Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hiram
#617889
t porbleem met groenten is dat de cel een celwand heeft die voor honden niet/moeilijk te verteren is...
ik haal mn groenten nu door de keukenmachine en krijg ze daar heel klein mee maar niet op celniveau.
nou had ik een idee:
als je bv sla in de vriezer legt en laat bevriezen en dan weer ontdooit zouden de celwanden dan makkelijker te open te breken zijn voor de hond om dat de ijskristallen die zich vormen tijdens het bevriezen de wanden kapot/lek prikken ::)
of werkt het zo niet :( :o ??
Door hellenbanjerbo
#617911
ik heb geen idee  :o of door invriezen de structuur veranderd. wel een interessant idee. ben benieuwd of er mensen zijn die daar verstand van hebben.
Door tieneke
#617987
Misschien een staafmixertje aanschaffen en hiermee de nog niet hele kleine mix te lijf gaan? :P
Door roefus
#617993
Als de celwand in de vriezer meer kapot gaat (wat ook zo is), dan maakt het toch ook niets uit als je NA de bereiding, de boel in de vriezer stopt?  ???
Door 202Spots
#618018
hiram schreef: tik haal mn groenten nu door de keukenmachine en krijg ze daar heel klein mee maar niet op celniveau.
Wanneer je stukjes maalt die net zo klein zijn als zoiets
000000000000
dan is dat klein genoeg hoor.
nou had ik een idee:
als je bv sla in de vriezer legt en laat bevriezen en dan weer ontdooit zouden de celwanden dan makkelijker te open te breken zijn voor de hond om dat de ijskristallen die zich vormen tijdens het bevriezen de wanden kapot/lek prikken ::)
of werkt het zo niet :( :o ??
Wanneer je sla bevriest en dab ont dooit dan houd je slijm-sla over...
Bladgroente bevriest maar houd geen vorm NA 't ondooien, dus je kan denk ik wel aannemen dat de celwand goed gebroken is?
Wanneer je 'n hele wortel invriest en ontdooid aan de hond geeft, dan zal het evengoed wel in afgebeten stukken in de ontlasting te vinden zijn omdat het niet klein genoeg gekluift is.
Wanneer je 'n stuk bevroren en ontdooid broccoli stammetje geeft, word het waarschijnlijk ook niet allemaal opgenomen.
Ik heb 't nooit geprobeerd hoor,maar ik neem aan dat gewoon
de groente malen en vriezen 't best is. ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#618109
Denk dat het kapotgaan van de celwanden door bevriezing bij sommige groentes idd aan de orde is. Maar er zijn ook veel groentes die wél intact blijven bij bevriezing, kijk maar eens in de vriezer van de supermarkt.
Laatst gewijzigd door Nitus op zo 20 aug 2006, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door evelyn02
#618111
Ik vries de bladgroente wel eerst in. Het is dan veel simpeler te verwerken in de keukenmachine.
Door hiram
#618253
evelyn02 schreef: Ik vries de bladgroente wel eerst in. Het is dan veel simpeler te verwerken in de keukenmachine.
aha ik gebruik altijd schijfjes winterpeen om de groenten in de keuken machine "los te slaan"van de wand en zo beter te haksellen...
maar ik ga invriezen zkr proberen ;D
Door 202Spots
#618262
Nitus schreef: Denk dat het kapotgaan van de celwanden door bevriezing bij sommige groentes idd aan de orde is. Maar er zijn ook veel groentes die wél intact blijven bij bevriezing, kijk maar eens in de vriezer van de supermarkt.
Tuurlijk zijn er bevroren groentes, maar wanneer je die dan niet pureerd,en zo geeft...dan word het grootste gedeelte niet opgenomen

"(Wanneer je 'n hele wortel invriest en ontdooid aan de hond geeft, dan zal het evengoed wel in afgebeten stukken in de ontlasting te vinden zijn omdat het niet klein genoeg gekluift is.
Wanneer je 'n stuk bevroren en ontdooid broccoli stammetje geeft, word het waarschijnlijk ook niet allemaal opgenomen).
"
Ik vries de bladgroente wel eerst in. Het is dan veel simpeler te verwerken in de keukenmachine
Daar heb je gelijk in...zolang het nog bevroren is werkt dat wel.
Maar wanneer je het eerst laat ontdooien...dan maal je dus de slijm. ;)
"(als je bv sla in de vriezer legt en laat bevriezen en dan weer ontdooit)"
Gebruikersavatar
Door Nitus
#618276
202spots schreef: Tuurlijk zijn er bevroren groentes, maar wanneer je die dan niet pureerd,en zo geeft...dan word het grootste gedeelte niet opgenomen
Ja, dat zei ik toch ook: "Maar er zijn ook veel groentes die wél intact blijven bij bevriezing" dus idd, daar heb je voor de hond niets aan.

De orginele vraag was:
hiram schreef: t porbleem met groenten is dat de cel een celwand heeft die voor honden niet/moeilijk te verteren is...
ik haal mn groenten nu door de keukenmachine en krijg ze daar heel klein mee maar niet op celniveau.
nou had ik een idee:
als je bv sla in de vriezer legt en laat bevriezen en dan weer ontdooit zouden de celwanden dan makkelijker te open te breken zijn voor de hond om dat de ijskristallen die zich vormen tijdens het bevriezen de wanden kapot/lek prikken ::)
of werkt het zo niet :( :o ??
Nou in dat kader zeg ik dus (net als jij) dat dit bij sommige groentes het geval is en bij sommige niet, met als voorbeeld groentes die je in het vriesvak aantreft van de supermarkt, van die groentes gaat de celkern dus niet kapot door bevriezing. ;)
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#618442
roefus schreef: Als de celwand in de vriezer meer kapot gaat (wat ook zo is), dan maakt het toch ook niets uit als je NA de bereiding, de boel in de vriezer stopt?  ???
Dat bedoelde ik dus ook te zeggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door