Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door danou2004
#620299
Dezi is nu 12 week en toe aan haar laatste wormkuur van de eerste serie.Welke is een goeie?En hoe gaat het met enten, ze is een gewone huis tuin en keuken kat en ik wil haar straks wel naar buiten laten zodat ze zich lekker uit kan leven maar heeft en kat echt entingen nodig?de kat van mn ouders heeft nog nooit een da gezien en krijgt alleen een wormkuur iedere keer en die is helemaal gezond en al weer 9.De meningen zullen hierover waarschijnlijk wel erg verschillen en daar ben ik erg benieuwd naar.
Door *Robin*
#620323
ik zit een beetje in hetzelfde schuitje ;)
Roxy is nu 15 weken en heeft met 12 weken haar laatste wormkuur gehad.
ik heb Drontal breedspectrum gebruikt. dit is tegen alle soorten wormen.

de enting heb ik gedaan met 14 weken 1 keer en met ong. 8 maanden laat ik nog een keer niesziekte doen. verder zal ik haar nooit meer inenten.

het voordeel van een inenting is dat ze dan een gezondheids checkup krijgt en je krijgt een paspoortje mee waarin staat wie de eigenaar is.
in dat paspoortje wordt ook bijgehouden wat voor operaties en medicijnen je kat heeft (gehad).
ook als je ze laat chippen staat het nummer van de chip in het paspoort. chippen is nodig als je een dier mee wil nemen naar het buitenland maar soms moeten ze ook een tatoe hebben.

ik zou haar wel laten inenten met 14 weken en met 8 maanden de niesziekte net zoals ik het doe.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#620442
Waarvoor doe je met 8 maanden de niesziekte ?

Er zijn kweetniet hoeveel soorten niesziekte en je ent er voor één of twee.
De niesziekte enting is net zoiets als de griepprik.
Door *Robin*
#620568
sylvia schreef: Waarvoor doe je met 8 maanden de niesziekte ?

Er zijn kweetniet hoeveel soorten niesziekte en je ent er voor één of twee.
De niesziekte enting is net zoiets als de griepprik.

