Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Luke
#617774
Hoi allemaal,

Ik wil even iets voorleggen.
Kita, de herder van mijn ouders (9 jaar) heeft een flinke knobbel bij haar tepel zitten. We denken aan een melkkliertumor. Mijn moeder & ik willen volgende week langs de dierenarts gaan, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik daar nou precies mee wil bereiken...


Even ter uitleg: een aantal weken geleden is de hond van mijn schoonouders overleden aan haar melkkliertumoren. Volgens de dierenarts was het goedaardig en de hond werd geopereerd. Ze hebben alles in één keer weggehaald, zo erg dat ze haar poten niet meer normaal uit elkaar kon doen. Maar na terugkomst werd de hond alsmaar zieker en takelde zo ontzettend af :'( Vier weken na de operatie stortte ze in en het bleek toch een kwaadaardige tumor te zijn geweest die zich al had verspreid over haar lichaam. Al met al zijn we er allemaal vreselijk ondersteboven van, vooral omdat haar laatste weken zo vreselijk zijn geweest...
Ik heb over dit alles veel nagedacht en besloten dat ik liever heb dat een hond een paar rustige & leuke laatste maanden/ jaartjes heeft, i.p.v. dat ik probeer om haar langer bij me te houden met allerlei ingrepen. Misschien klinkt het raar of cru, maar dat is nu eenmaal hoe ik erover ben gaan denken.


Dus nu kunnen we in elk geval naar de dierenarts gaan om te bekijken of het inderdaad een melkkliertumor betreft. Maar wat dan?
Of het nu goed of kwaadaardig is, dat maakt mij niet uit aangezien ik sowieso NIET in haar wil laten snijden. Maar ik vraag me steeds af of er niet iets is wat ik over het hoofd zie. Zijn er bijvoorbeeld nog andere optie's? Volgens mijn vriend (die regelmatig met tumoren e.d. te maken heeft bij zijn studie) zijn er genoeg honden die gewoon nog een paar laatste goede jaren hebben met kanker. Dus wat dan? Het gewoon laten voor wat het is?

Mijn mening is trouwens van doorslaggevend belang, aangezien Kita in eerste instantie mijn hondje was & dat ook altijd een beetje is gebleven (ze is bij mijn ouders gebleven toen ik op kamers ging en daarna wilden ze haar niet meer kwijt aangezien ze zo gehecht aan haar waren :) ). Maar ik vind het allemaal erg moeilijk. Wat is jullie mening? Nog ideeën, tips, etc.? Ik hoor het graag.

Groetjes,
Cynthia
Gebruikersavatar
Door Sonja
#617783
Lang niet alle melkkliertumoren bij honden zijn kwaadaardig. Helaas was dit bij de hond van je schoonouders wel het geval, maar het hoeft natuurlijk bij Kita niet zo te zijn.
Is de knobbel snel gegroeid of zit hij er al langer?
Bij Boefje, die ook 9 is, heb ik een paar maanden terug wel een aantal melkkliertumoren weg laten halen. Die dingen zaten er al 2 jaar, maar ze groeiden maar heel langzaam. Uiteindelijk heb ik ze toch maar weg laten halen. Die operatie heeft ze goed doorstaan.
Ik zou het overleggen met de da wat het meest verstandige is.
Door Luke
#617793
Sonja schreef: Lang niet alle melkkliertumoren bij honden zijn kwaadaardig. Helaas was dit bij de hond van je schoonouders wel het geval, maar het hoeft natuurlijk bij Kita niet zo te zijn.
Is de knobbel snel gegroeid of zit hij er al langer?
Bij Boefje, die ook 9 is, heb ik een paar maanden terug wel een aantal melkkliertumoren weg laten halen. Die dingen zaten er al 2 jaar, maar ze groeiden maar heel langzaam. Uiteindelijk heb ik ze toch maar weg laten halen. Die operatie heeft ze goed doorstaan.
Ik zou het overleggen met de da wat het meest verstandige is.
We denken dat het snel is gegroeid, aangezien de knobbel er ineens vanuit het niets lijkt te zitten en hij nooit eerder was opgevallen. We moeten het idd maar goed met de da gaan bespreken, maar ik ben eerlijk gezegd wel vreselijk wantrouwig geworden. Tuurlijk zou de hond van mijn schoonouders sowieso zijn overleden, maar de hele manier waarop het is gegaan >:( Daardoor ben ik mij gaan afvragen wanneer je iets doet in het belang van de hond of wanneer het alleen in haar belang lijkt. En tuurlijk als het écht iets onschuldigs is waar zij last van ondervind...
Hoop dat het bij onze da wat beter gaat en dat we ff goed om de tafel kunnen zitten :)

