Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#619784
Mijn honden staan nu donderdag een week op rauw. Nu lees ik veel over dat de magen moeten wennen aan grotere porties en een vastendag inlasten.
Nu vraag ik mij af wanneer is de maag hier aan gewent?
Ik zie geen problemen bij de honden. op mijn ene teef na (2 dagen een beetje gal over gegeven).  Moet ik in maanden denken? En wanneer (als je ervan uitgaat dat het laatste half jaar half brok/half CB heb gevoerd, is de zuurgraad in de maag gedaald?
Misschien denk ik wel te moeilijk maar vroeg het me af :o
Gebruikersavatar
Door Angelique
#619795
Volgens mij  kun je bij de meeste honden heel simpel in een weekje tijd afbouwen van 2 maaltijden naar eentje door de maaltijd die je wilt laten vervallen steeds kleiner te maken. De eerste dagen nadat je een maaltijd hebt laten vervallen staan ze soms wat s*llig te kijken, maar dat is zo over.
Volgens mij heeft het verder weinig echt met de zuurgraad van de maag te maken en kun je ten allen tijde ergens in het proces bedenken om maaltijden te schrappen. Een vastendag kun je ook wel zo inlassen, maar de benadering van een vastendag ligt her en der wat verschillend. De een geeft de dag ervoor extra veel en dan een dagje uitbuiken en dat extra veel moet je wel opbouwen. Als jij gewoon zegt:  zoooo, op zondag hebben jullie dikke pech. Dan is er volgens mij weinig op tegen om dat a.s. zondag als verrassing te presenteren.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#619839
thanks. Tja wil het toch gaan proberen. Het enigste wat ik denk ik vervelend zal vinden, omdat ik jarenlang geregeld gevoerd heb, is dat als ik 's morgens met ze gewandeld heb, ik kom thuis en maak mijn eigen boterhammetje dat er drie honden op de drempel staan te "wachten". Net zo goed als 's avonds.
Maar dat zit tussen mijn oren >:( nietwaar. Ga ervan uit dat alles went :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#619843
trimsalon schreef: thanks. Tja wil het toch gaan proberen. Het enigste wat ik denk ik vervelend zal vinden, omdat ik jarenlang geregeld gevoerd heb, is dat als ik 's morgens met ze gewandeld heb, ik kom thuis en maak mijn eigen boterhammetje dat er drie honden op de drempel staan te "wachten". Net zo goed als 's avonds.
Maar dat zit tussen mijn oren >:( nietwaar. Ga ervan uit dat alles went :)
Meestal hebben ze vlot door dat ze ineens voor JL staan te wachten.Maar als je het echt heel vervelend vind ik er niks op tegen om smorgens een snabbel (een kippenek oid) te geven. Als ze dan maar ff wat in de bek hebben :D
Door Xada
#620615
Mijn honden heb ik vlot overgezet van 2 naar 1 maaltijd per dag. Ze hebben nooit staan schooien. Zelfs niet nu één hond 's morgens wel wat eten krijgt (meestal groente) omdat ze medicijnen heeft en je die volgens mij beter niet kunt geven op een nuchtere maag.
Door evelyn02
#620667
trimsalon schreef: thanks. Tja wil het toch gaan proberen. Het enigste wat ik denk ik vervelend zal vinden, omdat ik jarenlang geregeld gevoerd heb, is dat als ik 's morgens met ze gewandeld heb, ik kom thuis en maak mijn eigen boterhammetje dat er drie honden op de drempel staan te "wachten". Net zo goed als 's avonds.
Maar dat zit tussen mijn oren >:( nietwaar. Ga ervan uit dat alles went :)
maar waarom begin je niet eerst met het varieren van de etenstijden? Als ze helemaal niet meer weten wanneer ze eten krijgen, dat is het ook veel eenvoudiger en minder "zielig" als ze opeens een keer geen eten krijgen.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#620800
Ik heb mijn honden ook vrij snel overgezet van 2 naar 1x per dag op onregelmatige tijden en toen ze daar goed aan gewend waren ben ik vastendagen in gaan lassen.Is allemaal vlekkeloos verlopen en het niet meer elke dag voeren bevalt ons erg goed!
Door Yves
#620861
Ik heb hier ook een vraag over nl.
Ik heb al e.e.a. gelezen over vasten. Ik begrijp dat het beter voor de spijsvertering van de hond is. Maar merken de mensen die met hun hond vasten ook verschil bij hun honden? En zo ja, aan wat voor verschillen moet ik dan denken.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#620934
ik ben al begonnen met onregelmatig te gaan voeren. Normaal kregen ze hier 's morgens na het wandelen om ongeveer half negen en vanmorgen heb ik ze gelijk gevoerd toen ik uit bed kwam om 6 uur. Je had die slaperige koppen moet zien....prachtig
Door Mevroi Kruim
#621011
Yves schreef: Ik heb hier ook een vraag over nl.
Ik heb al e.e.a. gelezen over vasten. Ik begrijp dat het beter voor de spijsvertering van de hond is. Maar merken de mensen die met hun hond vasten ook verschil bij hun honden? En zo ja, aan wat voor verschillen moet ik dan denken.
Dat ze beter voldaan zijn met eten en dat ze hun voer beter verteren. Dat laatste merk ik doordat ik minder kan voeren wanneer ik regelmatig flink grote maaltijden afwissel met een vastendag.
Door Esther H
#621098
Nu is mijn Gabor 17 weken en kreeg bij de fokker 2 keer en daar ben ik mee doorgegaan.

Wat vinden jullie dan een leftijd om over te sachakelen naar 1 keer per dag.
gegroet esther
Gebruikersavatar
Door Angelique
#621100
Esther H schreef: Nu is mijn Gabor 17 weken en kreeg bij de fokker 2 keer en daar ben ik mee doorgegaan.

Wat vinden jullie dan een leftijd om over te sachakelen naar 1 keer per dag.
gegroet esther
Owwww uhhh, 10/11 maanden o.i.d.
Door Yves
#621588
Dat ze beter voldaan zijn met eten en dat ze hun voer beter verteren. Dat laatste merk ik doordat ik minder kan voeren wanneer ik regelmatig flink grote maaltijden afwissel met een vastendag.
Mijn hond denkt alleen maar aan eten ::). Dus dit is voor mij in de toekomst (eerst ff aan vers laten wennen) misschien een goede optie. Bedankt voor je antwoord.

Gabriela
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door