Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jo
#618924
Bono ( de shi-tzu) van mijn buurtjes die bij ons gelogeerd heeft , at bij de fokker heel weinig. Hij kreeg daar brokjes en toen hij bij mijn buurvrouwtje aankwam was het ook heel goed te zien dat hij weinig at. Wij vonden hem nogal mager.
Ik heb hem toen een plukje bibi voorgehouden en dat at tie gelijk op. Mijn buurvrouw is toen ook bibi gaan halen en dat ging hartstikke goed.
Toen Bono tien dagen bij ons logeerde ging het ook hartstikke goed..hij at als een dijker.
Vorige week Woensdag ging hij weer naar onze buurtjes terug en op Donderdag kreeg ik te horen dat tie helemaal niet meer at.Toen wij hem 'savonds met de meiden lieten spelen en hij later van mij een schoteltje bibi kreeg , at hij die gelijk op. (iets waardoor wij het idee kregen dat hij gewoon heimwee had naar de meiden)
Later ging het weer goed met eten ( hij is elke avond een tijdje bij onze meiden geweest), maar sinds vandaag eet tie weer heel slecht. (gisteren is hij niet bij ons geweest.)
En daar heb ik een aantal vragen over...
Ik heb zijn gebitje gezien en die ziet er in mijn ogen niet fraai uit. Het is een behoorlijk scheef gebitje en hij heeft aardig wat dubbele tandjes zitten.. zou dat één van de redenen kunnen zijn dat Bono zo'n slechte eter is?
Zou het misschien kunnen komen dat het lichaampje nu zo aan de slag is door de verandering van brok naar kvv dat hij zo slecht eet?
Kan het nou toch weer een vorm van heimwee zijn dat tie weer niet eet?
Heeft iemand misschien een idee wat het probleem van onze kleine rokkejager kan zijn?
Door *Natasja*
#619106
Hij is dus aan het wisselen? Dan kunnen ze volgens mij ook een tijdje slecht eten. Hoe oud is hij? Benthe heeft ook een tijdje met dubbele hoektanden rondgelopen, maar die zijn er toch vanzelf uitgevallen hoor (de melktandjes dan he  ;)).
Door Truus
#619314
Ik denk dat Bono het ook veel gezelliger vindt met jouw meiden erbij ;) :D
Vaak zie je ook als meerdere honden eten, dat ze meer voedernijd krijgen van....dit is van mij.
De tanden en kiezen is ook belangrijk, daar zou ik echt eens naar laten kijken.
Leuk dat je je buurtjes zoveel helpt :-*
Door Jo
#619416
Bono is inmiddels al DRIE jaar !!!
Dus die tandjes zitten hem misschien al die tijd al in de weg .
Het is een heel mooi hondje om te zien, maar hij was echt mager toen de buurvrouw hem net had.
Er werd ook bij gezegd dat tie heel slecht eet.
Toen ik naar zijn gebitje keek vond ik dat gelijk al niet raar.
Hij heeft een stuk of zes dubbele tandjes en zijn gebitje is echt behóórlijk scheef.
Toen de meiden vorige week een botje van me kregen , gaf ik Bono er ook één en ik kon zien dat tie heel graag wilde kluiven, maar hij moest het al vrij snel opgeven, hij kreeg het gewoon niet voor elkaar. En dat was best wel een sneu gezicht hoor.

Bono vond het hier ook heel gezellig...hij liep de hele tijd achter de meiden aan te sjezen en vond het helemaal het einde als Kaya in volle snelheid voorbij kwam rennen bij hem. Dan rende hij er keihard achteraan. Tijdens het eten hield hij zich wel heel keurig aan de regels. Hij wist dat mijn meiden als eerste hun bakken kregen en stond dan geduldig te wachten. Als tie eenmaal zijn bak voor zich kreeg, at hij de bibi heel rustig op. ( misschien ook wel omdat tie niet sneller kan....wie weet)
Op die bewuste Donderdag avond ( nadat hij de hele dag stilletjes in een hoekje lag en niet at) zagen we hem ook helemaal opleven toen hij de meiden weer in het vizier kreeg.
Bono heeft het verder wel heel goed bij onze buurtjes..het zijn schatten van mensen en hij had het niet beter kunnen treffen qua goede zorg e.d , maar ik blijf het idee houden dat Bono een maatje mist. Maar ja....dat gebit zit mij ook niet lekker hoor.

