Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#621551
Ik voer al een tijdje KVV maar wil overstappen op (gedeeltelijk) BARF. Ik geef nu 's ochtend 2 kilo KVV en 's avonds 1 kilo BARF. Nu is de verhouding dus nog 2/3 KVV en 1/3 BARF, maar dit wil ik t.z.t. gaan omdraaien.

Ik ben naar het IC geweest en de vriezer voor de komende zes weken volgeladen.

Het menu is voor zes honden, variërend in grootte, maar samen ong. 125 kilo. Ze eten dus 3 kilo per dag. (42 gram per kilo per dag)

EDIT: verkeerd berekend, het is 24 gram per kilo per dag, ik vond het al zo veel :P

In een week eten ze het volgende:

Iedere ochtend 2 kilo Bibi

Iedere avond ong. 1 kilo van het volgende:

geitenribben
eendenbout
penslap
lamshart
kippennek
geitensnippers
zalmkop
hele sardientjes

Ik wilde ook kalfskopvlees, maar dat was er niet toen ik ging halen.

Door de KVV krijgen ze een paar keer per week een flinke eetlepel zelfgemaakte groentemix en een scheut yoghurt. Verder krijgen ze brandnetelthee door hun KVV vnl. vanwege Mollie haar nieren. Eieren heb ik nog niet gegeven, maar ik dacht zelf aan één keer per week allemaal één ei.

De vriezer is nu vol, maar ik wil wel gaan kijken voor nog meer verschillende dingen en dan vooral dingen die niet in de KVV zitten, dus geen orgaanvlees e.d..

Aanvullingen op dit menu zijn uiteraard van harte welkom. Ook suggesties wat ik nog meer naast de KVV zou kunnen voeren, dan kan ik daar gericht naar gaan zoeken.

Het zijn overigens windhond(kruising)en en zijn allemaal zeker niet te dik. Het eten mag gerust vet en/of calorierijk zijn. Op hun slanke lijn hoeven ze niet te letten. ;)

Alvast bedankt. :)
Laatst gewijzigd door Laura W op do 31 aug 2006, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#621571
Ik neem aan dat je de ene keer 1 kilo geitenribben geeft en de keer erop 1 kilo lamshart en zo verder?

Kom ik op (qua percentages):

55% vleesbotten
22% vlees
22% orgaanvlees in de vorm van pens+hart

De zalmkop heb ik tot vleesbot meegerekend (omdat er veel graat in zit) en de sardien tot vlees (omdat daar nauwelijks graat in zit).

Aangezien je nu nog vrij veel Bibi geeft, zou ik zelf minder orgaanvlees geven. Ik denk dat 10% mooi genoeg is. Hart zou je nog lekker af kunnen wisselen met niertjes en lever. Ook erg gezond. In plaats van het orgaanvlees kun je wat meer gewoon vlees geven. Of eventueel delen van hele prooidieren/hele prooidieren (parelhoen, eend, konijn, kwartel, fazant, etc).

Verder vind ik het er qua afwisseling super goed uit zien. En qua groente kon ik niet berekenen hoeveel je geeft, maar dat zal dan wel ergens tussen de 5% en 10% zijn?

Een a twee eieren per week is prima!

Ziet er goed uit. Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om lekker wat kluifwerk erbij te geven (ribben, bout, zalmkop, penslap), bij het gemalen versvlees. 
Door Laura W
#621579
[quote="Lizzy"]
Ik neem aan dat je de ene keer 1 kilo geitenribben geeft en de keer erop 1 kilo lamshart en zo verder?[/quote]

Inderdaad. Dan hoef ik een kilo maar in zes porties te verdelen. Anders krijg je helemaal van die kleine stukjes. Nu lijkt het nog wat. ;)

[quote="Lizzy"]
Aangezien je nu nog vrij veel Bibi geeft, zou ik zelf minder orgaanvlees geven. Ik denk dat 10% mooi genoeg is. Hart zou je nog lekker af kunnen wisselen met niertjes en lever.[/quote]

Eén keer in de week een kilo orgaan en dat dan afwisselen, hart, lever, nier, enz.

[quote="Lizzy"]
Ziet er goed uit. Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om lekker wat kluifwerk erbij te geven (ribben, bout, zalmkop, penslap), bij het gemalen versvlees. [/quote]

KVV is hap-slik-weg, dus vandaar inderdaad wat meer kluifwerk.
Laatst gewijzigd door Laura W op vr 25 aug 2006, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mutsie
#621738
Hoi Laura,

Ik denk inderdaad als je helemaal op barf overgaat dat je veel goedkoper uit bent dan met bibi.

En ze moeten i.d. flink kauwen.
Maar een slobbermaaltijd met struisvogel/groenten/ei/orgaan schuift er ook wel in.

Op dit moment geef ik ze allemaal zeker 3% van hun ideale gewicht en ze komen niet echt aan.