ok dan laat ik die ook ;)
Door Suzan54
#620921
*Robin* schreef:
ok dan laat ik die ook ;)
Bedoel je dat je niet tegen niesziekte laat beschermen of dat je de niesziektevaccinatie niet doet?
Door *Robin*
#620922
tja ik weet het af en toe niet meer :-\
de ene zegt dit de ander dat :-[
ik geef haar vanaf nu geen inenting meer, ze zal alleen nog naar de DA gaan voor haar castratie met 9 à 10 maanden
Gebruikersavatar
Door sylvia
#621995
Suzan54 schreef: Bedoel je dat je niet tegen niesziekte laat beschermen of dat je de niesziektevaccinatie niet doet?
Ze is al geent tegen niesziekte
Door Suzan54
#622094
Ik zit ook behoorlijk te 'stoeien' met het bepalen van het meest verantwoorde en vooral zinvolle vaccinatiebeleid. Het ene vaccin is het andere niet en vooral met de oudere versies is juist gebleken dat het frequent herhalen de werking ophief waardoor de katten toch aan kattenziekte konden overlijden.
Kattenziekte en niesziekte zijn totaal andere ziektes en het is echt onverstandig om deze ziektes te bestrijden door er iedere 12 maanden een standaard cocktail 'in te laten zetten'.
Ik ben er nog niet helemaal overuit wat het beste is voor de jeugd maar voor volwassen katten hou ik me omdat ik met m'n dieren show aan de basisregel dat een vaccinatie met levend verzwakt twee jaar geldig is en die voor niesziekte één jaar. Mijn dierenarts heeft dan ook een voorraadje apart niesziektevaccin voor me staan. Met de dieren waar ik niet meer mee show kies ik voor drie jaar geldigheid van de kattenziekte en de niesziekte herhaal ik om de anderhalf jaar. In principe zou je per cattery met je dierenarts een protocol moeten zoeken wat voor jouw dieren in jouw situatie het beste is. Cattery's met dieren die bijv. gevoelig blijken te zijn voor niesziekte zou je bijv. iedere 10 maanden kunnen laten vaccineren etc.
Ik overweeg mijn jongste poezen tussentijds een booster te laten geven voor alleen niesziekte en dan wil ik die hebben van Purevax omdat daar de nieuwste geupdate versies van de verschillende stammen in zitten én een veilige versie van chlamydia zonder de gevaarlijke (kankerverwekkend) hulpstof die altijd gebruikt wordt voor gedode entstoffen.
Mensen met vrije buitenkatten beseffen vaak niet hoe effectief je je dier kunt beschermen tegen Kattenleukemie. Dat is geen kanker maar een virusziekte waar maar 20% van de katten een besmetting met goed gevolg doorstaan. Bespreek dit met je dierenarts. Wanneer je kat niet in contact komt met andere katten, dan is deze vaccinatie niet nodig i.t.t.  katten- en niesziekte want die ziekte is zelfs 20 hoog op een flat niet te voorkomen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#622257
De katten uit onze cattery werden altijd tegen alles geent volgens de regels hoevaak er daar geen niesziekte uitgebroken is in al die jaren, mijn katten zijn alleen als kitten ingeent en en ze komen overal en hebben nog nooit niesziekte gehad, ergo ze zijn nog nooit een dag ziek geweest in hun leven.
Door Suzan54
#622345
Ik denk ook dat de verschillende rassen en lijnen en zelfs individuele dieren hun eigen weerstand tegen van alles en nog wat hebben. Sommige rassen hebben weinig problemen met een besmettingsdruk met stofje X terwijl het andere ras er altijd mee zit. Ringwormbesmetting, wormen en niesziekte zijn wat dat betreft heel verschillende problemen in kattengroepen. Daarbij komt natuurlijk de wisselwerking tussen aanleg en leefomstandigheden. In asiels waar er een grotere besmettingsdruk is, meer stress omdat al die dieren ontheemd zijn, is het altijd raak op gezondheidsgebied, hoe goed de mensen hun best ook doen.
Ik hoef hier geen pleidooi te houden voor het effect op de weerstand door de best mogelijke voeding  ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#622370
Ik denk dat ringworm besmetting hier niet zo in thuis hoort ringworm is een huidparasiet en kom je er mee in aanraking kun je nog zo optimaal gezond zijn je wordt toch besmet. (brrrr mijn oudste heeft het een keer opgelopen van de koeien van de toenmalige buurman )
Door Ziviaantje
#622481
Als je veel katten hebt ( catterie, veel katten in huis, naar shows gaan )  of je katten komen intensief in contact met andere katten is de kans op niesziekte vele malen groter dan wanneer je alleen 1 of 2 katten heb die in huis blijven of niet veel verder dan de tuin komen. Als mijn katten niet veel in contact zouden komen met andere katten zou ik ze 1 x per 2-3  jaar laten enten ( vooral i.v.m. kattenziekte die helaas dodelijk is voor katten ). Omdat ik zelf bij een dierenarts werk en veel in contact kom met zieke katten ent ik mijn katten ieder jaar. Dat de niesziekte vaccinatie niet 100 % is klopt, maar 4 van de 5 katten die wij op het speekuur krijgen met niesziekte zijn niet geënt. 1 op de 5 dus wel, maar die zitten meestal in het tweede gedeelte van de enting ( na een half jaar neemt de immuniteit tegen niesziektes wat af, vandaar dat pensions vaak een enting willen die niet ouder is dan 6 maanden ) en hun verschijnselen zijn een stuk milder dan bij de katten die niet geënt zijn.
Een jonge kat zou ik zeker 2 x laten enten tegen niesziekte, omdat de meeste katten met 1 enting op jonge leeftijd niet voldoende antistoffen hebben aan kunnen maken. Doe je het liever niet, dan kun je ook het bloed laten testen of er wel voldoende antistoffen zijn.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#622605
aussie schreef: Als je veel katten hebt ( catterie, veel katten in huis, naar shows gaan )  of je katten komen intensief in contact met andere katten is de kans op niesziekte vele malen groter dan wanneer je alleen 1 of 2 katten heb die in huis blijven of niet veel verder dan de tuin komen. Als mijn katten niet veel in contact zouden komen met andere katten zou ik ze 1 x per 2-3  jaar laten enten ( vooral i.v.m. kattenziekte die helaas dodelijk is voor katten ). Omdat ik zelf bij een dierenarts werk en veel in contact kom met zieke katten ent ik mijn katten ieder jaar. Dat de niesziekte vaccinatie niet 100 % is klopt, maar 4 van de 5 katten die wij op het speekuur krijgen met niesziekte zijn niet geënt. 1 op de 5 dus wel, maar die zitten meestal in het tweede gedeelte van de enting ( na een half jaar neemt de immuniteit tegen niesziektes wat af, vandaar dat pensions vaak een enting willen die niet ouder is dan 6 maanden ) en hun verschijnselen zijn een stuk milder dan bij de katten die niet geënt zijn.
Een jonge kat zou ik zeker 2 x laten enten tegen niesziekte, omdat de meeste katten met 1 enting op jonge leeftijd niet voldoende antistoffen hebben aan kunnen maken. Doe je het liever niet, dan kun je ook het bloed laten testen of er wel voldoende antistoffen zijn.

