Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yves
#622131
Ben al een uur aan het zoeken, maar ik kan nergens een antwoord vinden op mijn vraag. Vandaar dat ik hem zelf maar ff stel.
Vandaag wil ik Yves lamspens geven, ik weet alleen niet hoeveel ik moet geven. Lees namelijk vaak dat mensen meer pensgeven als ze een pensdag doen t.o.v. de hoeveelheden die ze de andere dagen geven (ben ik een beetje duidelijk? :P ) Normaal krijg Yves 1 maaltijd per dag van 120 gr. dat is weinig maar hij weegt 7 kg en moet nog een kilo ofzo afvallen.
Vraag 1: waarom geven mensen meer aan pens?
Vraag 2: ik heb 185 gr pens uit de vriezer gehaald. Is dit genoeg of moet ik vanavond nog een beetje kvv bij voeren?

Bedankt Gabriela
Door Lizzy
#622167
185 gram is wel genoeg hoor. Pens verteerd, heb ik het idee, vrij snel en gemakkelijk. Als ik 1 kilo pens geef aan een hond, heeft deze sneller honger als wanneer ik 1 kilo kopvlees geef (voor mij overigens 1 van de vele redenen waarom ik pens niet zo hoog in schat als Mogens Eliasen doet). Ik denk verder dat veel mensen hun hond af en toe een flinke pensmaaltijd geven (meer als anders) om de hond de dag/maaltijd erop te laten vasten.
Door Yves
#622193
185 gram is wel genoeg hoor. Pens verteerd, heb ik het idee, vrij snel en gemakkelijk. Als ik 1 kilo pens geef aan een hond, heeft deze sneller honger als wanneer ik 1 kilo kopvlees geef
zal dat de reden zijn waarom mensen meer pens geven? Omdat je meer nodig hebt om te vullen?
Door Ejka
#622234
Ik geef wat meer zodat hij het niet in een keer naar binnen schrokt, maar er eerst aan moet sleuren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#622236
Yves schreef: zal dat de reden zijn waarom mensen meer pens geven? Omdat je meer nodig hebt om te vullen?
Ook, maar je moet meer pens geven om aan ongeveer dezelfde voedingswaarde te komen als bij spiervlees. Is allemaal niet zo spannend als je hond aan de dikke kant is, maar wel als de hond al aan de magere kant is. Zijn er hier een paar op dieet dan krijgen ze op de pensdag een normale portie, dan is dat even de "slankdag". Als ik penslappen geef dan geef ik een megalap die ze never in 1 x kunnen doorslikken. Hiervan wordt dan afgepeuzelt waar ze trek in hebben, de rest gaat weg.

Hier is het pensaandeel op het totale menu niet erg groot en krijgt de jongste reu van circa 40 kilo zo'n 600 gram voer per dag. Bij een bekende van mij die erg veel pens voert eet een vergelijkbare hond zo rond de kilo per dag.
Door Mevroi Kruim
#622428
Zal ook van de pens afhangen. Soms (onlangs dus) heb ik pensen met heel veel vet eraan, soms niet. Dat extra vet verhoogt de caloriewaarde behoorlijk.
Door conleeuw
#622432
als hij toch moet afvallen zou ik op de pens dag gewoon de hoeveelheid geven die hij altijd krijgt, en inderdaad opletten dat het niet veel vet bevat, anders de vet verwijderen waar mogelijk  ;) Ik voer meestal pens bij iets anders, dus veel minder per keer dan de dag hoeveelheid omdat er toch nog iets bij komt, maar gister is er dus uitsluitend pens gegeten, ik heb het niet gewogen, ze hebben gegeten tot ze genoeg hebben gehad :D vandaag wordt dus zeker voor Dot een balans dag, dus krijgt ze zeker minder dan normaal, want die heeft zich behoorlijk knuppel dik gegeten gisteren. Het luistert allemaal niet zo nauw dat je precies de juiste hoeveelheid iedere dag hoef te voeren, een dagje meer, en dan een dagje minder gaat ook prima ;)
Door Yves
#622472
Bedankt voor de reacties. Ik heb gisteren dus 185 gr pens gegeven. Had niet echt het idee dat Yves daarna vol zat. Maar dat heb ik nooit. het is zo een vreetschuur (net als zijn baasje :P ) Zal de volgende keer gewoon om en nabij de 120 gr geven. Vandaag krijgt Yves wild-kvv van Bandit. Zal hem ietsje minder geven.
Gelukkig kan Yves niet lezen (ligt hier opschoot). Anders zou hij denken: Nog minder!!!!  :o  :o  :o Ik sterf van de honger!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#622536
Kruimel schreef: Zal ook van de pens afhangen. Soms (onlangs dus) heb ik pensen met heel veel vet eraan, soms niet. Dat extra vet verhoogt de caloriewaarde behoorlijk.
Zeker weten. Als ik hier die hele magere lamspensje heb, dan krijg ik helemaal het gevoel dat ik "niks" geef :-\
Door Yves
#622780
Als ik hier die hele magere lamspensje heb, dan krijg ik helemaal het gevoel dat ik "niks" geef
Ik had ook niet het idee dat het erg vette pens was. Moet wel zeggen dat ik nog nooit pens had gezien. Maar ik neem aan dat het vet duidelijk te zien moet zijn. Mijn pens (hihi).. Ik bedoel de pens die ik gisteren heb gegeven kwam bij Natuurlijk voor dieren vandaan. Kent iemand die pens en is die mager?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#622826
Als ik hier een hele runderpens heb, zie je duidelijk het vet: dikke witte stukken. Die zie je echt wel, als ze eraan zitten.
Het meeste snij ik eraf, want er zitten soms echt hele hompen aan.

Aan de lamspens zie ik het eigenlijk nooit zitten.
Door conleeuw
#622904
de vet is duidelijk zichtbaar, een runder pens heeft vaak vette klodders vet er op zitten, en als je door de wanden van de pens snij zie je ook nog een vetlaagje, de "interne" vet is niet echt te verwijderen, maar de dikke klodders vet zou ik zeker verwijderen, is niet nodig, zeker niet voor een hond die moet afvallen. Voor mijn magere Jazz gebruik ik het om andere maaltijden te verrijken, dus bijvoorbeeld, bij kipkarkassen een stukje vet toevoegen, of bij andere magere maaltijden... voor de andere honden juist weer niet ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door