Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anke
#61571
Hallo Allemaal, ik lees hier wel zo hap en snap op het forum maar het is nog niet eens makkelijk om als beginnende beetje barfer te weten hoe het moet, dus stel ik hier maar gewoon de vragen die ik heb.

Ik heb een middelgroot hondje, hij is nu 14,5 kilo maar zou 12,5 kilo moeten zijn. Mijn hond Tapas is nu ruim 2 en heb ik inmiddels bijna een jaar, het jaar daarvoor heeft hij in spanje op straat gezworven. Inmiddels is hij ook gecastreerd en mede daardoor toch wat aangekomen.

tot nu toe kreeg hij alleen droge brokjes van me, maar nu ik minder moet geven, houd dat in dat hij 1 handje sochtends krijgt en 1 handje savonds (ca 170 gram totaal), dat is hapslik weg en buiten is het zwerven weer flink toegenomen, op zoek naar eten....

dus zoek ik een manier om hem af te laten vallen maar toch een vollere bak te geven, of meer te laten werken op zijn eten.

Inmiddels krijgt hij sochtends gewoon brokjes van me en savonds hart, vermengd met bv mais, of sinds vandaag een groentemengsel van de dierenwinkel.

Gisteren heeft hij voor het eerst een bot van mij gehad met wat vlees eraan, en dat was binnen een half uur op.. dat is hij dus wel gewend geweest hihi,
(voor mij voordelig want de islamitische slager hier heeft gratis bot met vlees). Uiteindelijk was het waarschijnlijk wel een iets te groot stuk want vandaag heeft hij veel moeite gehad met poepen.

Het is voor mij gewoon nog zoeken, las bv over fytomix of carnibest, maar dat is lang niet overal te koop ben ik al achter. en ik begrijp inmiddels dat 20 gram per kilo per hond ongeveer is wat ik aan moet houden per dag aan voeding.

Iedereen die mij wat tips kan geven over hoe dit te doen allemaal ... heeeeeel graag...!!

alvast bedankt!!

Anke en Tapas
Door Lupa
#61582
hoi anke welkom,
waarom geef je je hond mais?

ik heb zelf 3 honden 1 ervan was vroeger altijd een jojo, ik gaf haar brokken(wist niet beter) en vond haar dan weer dik en gaaf haar spersiebonen(wist alweer niet beter) brokken moeste zij ongeveer 200gr van hebben nou als ze 100gr krijgt was al veel en toch was ze aangezet!
ik geef nu sinds 3 jaar vlees n ik hoef echt al 3 jaar niet meer naar het gewicht van mijn hond te letten.
Ze is met haar bijna 13 jaar goed in model ;D

brokken zetten aan. dat is mijn ervaring.
Oh ja ik heb toen ook licht geprobeerd, ik heb toen een hele zak weer weggegooid, het lijkte alsof ze opgepompt werd.
Laatst gewijzigd door Lupa op do 04 mar 2004, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jelle
#61631
Hoi

de mais zou ik niet meer geven. De meeste honden verteren het slecht, met maag-, darm- en/of huidproblemen als gevolg. En als ze er wel iets uit haalt (koolhydraten) dan zet dat alleen maar meer aan.

Als ik jou was zou ik eerst een tijd over gaan op een komplete versvleesvoeding (kvv). Dan weet je zeker dat je een voeding geeft die (zeker vergeleken met de brokken) goed in balans is en uit goede ingredienten bestaat. Dat geeft jou dan de tijd om je te verdiepen in hoe je zelf een compleet menu voor je hond samenstelt, als je dat wilt.

Er zijn veel versvleesmerken, het kan een beetje liggen aan waar je woont wat makkelijker te koop is voor je. De meeste mensen hier zijn het meest enthousiast over de merken Carnibest en Bibi, maar Energique, Rodi en Duck kunnen bijvoorbeeld ook.

ALs je een kvv gaat geven zou ik niet meer zoveel hart geven. Runder- of lamshart kan prima deel uitmaken van een compleet en zelf samengesteld menu maar dan wel in beperkte mate en niet iedere dag. Dan kun je beter wat meer spiervlees geven.

