Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door petrap
#619874
Ik wilde eigenlijk ´s ochtends Bibi en ´s avonds Barf gaan voeren, maar op de een of andere manier vind ik dat een stuk moeilijker qua percentages berekenen dan helemaal Barf. Hierbij dan de eerste opzet. Alegra weegt 27 kilo (maar 2 kilo minder zou ik beter vinden) en krijgt circa 500 gram per dag. Viento weegt 36 kilo en krijgt ongeveer 750 gram per dag. Ik ben nu nog in de fase dat ik alles weeg en ik vind het daarom het gemakkelijkst om bot/spiervlees/groente per dag te geven, het orgaanvlees 1x per week in de vorm van een lap pens.

Alegra

125 gram spiervlees
250 gram vleesbot
50 gram groente
75 gram orgaan

Viento

190 gram spiervlees
375 gram vleesbot
75 gram groente
120 gram orgaan

Qua vleesbotten geef ik eendenbouten, kippenbout, geitenribben en hazenkarkassen. Eens in de 2 weken een lamskop. Als spiervlees heb ik momenteel alleen kopvlees. Sardientjes moet ik door de Bibi mengen, koolvis lusten ze wel. Verder krijgen ze 2x per week een ei.

Correcties, aanvullingen, suggesties? Ik hoor het graag :).
Door Mevroi Kruim
#619883
Geef je als orgaan alleen pens? Ik zou iig lever geven, dat bevat noodzakelijke en nuttige voedingsstoffen. Hart en nier zijn ook niet verkeerd.
Door petrap
#619900
[quote="Kruimel"]
Geef je als orgaan alleen pens? Ik zou iig lever geven, dat bevat noodzakelijke en nuttige voedingsstoffen. Hart en nier zijn ook niet verkeerd.
[/quote]

Ik heb biologische lever in de vriezer liggen, maar waarschijnlijk zal ik toch wel 2 dagen per week terugvallen op Bibi en daar zit al genoeg orgaanvlees in heb ik begrepen.
Door roefus
#620088
Stel dat je ongeveer een 15% orgaanvlees wilt geven.
En dat in Bibi een 30% orgaanvlees zit.
Vervolgens voer je dan 2 dagen Bibi.
Dat is dan in de verhouding 2:5 (Bibi t.o.v.Barf)
In dit geval maken we van 2...4, omdat in Bibi het dubbele percentage aan orgaan zit.
Komen we op 4:5, dat is 105 gedeeld door 9 = 11,6
Dus, als ik het goed inschat, zou er dan in je 5 Barfdagen nog plaats zijn voor een ruime 10% aan orgaanvlees (11,6% om precies te zijn  ;D).
Dat kan natuurlijk goed pens zijn, maar ik denk dat er ook geen stukje lever moet ontbreken.

Pfff.... ;D
Laatst gewijzigd door roefus op wo 23 aug 2006, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door petrap
#620228
Ha Christa, jij bent beter in rekenen dan ik :D. Is een baan bij onze financiële afdeling niks voor jou ;D? Dus dat zou betekenen voor Alegra dat ik 10 % van 375 gram (5x 75 gram per dag) per week meer zou kunnen geven = 37,5 gram en Viento 10 % van 600 gram (5 x 120 gram per dag) = 60 gram. Vette bek, waarschijnlijk proeven ze het niet eens, haha. Maar ik ben blij dat ik nog wat speelruimte heb voor die lekkere biologische lever of iets anders.
Door roefus
#620232
[quote="petrap"]
Ha Christa, jij bent beter in rekenen dan ik :D. Is een baan bij onze financiële afdeling niks voor jou ;D? Dus dat zou betekenen voor Alegra dat ik 10 % van 375 gram (5x 75 gram per dag) per week meer zou kunnen geven = 37,5 gram en Viento 10 % van 600 gram (5 x 120 gram per dag) = 60 gram. Vette bek, waarschijnlijk proeven ze het niet eens, haha. Maar ik ben blij dat ik nog wat speelruimte heb voor die lekkere biologische lever of iets anders.
[/quote]

;D ;D Jij geeft Allegra 500 gram per dag en Viento 750 gram.
Daarvan mag ruim 10% dan nog orgaanvlees zijn.
(als we de Bibi 'verrekenen')
Vijf barfdagen voor Allegro is 2500 gram, hiervan mag dus 250 gram orgaanvlees zijn (op weekbasis).
Vijf barfdagen voor Viento maken 3750 gram, waarvan dus 375 gram orgaanvlees mag zijn.