Bedankt voor alle adviezen tot zover!
Door Lizzy
#617794
Ik vind 9 jaar persoonlijk nogal jong. Ik zou zeker naar de DA gaan en overleggen wat je moet doen. Desnoods eerst een biopt van de bult laten maken. Dan weet je waar je aan toe bent en kun je daarna verder beslissen wat je gaat doen.
#617801
Ja,ik zou de tumor beslist  laten weghalen en biopsy doen.
Wanneer het goedaardig is dan heb je geen zorg, en wanneer het kwaadaardig zou wezen dan heb je alsnog keus van wat je verder wil doen of welke weg je wil gaan volgen.
#617838
Tja, de keuze moet je toch zelf maken :-\

Maar wij hebben hier een teefje van bijna 10 waarbij ik vorig jaar ook 2 bultjes bij de tepels ontdekte. Uiteraard lichte paniek. Ik heb deze bultjes aan drie Da's laten zien en de conclusie was unaniem. Goedaardige bultjes die nog wel zullen groeien onder invloed van de loopsheid, maar niks om me druk over te maken. Omdat ze toch de pensioengerechtigde leeftijd al een tijdje behaald had hebben we haar een loopsheid verder laten castreren. Dat is nu een jaartje geleden. Eén van de bultjes is helemaal vertrokken, de ander is tot op heden niet verder gegroeid en ik heb ook de boodschap meegekregen om 'm af en toe te controleren op snelle groei. Maarja, dit is mijn hond en bij jouw hond kan het allemaal anders zijn, dat is het lastige van deze materie.

Met deze hond gok ik op de theorie van jouw vriend, die gok hebben we ook min of meer moeten nemen met onze oudste hond van bijna 13 die een inoperabele (nou ja niet helemaal, maar het zou een dramaoperatie worden) tumor heeft en die heeft ze nu al 5 jaar en hij is ondertussen wel een beetje gegroeit, maar we hebben nou niet het idee dat ze daar dood aan zal gaan en last ervan heeft ze ook niet.

Ik wens jullie veel wijsheid toe.
#617873
Ik denk dat jij het beste met een dierenarts kan gaan praten, dan hoef je nog niet meteen van alles en nogwat te laten doen, maar dan heb je in iedere geval een professionele oog erop laten vallen, dan kan je ook goed overwegen wat nou wel of niet handig is. Kelly heeft ook een melkkliertumor, en daar wordt ook niets aan gedaan, de tumor zit er al een tijdje, maar omdat Kelly al bijna 14 is en al een aantal keren onder de mes is geweest in verband met iets anders, en ook niet de meest blakende gezondheid heb, daarbij is ze door de vorige operatie niet goed gekomen. Maar dat wil niet zeggen dat de conclusie dezelfde zou zijn bij een ander hond. Het hangt van de hond, de aandoening, de mogelijkheden af. Ga eens gewoon een gesprek aan met een dierenarts, en als je niet vertrouwen heb in een dierenarts, dan ga je bij een ander buurten, je moet er wel vertrouwen in hebben dat de dierenarts goed is, en luistert naar jou en ingaat op jou vragen.
Ik wens jou heel veel sterkte en wijsheid ;)
Door Twiz
#617913
Eerst toch maar een dierenarts raadplegen, dan denk ik pas echt beslissen, eventueel na een biopt.

Overigens heeft mijn zus een Bearded Collie van twaalf jaar die al een jaar met een inoperabele tumor rondhuppelt, dankzij.......twee keer een injectie met Prednisolon.
Natuurlijk gaat ie er eens aan dood, maar zolang ze zelf ziet dat het voor de hond nog steeds leuk is, laat ze hem gewoon lekker door huppelen.

