Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Annieke
#616518
Ik heb net al even zitten zoeken met de zoekfunctie, maar niet echt een bevredigend antwoord gevonden.

Luna heeft gisterochtend de bench ondergepoept, echt waterdun. Ik ben toen meteen begonnen met Okugest, ze heeft totaal zes tabletjes gehad. Vandaag heeft ze nog steeds diarree, dus ik wil haar vandaag laten vasten. Ze krijgt wel Okugest. Ze is verder gewoon vrolijk en ze drinkt goed.

Ik heb zelf geen idee waarom ze diarree heeft, maar toen ik met de zoekfunctie aan het zoeken was vond ik een stukje van Lizzy dat gekookt ei ziekmakend is. Laat Luna nou net eergisteren een gekookt ei van mij gegeten hebben, omdat ik 'm te zacht vond... :-[ Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Ze heeft een maand geleden ongeveer ook al een gekookt ei van mij gehad om dezelfde reden, maar dat was nog maar de helft en toen had ze nergens last van...

Zal ik doorgaan met Okugest of niet? Ik heb zelf niet het idee dat het helpt... gewoon maar laten 'uitzieken'?

Kan ik nog iets anders geven om te 'helpen'? Zal ik haar morgen maar gewoon weer eten geven?
Door 202Spots
#616532
Annieke schreef: Ik heb zelf geen idee waarom ze diarree heeft, maar toen ik met de zoekfunctie aan het zoeken was vond ik een stukje van Lizzy dat gekookt ei ziekmakend is. Laat Luna nou net eergisteren een gekookt ei van mij gegeten hebben, omdat ik 'm te zacht vond... :-[ Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

---
Ze Zal ik doorgaan met Okugest of niet? Ik heb zelf niet het idee dat het helpt... gewoon maar laten 'uitzieken'?

Kan ik nog iets anders geven om te 'helpen'? Zal ik haar morgen maar gewoon weer eten geven?
Ik heb even gezocht ...maar ik kan niet vinden waar Lizzy dat heeft geschreven...??
Hard gekookte eiren zijn wel moeilijker verteerbaar, maar ik geloof niet dat 'n zacht gekookt ei de oorzaak van diaree is hoor...ik denk dat 'n rauw ei dan eerder laxerend werkt.

Wat had ze nog meer gegeten? Veel groenten?
Ik zou denk ik doorgaan met de Okugest, en morgen 'n kleine maaltijd geven.
Door bruutjevos
#616559
Er heerst momenteel wel een vrij agressief virus dat mijn beide witte herders ook ehheb gehad.

Begon met diarree en daarna overgeven..tot er op een gegeven moment zelfs bloed bij d eontlasting kwam.

Ik ben met ze bij de dierenarts geweest, Kortenoord en Steven heeft de honden 2 spuiten gegeven en Metrazol voor geschreven.

Kijk uit met de duiarree, je hond is zo uitgedroogd, zekers als die er bij gaat overgeven!!!

Ik ben vorige week disdag met Dimitri naar Steven geweest, hij is maandag nacht begonnen met overgeven en diarree, en wa sdinsdag middag om 14 uur al uitgedroogd. Hij heeft toen subcutaan vocht toegediend gekregen!!!

Dus let op!!!!

Sterkte met Luna
Door Borke
#616575
Ik heb met Okugest altijd binnen 24 uur een positieve reactie bij Borke. Zo niet dan heb ik van de dierenarts altijd Finidiar in huis en dan geef ik dat. Zou dat ook niet helpen, dan zat ik direct bij de dierenarts.
Door Annieke
#616635
Ze had gewoon Rodi gegeten, niks vreemds verder. De diarree die ik uit haar kleedjes heb 'gespoten' met de tuinslang zat wel vol met gras, een hele pluk kwam er tevoorschijn. Maar ze eet al gras sinds dit voorjaar, en nooit problemen mee gehad... ???

Ik zal nog doorgaan met Okugest en dan morgen eens kijken hoe het gaat, hopelijk komt ze er zelf weer bovenop. Zo niet, dan maar even naar de DA...

Bedankt tot zover! :)
Door bruutjevos
#616652
DE Da Kortenoord vind het niet erg als ze gras eten. Heb dit nagevraagd, omdat Igor en Dimitri dit ook doen, en de witte van mijn vriendin ook.

