Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#618364
Ik heb ooit een cursus EHBO bij honden gedaan maar kan de hand-out even niet vinden. Het is me wel bijgebleven dat honden een andere lichaamstemperatuur hebben dan mensen.

Net was Siemen enorm aan het piepen en had hij diarree met wat bloed. Ik heb zijn temperatuur maar even gemeten: 38,5 graden. Is dit normaal of is hij inderdaad een beetje koortsig?

Hij is de laatste dagen wat slomer en "anders" dan anders, al trekt hij in het bos soms toch wel een sprintje. Vanochtend deed hij moeilijker met eten en ik hoorde zijn buik enorm rommelen. Het is moeilijk in te schatten of er echt iets aan de hand is, maar ik vind hem gewoon hangerig en erg om aandacht bedelen... Hij hijgt ook meer dan normaal. Het is lastig; dit zijn nou niet echt duidelijke symptomen. Iemand suggesties?
Laatst gewijzigd door willemiep op zo 20 aug 2006, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#618370
Voor zover ik weet is dit een aardig normale temperatuur. Mijn fauve schommelt altijd tussen 37 en 38 en mijn toller tussen 38 en 39. Mss voelde hij zich even niet lekker, iets verkeerds gegeten of zo. Zou het zeker wel in de gaten houden als er bloed bij de ontlasting zit. Als het helderrood is hoef je je niet zoveel zorgen te maken, dan is het vaak uitwendig, maar als het donker is van kleur en een sterk riekende ontlasting kan er sprake zijn van en inwendige bloeding, dan zou ik weleven een da raadplegen.
#618386
Oei! Dat verschilt vaak per hond, misschien ook wel per ras?! Joey zijn normale temperatuur is bv 37,4 !! Dus als hij niet lekker zou zijn en bij de da 38,5 graden gemeten worden zegt de da: hij heeft geen koorts. Maar Joey heeft dan dus al wel een dikke graad verhoging!
Daarom is het best handig om de hond in gezonde toestand een paar keer te temperaturen. Dan heb je een aardig beeld van wat zn normale temperatuur is en weet je wanneer er iets niet in de haak is!
#618387
Bedankt voor de reacties. Siemen heeft ruim een jaar geleden ook een tijd diarree met bloed gehad en toen zei de dierenarts dat het niet dramatisch was; ik ben daar dus ook niet heel ongerust over, ik vind het lastiger dat ik me al dagen afvraag of hij nou sloom is of ongelukkig/niet lekker ofzo (ongelukkig is wel een hele menselijke projectie maar goed..).
Heb nog even gegoogeld en de temperatuur bij honden moet tussen de 38 en de 39 graden zijn. Alleen lastig dat Siemen vroeger zo hysterisch deed over temperatuur opnemen dat we dus niet weten wat zijn temperatuur "normaal" is... Het ging nu echt probleemloos, maar dan ga je je meteen afvragen of dat ook niet betekend dat hij niet lekker is ::).

Maar goed: we kijken het gewoon een tijdje aan: het is in ieder geval niets levensbedreigends...
Laatst gewijzigd door willemiep op zo 20 aug 2006, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door