Er zijn dus nog andere opties als opereren of helemaal niets doen...........
Sterkte...........
Door Luke
#617925
conleeuw schreef: Ik denk dat jij het beste met een dierenarts kan gaan praten, dan hoef je nog niet meteen van alles en nogwat te laten doen, maar dan heb je in iedere geval een professionele oog erop laten vallen, dan kan je ook goed overwegen wat nou wel of niet handig is. Kelly heeft ook een melkkliertumor, en daar wordt ook niets aan gedaan, de tumor zit er al een tijdje, maar omdat Kelly al bijna 14 is en al een aantal keren onder de mes is geweest in verband met iets anders, en ook niet de meest blakende gezondheid heb, daarbij is ze door de vorige operatie niet goed gekomen. Maar dat wil niet zeggen dat de conclusie dezelfde zou zijn bij een ander hond. Het hangt van de hond, de aandoening, de mogelijkheden af. Ga eens gewoon een gesprek aan met een dierenarts, en als je niet vertrouwen heb in een dierenarts, dan ga je bij een ander buurten, je moet er wel vertrouwen in hebben dat de dierenarts goed is, en luistert naar jou en ingaat op jou vragen.
Ik wens jou heel veel sterkte en wijsheid ;)
Ja, dat lijkt mij idd het beste :)
Ben een beetje in paniek geraakt van dit alles. Het hele incident met de hond van mijn schoonouders zit nog vers in mijn hoofd en alle gevoelens & frustraties komen weer naar boven. Maar ik moet deze situatie daar los van bekijken en kijken wat in dit geval het beste is en dat bespreken met de da, of meerdere als ik mijn twijfels blijf houden.

De reden trouwens dat mijn vriend die mening heeft, is omdat Kita's conditie niet zo geweldig meer is. Hij blijft gelukkig wat nuchterder onder de situatie en heeft beloofd met ons mee te gaan naar de da voor het geval wij even de draad kwijt zijn, zoals nu dus ;)

Bedankt voor alle reacties! Doet mij erg goed om ook andere ervaringen te horen :)
Ik laat het horen als we meer weten!
Door danou2004
#617932
Ik had de reactie van lizzy gelezen en daar ben ik het helemaal mee eens. Zelf zou ik ook gewoon raad vragen en misschien wat laten onderzoeken.Het is aan jezelf wat je er mee wilt het is jouw dier dus je kunt het zelf bepalen. Sterkte ermee
Door Luke
#617947
Nou ben er niet helemaal bij :sorry:
Luke schreef: De reden trouwens dat mijn vriend die mening heeft, is omdat Kita's conditie niet zo geweldig meer is.
Wat ik bedoelde is dat mijn vriend twijfels heeft over de operatie aangezien Kita's conditie niet echt super is. Uiteraard zullen we afwachten wat de uitspraak is van de da ;)
Door Xada
#618063
Kijk wat de DA zegt en naar de conditie van je hond. Doe je je hond er een plezier mee, dan is het prima, anders moet je van een operatie afzien.
Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan met botkanker en besloten niet te opereren omdat ik mijn hond er geen plezier mee zou doen. Leeftijd maakt dan niet meer uit. Mijn hond is pas 6 jaar oud.  :'(
Heel veel sterkte met je beslissing.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#618073
Ik zou zeggen, ga nu eerst naar de da om te kijken wat er aan de hand is. Mischien haal je je wel dingen in het hoofd die helemaal niet aan de orde zijn!
Sanne heeft ook een flinke knobbel bij een melkklier. Ik dacht ook meteen aan een tumor. Maar bij de da bleek het om een cyste te gaan, die in een vetbult gekapseld zit. Dat is gewoon met een dunne naald bipot vast te stellen.
Hij zit er nu al een paar jaar, en is niet verder gegroeid.

Wie weet valt het bij jullie hond ook wel heel erg mee, en zit je al veel verder te denken dan nodig is.
#618080
Als je de uitslag van een biopt hebt is het wel fijn als je rustig met je vriend de mogelijkheden op een rijtje kunt zetten, omdat hij er emotioneel iets verder vanaf staat.

Heel veel sterkte.
Laat ons horen als je iets weet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door