De buurtjes gaan vanavond met hem naar de dierenarts op hem na te laten kijken. 'kHeb mijn buurvrouwtje verteld dat dat me sowieso beter leek. (ik doe dat zelf ook altijd als ik er weer een nieuw hondekind bij heb)
Bovendien heeft Bono ook nog geen chip ,dus die krijgt tie vanavond. Ik ben heel benieuwd wat de uitkomst is van zijn slechte eetgedrag.
Ik hou jullie zéker op de hoogte van het verloop hoor ;)

Oh en Truusje.....als het om honden gaat kan het mij niet gek genoeg zijn. Als ik merk dat er iets fout dreigt te gaan dan waarschuw ik en ga er zelf ook gelijk mijn schouders onder zetten om mee te kunnen helpen naar het herstel.
Er zijn op het moment meerdere honden waar ik me mee bezig hou en ik vind het heerlijk om te doen. Honden zijn nou eenmaal mijn lust en mijn leven en als ik dan een steentje bij kan dragen om een hond goed op de rails te krijgen dan zal ik dat ook zéker niet laten. ;) :)
Door *Natasja*
#619417
3 jaar en een aantal dubbele tandjes?????  ::) Daar zou ik zeker even naar laten kijken, dat zou best eens de reden kunnen zijn dat zijn gebit zo scheef is, denk ik. Ik dacht dat hij nog jong was, en nog aan het wisselen was...
Door conleeuw
#619421
je kan ook een keertje proberen als hij bij hem thuis niet wil eten, om een van jou honden voor de avondmaal uit te lenen en bij de buren binnen te laten eten, kijk of hij dan wel eet, zo kan je natuurlijk ook een beetje zien of hij niet eet omdat hij een vriendje of vriendinnetje mist?? ;)
Door Jo
#619733
Ik ontving net een mailtje van de buuf waarin ze vertelde dat Bono gisteravond pas om 21:00 voor het eerst gegeten heeft...maar dan wel véél !!!
Toch ben ik blij dat ze vanavond naar de dierenarts gaan want ik ben toch echt niet gerust op zijn gebitje.
'tLijkt bij hem ook net of tie in één keer veel wil eten zodat tie dan weer even vooruit kan.

Als je zijn gebitje ziet dan zie je bij die dubbele tandjes ook dat zijn tandvlees daar niet netjes doorloopt. Het zijn gewoon kogeltjes op zich waar dan twee tandjes in staan. Vooral bij zijn hoektandjes is het erg !
Door Jo
#619865
Bono is bij de dierenarts geweest en hij was helemaal oké!
GELUKKIG !! :)

Nou heb ik toch nog wel een vraag: Klopt het dat dubbele tandjes normaal zijn bij een Shi-tzu?
Ik heb daar nog nooit van gehoord, maar de dierenarts zei dat ze niets aan die tandjes hoefde te doen omdat dat "Shi-tzu" eigen is... ???
Gebruikersavatar
Door chooky
#621024
[quote="jolly64"]
Zou kunnen
Als de DA vind dat er niets aan gedaan moet worden
Lekker zo laten dan  ;)
Zo'n narcose is ook niet prettig  :-\
[/quote]
Nou.... Ik ben niet zo voor d stelling dat als de DA het zegt het dan wel zo zal zijn. Kijk een rond in deze (en andere) rubrieken en je vind tal van voorbeelden van DA-en die volledig de plank misslaan (gelukkig ook het tegendeel) het meest recente voorbeeld van de DA die meent van buiten te kunnen voelen dat een hondje geen naald heeft ingeslikt (niets aan de hand, nee, foto hoeft niet).
Als je kijkt op de site van de shi-tzuclub dan kom je geen enkele verwijzing naar gebitsproblemen tegen (wel andere gezondheidsproblemen). http://www.shih-tzuclub.nl/ras.php
Door Jo
#621224
[quote="chooky"]
Nou.... Ik ben niet zo voor d stelling dat als de DA het zegt het dan wel zo zal zijn. Kijk een rond in deze (en andere) rubrieken en je vind tal van voorbeelden van DA-en die volledig de plank misslaan (gelukkig ook het tegendeel) het meest recente voorbeeld van de DA die meent van buiten te kunnen voelen dat een hondje geen naald heeft ingeslikt (niets aan de hand, nee, foto hoeft niet).
Als je kijkt op de site van de shi-tzuclub dan kom je geen enkele verwijzing naar gebitsproblemen tegen (wel andere gezondheidsproblemen). http://www.shih-tzuclub.nl/ras.php
[/quote]
Heb daar net ook eens even zitten lezen, maar inderdaad...je vind er niets van terug !
'kHeb van de week op heel wat internetsites zitten lezen , juist ook veel sites over gebitsproblemen en op elke site word er gezegd : Als de hond dubbele tanden heeft omdat het melkgebitje er niet uit word geduwd door het vaste gebit, ga dan naar de dierenarts en laat de melktandjes verwijderen. Dit om een scheef gebit te voorkomen of om tandvlees ontstekingen te voorkomen. Door de ruimte die er tussen de dubbele tandjes zit, ontstaat er tandplak wat op den duur tandsteen word en dat kan weer zorgen voor ontstoken tandvlees.
Nou...als er dan al zóveel sites zijn waar mensen dat schrijven, dan begrijp ik het verhaal van de dierenarts van Bono ( wat tevens onze dierenarts is) al helemaal niet meer.
Ik heb het gebitje van Bono zelf gezien en ik zag daar al met mijn ( leken) ogen dat het tandvlees niet mooi rose is maar rood. Ik zag daar wat eilandjes met twee tandjes erin waarvan je denkt "'tLijkt wel of het tandvlees op knappen staat, zo gespannen staat het " En als ik dan duidelijk aan Bono merk dat tie het niet fijn vind dat als je hem bij zijn bekkie pakt en je telt erbij op dat tie toch slecht eet en niet in staat is om op een botje te kluiven , dan zegt dat toch genoeg?
Ik begrijp de gemakzuchtige houding van de dierenarts echt niet hoor.
Dan kun je misschien nog denken "Ja maar hij heeft een centenbakkie en misschien kluift dat moeilijker ! Wij hebben Toby hier lopen en zij heeft ook een centenbakkie, maar ze kan kluiven als de beste.

