Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#619481
Ik wil zelf kefir gaan maken. Heeft iemand een idee welke (houdbare) melk ik moet gebruiken (mager, halfvol, vol). Uit de supermarkt of rechtstreeks van de boer?
Door Lizzy
#619484
Welke melk kunt u gebruiken?

Volle melk
Halfvolle melk
Magere melk
Soja melk
Geitenmelk
Rauwe (verse) melk
Cocosmelk

Regelmatig worden vetcijfergehaltes genoemd van Melkkefir. Let wel dat deze volledig afhankelijk zijn van de melk die gekozen wordt. Het vetgehalte verandert niet! Alleen de melksuikers (lactose) worden omgezet (in lactase), dus in dat opzicht wordt de drank wel “magerder” dan 't origineel, maar niet minder vet!

Bron: http://www.solcon.nl/kemperman/kefir/index.html

Ik geef zelf de voorkeur aan rauwe melk, maar daar is vaak moeilijk aan te komen. Wij hebben hier een geitenboerderijtje en daar kun je wel rauwe geitenmelk kopen. Maar, met gewone halfvolle/volle melk of geitenmelk uit de winkel gaat het ook prima hoor. Nou, voor de hond valt soja-melk wel af.
Door conleeuw
#619492
;D uit het lijstje ontbreekt nog schapen melk en merrie melk ;D ik neem dus aan dat alle melk geschikt is? Ik wist niet dat ook Soya en cocos melk gebruikt kon worden !!! weer wat bijgeleerd ;)
Door Jojo
#619498
Zijn er hier ook mensen die het gebruiken, en hoe zijn de ervaringen ermee?!
Door Lizzy
#619535
Ik wist ook niet hoor, dat het met soja-melk kon. Misschien dat ik dat ooit eens ga proberen. Aangezien ik allergisch ben voor zuivel (en ik zuivel eigenlijk sowieso een onnatuurlijke voeding voor mens en dier vind), gebruik ik zelf water-kefir. Maar ja, dat is dus niet geschikt om aan de hond te geven.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#619587
Lizzy, wat ik waterkefir precies?

Ik heb hier de "bloemkoolroosjes" die ik dus in de melk doe.

Gebruik je voor water kefir een ander plantje?
En wat krijg je dan als resultaat? (voeg je overigens alleen water toe of ook iets van suiker of zo?)
Door Lizzy
#619616
Sanyo schreef: Lizzy, wat ik waterkefir precies?

Ik heb hier de "bloemkoolroosjes" die ik dus in de melk doe.

Gebruik je voor water kefir een ander plantje?
En wat krijg je dan als resultaat? (voeg je overigens alleen water toe of ook iets van suiker of zo?)
Hier meer over waterkefir: http://www.solcon.nl/kemperman/kefir/wa ... index.html

Het zijn dus andere plantjes, eerder een soort doorzichtige, hardere korreltjes (geen bloemkoolroosjes). Je voegt er water, suiker/honing/zoetstof, of iets dergelijks, aan toe + gedroogd fruit zoals vijgen of rozijnen of dadels of abrikozen en een hele of halve citroen. Dit gaat bubbelen en na 24 a 48 uur heb je een frisse, heel lichtbruisende probiotische drank. Ik vind het heeeeeeeeeeerlijk. Ik drink er zomaar 1 liter per dag van weg.

Mocht je het ooit willen proberen: ik heb inmiddels zoveel water-kefir dat ik zelfs 'andere baasjes' voor de korreltjes moet gaan zoeken! (ben al van plan om zeer binnenkort in de bar een 'herplaatsers bericht' te openen ;D).
Door conleeuw
#619683
Lizzy schreef: Hier meer over waterkefir: http://www.solcon.nl/kemperman/kefir/wa ... index.html

Het zijn dus andere plantjes, eerder een soort doorzichtige, hardere korreltjes (geen bloemkoolroosjes). Je voegt er water, suiker/honing/zoetstof, of iets dergelijks, aan toe + gedroogd fruit zoals vijgen of rozijnen of dadels of abrikozen en een hele of halve citroen. Dit gaat bubbelen en na 24 a 48 uur heb je een frisse, heel lichtbruisende probiotische drank. Ik vind het heeeeeeeeeeerlijk. Ik drink er zomaar 1 liter per dag van weg.

Mocht je het ooit willen proberen: ik heb inmiddels zoveel water-kefir dat ik zelfs 'andere baasjes' voor de korreltjes moet gaan zoeken! (ben al van plan om zeer binnenkort in de bar een 'herplaatsers bericht' te openen ;D).
dus, als ik het goed lees, zou het ook voor mij legaal zijn, geen zuivel, geen zuiker........ mmmm en waar smaakt het naar? is het zuur zoals yoghurt? want  :-\
Door Esther H
#619752
Hallo,

Ik Ben nu al over gegaan op gezond voor de hond maar mag onszelf niet vergeten natuurlijk. Ik ga ook  die kefir maar eens proberen.


Ik ben ook niet echt een voorstander van melk maar kan mijn eigen gemaakte yoghurt toch niet weerstaan.

Conleeuw, Je moet niet vergeten dat je er wel vruchtensuiker in hebt zitten vanwege de gedroogde vruchten die je er voor gebruikt.
Suiker is suiker. Of het nu uit de vruchten komt of ergens anders vandaan.

gegroet esther 8)
Door conleeuw
#619760
Esther H schreef: Hallo,

Ik Ben nu al over gegaan op gezond voor de hond maar mag onszelf niet vergeten natuurlijk. Ik ga ook  die kefir maar eens proberen.


