Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door danou2004
#620304
Ik had al het een en ander gelezen over het steriliseren van een poes.Bij ongeveer 9 mnd zijn ze uitgegroeid en de eerste krolsheid zal rond de 6e of 7e mnd zijn maar wat is dan de beste tijd om haar te laten helpen en moet ze dan tot die tijd binnen blijven ivm kittens?ze is nu wel binnen want ze is hier net een week en is nu 12 week.vanaf welke leeftijd kunnen ze eigenlijk kittens krijgen?
Door *Robin*
#620326
ze kunnen kittens krijgen als ze krols worden bij de ene is dit met 6 maanden krols en de ander met een jaar.
ik zou haar binnen houden tot ze is gecastreerd.
de kans die je loopt dat ze buiten is met de krolsheid en ze zwanger terug komt is in mijn ogen veel te groot. dus ik zou haar lekker binnen houden tot de 8 9 maanden is en dan laten helpen. als ze dan volledig is hersteld kan je haar naar buiten laten. dan ben je altijd zeker van je zaak. ;)
Door danou2004
#620329
Ik vind het ook zielig als ze zo jong al kittens krijgt ze is dan zelf haast nog een kitten.en misschien nog een rare vraag maar als ik haar zo lang binnen hou komt ze dan wel weer terug als ze eenmaal buiten is?Hoe moet ik dat aan gaan pakken?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#620438
danou2004 schreef: Ik vind het ook zielig als ze zo jong al kittens krijgt ze is dan zelf haast nog een kitten.en misschien nog een rare vraag maar als ik haar zo lang binnen hou komt ze dan wel weer terug als ze eenmaal buiten is?Hoe moet ik dat aan gaan pakken?
Je hebt zelfs kans als je haar zolang binnen houdt dat ze niet eens naar buiten wil.
Door danou2004
#620474
sylvia schreef: Je hebt zelfs kans als je haar zolang binnen houdt dat ze niet eens naar buiten wil.
Daar ben ik dus ook bang voor heb jij misschien nog wat tips of ideeen?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#620526
danou2004 schreef: Daar ben ik dus ook bang voor heb jij misschien nog wat tips of ideeen?
Waarom ben je daar bang voor dan?
Door roefus
#620533
Ik heb mijn katertje Sjors de eerst 8 maanden binnen gehouden.
(ik had hem ook pas met 4 maanden, maar dan toch nog 4 maanden binnen).
Daar is-ie volgens mij alleen maar super-aanhankelijk van geworden.
Toen heb ik hem laten castreren.
En ja, hij ging daarna ook naar buiten (even wennen, maar 's zomers met de deuren open geen probleem).
Hij is nóóit 'uren weg', maar zit meestal dicht in de buurt.
En dat vind ik alleen maar fijn.

Ik liet hem o.a. daarom helpen.
Omdat de ervaring is dat de meeste katers anders ver van huis kunnen gaan als ze 'op zoek' zijn.
Met alle risico's van dien.
Door *Robin*
#620571
ik weet ook niet beter dan dat je je kat castreerd voor hij naar buiten gaat dan kan een kater geen kindjes maken, hij is minder lang weg en hij zal niet zo snel vechten en een poes kan niet zwanger raken.
dus eigenlijk alleen maar voordelen lijkt mij,
een kat die nog nooit buiten is geweest zal de eerste tijd ook niet ver weg durven omdat alles nieuw is dus leert hij/zij eerst jouw tuin en omgeving kennen.
het lijkt mij alleen maar fijn als ze niet ver weg durven.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#620607
*Robin* schreef:
het lijkt mij alleen maar fijn als ze niet ver weg durven.
Ja dat leek mij nou ook
Door danou2004
#620817
sylvia schreef: Waarom ben je daar bang voor dan?
Een kat hoort ook lekker buiten te zijn zodat ze bv muizen kunnen vangen en zou het jammer vinden dat ze na een lange tijd binnen niet meer naar buiten wil.
Door roefus
#620818
danou2004 schreef: Een kat hoort ook lekker buiten te zijn zodat ze bv muizen kunnen vangen en zou het jammer vinden dat ze na een lange tijd binnen niet meer naar buiten wil.
Maar een jong katje is nieuwsgierig genoeg om (ook na enkele maanden 'binnen') de grenzen opnieuw te verkennen.
Door Borke
#621188
*Robin* schreef: een kat die nog nooit buiten is geweest zal de eerste tijd ook niet ver weg durven omdat alles nieuw is dus leert hij/zij eerst jouw tuin en omgeving kennen.
het lijkt mij alleen maar fijn als ze niet ver weg durven.
Wij hebben 3 katten gehad die het eerste jaar van hun leven niet buiten geweest zijn en een van hen heb ik toen we hem buiten lieten na een paar maanden nooit meer gezien en die kat was kerngezond.
Een kat hoeft niet ver weg te lopen om overreden te worden...
(Nb ik weet niet of hij overreden was, overal gezoekt, briefjes in de bus en in de winkels, instanties gebeld, nooit meer wat gehoord)

Later nog een kat kwijtgeraakt die vrij buiten liep, dat was een allemansvriend en ik denk dat hij gepikt is.

Nee hoor, wij houden ze lekker binnen onze afgezette achtertuin, ze kunnen naar buiten en ik weet altijd waar ze zijn en wat ze doen.
Ook als we straks verhuizen dan gaan we de tuin weer afzetten, het is veel werk en het kost veel geld, maar het is voor ons alles waard om onze katten te houden waar we ze kunnen zien en waar geen gevaar is.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#621994
danou2004 schreef: Een kat hoort ook lekker buiten te zijn zodat ze bv muizen kunnen vangen en zou het jammer vinden dat ze na een lange tijd binnen niet meer naar buiten wil.
Dat ligt er maar net aan waar je woont, als je in een bevolkt gebied woont zou ik niet blij zijn dat mijn kat muizen vangt want die muizen kunnen net zo gemakkelijk muizenkorrels hebben gegeten en dan gaat jouw kat dus ook gewoon het hoekje om.


Maar er zijn maar weinig katten die uiteindelijk niet naar buiten gaan als ze naar buiten mogen dus ik denk dat je je daar niet ongerust over hoeft te maken.
Door *Robin*
#622112
ik heb met me moeder tot mijn 12e in een flat gewoont, wij hadden drie katten die alleen op balkon kwamen, de ene was 16 de ander 8 en de laatste 4 toen wij gingen verhuizen van de dlat naar een huis met tuin. ze gingen allemaal naar buiten eerst aan een tuigje wennen maar na drie weken liepen ze allemaal lekker los rond alleen de oudste verliet de tuin niet maar de twee jongsten die waren soms nog uuren weg. een kat heeft zo'n aanpassingsvermogen, die durven een hoop hoor ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door