Vorige week kregen ze hier een drumstick..nou onze meiden hadden 'm heel snel op. Ze beginnen eerst het velletje er vanaf te trekken met hun tandjes en dan gaat de rest..
Bono daarintegen was echt heel lang bezig met zijn drumstick. Hij vond 'm hartstikke lekker maar je kon gewoon duidelijk zien dat het tandwerk hem heel moeilijk af ging.
Toen het hem te lang duurde, mikte hij de drumstick richting kiezen en toen ging het ineens een stuk sneller.
Maar hij heeft eerst heel wat moeten klooien om zijn buit binnen te kunnen krijgen.
Door Jo
#621231
[quote="jolly64"]
Zou kunnen
Als de DA vind dat er niets aan gedaan moet worden
Lekker zo laten dan  ;)
Zo'n narcose is ook niet prettig  :-\
[/quote]
Als ik niets aan Bono gemerkt zou hebben zou ik waarschijnlijk ook zo gedacht hebben.
Maar ik heb 'm tien dagen lang kunnen observeren en ik zag genoeg dingen waardoor ik weet dat tie er wél last van heeft.
Oké een narcose is ook niet lekker en als het niet hoeft laat ik mijn meiden of andermans hond ook liever niet onder narcose brengen.
Maar als één van mijn meiden zo'n gebitje had gehad, dan had ik er toch geen seconde over na hoeven denken hoor.
Ik heb ze dan liever maar een keer onder narcose zodat ze later van de pijn af zijn, als dat ik constant toe moet gaan zitten kijken hoeveel problemen ze hebben door hun gebitje !
Met de tegenwoordige gasnarcoses zijn ze toch ook weer een stuk sneller "boven Jan".
Door Jo
#621237
Femke schreef: is bono toevallig een intact reutje?
Yep !! Hij is nog helemaal intact !!

Da's ook weer zo'n verhaal op zich ..
Bono is volgens de fokker van een oud vrouwtje geweest en dat mensje is overleden. Zij namen Bono toen terug en wilden hem gebruiken om te dekken. Maar volgens hen zag Bono de teefjes niet eens staan.Zelfs niet als ze loops waren.
Bono was hier nog geen vijf minuten binnen of hij besprong Toby al. Tootje zat daar niet op te wachten en toen probeerde hij het bij Jessy en Kaya. Hij is tien dagen lang bezig geweest om op één van de meiden te kunnen komen.
Later kwam er een Maltezerreutje hier op visite en toen probeerde hij het bij dat beestje. Hij heeft het zelfs geprobeert op een Stafford :o :o
Dus het verhaal van "Hij wilde niet dekken." begon voor ons al vrij snel een vaag verhaal te worden.
Hij probeert het zelfs op ....NIETS !!!!  ??? Als onze kleine meiden aan het spelen waren op een wat ruigere manier, stond Bono regelmatig een hap lucht te dekken !! ??? 8)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door