Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door PhantasyUnderstood
#619157
Ik heb begrepen dat als je RMB geeft, dat dit uit 50% bot en uit 50% vlees moet bestaan, althans om en nabij.

Ik geef mijn hond momenteel rond de 1000 gram RMB per week (incl. KVV).

Stel als ik haar 1000 gram aan kuikenbout zou geven, dan krijgt ze gemiddeld 16% aan bot, en 60% aan vlees, de rest is vel.

Ik weet dit, omdat ik de kuikenbout eerder uitelkaar heb gesneden.

Als ik haar dit structureel zou aanbieden, loopt mijn hond dan het risico dat ze een calciumtekort zou oplopen?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#619194
Een hond heeft minimaal 10-15 % kaal bot nodig. Dus een tekort aan calcium zul je denk ik niet zo snel hebben.

Maar ik vind alleen kip niet echt veel variatie! Als je kvv voor een groot gedeelte gaat aanvullen zul je, naar mijn mening, toch ook wat andere diersoorten moeten toevoegen. Bv vette vis, lams of geiteribben, konijn, enz.

En bij zelf samenstellen voer je natuurlijk ook meer als RMB's alleen:
60% rauwe vleesbotten (50% bot - 50% vlees), dus 30% kaal bot.
15% - 20% rauwe/gepureerde groentes
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% tafelrestjes en/of voedingssupplementen

Lees anders eens  in de bieb voor meer informatie.
Door PhantasyUnderstood
#619223
Sanyo schreef: Maar ik vind alleen kip niet echt veel variatie!
Dat ben ik met je eens, het was in deze ook slechts een veronderstelling hoor.
Ik geef mijn hond een variatie van paard, haas, lam, eend, kip en rund. Vis moet nog geïntroduceerd worden.

Maar goed, het is meer van, of ik echt precies moet letten op die percentages (50/50) t.a.v. RMB. Ik bedoel, 16% bot lijkt me zo weinig.

Ik voer mijn hond trouwens 1500 gr. aan KVV en 2000 gr. zelf samengesteld.
Mijn samenstelling bestaat overigens uit 45% RMB, 30% spiervlees, 10% orgaan, 15% groente. Ze doet het er in ieder geval goed op.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#619248
Nou, dat ziet er mooi uit toch! :thumbup:

En de ene keer wat meer bot, en de andere keer wat minder is geen probleem, hoor!
Als het totaal over een week of 2 gemiddeld maar goed is.
Gebruikersavatar
Door pike
#619289
Ik vind het ook goed uitzien  ;) en die kvv dat is toch met de k van kompleet dus daar zit dan toch ook nog kalk in lijkt me
Door Lizzy
#619558
PhantasyUnderstood schreef: Ik heb begrepen dat als je RMB geeft, dat dit uit 50% bot en uit 50% vlees moet bestaan, althans om en nabij.

Ik geef mijn hond momenteel rond de 1000 gram RMB per week (incl. KVV).

Stel als ik haar 1000 gram aan kuikenbout zou geven, dan krijgt ze gemiddeld 16% aan bot, en 60% aan vlees, de rest is vel.

Ik weet dit, omdat ik de kuikenbout eerder uitelkaar heb gesneden.

Als ik haar dit structureel zou aanbieden, loopt mijn hond dan het risico dat ze een calciumtekort zou oplopen?
Aangezien je 45% vleesbot geeft, loop je dus minder snel het risico dat je hond te weinig bot binnen krijgt, als er dit soort botten en hele prooidieren en hele vissen bij zitten als dat je op een percentage van bijv. 30% vleesbot was gaan zitten.

Maar wat bedoel je precies met "1000 gram aan kuikenbout en krijgt ze gemiddeld 16% bot"? Bedoel je dat ze op het totaal aan voeding 16% kaal bot krijgt?

Op zich is 16% bot niet verkeerd hoor. Minder zou ik alleen zelf niet gaan geven.

Overigens is dit nou een van de redenen waarom ik zelf graag 40% a 50% vleesbot adviseer. En ik niet met kale bot percentages werk. Want:

Als je ergens tussen de 40% en 50% vleesbotten geeft, dan voer je dus niet zo gauw teveel of te weinig bot. Geef je veel botten die meer vlees als bot bevatten en geef je ook met regelmaat hele prooideren/hele vissen, kun je ongeveer op de 50% (of 45% zoals in jou geval: ook prima!) vleesbotten in totaal gaan zitten. En je zal dan ergens tussen de 15% en 20% kaal bot uit komen en da's altijd goed.
Wanneer je vaak botten geeft die ongeveer 50% vlees en 50% bot bevatten (en dit komt allemaal niet zo krap!), kun je op 40% vleesbot in totaal gaan zitten en zal je ook ergens rond de 15% a 20% kaal bot uit komen. En da's dus wederom prima.

Met andere woorden: met een vleesbot percentage van 40% a 50% kan er gewoon niks mis gaan (zijn er altijd individuele honden die meer of minder vleesbot nodig hebben, maar ik heb het even over de gemiddelde hond). Als je dus praat over vleesbotten en niet over percentages kaal bot, dan is er dus gewoon geen noodzaak om al je vleesbotten te gaan zitten analyseren. Je voert niet strak aan de ondergrens, je voert niet strak aan de bovengrens qua hoeveelheid vleesbot dus de kans dat je te weinig of teveel bot voert is nihil.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door