Wacht nog een tijdje met het geven van de botten. De hond moet eerst wennen aan rauw voer, zijn maag is nu gewend aan brokken en kan het bot niet goed verteren. Als hij een tijdje lang kvv heeft gehad zal dat een stuk beter gaan, en dan kun je langzaam aan beginnen met botten te geven. Lees daartoe ook het stuk over het geven van botten dat Lizzy heeft geschreven (in de Bibliotheek).
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801


Als je hond serieus moet afvallen kan de fytomix een nuttige aanvulling zijn om hem niet met een heel erg hongergevoel te laten rondlopen. Het is voor zover mij bekend een enigzins voorverteerd groente- en kruidenmengsel. Gezond, en het vult, maar het zet niet aan. Fytomix is van Bibi meen ik, ik weet niet of Carnibest ook zoeits heeft maar dat kan iemand anders je vast wel vertellen. Roger heeft in vraga en aanbod ingedrienten ook omschreven hoe je het zelf zou kunnen maken:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2089

Je hebt wel kans dat als je je hond kvv gaat voeren in de juiste hoeveelheid, hij vanzelf netjes langzaam op het juiste gewicht komt. Onze Nora was drie jaar geleden ook te dik toen we haar kregen, en het enige dat ik heb gedaan is haar gaan voeren volgens de hoeveelheid die ze op haar streefgewicht zou moeten krijgen.

Succes!
Door Anke
#61937
Dat is wel een goed idee, kvv geven, van rodi bv, maar omdat ik vind dat Tapas toch wel 2 kilo kwijt moet is het dan verstandig hem de hoeveelheid voer te geven voor zijn streefgewicht?? hij is nu 14,5 kilo, maar 12,5 zou mooi zijn, dus geven voor een hond van 12,5.

Aan de andere kant is mijn monster ook wel wat gewend, ik denk dat hij het eerste jaar van zijn leven enorm gebarft heeft en van alles heeft gegeten van de straat... dat is geen teer maagje meer wat hij heeft!!

maar alvast enorm bedankt voor alle tips!!
Door Anke
#62091
ben vandaag Rodi wezen halen, kvv... hij mag 4 schijven per dag.. vind ik wel veel hoor.. dus krijgt hij er 3, vermengd met gedroogde groente..

.. moet wel al zeggen dat hij veel minder poept nu hij bijna geen harde brokken meer krijgt!!.. scheelt weer met uitlaten want mijne is een lastige poeperd, alleen in gras en het liefst los, dus moet er eerst wel een kwartier voor lopen.. (stadsmens he..)

bedankt tot zover.. Tapas is nu aan de Rodi!!
Door Anke
#62686
ik geef inderdaad rodi-compleet, maar omdat ik minder geef dan de aanbevolen hoeveelheid meng ik het met zo'n soort mix, rijst, granen groente enz.. dat vult zijn bak goed en lijkt me gezonder, maar zit ik er dan helemaal naast?

zo krijgt hij toch ook zijn voedingsstoffen binnen?
Door Lizzy
#62695
Anke schreef: ik geef inderdaad rodi-compleet, maar omdat ik minder geef dan de aanbevolen hoeveelheid meng ik het met zo'n soort mix, rijst, granen groente enz.. dat vult zijn bak goed en lijkt me gezonder, maar zit ik er dan helemaal naast?

zo krijgt hij toch ook zijn voedingsstoffen binnen?
Mag ik vragen waarom je dat doet? Is jouw hond te dik?

Ik denk trouwens dat je beter rauwe gepureerde groentes kunt toevoegen. Dat is veel gezonder! Dat bevat inderdaad nog nuttige voedingsstoffen waar de hond wat aan heeft. Maar rijst en granen zijn eigenlijk niet gezond en zou ik beslist niet toevoegen.

Met andere woorden: als jouw hond niet te dik is dan zou ik zelf de aanbevolen hoeveelheid geven. Je kunt dit dan wel of niet aanvullen met rauwe gepureerde groentes.

Als jouw hond wel te dik is, dan zou je wat minder Rodi kunnen geven en wat gepureerde groentes erbij kunnen doen voor de maagvulling.

Maar, in beide gevallen raad ik je af om granen en rijst te geven en dus deze kant-en-klare mix....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door