Karin
Door Laura W
#622378
[quote="Lizzy"]
En qua groente kon ik niet berekenen hoeveel je geeft, maar dat zal dan wel ergens tussen de 5% en 10% zijn?
[/quote]

Ik heb vanmorgen een bakje gewogen en daar zit ong. 200 gram in. Op de 3000 gram eten die ze krijgen zou dat ong.  7% zijn. Dan zouden ze dus eigenlijk iedere dag wel zo'n bakje mogen hebben om aan de 5-10% te komen.

Ik gaf nu een paar keer in de week een bakje groentemix, maar is het dan dus beter om dat iedere dag te geven?
Door Lizzy
#622379
[quote="Laura W"]
Ik heb vanmorgen een bakje gewogen en daar zit ong. 200 gram in. Op de 3000 gram eten die ze krijgen zou dat ong.  7% zijn. Dan zouden ze dus eigenlijk iedere dag wel zo'n bakje mogen hebben om aan de 5-10% te komen.

Ik gaf nu een paar keer in de week een bakje groentemix, maar is het dan dus beter om dat iedere dag te geven?
[/quote]

Nee hoor, je hoeft beslist niet iedere dag te geven! Zo is het prima. Als ze het goed eten tenminste.
Door Laura W
#623054
Afbeelding

Ik ben even verder gaan puzzelen (heb de smaak te pakken ;)) en ben op bovenstaand weekschema (alleen BARF) uitgekomen. Het is voorlopig nog even gebaseerd op waar ik naar verwachting aan kan komen. De gewichten zijn bij benadering. De ene week zullen ze bijv runderpens krijgen en dan de andere week lamspens, maar per saldo hebben ze dan toch wisselende soorten.

Daarnaast krijgen ze dan nog groentemix (5%), kefir en vet van bijv. lam. 

Heb ik alles in de goede categorie ingedeeld?

Lijkt het ergens op en zijn de percentages correct?

Alvast weer bedankt voor de tips en aanvullingen. :)
Door Lizzy
#623060
Ik tel 8 verschillende diersoorten! Dat is natuurlijk subliem. Je percentages: ook niks mis mee! Je zult nu moeten gaan kijken hoe je individuele honden het er op doen. Het percentage bot is aan de hoge kant, dus ik denk dat je even moet kijken hoe je honden het daar op doen.
#623073
Ik zal kijken of ik het percentage bot wat naar beneden kan krijgen. Onze oudste en kleinste hond kunnen ook niet alle botten eten. Molina heeft er het gebit niet meer voor en voor Lola zijn veel dingen simpelweg te hoog gegrepen. Dit betekent dat de anderen relatief meer bot krijgen doordat die twee niet met alles mee eten.

In die 57% zitten evenwel ook dingen die niet helemaal vleesbot ziijn zoals een heel konijn. Dat zou het percentage bot weer naar benden moeten halen, toch?

Ik neem aan dat ik het vleesbot dan het beste door spiervlees kan vervangen. Is een verdeling orgaanvlees 20%, vleesbot 45% en spiervlees 35% een goede om mee te starten?
#623078
[quote="Laura W"]
Ik zal kijken of ik het percentage bot wat naar beneden kan krijgen. Onze oudste en kleinste hond kunnen ook niet alle botten eten. Molina heeft er het gebit niet meer voor en voor Lola zijn veel dingen simpelweg te hoog gegrepen. Dit betekent dat de anderen relatief meer bot krijgen doordat die twee niet met alles mee eten.

In die 57% zitten evenwel ook dingen die niet helemaal vleesbot ziijn zoals een heel konijn. Dat zou het percentage bot weer naar benden moeten halen, toch?

Ik neem aan dat ik het vleesbot dan het beste door spiervlees kan vervangen. Is een verdeling orgaanvlees 20%, vleesbot 45% en spiervlees 35% een goede om mee te starten?
[/quote]

Ja, op zich is het percentage bot dat je dan geeft niet te hoog hoor. Je zal ergens rond de 25% kaal bot uitkomen, als je het helemaal uit zou gaan pluizen (en dat is nergens voor nodig hoor, dus dat hoeft echt niet!). Op zich is dat niet teveel maar het is ook niet echt weinig. Minder mag. Ik houd zelf graag 50% vleesbot aan omdat ik vrij veel botten voer die meer vlees als bot bevatten. Het percentage kaal bot zal daarom rond de 20% liggen en dat vind ik mooi, voor mijn honden. Als mensen ook vrij veel botten voeren die meer bot als vlees bevatten, kunnen ze beter een totaal percentage aan vleesbot voeren van rond de 40%. Dan zullen ze ook ergens rond de 20% kaal bot uitkomen. Voor de meeste honden werkt dat percentage goed. En dan zijn er altijd honden die minder moeten hebben en er zijn honden die meer nodig hebben.

Ik vind 20% orgaanvlees echt het maximum dus dat zou ik niet verhogen. Aangezien je hoeveelheid groente en diversen vrij laag is, kun je dat omhoog brengen of inderdaad meer spiervlees gaan geven.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door