Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Tineke *
#617904
Hai,Daisy is nu 5 maanden ik kan er op wachten dat ze krols wordt denk ik.
Maar Binky is ook 5 mnd dus een beetje link.
Is het nu echt zo slecht om Daisy een paar maanden de poezepil te geven?
IK vind ze allebei nog veels te jong om te laten helpen.

    Tineke
Door Tineke *
#617997
Ja,ik denk dat Sylvia wel weet of er risico's aan verbonden zijn.Op een ander forum zijn ze al hysterisch als ze het woord pil horen.

            Tineke
Door *Robin*
#618002
Tineke * schreef: Ja,ik denk dat Sylvia wel weet of er risico's aan verbonden zijn.Op een ander forum zijn ze al hysterisch als ze het woord pil horen.

            Tineke
volgens mij moet het best wel meevallen hoor, die pil...
ik slik zelf ook de pil en niemand reageerd daar hysterisch op toch? ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#618012
e poezenpil is iets anders dan anticonceptiepillen voor mensen de poezenpil is niet echt gezond als je het eventje uit noodzaak moet geven oke maar moet je het langer gaan geven dan kun je beter vroeg castreren.
Door Suzan54
#618152
Misschien wordt dit poesje pas met 14 maanden krols en dan zou het wel heel erg zonde zijn om haar preventief hormonen te geven. Wat voor een soort poesje is ze en hoe leeft ze? Ze heeft haar eigen vriendje in huis dus de kans is niet groot dat ze wanneer ze krols wordt, wil gaan ontsnappen en kan verongelukken/zoek raken.
Blijft het risico op het ongewenste nest. Wanneer die twee met elkaar gaan rommelen dan kan je ze altijd nog wanneer de krolsheid over is (dus niet lang wachten!) laten helpen.
Is bekend hoe oud haar moeder was toen ze voor de eerste keer krols werd. Er zijn zoveel poezen die dit echt niet worden voordat ze tien maanden oud zijn. Jonger krols worden, vind ik eigenlijk ook een teken van degeneratie.

Alleen wanneer er risico is op een ongewenst nest bij een a.s. fokpoesje moet je soms kiezen tussen drie kwaaien - jong aan de pil of te jong een nest of castratie wanneer de dekking echt ongewenst was en dat is wel zuur wanneer je een veelbelovend fokpoesje dacht te hebben. Dat laatste kan je natuurlijk voorkomen door geen kater in huis te nemen die bij dit poesje een ongewenste combinatie kan vormen.

Ik vind de titel van dit topic schitterend. Voorbehoedsmiddel. Ik moest meteen denken aan een zeurpiet van een fokster, type ontevreden geboren - zal ontevreden doodgaan, die me verweet dat ik er de hand in had gehad dat zij als enige een nestje van twee kittens had terwijl de meeste andere nestjes van die kater vier tot zes kittens had. Ik stelde me voor dat ze dacht dat ik mijn Valentijn een condoompje met twee gaatjes om had gedaan waardoor zij als enige een klein nestje had.
Door Tineke *
#618172
Ik wil wachten tot ze ongeveer een jaar is.De poes is een kruising pers ekh.
En tsja een nestje(eenmalig)zou ik geweldig vinden(ik hé van de poes weet ik het niet :)).
Dat stond altijd bovenaan m'n lijstje.Daarom wil ik er nog een tijdje goed over na denken.Vandaar de vraag of het voor een maand of5/6 kwaad kan.

          Tineke
Door zurca
#618178
Ik had hetzelfde probleem...
Tobias en Noa, broer en zus.....In mijn nachtmerries had ik al 20 kittens :o ::)
Ik wou absoluut niet de poezenpil gaan geven en heb afgewacht. Toen ze zo'n 6 maanden was begon Tobias zijn gedrag ten opzichten van Noa te veranderen, hij begon haar in haar nekvel te bijten en wou echt op haar klimmen. Noa moest daar overgens nog niks van weten en sloeg hem gewoon weg. Tobias was met 6 maanden al echt een grote kater en ik heb besloten hem toen te laten castreren...
Uiteindelijk is Noa zo rond de 12 maanden krols geworden en ook zij is daarna gecastreerd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#618228
Phoebe eb Pyts werden beide ook pas krols na de 10 maanden, Boris is nu ruim 2 en die weet nog steeds niet waar die ballen nou voor bedoeld zijn.
Door Tineke *
#618246
Zijn er voortekenen te zien als ze krols gaat worden?Heb nog nooit een poes gehad.Want dan wacht ik nog even.

                                Tineke
Door jumanah
#618257
Waarom wil je wachten met kastreeren? Het is voor de poes beter om vroeg geholpen te zijn als je verder geen plan hebt voor een nest. Voor het opgang komen van de hormonen laten helpen verkleint de kans op mamatumoren enorm. Voor een kater is er ook geen reden om te wachten, dit kan al met 3 maanden zonder problemen. Er zijn een heleboel voordelen aan het vroeg kastreren van poezen en katers. Dus als er geen echte plannen zijn om een nest te fokken is mijn advies gewoon laten helpen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#618326
jumanah schreef: Waarom wil je wachten met kastreeren? Het is voor de poes beter om vroeg geholpen te zijn als je verder geen plan hebt voor een nest. Voor het opgang komen van de hormonen laten helpen verkleint de kans op mamatumoren enorm. Voor een kater is er ook geen reden om te wachten, dit kan al met 3 maanden zonder problemen. Er zijn een heleboel voordelen aan het vroeg kastreren van poezen en katers. Dus als er geen echte plannen zijn om een nest te fokken is mijn advies gewoon laten helpen.
Ik vind drie maanden veel te vroeg om te castreren bij te vroeg castreren sluiten de groeischijven later door afwezigheid van de geslachtshormonen met alle gevolgen vandien.
Het verhaal van de amatumoren is helemaal zoiets waar mijn stekels van overeind gaan, de mamatumoren die onstaan onder invloed van het geslachtshormoon  zijn ten eerste maar een percentage van de mamatumoren die zich kunnen ontwikkelen en van die percentage die zich ontwikkeld door het geslachtshormoom is het grootste gedeelte ook nog eens goedaardig. Kijk een kat castreren en dan met name de poes heeft als voordeel dat ze beter houdbaar zijn in huis, geen krolsheid en minder kans op plassen in huis en geloof me dat laatste alleen is al een mega voordeel want een in huis plassende poes drijft je tot het uiterste niets zo erg dan een kattenzeiklucht in huis.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#618377
getomaci schreef: Mag het ook kattenpies zijn? ; ;) ;D
nou kattenpies dekt voor mij niet de lading er is niets wat erger stinkt dan kattenurine (oke katersproeilucht is de overtreffende trap)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door