Ik ben ook niet echt een voorstander van melk maar kan mijn eigen gemaakte yoghurt toch niet weerstaan.

Conleeuw, Je moet niet vergeten dat je er wel vruchtensuiker in hebt zitten vanwege de gedroogde vruchten die je er voor gebruikt.
Suiker is suiker. Of het nu uit de vruchten komt of ergens anders vandaan.

gegroet esther 8)
nou, niet helemaal, fruit zuiker mag ik wel, daar heb ik ook helemaal geen last van, maar wel van garafineerde zuikers. Dus ik zou het kunnen gaan proberen ;)
Door Lizzy
#619768
conleeuw schreef: dus, als ik het goed lees, zou het ook voor mij legaal zijn, geen zuivel, geen zuiker........ mmmm en waar smaakt het naar? is het zuur zoals yoghurt? want  :-\
Ik denk dat het voor jou zeker ideaal zou kunnen zijn. Je mag het zeker ook met ahornsiroop, fruitsuiker, diksap, etc. etc. maken. Nou ja, en verder gaat er dus wat gedroogd fruit in, maar dat is niet zoveel.

Het smaakt.... Ja.... hoe smaakt het eigenlijk? Moeilijk uit te leggen.... Het smaakt zoetig en heeeeeeeeel licht-zuur maar alleen in de verste verte (en als je de citroen er in uit perst, dan wordt het iets zuurder natuurlijk, maar dat doe ik dus niet). Het smaakt heel fris. Ik vind het heerlijk. En ik heb er erg veel baad bij.

Je hebt wel wat attributen nodig. Onder andere dus een plastic zeef. Want kefir kan niet tegen metaal. 
Door conleeuw
#619776
Lizzy schreef: Ik denk dat het voor jou zeker ideaal zou kunnen zijn. Je mag het zeker ook met ahornsiroop, fruitsuiker, diksap, etc. etc. maken. Nou ja, en verder gaat er dus wat gedroogd fruit in, maar dat is niet zoveel.

Het smaakt.... Ja.... hoe smaakt het eigenlijk? Moeilijk uit te leggen.... Het smaakt zoetig en heeeeeeeeel licht-zuur maar alleen in de verste verte (en als je de citroen er in uit perst, dan wordt het iets zuurder natuurlijk, maar dat doe ik dus niet). Het smaakt heel fris. Ik vind het heerlijk. En ik heb er erg veel baad bij.

Je hebt wel wat attributen nodig. Onder andere dus een plastic zeef. Want kefir kan niet tegen metaal. 

ik ga eens op het net zoeken naar the whole story,  en ook waar ik de plantje kan kopen  ;) ik ga ook eens de experts vragen of ik het echt mag, zo ja, wil ik het wel proberen, dan laat ik het jou weten als het gelukt is en wat ik ervan vindt ;)
Door Lizzy
#619780
conleeuw schreef: ik ga eens op het net zoeken naar the whole story,  en ook waar ik de plantje kan kopen  ;) ik ga ook eens de experts vragen of ik het echt mag, zo ja, wil ik het wel proberen, dan laat ik het jou weten als het gelukt is en wat ik ervan vindt ;)
Voor plantjes kun je mij gewoon PB;en en ik stuur je met liefde een portie op!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#619797
Lizzy schreef: Hier meer over waterkefir: http://www.solcon.nl/kemperman/kefir/wa ... index.html

Het zijn dus andere plantjes, eerder een soort doorzichtige, hardere korreltjes (geen bloemkoolroosjes). Je voegt er water, suiker/honing/zoetstof, of iets dergelijks, aan toe + gedroogd fruit zoals vijgen of rozijnen of dadels of abrikozen en een hele of halve citroen. Dit gaat bubbelen en na 24 a 48 uur heb je een frisse, heel lichtbruisende probiotische drank. Ik vind het heeeeeeeeeeerlijk. Ik drink er zomaar 1 liter per dag van weg.

Mocht je het ooit willen proberen: ik heb inmiddels zoveel water-kefir dat ik zelfs 'andere baasjes' voor de korreltjes moet gaan zoeken! (ben al van plan om zeer binnenkort in de bar een 'herplaatsers bericht' te openen ;D).
Zieeeeee, dat heb ik een keer gehad en ik zat me al telkens af te vragen wat ik nou voor kefir had gehad aangezien iedereen het over yoghurt en bloemkoolroosjes e.d. had.
Ik vond het wel lekker, maar het ging me een beetje vlot vervelen :-\
Door Lizzy
#619799
Angelique schreef: Zieeeeee, dat heb ik een keer gehad en ik zat me al telkens af te vragen wat ik nou voor kefir had gehad aangezien iedereen het over yoghurt en bloemkoolroosjes e.d. had.
Ik vond het wel lekker, maar het ging me een beetje vlot vervelen :-\
Heeejjjj, water-kefir dus! Deed je er citroen bij? En wisselde je de vijgen wel eens af met wat anders? Ik vind het nog steeds heerlijk. En als het me gaat vervelen: pech voor mij, ik blijf het nemen want ik ben na 3 jaar eindelijk van een 'nieuw' darm-akkefietje verlost!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door