Ik vind niesziekte blijven enten echt onzin zeker gezien het feit dat je het hier hebt over een verkoudheid en de enting maar tegen een beperkt aantal stammen werkt, hier in mijn omgeving kom je om in de katten en daar komen mijn drie katten dagelijks mee in aanraking zonder enig probleem.
Ik ken hier echter wel keurig ieder jaar geente katten die dat niet kunnen zeggen. Ik ben zeker niet tegen enten maar enten is in principe alleen nodig voor de zwakke zoals bv jongen. Ik ent dus mijn kittens en als er in de regio iets uitbreekt is het tijd zat om te denken over een enting want zo is het ook eigenlijk ooit bedoeld om het zo te gebruiken, infantielen enten en bij uitbraken zij die risico lopen herenten.
Door Ziviaantje
#622688
Ik vind niesziekte blijven enten echt onzin zeker gezien het feit dat je het hier hebt over een verkoudheid en de enting maar tegen een beperkt aantal stammen werkt,
Entingen worden gelukkig regelmatig aangepast aan stammen, net als bij de griepprik van mensen. Zelf vind ik dat mijn katten een te hoog risico lopen vanwege mijn werk. Ik kan niet alle risico's wegnemen, maar wel mijn best doen. Helaas zie ik vaak de nadelen van niet enten : katten met ernstige niesziekte waarbij sommige een chronische vorm krijgen en er levenslang met vlagen last van hebben. Maar ieder zijn eigen mening hierover  :bigwink: Je moet doen waar je zelf het beste bij voelt.
Door Suzan54
#622783
Ooit vaccineerde ik mijn katten op advies niet tegen niesziekte. Wat zijn die arme dieren ziek geweest. Toen dat was uitgewoed, heb ik ze als de bliksem laten vaccineren.

Gevaccineerde katten kunnen inderdaad nog een 'verkoudheid' oplopen maar meer wordt dat dan niet tenzij de besmettingsdruk in wisselwerking met de individuele weerstand/aanleg niet zo sterk is.

Purevax heeft een mix van de meest recente niesziektevirussen in zijn vaccin. Ik ben er heel blij mee. Mijn katten (kunnen) komen regelmatig in aanraking met andere virussen en zullen waarschijnlijk daardoor meer weerstand opbouwen die de moederpoezen weer via de moedermelk doorgeven aan hun kittens.

Of een contact met ringworm net zoals met een spoelwormbesmetting al dan niet ernstige gevolgen krijgt heeft naar mijn visie heel veel te maken met die eerder genoemde relatie tussen besmettingsdruk etc. Wanneer het kans ziet uit te breken met een enkel mens of dier, dan kan het lelijk uit de hand lopen. Mensen die met hun hond naar trainingen of shows gaan, lopen een verhoogd risico om van alles mee naar huis te nemen. Bij heel veel zaken mag je alleen maar dankbaar zijn dat alles maar gewoon goed gaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door