Hoop at het snel verbeterd.

Zit er in de ontlasting veel slijm?
Door Annieke
#616968
Nou, als er echt poep uit komt niet, maar ze heeft gisteren wel een keer alleen slijm gepoept en in haar bench lag ook een 'hoopje' slijm...

Ze drinkt gelukkig nog steeds goed, is nog supervrolijk en heeft vanochtend nog niet gepoept (gaat ook wat moeilijk op een lege maag :)). Na de wandeling heeft ze de helft van haar voer gehad, 400 gram. Ik ga zo eens kijken of ze nog wat moet, en dan hopen dat er al een steviger substantie uit komt...
Door bruutjevos
#617052
Hou dat slijm maar goed in de gaten, is toch bij de witte ehrder meestal al een teken van een irritatie of virusje. Ze zijn erg gevoelig op he tmaag darm stelsel..

Let er maar heel goed op...

Bij mij was Dimitri de ene dag nog heel normaal en de dag erop doodziek...

Succes ermee
Door Annieke
#617297
Bedankt ;)

Het gaat tot nu toe erg goed moet ik zeggen, ze heeft vanmorgen om half 11 de helft van haar normale dagportie Rodi gehad (ik voer 1 keer per dag), en nog steeds hoeft ze niet te poepen. Ik hoop dus dat we het ergste gehad hebben, anders zou ze, denk ik, toch allang weer hebben moeten poepen... Ze krijgt overigens nog steeds Okugest.

Ik hoop dat het gauw over is! :)
Door bruutjevos
#617327
Ik hoop het ook voor je!!

Waarom voer je maar 1 keer per dag?? Geef je 800 gram in 1 keer??

Ik geef mijn honden zelfs 3x per dag en zekers niet meer dan 500 gram, anders ben ik bang voor buikpijn...Mijn DA adviseerde mij dat trouwens...
Door Helen
#617534
Nou, ff een snelle reactie via een krakkemikig telefoonlijntje. Mijn compu is nog steeds stuk.... Om te beginnen vind ik niet dat je kan stellen dat een bepaald ras gevoelig is op de maag en darmen. Dat wordt zo vaak bij allerhande rassen geroepen. Ik ken dozijnen WH die zelden in hun leven diarree gehad hebben. Zo ook bij andere rassen. Ook slijm in de ontlasting bij een WH zegt niets anders dan hetzelfde bij een ander ras. Gewoon wat slijm wat uitgescheiden wordt....Dat hebben mijn honden ook af en toe.
Verder herstelt een hond in het algemeen gewoon prima van darmvirusjes. Mijn WH  heeft begin dit jaar recidiverende maag/darm ontstekingen gehad en met de juiste zorg kwam ze er prima overheen en is ze nu al weer maanden diarreeloos en eet exact het zelfde als mijn andere hond zonder problemen. Ook verteert ze moeiteloos hele prooidieren.
Okugest vind ik zelf niet werken. Ik vind probiotica wel een duidelijke verbetering geven en groene leem ook.
Verder snap ik zelf ook het nut van 3 keer voeren niet. Een hond heeft een spijsverteringsstelsel die erop is ingesteld om grote hoeveelheden in een keer  binnen te krijgen en te verteren. Wilde carnivoren eten een paar keer per maand een grote maaltijd en snacken tussendoor een paar kleine maaltijden. Carnivoren zijn er niet op ingeteld om de hele dag door een paar hapjes te eten.
De gemiddelde DA weet niks van voeding, dus daar zou ik mij sowieso niets van aantrekken ;)
Door Lizzy
#617623
Een rauw ei zal eerder dunne ontlasting geven als een gekookt ei. Maar, volgens Juliette de Bairacli Levy moet je aan een zieke hond nooit gekookte eieren geven, omdat deze ziekmakend zijn. Ik denk dat je dit eerder ergens hebt gelezen?

Ik denk eerder dat de diarree door een virusje veroorzaakt is of door iets dat je hond misschien van straat gegeten heeft?

Helen roept steeds dat Okugest niet helpt, maar Helen heeft het ook in mijn ogen in een verkeerde situatie aan Kuma gegeven. En als je homeopatische middelen verkeerd inzet: ja nee, dan werken ze inderdaad niet he.... Okugest is een prima middel in geval van misselijkheid, in geval van diarree veroorzaakt door virusjes, bacterieen of ondeugdelijk voedsel. En bij de meeste honden en mensen werkt het, wanneer het goed ingezet wordt (dus bij de juiste klachten) direct/snel en goed.

