet. Meestal is het pens of kippehartjes, soms wat lamsvlees, zaterdag heb ik kip voor hem gekookt en daar is hij nu nog mee bezig. Als hij weer wat eten gaat vind ik het prima, wat maakt mij dan niet veel meer uit.
#622694
Ja moeilijk... Ik ben zelf niet zo'n voorstander om een wat oudere hond te lang te 'plagen'. Je zou kunnen proberen om het kopvlees heel fijn te snijden en te mengen met iets dat ze wel lekker vindt. Maar ik liet haar dus niet langer dan 1 en maximaal 2 maaltijden zonder eten. En als ze daar al misselijk van wordt: dan zette ik haar op voer dat ze wel lekker vindt en goed eet.
#623385
Audrina schreef: Ik heb er nog eens over nagedacht en heb het van het menu geschrapt en Tess krijgt alleen nog maar die dingen die ze echt lekker vindt. Beestje is tenslotte toch al 13.  ;)
Heel verstandig.
Zo is het toch opeens weer een stuk meer ontspannen om je hond eten te geven en ze eet toch nog steeds prima voeding ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door