Dus, da's weer net een hapje meer.
Zo héél nauw komt het nu ook weer niet, zie het als leiddraad.
Door petrap
#620234
Maar ik geef ze nu al een lap pens per week van 500 resp. 750 gram per week, dan kom ik toch al ruimschoots over het quotum heen :-\.
Door roefus
#620240
[quote="petrap"]
Maar ik geef ze nu al een lap pens per week van 500 resp. 750 gram per week, dan kom ik toch al ruimschoots over het quotum heen :-\.
[/quote]

Ja, ikzelf zou daar dus geen probleem mee hebben (wat meer pens).
Dat is hoe 'precies' je de percentages wilt volgen, en of je pens volledig tot orgaanvlees rekent.
Maar dan zou ik (als ik jou was, hè ?  ;D ;D ;D) eens in de twee weken een gedeelte van die pens door lever vervangen.
Door petrap
#620247
Zijn er dan verschillende meningen of pens wel of geen orgaanvlees is en waarom? Ik zal in elk geval wat gaan afwisselen tussen pens en lever c.q. andere organen.
Door Mevroi Kruim
#620250
[quote="petrap"]
Zijn er dan verschillende meningen of pens wel of geen orgaanvlees is en waarom? Ik zal in elk geval wat gaan afwisselen tussen pens en lever c.q. andere organen.
[/quote]

Nou, pens is orgaan, daar is volgens mij gen verschil van mening over. Maar Mogens Eliasen is helemaal lyrisch over de voedingswaarde van pens, volgens hem kun je je hond eigenlijk met louter pens en botten voeren en dan komt 'ie niks te kort. Dat vinden veel mensen hier wel wat erg kort door de bocht. Ik vind pens ook een prima voedingsmiddel voor honden maar ik pieker er niet over om mijn beessies alleen pens te voeren, dat vind ik toch echt te eenzijdig.
Maar, moraal van het verhaal: pens bevat wel veel eiwitten in de goeie verhoudingen, en als je eens wat meer pens voert dan strikt volgens de percentages zou 'mogen' dan is dat beslist geen ramp.
Door mutsie
#621731
Maar hoe geef jij je maaltijden dan?

's morgens bibi, maar dan hoef je toch niet 's avonds alles bij elkaar te gooien?
2x maaltijd geitenribben
1x maaltijd lamsribben
1x maaltijd pens
3x maaltijd spiervlees/groenten/klein beetje orgaan hart, lever, nier o.i.d.
    (dan doe je bij de tweede maaltijd i.p.v. orgaan een ei)
Je zou dan 's morgens op de spiervlees dagen kippennekken of karkas kunnen geven voor de hoeveelheid bot.

Wat ikzelf heb gedaan is de hoeveelheid wat je geeft eerst doormidden(allegra) en voor viento 1/3 delen.
De rest had ik dan opgedeeld in de barfpercentages. Ik gaf 1x per week afwisselend een beetje hart/lever/nier. De pens doe ik gewoon 1x per week, en nu soms 2x per week.

Hiervan bekeek ik wat voor materiaal ik had en dan een menu ervan gemaakt. Dit hangt boven mijn vriezer, zodat ik 's avonds alles eruit kan halen.
Langzamerhand ben ik 's morgens gewoon kippennekken/karkas/ of vleugels gaan geven, net zo makkelijk geven als bibi.

Karin
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door