Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door willem-lene
#618898
Ik ben gister bij de fokker van mijn aanstaande pup geweest en hem verteld dat ik de pup kvv ga geven. Hij was daar niet zo'n voorstander van omdat deze pup(bordeaux dog) zeer snel zal groeien en dat de voeding voor deze honden goed uit gebalanceerd moet zijn.Is de voeding precies het zelfde als voor een tekkel en een bordeaux? Afgezien de hoeveelheid dan. Dat vroeg hij mij.Zelf geeft hij brok(een duur merk ik kan even niet op deze naam komen) Nu brengt hij mij weer in twijfel.Of moet ik gewoon door gaan met kvv?

Groeten Willem
Gebruikersavatar
Door Angelique
#618945
Er bestaat inderdaad geen teckeltjes of doggenkvv. Het is één pot nat. Er zijn al vele honden gezond op groot geworden, ook grote rassen. Waarom zou een pakje kvv minder goed uitgebalanceerd zijn dan een zak droge brokken?

Even onaardig doen. Als je fokker blijft "zeuren" en je niet van plan bent om verder een innige relatie met die mensen op te bouwen dan knik je nu ja en amen en als je thuis komt zet je je pupje lekker op dat voer wat je zelf denkt wat goed is.
Door Happy Tail
#619003
tja ik denk hoe meer je gaat weten over vers en brokken......hoe grotere voorstander je wordt van vers.

Ik leg het wel eens als volgt uit: een hond stamt af van een wolf en zit zelfs zo dichtbij genetisch gezien dat ze nakomelingen kunnen "maken" die ook vruchtbaar zijn (itt tot een muildier)
wat eet een wolf dan?? antwoord is dan uiteraard veel vlees rauw met botten en ingewanden af en toe een besje, knolletje of wortel.

dus waarom zou je een hond dan voorgegaarde dingen geven? waarvan je niet eens weet wat het exact is. ja 15 % eiwit....maar als dat dan 12 % plantaardig is uit al dat graan en mais, dan heeft de hond er nog niets aan voor de stofwisseling.
En verder ben ik niet van plan om brokkenfabrikanten te sponsoren die zelf niet helemaal lekkker met hun proefdieren omgaan

Maar das mijn mening. jij moet er zelf achter staan wat je je hond voert.
Wij stellen 100% zelf samen en dan heb je soms helemaal wat uit te leggen vinden enkelen....vragen ze (terwijl Baya dan aan een geitenrib ligt te knagen) gaat dat wel goed????
Nou ja hier al een half jaar inmiddels :D

je hoeft je niet te verantwoorden naar een fokker denk ik zelf. Hij doet ook wat hij denkt dat het beste is voor een hond.
Door tieneke
#619298
[quote="Angelique"]

Even onaardig doen. Als je fokker blijft "zeuren" en je niet van plan bent om verder een innige relatie met die mensen op te bouwen dan knik je nu ja en amen en als je thuis komt zet je je pupje lekker op dat voer wat je zelf denkt wat goed is.
[/quote]
Want de eigenaren beslissen nog altijd zelf wat zij gaan voeren en zeer zeker niet de fokker ;)
Op welke soort brok dan ook groeit een pup veel te hard op...heb hier zelf met onze vorige Leo het resultaat van  mogen aanschouwen...ernstige groeipijnen en fors overbouwd.
Onze nollebakkers die volledig op rauw zijn afgespeent hadden nooit 1 groeipijntje,heel geleidelijk aan groot geworden zonder overbouwd te zijn....oh!! ik vergeet nog dat onze eerste hond altijd belabbert of niet at van zijn Eukenuba-jeuk brokkies terwijl tegenwoordig hier bij iedere barfmaaltijd de tent volledig afgebroken wordt ;)
Door Fynn
#619434
Wij hebben ook een ras wat hard groeit en ik heb 1 hond die op gegroeid is op brokken en 1 op kvv.
Nu spelen er in de groei nog meer dingen mee, maar mijn mening is dat ze juist
rustiger opgroeien gelijkmatiger en in ons geval zonder groeipijnen.

Ik zou gewoon geven aan voer wat jij wilt .

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn
Door *wendy*
#619437
Ik zou ook doen wat jij zelf wilt.

Maar ik wil je wel op 1 ding wijzen. Ik weet niet hoe het met garantie bij gezondheidsproblemen (bijv ED) zit bij jouw fokker? Sommige fokkers geven nl geen garantie als je niet voert wat zij voorschrijven.
Dus misschien eens handig dat (als je een contract krijgt) even van te voren vraagt hoe dat bij hem/haar zit.  ;)
Je weet tenslotte nooit, al hoop ik dat je pup natuurlijk super gezond opgroeit. Veel plezier alvast met hem/haar  :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#619497
[quote="pippy"]
Ik zou ook doen wat jij zelf wilt.

Maar ik wil je wel op 1 ding wijzen. Ik weet niet hoe het met garantie bij gezondheidsproblemen (bijv ED) zit bij jouw fokker? Sommige fokkers geven nl geen garantie als je niet voert wat zij voorschrijven.
Dus misschien eens handig dat (als je een contract krijgt) even van te voren vraagt hoe dat bij hem/haar zit.  ;)
Je weet tenslotte nooit, al hoop ik dat je pup natuurlijk super gezond opgroeit. Veel plezier alvast met hem/haar  :-*
[/quote]

Dit zijn allemaal "leuke" contractdingetjes die in het dagelijks leven totaal geen stand houden als het mis mocht gaan en je komt voor de rechter te zitten. Ieder fokker is wettelijk 12 maanden aansprakelijk voor zijn "fokproduct" en zolang niet aantoonbaar is dat de eigenaar zwaar in gebreke is gebleven omdat hij zijn hond enkel boterhammen met pindakaas voerde dan zal bij erfelijke gebreken de "schuld" bij de fokker worden neergelegt.