Verder kun je inderdaad ook goed probiotica geven, om de darmflora te verbeteren. En groene leem helpt vaak ook. En heel vaak ook niet. Dit hangt een beetje af van het probleem. Maar aangezien groene leem in mijn ogen nooit kwaad kan: zeker proberen! (ik voeg een dessertlepeltje toe aan het eten). Boombastmeel helpt ook bij spijsverteringsproblemen dus is ook altijd goed te proberen.

En bij ernstige diarree kan het wel zinvol zijn om de maag/darm aan de gang te houden en meerdere keren per dag kleine porties te voeren. En soms is het bij diarree nuttiger om gewoon niks te geven. Wanneer een hond niet lekker is: gewoon lekker laten vasten.
Door bruutjevos
#617705
Sja Helen, dan smaken hierin toch de verschillen denk ik.

Ik ben er absoluut niet voor om 1 keer per dag te voeren, dat is ieders goed recht.

En ik heb een erg goede DA, die achter het barfen staat, dus ik vertrouw ook zeer zekers op hem. Half Nederland met de witte herders loopt bij hem.

Hier krijgen ze gewoon 3x per dag eten, omdat ik dat beter vind. Wat een ander doet moeten ze zelf weten.

Maar zeker bij een darm virus of wat dna ook is het gewoonweg bete rom meerdere malen per dag te gaan voeren. Maar of een ieder dat doet, moeten ze helemaal zelf weten. Ik vertel enkel hoe IK het doe......  Dus mijnerkant is het enkel advies, en men is zelf de baas of men iets dan wel of dan niet ter harte neemt en uitvoerd. ;)

Verder ben ik wel van mening dsat een witte herder gevoeliger is op maag darm stelsel. Ook hoor ik dit meer van witjes baasjes, maar ja...Als jij je daar niet in kunt vinden omdat jij een hond hebt die er gelukkig geen last van hebt is alleen maar hardstikke fijn toch??

Bij mij is de een ook veel gevoeliger dan de ander namelijk.
Door Annieke
#617713
Pff, veel reacties ineens! :)

@Helen: bedankt voor je bijdrage, dat zie je idd vaak; de een heeft wél ervaring met darmklachten bij een bepaald ras, de ander weer niet. Het is mij ook nog nooit opgevallen, moet ik zeggen, dat WH's er bekend om zouden staan dat ze zwakke darmen hebben. Okugest helpt bij ons gelukkig wel, het stopt de diarree niet meteen maar ik merk wel dat het toch ondersteuning geeft aan de darmen.

@Lizzy: Ja, dat van die gekookte eieren vond ik in een reactie van jou, via de zoekfunctie. Altijd handig om te weten, maar dan zal de diarree daar iig niet door veroorzaakt zijn, denk ik.

Ik hou Luna altijd scherp in de gaten buiten, maar het kan natuurlijk altijd dat ze niet alles 'los' laat als ik dat vraag. ;)

Ik zal ook eens gaan zoeken waar ik voor een redelijke prijs probiotica kan halen, want m'n vorige aankoop bij de Tuinen vond ik wel flink duur...

Ik las in de medische bieb dat Groene Leem niet samengaat met een chip, omdat het alle lichaamseigen stoffen afstoot? Wat is jouw mening daarover?

Verder nog even een update hoe het nu gaat met Luna; gisterochtend heeft ze de helft van haar dagportie gehad, maar pas vanochtend hoefde ze weer te poepen. Een mooie droge keutel, het laatste stukje was nog wel wat zacht maar het ziet er goed uit tot zover! :D

Hopen dat het nu over is... ik geef haar vandaag denk ik nog twee keer Okugest, en dan maar even kijken hoe het zonder gaat.
Door Lizzy
#618085
Groene Leem kan gewoon gegeven worden bij gechipte honden. Men dacht dit ooit, maar blijkt niet het geval.

Ik las net in een ander topic dat je Rodi geeft, sinds de winter, en volgens mij heeft je hond vaker last van een slechte ontlasting? Ik zou een ander merk voer gaan proberen. Ik denk dat er een kans is dat jouw hond het niet goed doet op dit voer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door