Ik denk altijd maar zo......en als die het nou niet lust of hij krijgt er de groteroievlekkenziekte van? 
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#619514
Gewoon even een vraagje uit nieuwsgierigheid.
Wat heb je aan de "garantie " van een fokker?
Houdt dat in dat een fokker da kosten gaat vergoeden als er toch iets aan de hand blijkt te zijn?
Of mag je dan je hond terug doen en krijg je een nieuwe pup terug? Is natuurlijk leuk gezegd, maar geen mens doet z'n hond terug naar de fokker als hij binnen een jaar een gebrek blijkt te hebben.
Door Lizzy
#619532
Het is jammer dat BarfClub het nog steeds niet goed doet :-\. Anders had je de lijst met vers-fokkers kunnen bekijken. Er zitten hier genoeg fokkers die al jarenlang kun pups afspenen op vers en de nieuwe eigenaar met klem aanbevelen vers te blijven geven. Ook van grote rassen. Dus tja, wat jij nu beschrijft is nou een nadeeltje van een pup aanschaffen bij een fokker die geen verstand heeft van voeding.... Want het is natuurlijk compleet van de zotte om te veronderstellen dat die doodgekookte-brokken-troep-handel beter van samenstelling is als een compleet versvlees voeding...
Door Laura2004
#619636
Ik ben natuurlijk erg bot, maar ik vind dat die fokker grote onzin verkondigd en ik zou me er helemaal niks van aantrekken.
Rauwe verse voeding is de beste voeding voor iedere hond, groot of klein.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#619725
[quote="Sanyo"]
Gewoon even een vraagje uit nieuwsgierigheid.
Wat heb je aan de "garantie " van een fokker?
Houdt dat in dat een fokker da kosten gaat vergoeden als er toch iets aan de hand blijkt te zijn?
Of mag je dan je hond terug doen en krijg je een nieuwe pup terug? Is natuurlijk leuk gezegd, maar geen mens doet z'n hond terug naar de fokker als hij binnen een jaar een gebrek blijkt te hebben.
[/quote]

Je hebt er net zoveel aan als aan de garantie die je bij je TV krijgt.  Gaat die zomaar stuk binnen de garantieperiode dan mag je dat op kosten van de verkoper laten maken en als die helemaal stuk gaat kun je je geld terugvragen of een nieuwe TV eisen.
Bij dieren komt natuurlijk een stukje gevoel om de hoek kijken en gevoel kun je nooit vergoeden. Maar zo is het in de wet nu eenmaal geregeld en je kunt als fokker (naast meeleven) ook niet veel meer doen. Het is levend materiaal en goed beschouwd kun je daar eigenlijk geen garantie op geven, je kunt als fokker enkel proberen een zo goed mogelijk fokproduct neer te zetten.
Door nikèdog2000
#619851
[quote="tieneke"]
Want de eigenaren beslissen nog altijd zelf wat zij gaan voeren en zeer zeker niet de fokker ;)
Op welke soort brok dan ook groeit een pup veel te hard op...heb hier zelf met onze vorige Leo het resultaat van  mogen aanschouwen...ernstige groeipijnen en fors overbouwd.
Onze nollebakkers die volledig op rauw zijn afgespeent hadden nooit 1 groeipijntje,heel geleidelijk aan groot geworden zonder overbouwd te zijn....oh!! ik vergeet nog dat onze eerste hond altijd belabbert of niet at van zijn Eukenuba-jeuk brokkies terwijl tegenwoordig hier bij iedere barfmaaltijd de tent volledig afgebroken wordt ;)
[/quote]sorry als ik roet in het eten gooi
maar ik ben met mijn pup van 7 maanden
van morgen naar de dierenarts geweest
omdat hij heel erg groeipijn heeft
en toch barft hij al vanaf 7,5 week
hij wilde niet eens lopen zo'n pijn heeft die
ik had ook gehoopt dat hij geleidelijker op zou groeien
maar dat is niet gebeurd dus op barf
Gebruikersavatar
Door Angelique
#619855
[quote="nikèdog2000"]
sorry als ik roet in het eten gooi
maar ik ben met mijn pup van 7 maanden
van morgen naar de dierenarts geweest
omdat hij heel erg groeipijn heeft
en toch barft hij al vanaf 7,5 week
hij wilde niet eens lopen zo'n pijn heeft die
ik had ook gehoopt dat hij geleidelijker op zou groeien
maar dat is niet gebeurd dus op barf
[/quote]

Wat heet roet in het eten gooien. Er staat nergens dat het voeren van kvv en/of barf groeipijnen 100% zou voorkomen. Er zijn in de loop der tijd wel meer honden met groeipijnen voorbij gekomen. Mijn honden hebben ook nog nooit groeipijnen gehad, helaas pindakaas is de rest van de wereld geen kopietje van de mijne. Jouw hondje heeft nu groeipijn en dat is natuurlijk heel vervelend. je stelt meteen dat barf geen invloed heeft gehad op de groei, maar dat weet je natuurlijk niet, omdat je niet weet hoe de hond er aan toe was geweest als hij brok had gekregen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door